“Mən gözəllərdə gözəl
ruh araram"...
Bir dəfə Amerika Birləşmiş Ştatlarında keçirilən gözəllik müsabiqələrindən reportajlar hazırlayan jurnalistin təəssürat yazısını oxumuşdum. Müəllifin və qəzetin adı yadımda qalmasa da, həmin məqalədəki bir fikri unutmamışam: “Müsabiqələr zamanı ən gözəl qızları podiumda deyil, salonda gördüm”.
Biz isə uzun illər səhnədən, ekrandan salona gözəllik işığını yaymış aktrisalarımızdan danışacağıq. Ola bilsin ki, istedadı zahiri gözəlliyinə məlahət qatmış həmin gözəllər səhnədə çıxış edərkən salondakı tamaşaçıların arasında onlar qədər gözəl xanımlar olub... Amma Beynəlxalq gözəllik günü (9 sentyabr, İnternational Beauty Day) ərəfəsində xatirələrini anmaq istədiyimiz həmin Azərbaycan gözəlləri həm də istedadlı olduqları üçün bu yazının qəhrəmanı seçiliblər. Düzdür, gözəllik nisbi anlayışdır, amma biz Hüseyn Cavidin sözü ilə desək, gözəllərdə gözəl ruh aradıq...
* * *
Fatma Muxtarova (1893-1972). Adı XX əsrin birinci yarısında, daha dəqiq desək, iyirmi-əllinci illərində indiki postsovet məkanında, keçmiş ittifaqın şəhərlərində opera teatrlarının afişasını bəzəyən əsl Şərq gözəli. Rusiya operasevərlərinin əzizləyərək «Muxtaroçka» çağırdıqları metso-soprano Fatma Muxtarova səhnəyə çıxarkən təkcə tərəf-müqabillərini deyil, həm də bütün salonu öz cazibəsində saxlamağı bacaran qadın olub.
Həyatın gərdişi Urmiya doğumlu balaca Fatmanın güzarını Rusiyadan salır. Doğmalarına danışdığına görə, bu səs cavan ikən dünyasını dəyişmiş tenor səsli atası Abbasdan ona mirasmış. Rusiyanın soyuq iqlimi və sarışın mühiti üçün ekzotika sayılacaq qədər hərarətli obraza malik, qaraqaş-qaragöz balaca Fatmanın güclü səsini isə atalığı Səttar istismar edir. İllərlə Rusiya şəhərlərini küçəbəküçə dolaşaraq şarmanka çalıb-oxumaqla anasının ikinci ailəsini dolandıran qızın taleyində bir gözəllik də varmış demə. Xoş təsadüf və həyatda qismətinə düşən böyük məhəbbət onu məşhur rus vokalçısı Fyodor Şalyapinlə qarşılaşdırır, ustad pedaqoqlar gənc Fatmanın səsini cilalamaqla yanaşı, onun musiqi savadı almasına, səhnə davranışı, aktyorluq dərsləri keçməsinə nail olurlar. Həyatın pis üzünü çox görən bütün insanlar kimi, Fatma da ona böyük səhnələr, gur alqışlar, tamaşaçı rəğbəti və ... kişilərin aşiqliyini qazanmağı vəd edən vokal sənətinə yiyələnməyin çətinliklərinə qatlaşır.
Fatma Muxtarovanın ifa etdiyi Karmen dillərdə
dastan olub. Əslində
o, Karmeni ifa etmirdi, hələ opera səhnəsində təkcə
oxumağa üstünlük
verildiyi çağlarda
da Muxtarovanın Karmeni təbii gözəlliyi ilə
Prosper Merimenin eyniadlı
povestinə çəkilən
illüstrasiyalardakı işvəkar
və öz tükənməz ehtirasının
qurbanı olan Karmendən seçilmirdi.
Fatma xanımın Karmenini qadınlar da, kişilər də sevirdi. Amma onun ifa etdiyi
bir partiya da var idi
ki...
1924-25-ci illər teatr mövsümü. Azərbaycan Dövlət
Opera və Balet Teatrının səhnəsində
Kamil Sen-Sansın
"Samson və Dalila"
operası oynanılır.
Dalila partiyasını Fatma Muxtarova ifa edir.
