Bənzərsiz DAHİ
Türk-müsəlman dünyasının milli iftixarı Üzeyir bəy
Hacıbəyli
Elə həmin dünyanın azman aydınları arasında xüsusi, ayrıca-əlahiddəcə yeri olan Üzeyir bəy...
Jurnalistlik, publisistlik, milli ziyalılıq, bəstəkarlıq, pedaqoqluq, ictimai xadimlik görəvlərinin hamısındakı heyrətamiz başarıları onun mütləq dahiliyinə dəlalət...
Bu insanın yaratdığı “Böyük Bəstəkar”-“Bənzərsiz Söz ustası”-“Alidən-ali Ziyalı” vəhdət dünya mədəniyyəti, bəşər sənəti tarixində nadir hadisələrdən...
Adətən, hamı sözünə onun böyük “Leyli və Məcnun” başlanğıcından başlayır. Elə həmin il İ.Qaspıralının “Tərcüman” qəzetində dərc edilən: “Hesab məsələləri” dərsliyi müəllim Ü.Hacıbəylinin əsəridir. Gözəl üsul ilə tərtib edilmişdir. Azərbaycan türk şivəsində olduğundan məhəlli məktəblər üçün də faydalı və lazımdır” kimi “kiçik” əməllərindən isə çox az bəhs edilir...
Tədqiqatçılarının əksəriyyəti belə bir qənaətdədir ki, ötən əsrin 20-ci ilinədək publisist Üzeyir bəy bəstəkar və yazıçı Üzeyirlə “çiyin-çiyinə” gəlişsə də, bəzən, “sənədli Üzeyir” “bədii Üzeyir”i üstələmişdir. Bu fikri vurğulamaqda bir məqsədim də odur ki, bu ölməz sənət mücəssəməsinin yalnız “Leyli və Məcnun”, “Arşın mal alan”, “Məşədi İbad”, “Koroğlu” şedevrlərilə yaşayanlar onun səhnə-ekranxaric dahiliyinin də fərqinə varmağa çalışsınlar. Məsələn, “Xaricdə qəzetlər bağlansa, nə olar? Biri deyər; “vay, kor oldum”, o biriləri deyər; “vay, kar oldum”, “vay, lal oldum”. Bəs bizdə bağlansa nə olar? Heç nə, bir məşədi o birinə deyər ki, məşədi, bəs şorumuzu nəyə büküb satacağıq?..”
Yaxud, onun “Üzeyirin əsərlərindən kapitalizm iyi gəlir” deyən və yazan sovet “abrazavonski”lərinə cavabı: “Pis qoxulardan xilas olmağınız üçün, xahiş edirəm, burnunuzu mənim yazılarıma soxmayasınız”...
18 sentyabr və 23 noyabr
Olum və Ölüm günləri...
Belə nəql edirlər ki, ilk tarixçədə Şuşada narınca yağış yağırmış, hamiləliyinin son günlərində qonaq getdiyi Ağcabədidə dünyaya ikinci oğlan uşağı gətirən Şirin ana sevinc yaşları axıdır, Əbdülhüseyn ata qurbanlıq qoç seçir, qonum-qonşu gözaydınlığına, Şuşa erməniləri isə bu adlı-sanlı, milli qanlı, istedadlı, aborigen Qarabağ nəslindən növbəti danosa tələsirmişlər...
Son tarixçədə, küçə-meydana sığışmayan matəm izdihamından məlum “monolit” binanın damına çıxanlardan iki nəfər yıxılıb həlak olub, İçərişəhərin ahıl-ağbirçəkləri səkilərdə oturub, dizlərinə döyə-döyə: “Oğul, vay!” - deyib hönkürürmüşlər...
...Bu dahinin 100 illik yubileyi törənlərində Bakıya gələn və son təntənə gecəsi “uzkiy kruq”da “Koroğlu”nun uvertürasını təkrar-təkrar dinləyən bir Avropa musiqişünası isə belə bir heyrət irad edib: “Aman Tanrı, bu şedevrin mayasında azı dörd operaya uvertüralıq taktlar var!..”
