Teatr öz həyatını
yaşayır
Əvvəl kino, sonra televiziya, yeni dövrdə isə internet meydana gələndə hər dəfə ağıllı əmilər və xalalar teatr sənətinin ölüm xəbərini yayırdılar. Amma bütün proqnozlar tez-tez yalan çıxır, dəfn hər dəfə də təxirə salınırdı. Nə sirr idisə, yeddi canı olan div kimi teatr ölmək bilmirdi ki, bilmirdi və bunu gözləyənləri məəttəl qoyurdu. Onun ölümü barədə öncəgörmə monoloqlar emosionallığı ilə sadəlövh insanlarda qısamüddətli həyəcan doğursa da, həqiqətə çevrilmirdi. Bəlkə monoloqlara son qoymaq, teatrla bu mövzuda dialoqa getmək daha səmərəli nəticə verərdi. Axı, monoloqda tərəf varsa da, fəal deyil. Amma nə edəsən ki, böyük ağıl sahibləri buna az əhəmiyyət verirdilər.
Monoloqların insanları ayırdığını hər kəsdən artıq teatr sənətində çalışanlar anladılar. Yəni, anladılar ki, konstruktiv dialoq, sonucda əmələ çevrilməyə yönələn dialoq daha səmərəlidir. Belə ki, K.S.Stanislavskinin əmələ verdiyi tərifdə səslənən “iradəyə tabe olan, məqsədyönlü, effektiv akt” dialoqun əhəmiyyətini şərtləndirdi. Və o konkret məcrada, məhəlli miqyasda qalmayıb, coğrafi hüdudları aşıb mədəniyyətlərarası mahiyyət daşımağa başladı. Belə ki, Şekspirin XVI əsrdən səslənən fleyta çalmaq ustalığına çağırışı sonrakı dövrlərdə teatr sənətinin zərbi-məsəlinə yox, cəmiyyət həyatındakı estetik özünütəsdiq təşəbbüslərinə çevrildi.
Bir zamanlar səhnə sənətinin tanınmış xadimlərinin teatr nədir, yaxud teatr necə olmalıdır suallarına tapdıqları cavablar çağdaş dövrümüzdə nəinki yetərli deyil, hətta yeni-yeni sualların yaranmasına yol açır. Bunun sadə səbəbi isə, Puşkinin sözləri ilə desək, amansız əsr, sərt düşüncələr olsa da, dialektik qanunauyğunluqların axarında irəli getməkdən başqa yol yoxdur. Bizim dahi şairimiz Sabirsayağı “dindirir əsr bizi, dinməliyiz”.
Dünya xəritəsində yer alan xalqların teatr mədəniyyətinin bünövrəsində yerə sərilmiş xalı üzərində iki aktyorun göstərdiyi səhnə qədər sadə, amma təsirli oyun dayanır. Həmin oyunun estetikası yüzillər, minillər ərzində dəyişsə də, tamaşaçıya təsir iddiası dəyişməz qalıb. Esxildən başlamış bu günümüzə qədər gələn dramaturji fikir, ədəbi konstruksiya insan haqqında olan və insana ünvanlanan təcəssümə əsrlər boyu ləyaqətlə xidmət etmişdir.
XX əsrin ortalarından başlayaraq, elmi-estetik fikirdə müxtəlif “izmlər”in yer alması faktı nəzəri-fəlsəfi məcrasından çıxıb bədii yaradıcılığın bütün sahələrində, o cümlədən teatr sənətində də təzahür tapdı. Bu zaman ayrı-ayrı ölkələrin milli dramaturgiyaları mütərəqqi ənənələri yaşatmaqla bərabər özündə yeni mövzular, səhnə ədəbiyyatı yaratmaq missiyasını yerinə yetirməli oldular. Həmin ictimai-mədəni proseslər Azərbaycanın bədii yaradıcılıq həyatında da yaşandı. Bu zaman M.İbrahimov, S.Rəhman kimi dramaturqların içərisində İ.Əfəndiyev teatr sənətinə fədakar sevgisi ilə seçildi. Belə ki, məhz İ.Əfəndiyev öz yaradıcılıq əzmi ilə milli dramaturgiyamızda C.Cabbarlının çırağını nəinki sönməyə qoymadı, ömrünün sonuna qədər o çırağı daha da alovlandırdı, ləyaqətli həmkar olaraq C.Cabbarlının Azərbaycan teatrının sabahından nigaran olan ruhunu sakitləşdirən səhnə əsərləri yaratmaqla, milli rejissor və aktyor sənətinin inkişafını rövnəqləndirdi.