O illərin teatrallarının
xatirələrinə görə,
bu əsər teatrda oynanılanda ilk üç-dörd sıraya
bilet alanların əksəriyyəti kişilər
imiş. Təsəvvür
etmək çətin
deyil: səhnədə
Fatma xanım kimi gözəllərə
rast gəlmək nadir
hadisə idi. Üstəlik, onun əsərin
məzmununa uyğun olaraq, Samsonu ələ almaq üçün səhnəyə
yarımçılpaq görkəmdə
çıxması hər
aktrisanın edə bilməyəcəyi bir cürət tələb edirdi. Operanın ikinci - Dalilanın Samsonu yoldan çıxardığı - səhnəsidə
inzibatçı salonda
oturmuş, milis orqanlarında çalışan
və teatra da elə iş
geyimində gəlmiş
Məmmədəmin Şəkinskiyə
yaxınlaşır və
deyir ki, səhnə arxasında bir rus cavan
şuluqluq salır, səhnəyə çıxmaq
istəyir, bəlkə
sizi formada görüb sakitləşə.
Şəkinski səhnənin
arxasına keçəndə
tamaşanı pozmaq istəyəni tanıyır:
şair Sergey Yesenin. Qarşısında
milis zabitini görən şair sakitləşir və hərəkətini belə
izah edir: "Heç bilirsiniz, səhnədə necə gözəl var?! Mən ona öz
eşqimi elan etməliyəm!".
Təbii ki, tamaşadan
sonra Fatma xanım Sergey Yeseninin sevgi etirafını eşidir və ... bundan sonrası bizə məlum deyil.
1953-cü ildə sərəncamla
opera teatrının bir
qədər yaşlaşmış
solistləri, o cümlədən
Fatma Muxtarova yarımştata keçirilir.
O, əsl gözəl
və çılğın
xanıma xas qürurla işdən çıxır: "Bu teatra
bir də meyitim gələcək!". Sözünün üstündə duran vokalçı 1972-ci
ildə doğma səhnəyə qayıdır.
Onunla vida mərasimində iştirak edənlərin
son ehtiramını qəbul
etmək üçün.
Leyla Bədirbəyli (1920-1999). Əgər
Fatma Muxtarovanın simasında çılğınlıq,
canalanlıq vardısa,
bir zamanlar qeyri-rəsmi "Azərbaycan
gözəli" titulunu
şərəflə daşımış
Leyla Bədirbəylinin
baxışları dincəldən,
romantik duyğular oyadan bir qədər
utancaq təbəssümlü
səmimi gözəlliyi
vardı. Təkcə qara gözlərindəki
qaynarlıq bu xanımın daxilindəki
həyat eşqindən
xəbər verir.
Əslən Şəmkir bəylərinin
nəslindən olan Leylanın ailəsi inqilabın ilk vaxtlarında
Bakıya sığınmaqla,
mal-mülkdən könüllü
əl çəkməklə
repressiyalardan canını
qurtarır.
Yaraşıqlı kişinin və
gözəl qadının
sevgisinin ilk nübarı
olan Leyla səhnəyə yeniyetmə
qız ikən Azərbaycan Dövlət Rəqs Ansamblının solisti kimi çıxır.
Tezliklə elə ansamblın
solisti olan Fərəc Cavanşirovla
ailə qurur.
"Arşın mal alan" filminə çəkilmək üçün
yaraşıqlı qız
sorağına düşən
Rza Təhmasib Leylanı Gülçöhrə
roluna bəyənəndə
isə gənc ailə dağılır.
Fərəc gözəl
qadının həyat
yoldaşı olmağa
tablaşsa da, məşhur sənətkar
qadının əri ola bilməyəcəyini
anlayır.
Leyla Bədirbəyli teatrda,
kinoda maraqlı obrazlar yaradıb. Amma gözəlliyi ona kömək etmək əvəzinə istedadına
çəpər çəkib
çox zaman. Teatrda "Almaz" pyesində baş qəhrəman, kinoda isə "Dəli Kür" (Zərnigar) və "Dərviş Parisi partladır" (Şəhrəbanu) filmlərindəki
obrazlarını çıxsaq,
aktrisanın sənət
bioqrafiyasında xarakterik
qadın rollarının
adına çox seyrək rast gələrik. Leyla xanımın əsl gözəl, kübar xanımlara xas, onun pərəstişkarlarına
bəlli olmayan xüsusiyyətləri də
var idi. Mütaliəni çox sevirdi.
