Can və
ədəb-irfan təbibimiz
“Vətən əcdadımızın mədfənidir,
Vətən övladımızın
məskənidir” demiş
Abbas Səhhət
Diqqətinizə
çatdırmağa çalışacağım
bu istedadlı ədib və təbibimiz - qəbri hələ də bəlli olmayan, qədri isə ədəbi ictimaiyyət tərəfindən xeyli sonralar bilinməyə başlanan Abbas Səhhət haqda söhbətimə onun millilik faktlarıyla dolu ömrünün axır çağlarında
erməni daşnakları
qarşısıyca Şamaxıdan
Gəncə tərəfə
qaçış faktından
başlayıram.
Təsəvvür
edin; özünün
bütün ölkə,
millətinin dünya ilə bir adı
olan, ağrılardan üzülən xəstələrinə
“bərk dur, dözümlü ol” deyən, şagirdlərinə
“siz qəhrəmanlar övladısız!” hayqıran
şan-şöhrətli, abır-ismətli,
ağır bir kişi düz-əməlli
milli-etnik-demoqrafik əsli-kökü
olmayanların qarşısı
ilə... qaçır!..
Əlbəttə...
“Vətəni sevməyən insan olmaz,
Olsa da, ol şəxsdə vicdan olmaz!” -
demiş
bir ədibi bu millətin düşmənləri mütləq
qovmalı idi...
Çünki
o düşmənlər bu
gözəl şair, müəllim və dövrünün maraqlı
dramaturqunun ümumxalq
sevimlisi olduğunu, tarixən avamlıqda saxlanılmağa çalışdıqları
bu “məzlum toplum”un mədəni-mənəvi
oyanışı üçün
dünya ədəbiyyatı
seçmələrini yorulmaq
bilmədən dilimizə
çevirdiyini elə
bu xalqın yarıdan çoxundan yaxşı bilirdi. “Səhhət” təxəllüsü
ilə yazıb-yaratmış
Abbas Ələkbər
oğlu Mehdizadə
1874-cü ildə Şamaxıda
ruhani ailəsində dünyaya gəlib. Uşaqlıqda demək olar
ətrafındakıların heç birinin diqqətini cəlb etməyən Abbas ilk gəncliyində düşüncə
və qabiliyyətlərilə
bütün Şamaxını
heyran edir. Atasının və tez-tez
“mökəm zökəm”
olan qonşu qarının da arzularına müqabil olaraq, “doxdurluq dalısıyca” getdiyi Məşhəd və
Tehran şəhərlərində təhsildə ikən söz loğmanlığına
da aşiq və vaqif olur.
Bu vaqiflik elə Şamaxıya dönən
kimi (1901) üzə çıxır və beləliklə, ətraf ərazilərdə “məşhur
təbib” adı çıxarmış Abbasa
həkimlikdən yalnız
“Səhhət” təxəllüsü
“yadigar” qalır.
Adi məktəblərdə və
sonralar “Realnı məktəb”də Azərbaycan
dilindən dərs deyən Abbasın dərslərinin alt qatı
milli ədəbiyyat, klassik poeziya, məhəllə-məclislərdəki söhbətlərinin nüvəsi
böyük sənət
və mədəniyyət
ab-havası ilə keçir və az keçmiş özü də qaynar ədəbi fəaliyyətə başlayır.
1903-cü ildən “Şərqi-Rus” qəzetində
maraqlı məqalələrlə
çıxış edir.
Getdikcə yazılarının
sayı və həcmi ilə bərabər, məna-mahiyyətləri
də böyüyür;
artıq o, “Yeni poeziya necə olmalıdır?” kimi ədəbi-tənqidi mövzularda,
“Poetik nitq” xüsuslu göstərilərdə
gəzişməyə başlayır,
“Azadlığa mədhiyyə”,
“Oyanışın səsi”
kimi şeirlərilə
ictimai-siyasi, milli-mənəvi
mayakları hədəfləyir.
Dövrün ən vacib problemlərindən
olan “Yeni üslublu məktəblər”
ideyasının yorulmaz
müdafiəçilərindən olan A.Səhhət, bir çox ümummilli sahələrlə
bahəm, bu işin fədakarına - Əli bəy Hüseynzadəyə sidq-ürəkdən
köməkliklərdə də
bulunur, bir müddət sonra, Azərbaycan romantizm ədəbi cərəyanına
dair gözəl nümunələrlə “Füyuzat”da
çıxışlar edir.
Müasirləri yazırdılar ki,
A.Səhhətin imzasını
görmək istəyənlər
hansısa bir qəzet-jurnal axtarmasın,
istənilən nəşri
götürüb baxsın.
Bəli,
A.Səhhətin o dövr
Bakısında nəşr
olunan bütün qəzet və jurnallarda mütəmadi çıxış etməsi
bir faktdır. Tərcüməçiliklə də məşğul olan ədib o dövr Azərbaycan oxucusunu Lermontov, Puşkin,
Krılov, Maksim Qorki və b. rus yazıçıları,
habelə fransız (Hüqo, Müsse, Sülli-Prüdom), alman və başqa xalqların şair və yazıçılarının
əsərləri ilə
tanış edirdi.
