Ana DİLimizi
-
bədii, elmi, publisistik əsərlərində
sevdirməklə yanaşı, “dövlət dili”
kimi də var etmiş Mirzə İbrahimov...
Mən bu böyük yazıçı... və o dövrlər “kontekstində” çox milli vətəndaş haqda budəfəki yazımı onun öz övladının - gözəl bəstəkar, Xalq artisti (habelə, bu klassik ədibi birmənalı qarşılamayan müasir ədəbi “nihilist”ləri - bəzilərinin qənaətlərində müəyyən həqiqət çalarları olsa belə - kübar bir təmkinliklə qarşılayan) Sevda xanım İbrahimovanın xatirələrilə başlamaq qərarındayam.
Həm də, onun bu “nəqli” söhbətdə işlətdiyi siyasi ab-havalı -
“İnsanlar deyirdilər ki, biz Sizinləyik!..”
ifadələrinin
fərqinə məxsusi
bir fərqlə varmağınız arzusunda...
Və əlbəttə, xeyli ixtisarla:
“Gözümü
dünyaya açandan
evimizi sözlü-musiqili
görmüşəm. Babam Qurban Pirimov
tar çalar, atamsa tez-tez Füzuli, Nəsimi poeziyasından qeyri-adi şövqlə nümunələr söylərdi.
Anam Sara Pirimovanın klassik musiqini çox sevməsi, babamın Üzeyir bəylə bənzərsiz dostluq münasibətləri bizi
daha yaxşı oxumağa, ümumən, böyük gələcəyə
həvəsləndirərdi.
Atam öz keçmişindən
danışanda isə
həmişə məni
qəhər bürüyərdi.
Axı o, hələ
3 yaşında ikən
anasını və kiçik bacısını
(aclıqdan), bundan sonra qapılarını kilidləyib Bakıya iş axtarmağa gəlirkən yolda böyük qardaşını,
nəhayət, Zabrat neft mədənində baş verən bədbəxt hadisə nəticəsində atasını
itirmiş, 7-8 yaşlarında
- yetimlik çətinlikləri
üzündən - nökərçiliklə
məşğul olmuşdu...
Deyərdi, məktəbə gedəndə
çox arıq, balacaboy idim, boyumuz ölçülərkən
ayaqlarımın dabanlarını
qaldırdım ki, məni qəbul etsinlər...
Ürəyiaçıq, safqəlbli, hər
vaxt hamıya köməklik edən olub atam. Anam deyirdi o, Ali Sovetdən aldığı maaşı
uşaq evlərinə
göndərərdi.
Çox vəzifələrdə olub, ancaq mən
onu həmişə eyni cür görmüşəm.
Hər bazar günü
saat 2-də biz mütləq
“muğamat konserti”nə
qulaq asardıq.
Onu - 1956-cı ildə Azərbaycan dilinin dövlət dili olması məsələsini
gündəmə gətirdiyinə
görə işdən
çıxardılar. Yadımdadır, ovaxtlar bizi bulvara - indiki Sahil bağına
aparanda, hər dəfə atamla qarşılaşan insanlar
deyirdilər ki, biz Sizinləyik!..
1938-ci ildə onun “Həyat” pyesinin, bir gün sonra
isə Üzeyir bəyin “Koroğlu”lusunun premyerası böyük ictimai rezonans doğurub. Ovaxtadək
“bircə çamadanı”
ilə kirayədə
qalan atama məşhur “Xaqani - 19”da ev verirlər
və... o, ömrünü
həmin evdə başa vurdu. Ali Sovetin sədri işləyəndə ona
daha geniş mənzil təklif etdilər, anam isə “mən bu mənzilə gəlin gəlmişəm,
burdan da son mənzilə gedəcəyəm”
- dedi. Onlar bütün sevincli-kədərli
günlərini bu evdə - birlikdə keçirdilər.
Anam rəhmətə gedəndə (1983) çox
qəhərləndi atam.
Elə bil, yetimləşdi.
Hətta
anamın bağ evimizdəki çarpayısını
götürməyimizə də
razılıq vermədi.
Hər məqamda bu boş yatağa
da, məzarı üstünə də qızılgüllər səpərdi...
