70-in də qutlu, Mustafa!
Ömrü uzunu sadə həyat
dünyasını yazı-pozu ilə bəzəmiş, saya ailə-məişət aləmini halal qələm-iynə ilə gözəmiş
Çəmənli!..
Hə, 45 illik
dostum, bu da sənin 70-in!..
Tələbəlik
illərimizdən keçən
bu uzun dövrdə,
birində səs-küydən,
o birində hüzndən
macal tapılmayan xeyir-şər məclislərindən
savay bir əməlli-başlı görüşüb-söhbətləşə
bilmədiyimiz aydan arı insan, gün aydın!
Çağdaşı
da olduğumuz ulu Məmməd Araz deyirdi: “Nazim qırx il, düz
qırx il dünyanın şeir-sənət
limanlarına Türkiyə
yükü boşaltdı,
bəs ondan şairə nə çatdı? Bir ovuc torpaq...”
Sən isə - dörd onillikdən çoxdur sənətsevər qəlblərə
bəxş etdiyin mədəniyyət-mənəviyyat məhsulları qarşılığında
az barındırılıb-yarıdılmasan
da, o şeirdə “bir ovuc”undan danışılan müqəddəs
təbii nemətimizin
(öz doğulduğun
yurd da daxil)
“iyirmi faiz”i ağrı-acısında...
Belə... Başı “Oxu, gözəl!” kimi gözəl kitablar yazmağa qarışdığından
daha qayğıkeş
ata, daha istiqanlı qohum, daha fədakar dost ola bilməyən
Mustafa Çəmənli! 65
yaşının tamamındakı
fövri müsahibəmizdə
tamamlaya bilmədiyimiz
məqamlardan danış.
O söhbətimizdə “İctimai-siyasi
yönümdən bu sakit, əmin-aman dövr ilə düz on il sonrası doğulduğun
repressiya illərini valideynlərindən eşitdiklərin,
sayca, yazdıqlarından
qat-qat çox oxuduğun kitablardakı məqamlarla müqayisə
edirdin.
Bu barədə
“Burdan bir atlı keçdi” kitabında xeyli bəhs etdiyindən danışırdın. O illər Sibirə sürgün edilmiş, bağ-bağatının yerində
pambıq əkilmiş
anamın dayısı
Musa kişidən, kəndimizdə
silah axtarışına
çıxmışların ellər ağsaqqalı Məşədi Mahmud kişini
günün günorta
çağı güllələnməsindən
və məhz onun qanı tökülən nöqtədə
Stalinin nəhəng heykəlinin qoyulmasından,
Qarabağın adlı
oğullarından olmuş,
böyük vəzifələrdə
çalışmış Çəmənli Bahadur Vəlibəyovun da həmin il güllələnməsindən.
“Ovaxtlar ayrı-ayrı
adamlar, vətəndaşlar
məhv edilirdi, indilər bütöv bir Vətən guşəsi...”. “Hər
dəfə bu haqda düşündükcə,
hərdən telekanallarda
Ağdamın “o yan-bu
yan” mənzərələrini
“seyr” etdikcə, özüm də “o dünya-bu dünya”lıq
oluram...”.
- Hə, əfəndim, indi, bir vaxt orada
doğulub, müxtəlif
məkanlarda 70-ə yetmiş
Mustafa Çəmənli böyük
ədəbiyyata gələnəqədərki
“balaca” günlərindən
nə deyərdi?..
- Kənddə
doğulan bütün
uşaqlar kimi, mən də lap balacalıqdan zəhmətə
alışmışam. Atamı bir
yaşım olanda itirdiyimçün həyatın
hər yükünü
özüm çəkməli,
buna vərdiş etməli olmuşam. Amma həmişə oxumağa, təhsil almağa can atmışam.
Sovet dövründə
mən taledə olanları hörmətli sovet “professor”ları imtahanlarda qiymətlərini
“kəsər”, müsabiqələrdə
“konkurs”a salardılar.
Ancaq mən də bir çox inadkarlar, özünəinananlar
kimi dayanıb-durmadım.
Ədəbiyyata lap uşaqlıqdan
can atırdım. Mingəçevirdə yaşadığım illərdə
“Kür” ədəbi dərnəyində hekayələrlə
çıxış edirdim.
İlk hekayəm də “Mingəçevir işıqları”
qəzetində çap
olunub.
- Fərqinə
varmısanmı, sən
indiyədək 5945 səhifəlik
ədəbiyyat yazıb,
2938 səhifəlik redaktorluq
etmisən. Təxminən,
15 min gündə 10 minə
yaxın səhifə!
- Düzü, hesablamamışdım...
- Amma bundan xəbərdarsan ki, kitablarının təqdimatı tədbirlərində
tanınmış tarixçilər,
fəlsəfə doktorları,
tədqiqatçılar, ədiblər
sənin özün və əsərlərinlə
bağlı maraqlı
fikirlər söyləyiblər.