İ.Əfəndiyevin dramaturgiyası səhnə sənətimizin subyektiv səbəblərdən yadırğadığı, açıq-aşkar yadlaşdığı bədii həqiqətlərinin səslənməsinə meydan açdı. Özündən əvvəlki dramaturji əsərlərdə üstüörtülü bildirilən, eyhamlarla, işarələrlə çatdırılan mətləblər onun əsərlərində heyrətamiz cəsarətlə tamaşaçı auditoriyasına çatdırıldı. Bu dramaturgiya milli səhnə sənəti üçün hər şey demək idi; obrazlı desək, teatrdaxili mühit üçün oksigen yastığı, dənizdə batmamaq üçün xilasedici dairə, teatra tamaşaçı gəlişinin təmin edilməsinin perspektiv qapılarını açacaq möcüzəli qızıl açar idi.
Milli teatr mədəniyyətimizə lirik-psixoloji üslub gətirməklə o, yeni dövrün teatr estetikasını büsbütün dəyişdirdi. Bu zaman rejissor sənətinin dili "açıldı", onun poetika imkanları genişləndi, aktyor yaradıcılığı illər boyu sıxılıb-qaldığı dalandan çıxdı, prinsipcə yeni bədii özünüifadə imkanları qazandı. Teatr sənətinin artıq öz işini görmüş poetikaların cazibə dairəsindən çıxması prosesi sürətləndi, yeni mövzuların, yeni janrların yaranması, səhnə ifadəliliyi vasitələrinin zənginləşməsi estetik fakt olaraq təzahür etdi. Məhz həmin dramaturgiyanın sayəsində milli səhnəmizə gur səslənən bədii həqiqət gəldi. Bu zaman didaktika, şüar, pafos əvəzinə həyat, vətən, xalq, məhəbbət motivləri önə çıxdı. Burada əsas olan həmin motivlərin gurultulu, yoxsa pıçıltı ilə səslənməsi deyildi, deyilənlərin həqiqət olması idi.
O zaman hər kəsin yaxşı bildiyi, amma nədənsə ucadan söyləmədiyi bu həqiqət dramaturq və teatr arasındakı əməkdaşlığın ən etibarlı əsası oldu.
Adətən bəzi mətləblərlə bağlı “bu, belə olmuşdur, belədir və belə də olacaq” deyilir, amma dramaturgiyaya münasibətdə bu sayaq yanaşma mümkün deyil. Yəni məhz XXI əsr bu məsələyə də öz sığalını çəkib. Odur ki, son vaxtlar kanonların demontajı, stereotiplərin alt-üst edilməsi faktları tez-tez müşahidə olunur. Ənənələr pozulur, miflər dağılır və teatrların bir zamanlar başlıca qida mənbəyi olan ənənəvi dramaturgiyaya münasibət dəyişir, dünyanın müxtəlif teatrlarında söz teatrına qarşı qiyam səsləri eşidilməyə başlayır. Həmin səslər içərisində rejissuranın nidaları xüsusilə seçilir.
P.Brukun qədim hind eposu əsasında hazırladığı tamaşadan tarixi zaman baxımından o qədər də çox vaxt keçməyib. Amma rejissura öz inkişafında xeyli irəriləyib. Onun teatrda yeri möhkəmlənib, bu səbəbdən səhnə yaradıcılığı prosesi kontekstində onun nüfuzu xüsusi statusla dəyərləndirilir. Bu gün rejissor sənəti mövcud stereotipləri dağıda-dağıda Şekspiri də, Çexovu da, hətta Ezopun təmsillərini də konseptual təcəssümdə yerbəyer edə bilir.
