Dövrün fövqündəkilərdən

 

 

 

   Siyasi qalmaqallı bir zamanın həm də böyük EKRAN yazıçısı İmran Qasımov

  

   Əsasən, qeyri-sintetik sahə adamları haqda işlədilən “istedadlı” təyinini bu yazıçının “kinoçuluğuna da aid etmək olar.

   Bəli, İmran Qasımov istedadlı ssenarist idi. Onun ssenariləri əsasında ekranlaşdırılmış kino sənət-sahəmizin hələ yarımmilli (sovet) dövrününqızıl fond”una daxil edilmişBizim küçə”, “Onun böyük ürəyi”, “Əsl dost”, “İnsan məskən salır s. filmlər bu gün maraqlı sənət nümunələri kimi qarşılanmaqdadır.   

   Ədəbiyyat-mədəniyyət aləminin rəsmi-rəyasət sahələrində tez-tez bir məqam-mənsəbdən digərinə doğru irəliləyib, öz istedad təşkilatçılıq bacarığıyla müxtəlif təşkilatlara başçılıq etmiş bu maraqlı ədibin, demək olar, hər iki-üç əsərindən biri lentə alınıb.

   Təbii ki, bu təqdimat hələ onun sənət-fəaliyyət dəyərinin, köhnə kino-teatr tamaşaçıları leksikonuyca desək, “jurnalıdır”, “kinosu daldadır həmin o “kino”dan -

  

   Epizodlar:

  

   Əlbəttə, xeyli dərəcədə fraqmental; dövrünün sənət nəbzi fövqündə duranlardan biri olmuş bu son dərəcə fəal-məhsuldar sənətkarın etdiklərini biryazı kinosu”na sığışdırmaq olarmı?

   Öncə, bu çox çevik ədib, dramatik dramaturqun ustad qələmindən vizuallaşan fenomenal-meridianal lentləri, intellektindən formalaşanekrandakı talelərlə kino-zaldakı talelər arasındakı fərq ekran pərdəsi ilə oturacaqlar arasındakı məsafədən çox olmamalıdırkimi erudision fikirləri birlikdə xatırlayaq keçək müxtəlif mənbələrdə uyuyan bəzi fakt xatirələrə. Bunlardan biri - sağ ikən ətrafındakıbadalaqistedadlıların onun ürəyinəaşıla”dıqları infarkt-“ilişməepizodları imiş ki, “övladlar ataların cinayətinə cavabdeh deyillərtabusuna binaən, üstündən sükutla keçməliyik.

   Bu yazıçının rəngarəng yaradıcılıq aləminə - epik-lirik, dramatik-kinematoqrafik əsərlərinə göz gəzdirdikcə isə, haqqında söylənəsi fikirlər qarşısında geniş meydan açılır. O, gənc vaxtlarından maraqlı ədəbi-bədii nümunələr yaratmağa başlayıb. 22 yaşında Bakı neftçilərinin həyatından bəhs edənYeni horizontbədii filminin ssenarisini yazıb. Onun dil-üslub xüsusiyyətləri, situasiyayaratma manevrləri, ekoloji təsvir, psixoloji təfsir, eleqant monoloq intriqantdialoqları ilə tanış olduqca, oxucuya elə gəlir ki, bu yazıçı ADU-nun (BDU) Filologiya fakültəsini yox, dünyanın (hələ mövcud olmayan) hansısadetektiv universitet”ini bitirib. Elə mən məhz bu sayaq elementlərə görə ona bağlı bu yazımaqələm ritmikasıçaları ilə yox, “göz qənimətləriladıyla başlıq vermişəm.

   Deyim ki, onun sənət-bəsirət gözünün açılımına qədərki dövrü öz dramatikliyilə səciyyəvi olub. O “dramatizm”in baş qəhrəmanı, təbii ki, müharibə imiş. Həmin dövrün termin qəhrəmanı olanarxa cəbhə”nin ədəbi-bədii səngərinə zəngin material lazım idi iyirmi üç yaşlı İmran bu tip “istehsalçılarınönündə gedir, dövri mətbuatda zarisovka, oçerk, reportaj, məqaləatəşlərisaçırmış. Gündüzlər müşahidə kəşfiyyatına çıxar, gecələr alovlu publisistik yazılar yazarmış. Lakin günlər tez, aylar boz keçdiyindən, o “bir kağız, bir qələmaləmindənsöz gözdilinə keçməyi qərarlaşdırır. Yəni başını qaşımağa macal tapmayan cəmiyyət üçün tiraj-tiraj yazıb, adda-budda oxutdurma işindən - yazdıqlarını lentə aldırıb kütləvi-ölkəvi baxdırma işinə qədəm qoyur. İctimai məna-mahiyyətini, qələbə güdüyünü dəyişməyən qələmi vizual ritmlərlə döyünməyə başlayır. 1942-ci ildə daha bir ssenari ilə kino mədəniyyətimizə pay (“Sovqat”) verir. Arada yazıb lentə aldığı bir neçə qısametrajlı filmlərdən sonra - 1945-ci ildə od-alovlardan qurtulmaqda olan vətən tamaşaçıları ilə görüşəƏbədi Odlar ölkəsisənədli filmi ilə gəlir.