Özü dünyasını dəyişəndə
isə... Lap arxa
sırada bir qadın “naş papa umer” - deyib, uzun-uzadı hönkürdü.
Səbəbini soruşana
dedi ki, “mən uşaq evində olanda, bir neçə ay bizə, heç vaxt yemədiyimiz dadlı şirniyyatlar, meyvələr, cürbəcür
ərzaq malları gətirdilər. Bir gün tərbiyəçidən
soruşduq ki, bunu bizə kim göndərir,
atamız? Dedi, “hə, Ali Sovetin sədri Mirzə İbrahimov atanız göndərir”. Ovaxtdan biz
bu insanı “ata” deyə çağırır, yad
edirik”...
Qarabağ hadisələri onun
səhhətinə çox
pis təsir etdi. Bir də görürdün,
öz-özünə danışır.
Soruşanda, “heç, heç,
yat” - deyirdi. Məlum vertolyot qəzası isə onu tamamilə
ağırlaşdırdı. Xatırlayırsızsa, SSRİ Ali Sovetinin tribunasında kəskin bir çıxış da etdi. Yuxusu ərşə çəkilmişdi.
Bir gecə gəlinimiz zəng vurdu ki, bəs, Mirzə
müəllim yatmır,
çox narahat görünür, gəlin.
Gedib gördük, Quran oxuyur.
Həmişə
həsrətlə deyərdi;
“görəsən, mənə
qismət olacaqmı ki, nə vaxtsa
sizi Təbrizə aparım?..”
Qismət olmadı. Vəfat
edəndə də, yalnız elə həmin arzusunu dilə gətirdi: “Görəsən, sizi Təbrizə apara biləcəyəmmi?..”
Bu, onun
vəfatından sonra qismət oldu mənə. Getdim o torpaqlara.
Yoldaşımı, işi
ilə əlaqədar,
müxtəlif yerlərə
göndərirdilər, bir
dəfə də içəri girib dedi; “Hə, axır ki, səni
Mirzə əminin özünə qismət olmayan arzusuna qovuşdurmaq imkanı yarandı. Təbrizə gedirik!”. Apardı. Getdik Səraba. Yaşadığı evin
həyətindən torpaq
gətirib qoydum məzarına...”
Bu böyük
cənublumuz
Şimalımızda
qədim və böyük Azərbaycan ədəbiyyatının aktiv
davamiyyət və inkişafında uzun illər doyulmaz əsərlərilə köklü-köməcli
nasir, danılmaz xidmətlərilə unudulmaz
ictimai xadim, son dərəcə dramatik bir dövrün qismən milli, əksərənsə - total yad
ideoloji nəbzlərini
calaşdırıb-uyğunlaşdırmaqla
“anşlaq” etiketli dramaturq, siyasi bolşevizmdən doğan
ideoloji akademizm şəraitində qarşısıalınmaz
şəxsi energetikası
ilə akademik, beynəlxalq Nehru mükafatı
laureatı, Sosialist Əməyi Qəhrəmanı,
SSRİ Dövlət mükafatı
laureatı kimi təltifatlar subyekti, Azərbaycan SSR Ali Soveti Rəyasət Heyətinin sədri, dəfələrlə
SSRİ Ali Sovetinin deputatı,
Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqı İdarə
Heyətinin sədri, respublikanın maarif naziri və s. imiclərə yüksəldi.
Hələ bütün bunlardan əvvəl (və əlavə), çox kiçik yaşlarından
Balaxanı və Zabrat kəndlərində
muzdurluq edib, bir tikə çörək
qazanmaq, 15 yaşında
Balaxanı fabrik-zavod məktəbində oxuya-oxuya
bədii yaradıcılıqla
məşğul olmaq,
üstündə “periferiya”
eyhamı ola-ola, 22-23 yaşlarında “məşhur
beşilliklər” sənayesi
sürətini öyrənməkçün
Donbas şaxtalarına, Dnepropetrovsk sənaye müəssisələrinə
səfərlər etmək
nümunələrilə, yalançı
“sosializm”dən çaşqın
qalmış gəncliyə
dədə-baba əzmi
təlqin etməsi...