Maraqlı prosesdir. Bir fransız məsəlində deyildiyi kimi, biz həmişə ilk məhəbbətimizə qayıdırıq. Və məhəbbəti sözlə demirlər (A.Puşkin), onu göstərirlər. Teatrın ilk məhəbbəti isə səhnə əməlidir. Odur ki, teatr sözü yox, XXI əsrdə də bir daha əməli seçir. Sözün enerjisini, əməlin istiqamət stixiyası əvəz edir. Məhz bu həlledici amil rejissor sənətinin əsas silahı olaraq, təcəssümün estetik imkanlarına işləyir.
Çağdaş
dövrün rejissurası, bir zamanlar Meyerholdun
dediyi kimi,
tamaşanın müəllifi statusundan imtina edib, daha
böyük səlahiyyətlərə
iddiasını ortaya qoyur.
Bu rejissura zamanın
intellektual-mənəvi yükünün
toplandığı səhnə ssenarisini,
ənənəvi dramaturji materialdan
daha üstün və
mühüm hesab edir. Və bizlərdən haqlı, ya haqsız olması təsdiqini gizləmir. O,
bir neçə səhifəyə
sığan, sinopsis formalı oyun materialını maddiləşdirəcək
aktyorları öz konseptual
avantürasına cəlb edir və istəyinə
nail olmaq üçün başgicəlləndirən formalardan belə çəkinmir. Belə olan halda aktyor
kimdir? Modelyerin defilesini təmin
edən statist? Əyləncəli oyuncaq? Yoxsa bədii informasiya
ötürücüsü? Əlbəttə, yox. Aktyor sənətinin
funksional mahiyyəti səhnədə psixofiziki
əməllə bağlıdır.
Və onun səhnədəki fəaliyyət spektrində
təzahür edən
kreativ enerjisi məhz əməl sayəsində tamaşaçıların
simasında öz ünvanını tapır.
Bir anlığa 25-30 il, bəlkə ondan artıq aktyor fəaliyyəti ərzində insanın səhnədə yaratdığı
obrazları düşünək.
Nəzərə alaq ki, həmin obrazları yaradan canlı insandır və o indi, burada sizin qarşınıza
çıxmaq üçün
olduqca gərgin və üzüntülü
aylar ərzində məşqlər edib, təqdim etdiyi obrazı fonoqram ilə deyil, canlı hisslərini və həyəcanlarını,
düşüncələrini, səs diapazonunu cəm edib oynayır.
Hansı
janrda (komediya, dram, yaxud faciə) çıxış etməsinə
baxmayaraq, sizə estetik həzz verməyə çalışan
sənətçi əslində
iztirab və ifadə edilməyəcək
emosional gərginlik yaşayır. Bu gün
onun tamaşaçısı
sizsiniz, sabah
auditoriya dəyişəcək,
amma o, hər dəfə özünü
səfərbər etməli
və öz səhnə qəhrəmanını
tam gücü, istedadının
hünəri ilə oynamalıdır. Sanki onun yorulmağa haqqı yoxdur. Bu iztirab deyil,
nədir?!
Bəli, ilk baxışda qəribə
və uyğunsuz görünsə də, yaradıcılıq prosesində
həzz yox, iztirab var. Necə deyərlər, “od nə çəkdi, küldən soruş” (R.Rza) hikmətini məhz onu yaşayanlar
bilir. Buna həzz
deyənlər açıq-aşkar
şairanə görünmək
istəyənlərdir. Amma bu iztirabın nəticəsinin uğuru ilahi fərəh və bir o qədər
də həzdir.