Və bir qərar:
“18 sentyabr - Üzeyir Musiqi Günü”...
Belə bir düha ilə
bağlı belə bir qərarın özü də dahiyanə bir əsər! Çünki söhbət tək
elə soy-mənşə
baxımından yox, həm də böyük milli mədəniyyət bəyimizdən
gedir. Hər səhərimizi, hər ictimai tədbirimizi möhtəşəm
“Himn”i ilə açdığımız, əzəmətli
“Koroğlu” uvertürası
ilə rövnəqləndirdiyimiz
milli-professional musiqi meyarımızdan bəhs olunur.
Və onun böyük ad-sanını, zəngin,
universal irsini bütün
parametrlərdə dəyərləndirib,
“adi” bir doğum gününü belə bir rəsmi-direktiv
qiymətlə qutlayıb
- “Üzeyir Musiqi Günü” kimi qərar verməklə, dövlətimiz özü
də ümummilli-mənəvi
bir əsər müəllifi oldu. Bu qərarın mübarək
dərkənarı isə
ümummilli lider Heydər Əliyevə məxsus...
Canlı sənət Akademiyası
Bu epiteti
işlətməkdən ona
görə çəkinmədim
ki, onun davamçıları olan
korifeylərimizdən Qara
Qarayev “Üzeyir Hacıbəyov böyük
sənət kəhkəşanıdır”
deyib, Fikrət Əmirov “Üzeyir bəy bütöv bir xalqdır!” söyləyib.
Neçə illərdir ki,
böyük təntənə
və sevgilərlə
keçirilən Musiqi
günü mərasimlərində
onun sənətkarlığından,
alimliyindən, publisistliyindən,
ictimai xadimliyindən nələr yazılmır,
nələr danışılmır?!
Müasirləri olmuş
dünyalarca məşhurlardan
hansı biri ona heyranlığını
bildirməyib, hansı
bəstəkar ondan bəhrələndiyini etiraf
etməyib?..
O, iyirmi iki yaşında yazdığı “Leyli və Məcnun” operası ilə qoca Şərqi misli görünməmiş
dərəcədə cavanlaşdırdı.
Möhtəşəm, şahanə “Koroğlu”su
ilə daha çox döyüş meydanlarında qəhrəmanlıq
göstərmiş Azərbaycan
xalqını sənət
qəhrəmanı da
etdi. Yalnız yaddaşlar ümidinə
qalmış mahnılarımızın
əbədi not “ədəbiyyatına”
köçürülməsinin bünövrəsini qoydu.
Hər xanəndənin,
çalğıçının, hətta bəzən, hallı dinləyicinin məzaq-marağı ilə
biri bir neçə saat davam edən muğamlarımıza elmi-metodoloji
mizan-düzən verdi, bitkin şöbələrə ayırdı.
Öz analitik məqalələri,
alovlu publisistikası ilə dövri mətbuatda baş alıb gedən sxolastik pafos, yalançı millətçilik,
məhəlliçilik tendensiyalarına
qarşı bir nümunə oldu. Möhtəşəm ariya, romans və digər şedevrlərilə Bülbülləri,
Rəşidləri də
dünyəviləşdirdi. Öz canlı librettolarına yazdığı şanlı
musiqi parçaları
ilə ölkəmizin
adını dünya afişalarına yazdırdı,
adımıza alqışlar
yağdırdı. “Arşın
mal alan”ı ilə dünyada analoqu olmayan məhəbbət və izdivac “tacir”i, “Məşədi İbad”ı
ilə aşiqlərin
“yaş senzi” məcəlləsini yaratdı.
Öz ustalıq şöləsi, təkrarsız
aurası ilə - sonralar “bütün dünyanı fəth edən fateh” Qara Qarayev, “milli əzəmətli, dünya simfonizmli” Fikrət Əmirov, “barmaqları ilə orkestrlərin başı üzərində ildırımlar
çaxdıran” Niyazi,
“SSRİ-nin bütün
novatorlarından novator”
Tofiq Quliyev, “real məhəbbəti heyrətamizliklə
əfsanəviləşdirən” Arif Məlikov kimi nəhənglərə
müəllim oldu.