Məsələn, “Mustafa Çəmənli
“Ölüm mələyi”ndə
bu günə qədər heç bir tarixçinin araşdırıb ortalığa
çıxarmadığı II Şah İsmayılın
“Qəhqəhə” qalasına
salınma səbəblərini
və digər vacib tarixi həqiqətləri
oxucuya bədii süzgəcdən keçirərək
çatdırıb”, “Son zamanlar
bizim qarşılaşdığımız
ciddi problemlərdən
biri də nəşriyyatlarda yaxşı,
savadlı redaktorlar olmaması problemidir. Düşünürəm ki, bu baxımdan, Mustafa Çəmənlinin
bir redaktor kimi də öyrənilməsi
vacibdir” və s.
- Bu qədir-qiymət
ifadələrinə görə
onlar da sağ olsunlar, bu məqamda bunu qeyd etməklə
mənim yaradıcılıq
nəbzimə qüvvət
verən də!..
- Növbəti
suallara qədər bir “haşiyə”-sual”: “Yazıçı” və “Gənclik” kimi baş qaşımağa
macalverməz nəşriyyatlarda
çalışa-çalışa, qaçqın qohum-əqrəbanın
filçəkməz problemlərinə
qarışa-qarışa, “sağ-solsuz” dostların, indilərin “uğurlu yol”suz ədəbi gəncliyin yollarında alışa-alışa bu
qədər kitabı
yazmağa necə macal tapmısan, canım?..
- (Özünəməxsus
təbəssümlə) Bu “eyham”lı suala qıs-qıvraq cavab olaraq deyim ki,
adamın işi çox olanda daha məhsuldar işləyir, qardaşım!
Vaxtımı, enerjimi, bir
sözlə, ömrümü
boşa verməməyə
çalışmışam. Qələm əhli hər gün, heç olmasa, 2 saat işləməlidir. Yaradıcılıqla məşğul olmağın
başqa yolu yoxdur. Sözün fəhləsi olmadınsa,
heç nə...
- Bir ömürdə yüzlərlə
sənətkar-ifaçılar haqda neçə-neçə
məqalə və kitablar, xeyli kino-tele ssenarilər yazmısan ki, oxuyanlar oxuyub, baxanlar baxıb. O kitab və lentlərdən
qısdığın elə
bir gizlinin varmı ki, bizim qəzetə açasan?
- Deyim ki, məndə sənin bu sualına
bir kitablıq söz var. Vaxtilə əməkdaşlıq da
etdiyim “Mədəniyyət”
qəzetinin müxbirlərilə
müsahiblik də mənimçün həmişə
xoş olub və inşallah, dediyim “bir kitablıq”
gizlinlərimi yalnız
bu qəzetə açacam...
- Ölməz müğənnimiz Şövkət
Ələkbərovaya həsr
etdiyin “Oxu, gözəl” kitabın iki dəfə nəşr olunub, qırx iki nəfərin
xatirələrini verdiyin
“Muğam dünyasının
Xanı” kitabın böyük maraqla qarşılanıb və
sair. Bir az da yazmadıqların
- yəni, gərək
o yazıda onu da yazaydım, bunu da deyəydim...”
xiffətlərin haqda...
- Mən, necə yazıram, - deyə bilmərəm, amma nə yazmışamsa,
ürəkdən yazmışam.
Bu sarıdan elə
bir ciddi xiffətim yoxdur. Ancaq sənət adamlarına, xüsusən
jurnalistlərin “və
ilaxır və sair”ləri içərisində
“unutduqları” adamlara
qarşı qəlbimdə
dərkolunmaz bir nostalji, rəhm hissi var. “Leyli və Məcnun” - 100 il səhnədə” kitabımla əlaqədar
arxivlərdə işləyəndə
proqramlarda adlarına rast gəldiyim, lakin barələrində yazılı bir mənbə tapmadığım
üçün heyifsiləndiyim
anlar çox olub. Bu baxımdan,
inanıram ki, sənət adamları haqda yazdığım kitabların dəyəri zaman keçdikcə daha da artacaq.
- Yaşın yetmişinə - əqlin,
zəkanın tamam-kamal
yetişmişinə gəlib
çıxdın. Hələlik
bir son, amma az qala sənin
ömrün uzunluğunda
“bioqrafik-memuar”ik bir sual: Viki-məlumata görə, Mustafa Şura
oğlu Mustafayev
1947-ci il sentyabrın
10-da Ağdamın Çəmənli
kəndində doğulub,
əmək fəaliyyətinə
Mingəçevirdə qəlibçilikdən
başlayıb, ADU(BDU)-nun Jurnalistika
fakültəsini bitirib,
“Kommunist” nəşriyyatında
çapçı köməkçisi,
nəşriyyatlardan - “Yazıçı”da
böyük redaktor, şöbə müdiri,
“Gənclik”də baş
redaktor işləyib,
milli musiqi ifaçılığı sənətinin
(sənədli və bədii) təbliğinə,
ön cəbhə çıxışlarına, hərbi
vətənpərvərlik ruhlu məqalələrinə
görə “Dan ulduzu”,
“Yaddaş”, Mədəniyyət
və Turizim Nazirliyinin “Qızıl kəlmə” mükafatlarına,
AYB-nin diplomuna, 2010-cu ildə Prezident təqaüdünə layiq
görülüb, 100-dən artıq tele-radio verilişinin, Heydər Əliyev Fondunun təşəbbüsü ilə
hazırlanmış (görkəmli
muğam ifaçılarının
yubileyləri münasibətilə)
“Albom”ların mətn
müəllifi, aktual mövzulu publisist, hazırda “Təhsil” nəşriyyatının şöbə
müdiridir. Bəs, səncə, geniş oxucu kütləsinin
“Mustafa Çəmənli”si kim?..