   Hər aşiqin dövranıolursa, bütöv bir dövranın da eyni sevgiyə müştaq aşiqləri olmazmı?

  

   Olar...

  

   Bunun adı QƏLƏBƏ idi. Bütün zamanlarda döyüşmüş, döyüşən hələ döyüşəsi tərəflərin eyni istəyi (amma həm ... böyüklərin bu dava-davaoyun”u - “halva-halva” deməklə alınmayan problemlərin ən cəncəli)! Bu, siyasətində qırx, cəmiyyətində çoxdilli SSRİ-nin milyonlarından çox şey umur, çox fədakarlıqlar gözləyirdi; “Neftçi Qurbankimi mahnılardan tutmuş, gözəl səsin mütləqəməkçi insan surəti”nə xas olmasını təbliğ-təlqin edənBəxtiyar”, bizi çox-çox uzaq sahillərdəki bir oğlumuzun alman zabitlərilə dolu kinoteatra qoyduğu partlayıcının vaxt işə düşəcəyilə bağlı qeyri-adi həyəcan-maraq üstə kökləyənUzaq sahillərdəkimi filmlərə qədər - hər şey!

   bütün bunlar günlərlə-aylarla başa vurulmayan povestlərdən-romanlardan fərqli bir vasitə ilə bəyan olunmalıydı. Dörd il sərasər vəsvəsə-səksəkə içində yaşamış ölkəyə, siyasət-rəyasət dokladlarından doymuş əhaliyə sənətin ən əyani, “incəsənətin ən canlısahəsilə əyan edilməliydi. Gecələr işığı sönülü, qapı-pəncərəsi örtülü, aynası tutulu, qaş-qabağı qıfıllı arxa cəbhəçilər üçün ssenarilər yazılmalı, filmlər çəkilməliydi.

   İmran Qasımov da bu atəşsiz cəbhənin barmaqsayı sənət komandirlərindən biri kimi çalışır, qələm-əsgərlərdən biri olaraq, müşahidələrini fövri-sürətlə qələm-kağıza alıb, kinolentlərə çəkdirirdi.

   İmran Qasımovun hər iki-üç kəlməsindən, beş-üç xatirat-təəssüratından biri əsl vizual element, nəticə etibarilə bitkin bir kinolent idi”. Müasirlərinin söylədiyi bu qənaəti onun zəngin filmoqrafiyası da təsdiq edir. Adlıqları, mövzuları, məram-məqamları öz avtoportretini andıran filmoqrafiyası!

   Onun ssenariləri əsasında çəkilmiş, lakin zamanın ictimai-siyasi baxışlarıyla əlaqədar obyektiv-subyektiv münasibətlər tünlüyü içərisində gömülmüş bir çox filmlərindən fərqli - ünlü sənətkar Həsən Seyidbəyli ilə birgə yazdığıUzaq sahillərdə” (dünyanın 25 dilinə tərcümə edilmiş, Asiya-Afrika ölkələrinin kinofestivalında birinci yeri tutmuş) şedevrinə doğru çox böyük sürət, haqq-halal bir surətlə gəlirdi. Onlar bu kino-əsərləİnsanın taleyi” (M.Şoloxov) qarşısına mükəmməl bir Azərbaycan filmi, sinəsini atəşə sipər edib pulemyotu susduran bədii Matrosovların qabağına real-fenomenal bir Azərbaycan balası çıxarmış oldular. Bu sənədli-publisistik, ədəbi-bədii faktura kinematoqrafçılarımıza qeyri-adi bir ekran əsəri yaratmaq üçün əsrarəngiz dəstavuz vermiş oldu. Buradakı faktoloji təsvirlərin, situasiyaların, dialoqlardakı hədsiz dinamik-psixoloji nüansların yaradıcı qrup qarşısında açdığı üfüqlər hər kadrda, hər məqamda hiss olunur. Xüsusən hadisələrin daxili polifoniyası ilə ecazkar dərəcədə səsləşən musiqi! Dahi Qara Qarayevin artillerik notları böyük Qələbə uğuruna qoşulan bu söz şəkil duallığını triumfallaşdırmışdır!

   Belə bir qənaəti vurğulayım ki, kinematoqrafiya mütəxəssisləri bu filmdəki müəllif ifadələrindən bir çoxunun atalar sözü zərb-məsəl dəyəri qazandığından da söhbət açıblar. Qeyd ediblər ki, məşhur “O olmasın, bu olsunabidəsində olduğu kimi (“Heç hənanın yeridir?”, “Dəyərəm min cavana s.), “Uzaq sahillərdə gündəlik leksikonmenyu”muzu zənginləşdirən sözlər az deyil: “Doqquzun yarısında!”, “Qoy bir özümə gəlim”, “O, qardaşlıq dininə inanır, ata!”, “Xatırladım... gülsatan qız”, “Həmin dalğa, həmin koordinat s.

   ... bu filmo-titroqrafik sadalamadan sonra, bu çoxşaxəli müəllifin tituloqrafikad”almaları: alovlu publisist, görkəmli yazıçı, peşəkar ssenarist, təşkilati lider, nüfuzlu ictimai xadim...

  

   Tahir Abbaslı

 

Mədəniyyət.- 2017.- 24 noyabr.- S.12.