Daha nələr oldu...
1938-də (“Koroğlu”
operasının Moskva
tamaşası zamanı)
vurğunluğunu gizlədə
bilməyən Stalin əlini
onun kürəyinə
qoyaraq: “Daha belə bir möhtəşəm
opera yaza bilərsinizmi”
- dedi, 10 il
sonra yenidən tutması tutan Mircəfər Bağırovla
“kəmərbəstə”ləri arasında: “Qocanı da aradan götürməyin
vaxtı deyilmi? - Onda gərək bütün teatrların qapılarından qıfıl
asaq...” dialoqu oldu və 1952-ci ildə Əbdürrəhman
Fətəlibəyli (Düdənginski)
Münxendə çap
edilən “Azərbaycan”
dərgisindəki “Azərbaycan
xalqının böyük
oğlu” məqaləsində
-
Yazdı:
“Bütün müsəlman dünyasında
opera sənətinin yaradıcısı,
Azərbaycan Milli İstiqlal Hərəkatını
yönəldənlərdən biri, geniş dünyagörüşü və
cəsarətli fikirlərilə
bütün türk-müsəlman
tarixində şərəfli
bir yer tutmuş
Üzeyir bəy Hacıbəylinin çoxşaxəli
sənətində yönəldici
amil Vətən sevgisi olub. Bütün yaradıcı
həyatını millətimizə
həsr edən Üzeyir bəy qardaşı Z.Hacıbəyli
ilə birlikdə 300-ə
qədər mahnı toplayıb, bir vaxt digər qardaşı Ceyhun bəyin rəhbərlik etdiyi rəsmi “Azərbaycan” qəzetinin redaktoru olub. 1908-dən ta 1920-yə - Azərbaycanın cəbrlə
sovetləşdirilməsinə qədər bir-birinin ardınca 10-a yaxın
opera və operetta yaradıb.
Heyhat, bu qaynar yaradıcı fəaliyyət
birdən-birə kəsilir.
Sovet istilasından ta 1937-ci ilə qədər bəstəkarımız susmağa
məcbur olur. Sovet hökuməti öz “sosial ismarlamalar”ı ilə Üzeyir bəyi ağır yaradıcılıq
böhranına məruz
qoyur...
Bu susqunluq illərində Üzeyir bəy bütün gücünü gənc musiqiçilər yetişdirməyə
sərf etdi, xalq musiqisini nota köçürdü, Azərbaycanın
Musiqi Məktəbi, Konservatoriya və Bəstəkarlar İttifaqına
direktorluq, rektorluq, sədrlik etdi, möhtəşəm bir xor heyəti yaratdı.
Lakin bu susqunluq dövründə Azərbaycan
musiqisi, xüsusilə
opera sənəti olduqca
gerilədi. Azərbaycanın
böyük musiqi sənətini çıxılmazlığa
sürükləyən Sovetlər
başqa yollara da baş vurdular;
ölkəyə bir neçə əcnəbi
bəstəkar dəvət
etdilər və onlardan biri - Qliyer - çox fikirləşmədən (və
heç utanmadan), Z.Hacıbəylinin “Aşıq
Qərib”ini “öz” “Şahsənəm”inə “çevirdi”...
Digər təşəbbüslərə də əl atan sovetlər (rus və başqa
Avropa operalarından istifadə və s.), bu səmərəsiz təcrübələrə çox
vaxt və pul sərf etdikdən
sonra, 17 il əsl yaradıcılıqdan
məhrum etdikləri Üzeyir Hacıbəyliyə
yenidən üz tutmağa məcbur oldular və nəhayət, möhtəşəm,
başlıca qəhrəmanı
millətimiz olan “Koroğlu” operası meydana gəldi.