- (Gülümsünərək)
Ellim, təbii ki, belə bir
uzun sualın cavabı da füzun olasıdı...
Əvvəla deyim ki, “işgüzar-kargüzar mən” ilə “qarşı-qarşıya” qoyduğun “ədəbi-bədii mən” - Mustafa Çəmənli - 28 kitabın müəllifi olsa da, hələ də yazıçı adını, tələbəliyimizdən üzübəri ağırladığımız görklü-görkəmli klassiklərimizin böyük yaradıcılıq görəvlərini ehtiva edən “ədib”lik məsuliyyətini öz üzərinə götürməkdə tərəddüd edir... Mən yazıçılığa inşa yazarlığı kimi baxanlardan deyiləm...
Ancaq, bu “təvazökarlıq”dan sonra əlavə edim ki, gümanımca, diqqətli və ədalətli oxucular məni, heç də az iş görmüş, “düşünməkdən çox yazan” yazıçılardan hesab etmirlər. Məsələn, 1982-ci ildə 10 min tirajla nəşr olunan “Mənim dünyamın adamları” adlı ilk kitabım 10 gün ərzində satıldı, tapılmadı. O dövrlərdə böyük maraqla qarşılanmış “İtirilmiş səs” (povest və hekayələr), “Oxu, gözəl” və digər kitablarımın yeri hələ də “oxunaqlı”lar cərgəsindədir. 2008-ci ildə çap olunan (respublikada ilk bədii-sənədli ensiklopedik nəşr hesab edilən) “Leyli və Məcnun-100 il səhnədə” kitabım görkəmli sənət adamları, ümumən ədəbi ictimaiyyət tərəfindən layiqincə dəyərləndirildi. Əlbəttə, bu “layiqincə” ifadəsi mənim müəllifliyimə işarətdən çox, həmin nəşrin faktoloji əhəmiyyətinə qiymət kimi anlanmalıdır. Belə ki, bu kitabda - səhnəyə qoyulduğu gündən dövrümüzə qədər “Leyli və Məcnun” tamaşasında iştirak etmiş bütün müğənnilər, bu möhtəşəm əsəri müxtəlif quruluşlarda səhnəyə qoymuş rejissorlar, habelə dirijorlar, rəssamlar, xormeyster, baletmeyster, konsertmeysterlər haqqında ensiklopedik məlumatlar toplanıb.
Cari onillikdə Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi “Ölüm mələyi” tarixi romanımı “Qızıl kəlmə” mükafatı ilə dəyərləndirib, “Xallı gürzə” romanıma görə “Yaddaş”, “Uğur-2008” mükafatlarını almışam.
Qarabağ hadisələrinin başlanğıcında “Yazıçı” nəşriyyatının planında olan 15 çap vərəqi həcmində sırf bədii (yəni xeyli asan) bir əsərin çapından imtina edib, Qarabağ xanlığının banisi Pənah xanın həyatı barədə tarixi roman yazmışam.
Daha sonra, Azərbaycanın Milli Qəhrəmanlarından - Asif Məhərrəmovun və adı çağımızın qorxmazlıq, igidlik, fədailik simvoluna çevrilmiş Mübariz İbrahimovun həyat və döyüş yollarını əks etdirən “Fred Asif” romanımla “Mübariz” povestim haqda geniş danışmağa ehtiyac hiss etmirəm.
- Sən danışmasan da, mən son müsahibələrinin birində dediklərindən bir fraqmenti “Mədəniyyət” qəzeti oxucularına da çatdırmaq qərarındayam:
“Mən “Mübariz” povestimin ilk oxucusu olmuş oğluma “bu kitabın Mübarizgilin kəndində keçiriləcək təqdimatına sən də get” təklifi edərkən, nəzərlərini məchul bir nöqtəyə zilləyib dedi: “Mən onların həyətinə getməyə utanıram, ata. Mübariz məndən yaşca kiçik idi, amma o cür qəhrəmanlıq göstərərək şəhid olub...”
Bu qədər yazı-pozudan macal tapıb, belə bir etirafa malik bir yetişdirməyə macal tapmış dostum, üzü 100-ə doğru uğurlar...
Tahir
Abbaslı
Mədəniyyət.- 2017.- 8
sentyabr.- S.10.