Ötən əsrin ikinci onilliyindən başlayaraq
öz şeirlərindən
ibarət “Sınıq
saz” adlı sanballı bir kitab çap etdirir, ardınca Avropa şairlərindən
tərcümə etdiyi
“Qərb günəşi”
şeirlər toplusu işıq üzü görür. Bir qədər sonra
“Əhmədin şücaəti”
və “Şair, şeir pərisi və şəhərli” adlı poemaları nəşr olunur. Ədibin Azərbaycanda liberal burjuaziya
ideyasını müdafiə
etməsi, İslam dəyərlərindən imtinaya
qarşı çıxışları,
əsərlərində “ümummüsəlman
qərbçiliyi” ideyasını
dəstəkləməsi də
tədqiqatçıların vurğuladıqları nüanslardandır.
İlk gəncliyindən son nəfəsinədək
yazıb-yaratsa da, barmaq sayı kitablar (“Cəhalət səmərəsi, yaxud bir yetimin xoşbəxtliyi”,
“Kasıblıq eyib deyil”, “Qərb günəşi”, “Neft fontanı” və s.) çap etdirmiş bu ədib -
Öz şeirlərində nələr söyləmiş?
Öncə belə bir nüansı qeyd etməli ki, bu şair şeirlərindəki
“bədii uşaq”larla
da onların doğma valideynləri kimi danışıb-davranır.
Bunun təsdiqi üçün onun ikicə nümunəsi
(“Ana və oğul”,
“Ata və oğul”) də bəs edər:
Hər sabah gün
ki, saçar aləmə nur,
Danədən ötrü uçar cümlə tüyur,
Ayıl, oğlum, bu qədər eyləmə xab,
Dur götür qoltuğuna indi kitab,
Məktəbin
vaxtı keçir, eylə şitab,
Yatma bu payədə rahət, a çocuq!
Etmə tənbəlliyi adət, a
çocuq!
Ay dədə,
dur get mənə çox şeylər al,
Bir dənə çanta, bir-iki dəftər al!
Mən dayım oğluyla gəlirdim bayaq,
Gördüm o məktəbdə oxur çox uşaq.
Dərsləri
yetdikdə, dədə,
axirə,
Oxudular elliyi birdən-birə.
Çöldə
müəllim məni
də dinlədi,
Sonra nəvazişlə belə
söylədi:
- De səni göndərsin atan məktəbə,
Elm oxuyub
ta yetəsən mətləbə.
Bu şairin
şeirlərində əxlaqi
baxışla sosial baxış qəribə bir paralellikdədir və bunun özü
də onun maarifçilik baxışlarından
qaynaqlandığına bir
işarətdir. Məsələn;
Sən mükafatını insanlığa
xidmətdə ara,
Əbədi zövqü, təsəllini
həqiqətdə ara.
Yaxud, “Müsəlman ürəfası”
şeirində şair
milli özgürlüklərə
xor baxan “gahgir”ləri oxucularına
aşağıdakı sayaq
təqdim edir:
Yeri düşsə əgər
müsəlmandır,
Vaxt olur ya İvan,
ya da Vartandır,
Düzü, o nə bundan, nə ondandır,
Yeni bir şey - əcaib insandır...
Yüksək milli əxlaq və mədəniyyət
daşıyıcısı olan bu şair
xalqının inkişaf-intibah
nəfi naminə bəzən sərt ifadələrdən də
çəkinməyib:
Tutalım çox ağıllı tacirsən,
İş aparmaqda xeyli mahirsən,
İqtidarın, malın, pulun çoxdur,
Xalqa ondan vəli, kömək yoxdur.
Sandığında var isə milyonlar,
Nəf görmürsə gər müsəlmanlar -
Tfu sənin mülkü malü-dövlətinə,
Həm sənə, həm də şənü şöhrətinə!
Bəzən də büsbütün Sabirsayağılıq edib “Gəl gedəlim duxana, piyan olub qalalım,
Qeyrət ilə namusu satıb içki alalım” deyən şair öz müdrik ağsaqqallığından da qalmır:
Xalq ilə hər kəs necə rəftar edər,
Haqq onu ol dərdə
giriftar edər.
Yaxşılığa
yaxşı “cəzalar”
alar,
Pisliyə həm dürlü əzalar alar...
Bu gözəl
şairin özü də xalqı ilə rəftarının
bəhrəsini görmədə;
ogünlərdən bugünlərə
bapbalaca bağça
uşaqlarımızın, şagird və tələbələrimizin tədbirlərdə,
ustad xanəndələrimizin
ulu muğamlarda oxuduqları gözəl-gözəl
şeirlərini deyirəm...
Tahir
Abbaslı
Mədəniyyət.- 2017.-19 may.-
S.13.