İrəvan mahalının saz-söz sənətkarları
Azərbaycanın zəngin tarix və mədəniyyəti ilə seçilən bölgələrindən biri İrəvan mahalı olub. Qədim qalaları, məscidləri, karvansara və hamamları ilə məşhur olan İrəvanda saz-söz ənənələri də inkişaf edib. Şəhər ötən əsrin əvvəllərində bədnam ermənilərə siyasi mərkəz kimi veriləndən sonra buranın etnik-mədəni sistemi pozulub. Bu yazıda İrəvan aşıq mühitinin bəzi tanınmış nümayəndələrinin həyat və yaradıcılığından söz açacağıq.
Aşıq Məhər
Məhər Cəfər oğlu 1870-ci ildə İrəvanın Pəmbək mahalının Hallavar kəndində andan olub. Kiçik ikən anası dünyasını dəyişir. Məhər erkən çağlardan kəndlərində varlı adamların qapısında nökərçilik edir. Deyirlər, tale bir tərəfdən bağlayanda, digər bir tərəfdən də qapı açır. O, boş vaxtlarında kənd toylarında məclis aparan aşıqlara diqqətlə qulaq asır. Görüb-eşitdiklərini yaddaşına köçürür.
Araşdırmalarda göstərilir ki, Məhərin təhsili, yazıb-oxuması olmasa da, el şənliklərində bədahətən qoşma, təcnis, bayatı deyib, aşıq havaları ifa edib. Məlahətli ifası dinləyicilər tərəfindən maraqla qarşılanıb.
Aşıq Məhər yaradıcı sənətkar olub. Onun “Yaxşıdır”, “Gəlir”, “Deyim”, “Olur”, “Sədi qardaş”, “Əzizin”, “Yoxdur”, “Dağlar”, “Kasıbın” və s. şeirləri daha çox tanınıb. Müəllifin şeirlərində ictimai-siyasi motivlər əksini tapıb.
Aşığın məhəbbət ruhunda yazdığı əsərlər də var. “Bu evdə” şeiri yeni ailə quran bir gəncə həsr olunub. Öz sevincini dilə gətirən müəllif bu xoş gün üçün Tanrıya duaçıdır:
Artıq olsun bu gəlinin hörməti,
Başından tökülsün malı, dövləti,
Bir cüt corab Aşıq Məhər xələti,
Gətirsin geydirsin qarı bu evdə.
Aşıq Məhər 1937-ci ilin dekabrında vəfat edib.
Aşıq Cəlil
İrəvan quberniyası Vedibasar
mahalının Şahablı
kəndində doğulan
Aşıq Cəlilin
təvəllüd tarixi
haqqında qaynaqlarda səhih məlumat yoxdur. Mənbələrdə göstərilir ki,
bu kənd 1826-1828-ci illər Rusiya-İran müharibəsi zamanı rus ordusu tərəfindən
ağır dağıntıya
məruz qalır.
Kənd camaatı el-obadan uzaq düşüb,
illər sonra öz yurduna dönüb...
Cəlil erkən çağlardan
aşıq sənətinə
maraq göstərib.
Kəndin xeyir işlərində
yaxından iştirak edib. Ancaq bu xoş günlərin ömrü
uzun olmur. Şahablı kəndi 1918-ci ildə
bu dəfə də erməni-rus hücumuna məruz qalır. Kənd camaatı ağır
itki verir. Aşıq Cəlil ermənilər tərəfindən əsir
götürülür. Mənfur düşmən ondan Andronikin şərəfinə
şeir deməsini tələb edir. Ancaq o buna razı olmur. Üzünü
Böyük Vedi elinə tutur və həmin dövrdə daşnak-rus birləşmələrinə qarşı
vuruşan "Qırmızı
tabor"un komandiri Abbasqulu bəy Şadlinskini
(1886-1930) köməyə çağırır.
O zaman söylədiyi
təsirli şeir uzun müddət yaddaşlarda yaşayır:
...Vedinin dağları batıbdı
yasa,
Daşnaqlar istəyir Vedini
basa.
Bir məktub yazmışam o xan Abbasa,
Yazmışam
durmasın, haraya gəlsin,
Yağı salıb bizi araya, gəlsin!
Şahablı Aşıq Cəlil
1918-ci ildə erməni
quldurları tərəfindən
qətlə yetirilib.
Aşıq Yaqub
1881-ci ildə İrəvan mahalının Sürməli
qəzasının Hüseynli
kəndində dünyaya
göz açıb.
Yaqub gənclik çağlarında
poeziyaya maraq göstərib, saz çalmağı öyrənib.
Sürməli qəzasının yaxın-uzaq kəndlərində
aşıqlıq edib,
el-obanın sevimlisinə
çevrilib. Saz-söz sevərlər
onun sənətini yüksək qiymətləndiriblər.
Hüseynli kəndinin də camaatı 1905-ci il
inqilabından sonra ermənilər tərəfindən
tez-tez təzyiqlərə
məruz qalır. Ona görə də atası Mustafa kişi ailəsi
ilə birlikdə
1920-ci ildə Gəncə
qəzasının Qızılhacılı
kəndinə köçür.
Üç il
sonra Cavanşir qəzasının Ağdam
kəndinə yerləşirlər.
Təəssüf ki, Aşıq
Yaqubun sonrakı taleyi barədə müfəssəl məlumat
yoxdur. Onun 1920-ci ildə vəfat
etdiyi bildirilir.
Aşığın yaddaşlarda yaşayan
“Qaçqını” rədifli
qoşması bizlərə
gəlib çatıb.
Şikayət eylərəm parlamanlara,
Bir yol bulub, böylə qoyma qaçqını.
Qanlı göz yaşları göllərə dönüb,
Yazıqdı, incidib söymə
qaçqını.
Varrı olan öz varıynan
ucalar,
Yaqub da danışar, dildən bac
alar.
Yoxsul oğlan iyirmi beşdən qocalar,
Gəncə mahalında əymə
qaçqını.
Müəllif şeirdə qaçqın
həyatının dözülməz
çətinliklərinə diqqəti çəkir.
El-obasından didərgin düşən
insanlara biganə münasibətə qarşı
səsini ucaldır.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.- 2017.- 15
noyabr.- S.15.