Bu hədsiz
əzmkarlıq və
idrak-istedad sahibi
1935-1937-ci illərdə SSRİ Elmlər Akademiyasının
Leninqraddakı (Sankt-Peterburq)
Şərqşünaslıq İnstitutunun aspiranturasında
təhsil alır, görkəmli Azərbaycan
yazıçısı C.Məmmədquluzadənin
həyatı və fəaliyyətindən bəhs
edən namizədlik dissertasiyası müdafiə
edir. Aldığı elmi dərəcələrin
ən yüksəyi isə 1945-ci ildə təsis edilən Azərbaycan Elmlər Akademiyasının üzvlüyü
olur. Opera və Balet Teatrının
direktoru işləyir,
İncəsənət İşləri
İdarəsinin rəisi
kimi respublikada təhsil və mədəniyyətin inkişafında
yorulmaz fəaliyyət
göstərir.
Və... ovaxtlarçün “siyasi bomba” hesab
edilən Azərbaycan
dili haqqında Azərbaycan SSR Konstitusiyasına
maddə əlavə edilməsi haqqında qanunun müəllifliyi!
Buna qədər
o, “Azərbaycan dili dövlət idarələrində”
kimi məqalələr
yazmış, ayrı-ayrı
idarə və auditoriyalarda çıxışlar
etmişdi. Bu böyük
milli-tarixi işi rəsmiləşdirdikdən sonra
isə, təbii ki, leqal sıxışdırmalar,
qeyri-leqal izləmələr,
bu qədər demokrat və universal qabiliyyətli ziyalının
vəzifədən uzaqlaşdırılması,
Moskvadakı “İbraqimov”
müzakirələri, bədii
əsərlərinin siyasi
rənglərə məruz
qoyulması və s.
Deyək ki, bu “rənglər”də həqiqətlər də vardı. Əsərlərinin çoxunda obrazlarının dili, fəaliyyəti, amalı, həyat kredosu ilə həm də özünü təsdiq-təqdim etmiş bu müdrik “Böyük dayaq” romanında Rüstəm kişinin “dili” ilə xalqa müraciətlə yazırdı: “Ey mənim xalqım, ey mənim ümidim və pənahım! Ürəyimin istiliyi səndədir, fikrim işığını səndən alır...”
Bu əzablar daşıyıcısının o işığa ehtiyacı çox, həddindən çox olub; 1911-ci il oktyabrın 27-də Cənubi Azərbaycanın Sərab şəhəri yaxınlığındakı Evə kəndində doğulan o “müdrik cocuq” böyük sənətkar şöhrəti qazananadək çox qaranlıqlar yaşamışdı...
İşıqlı adamların qəlbində isə daim -
İşıqlı qalacaq...
Belə ki, hərdən, ədəbi aləmdən “Mirzə İbrahimov Azərbaycan ədəbiyyatında qaldımı” kimi suallar da eşidilir. Onun nəinki təkcə ədəbiyyatda fundamental nasir, gözəl dramaturq, dərin ədəbiyyatşünas-alim kimi, həm də - ictimai-siyasi tariximizdə qeyri-adi natiqlik qabiliyyətinə malik ictimai xadim, sovetlər rejimində Azərbaycan dilinin dövlət dili kimi bərqərarına cəsarət etmiş mübariz vətəndaş, xəlqi-milli dilmanc olaraq qalacağı kimi fikirlər isə daha tez-tez eşidilib-oxunur...
Bu - təpədən-dırnağa ədəbi-bədii insanın Qarabağ hadisələrinin qızğın çağında SSRİ Ali Sovetinin tribunasından seçmə-“elitar” ermənilərin üzünə dediyi: “Allah bir xalqı cəzalandırmaq istəyəndə, əvvəlcə onun ağlını başından alır. Atdığınız addımlar sizi uçuruma aparır!” sözləri onu, məncə, Azərbaycan tarixinin yaddaşına özünün yaratdığı hürrsevər Azadın (“Azad”), zavallı Musa kişi, mübariz Firudinin (“Gələcək gün”), pak, inadkar Rüstəm kişi (Böyük dayaq”) və başqa obrazların məcmu-prototipi kimi yazdı...
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.- 2017.- 27
oktyabr.- S.10.