Yaşlı nəslin yadında
olar, Azərbaycan Televiziyasında milli kino, teatr tarixi
ilə bağlı bütün verilişlərdə
Leyla xanım ən sevilən qonaq olub. Mütaliəsi, geniş söz
ehtiyatı və xatirə danışmaq bacarığı ilə Leyla xanım mədəniyyət yazarlarının
sevimli müsahibi olub. Tez-tez televiziyada çıxış
edən Leyla xanım paltarlarını
da özü tikirdi. Bəli, ikinci bəxti
gözəl olan, məşhur stomatoloq Kamil Aslanovun "yağ içində böyrək kimi" saxladığı, əsl
xanım həyatı
yaşatdığı aktrisa
ərinmir, adi qadın hobbisini sənətkar səviyyəsində
bacarırdı. Teatrda
qarşılaşdığı intriqalar üzündən
öz istedadını
yetərincə xərcləyə
bilməyən Leyla xanım ahıl çağında qadın,
ana kimi yaşadığı xoş
taledən də məhrum olur: bir-birinin ardınca həyat yoldaşının
və böyük qızı Lalənin avtomobil qəzasında faciəli ölümü
onu həyatdan küsdürür. Nə edəsən,
hamı kimi gözəl qadınların
da tale kitabının
bütün səhifələrinə
xoşbəxtlik yazılmır.
Nəcibə Məlikova (1921-1992). Bakının Buzovna kəndində şair və tacir Haşım bəy Saqibin ailəsində doğulan alagözlü Nəcibənin qayğısız uşaqlığı dayısı, dövrünün ictimai xadimi Ruhulla Axundovun repressiyaya uğraması ilə bitir. “Xalq düşməninin qohumu" damğası onu uzun illər izləyib. Nəcibə həkim olmaq istəyirdi, amma bu damğa!.. Elə onun böyük bacısı Nuriyyə də bu üzdən səhnəni seçmişdi və ilk peşəkar rəqqasələrdən biri kimi tanınırdı. Teatr texnikumunda təhsil illərində məlum olur ki, alagözlü, alyanaqlı, ucaboylu, gözəl vücudlu Nəcibənin böyük istedadı varmış...
Bakıdan, onun ailəsini daha yaxşı tanıyan mühitdən qaçan Nəcibə Gəncə teatrında işləməyə qərar verir. Demə, tale onu ömrünün ilk və yeganə böyük məhəbbəti ilə qarşılaşdırmaq üçün Gəncəyə aparıbmış. Teatra gənc və gözəl aktrisanın gəlişi bütün şəhərə, ətraf rayonlara səs salır. Nəcibə pərəstişkarlarından biri - yol mühəndisi, artıq bir dəfə ailəli olmuş Nüsrəddinin sevgisini qəbul edir. Gözəlliyindənmi, istedadındanmı, yaxud uşaqlıqdan alışdığı paxıllıq təzahürlərinə, mənəvi sıxıntılara alışqanlıq ailədə davam edir. Necə deyərlər, aş yeyən üçün aş, daş yeyən üçün daş gələr süfrəyə. Əzazil qayınana basqısı, ögey analıq ittihamları, subaylıq əyləncələrindən əl çəkməyən ərinin "ya səhnə, ya ailə" şərti gənc qadının səbrini tükəndirir. Ayrılır, körpə Saqibi götürüb Bakıya qayıdır.
Digər gözəl aktrisalara baxmış rol baxımından Nəcibə xanımın bəxti teatrda da, kinoda da gətirib. Qismətinə faciədə, komediyada oynamaq düşüb, illər uzunu müxtəlif xarakterik rollarla tamaşaçıların alqışını qazanıb. Azərbaycan televiziyası ilk dəfə yayımlananda seyrçilər Nəcibə xanımı ekranda gördülər. Bəlkə də istedadı, insanlığı gözəlliyini kölgədə qoyub...
...Aktrisanın qismən də öz taleyini əks etdirən "Ögey ana" filminin çəkilişləri zamanı Nəcibə xanım Qəmər xala rolunun ifaçısı Həqiqət Rzayeva ilə eyni otaqda qalırmış. Axşamlar Nəcibə xanım kitab oxuyarmış. Bir axşam Həqiqət xanım dözmür, deyir ki, ay Nəcibə, başa düşmürəm, sən hər axşam bir səhifəni neçə saata oxuyursan? Demə, Nəcibə xanım Həqiqət xanımı narahat etməmək üçün kitabın səhifələrini ehmalca çevirirmiş. Bax, belə... Nəcib xasiyyətin özü elə gözəllik deyilmi?..
* * *
...Səhnəmizi bəzəyən gözəl aktrisalarımız çox olub, indi də var. Biz yalnız üç məşhur aktrisanın taleyinə nəzər saldıq. Əslində, gözəllik nisbi anlayışdı, bizcə, nisbəti pozmadıq...
Gülcahan
Mirməmməd
Mədəniyyət.- 2017.- 8
sentyabr.- S.13.