Bu günün
aktyoru rejissor üçün dulusçunun
əlindəki palçıq
deyil, onun özünüifadə materialından
daha dəyərli funksiyaya malikdir. Çünki rejissor cəmiyyətin
universal dəyərlərindən bəhrələnən mütəfəkkir
simalı aktyora böyük layihələrin
icrasında müttəfiq
kimi baxır və ikinci bunu ləyaqətlə bacarır.
Müşahidə və araşdırmalar açıq sübut edir ki, teatr sənətinin refleksiyaları onun universal dəyərlər sistemində yerini müəyyən etməsinə xidmət edir. Belə ki, tarixin, elmin, dinin inkişaf qanunauyğunluqları teatr sənətini yeniliyə həris təbiətindən qaynaqlanan yaradıcılıq meyllərini də tənzimləyir. Bəzən özünün bədii həyat orbitindən uzaqlaşsa belə, teatr sənəti hər dəfə onu tovlayan “izm”dən ayrılır, Rembrandtın məşhur qəhrəmanı kimi yenidən ata yurduna qayıdır. Bu zaman nəyin, onun qazandığının, yaxud itirdiyinin çox olduğunu söyləməyin birtərəfli qiymətləndirmə olacağı şübhəsizdir. Amma bu var ki, teatr sənətinin bizləri daim özünə cəlb edən və sehrində saxlayan müəmması, Hamletin təbirincə desək, filosofların ağlına gəlmir.
Cəmiyyətin ən həssas yaradıcılıq sferası kimi fəaliyyət göstərən teatr, intellektual-mənəvi dəyərlərin daşıyıcısı funksiyasında öz auditoriyası ilə mesajlaşmaqdadır. Həmin qarşılıqlı bəhrələnmələrdən, gah birinin, gah digərinin zaman-zaman incik qalması riski qaçılmaz olsa da, onlar bir-birinin həyatını təmin etməyə məhkumdurlar.
Qarışıq tipli auditoriya teatrdan beşulduzlu tamaşalar tələb etməkdə haqlı olduğu kimi, teatr da qarşı tərəfdən anlaşma gözləməkdə haqlıdır. Bu tələblər təbii olaraq illər keçdikcə dəyişir, yaranan narazılıqlar bəzən hikkəli qarşıdurmalara səbəb olur. Auditoriya hər şeydən daha çox teatrdan gerçək həyatda ona rahatlıq verməyən lənətəgəlmiş suallarına cavab gözləyir.
Teatr isə... G.Daneliyanın “Mimino” filmində
bir epizod var. Dağ kəndində göstərilən hind filminin
bir yerində ekranda rəqs edən qızı görən həmkəndlisi
soruşur ki, Mimino, bu qız
nə istəyir?
O da cavab verir ki, heç
nə istəmir, sadəcə rəqs edir.
Bax, teatr da sanki heç nə istəmir, sadəcə öz yaradıcılıq həyatını
yaşayır.
Amma bunu da iddia etmək olar ki, teatr
cəmiyyətin istəklərini
və gözləntilərini
bəzən fəryadlarla,
bəzən pıçıltılarla
onu görənlərə
göstərir, onu dinləyənlərə eşitdirir
və yalnız bundan sonra hər
dəfə pərdələrini
bağlayıb, rahatlıq
tapır.
Sabah da belə olacaq, o biri gün də elə belə başlayacaq və elə həmin sayaq da bitəcək. Bu onun - teatrın həyatıdır. Mövcud olduğu cəmiyyətin ritmindən impulslar alsa da, teatr hər şeyə rəğmən öz həyatını yaşayır. Adi insanların xəyal etdikləri möcüzələri o, öz səhnəsində yaradır, məmləkətlər, saraylar qurur, ilahi eşqin sözlərə sığan ifadə edilə bilən kutsallığını, məkrin və namərdliyin eybəcər fəsadlarını seyrçilərinə göstərir, göstərir, göstərir və bu işdən usanmaq bilmir. Bu onun həyatıdır.
İsrafil İsrafilov
Əməkdar incəsənət xadimi, filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, sənətşünaslıq üzrə elmlər doktoru, professor
Mədəniyyət.- 2017.- 26 may.-
S.13.