...Kreml bu opera ilə bu dahi millət
oğlunu “sovetləşdirmiş”
hesab etsə də, belə bir Azərbaycan azmanının sovet həyatında olmasına
dözə bilmirdi. Və bu qədər
real-qlobal tarixilikdən
sonra... 25 noyabr 1948-ci ildə Moskva radiosu çox cüzi bir aniliklə
dünyaya belə bir xəbər yayımladı: “Uzun sürən ağır xəstəlik səbəbindən
böyük bəstəkar
Üzeyir Hacıbəyli
vəfat etmişdir”.
“Uzun
sürən ağır
xəstəlik”? İnanmaq da
olardı. Lakin, vəfatından iki gün əvvəlki qəzetlərdə onun “bəstəkarların Moskva
toplantısında iştirakı”
xəbəri dərc edilməsəydi...”
Həmin sovetlərin...
Bəli, onların digər (daha məşhur və əbədi) personaları digər mətbu informasiyalarında ərz edirdilər ki: “Azərbaycan sovet musiqisinin təməlini qoyan Ü.Hacıbəyov çox böyük, çox təbii, çox ecazkar istedad sahibi olan bir bəstəkar, görkəmli ictimai xadimdir. Onun “Leyli və Məcnun”undan “Koroğlu”suna kimi Azərbaycan operasının otuz ildə keçdiyi yüksək inkişaf yolunu Qərbi Avropanın bəzi ölkələri iki yüz ilə keçmişdir” (Dmitri Şostakoviç), “...Gürcü xalqı, bütün Sovet xalqının fəxri və şöhrəti olan Ü.Hacıbəyovun simasında hədsiz istedadlı bir sənətkarı, çox etibarlı dostunu və qardaşını görür” (Akaki Xorava)...
Zaman-zaman davam etmiş (və edəsi) doğma fəxarətlənmələrimizə gəldikdə isə: “Koroğlu” operası Azərbaycanın opera aləmində öz revolyusion coşğunluğu, bədii yenilikləri, parlaq xalq musiqisi ilə son dərəcə yüksək bir yer tutmaqdadır” (H.Cavid), “Koroğlu” operasının məzmun və mündəricəsi Üzeyir bəyin siyasi və ictimai varlığının güzgüsüdür” (M.S.Ordubadi), “Azərbaycan bəstəkarlıq məktəbinin yaradıcısı Ü.Hacıbəylinin musiqisi daim xalqımızın ürəyində yaşayır, onun mənəvi həyatını zinətləndirir” (Q.Qarayev), “Üzeyir bəy elə sənətkardır ki, onun adı tərif yükü götürmür, o hər hansı tərif pilləsindən yuxarıda duran bir simadır” (Rəsul Rza), “...Biz böyük Üzeyir bəy yaradıcılığından Antey qüdrətinin sirlərini hələ çox öyrənməliyik” (Fikrət Əmirov), “Üzeyir bəy yaradıcılığı elə bir ümummilli sənət çəmənzarıdır ki, hər qarışında yeni bir çiçəyə, təzə bir gülə rast gəlirsən!..” (çox sevimli universitet müəllimlərimdən rəhmətlik Firudin Hüseynov)...
Hərdən evə gec gələrkən təlaşlanan və bu dünyadan (əlbəttə, Üzeyir sarı...) nəvəsiz köçən anası isə bu böyüklükdə KİŞİnin “qarasınca” deyərmiş: “Ay Allah, bu uşaq harda qaldı?!.”
Və ən yeni çağımızdan.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev: “Ü.Hacıbəyli Azərbaycan xalqının dünya mədəniyyətinə bəxş etdiyi ən görkəmli şəxsiyyətlərdən biridir”.
Azərbaycan Respublikasının Birinci vitse-prezidenti Mehriban Əliyeva: “Üzeyir Hacıbəyli irsi, həqiqətən, böyük bir dünyadır. Bu dünyanın əzəməti ondadır ki, Üzeyir bəy bu gün də əsl pedaqoq kimi bizi tərbiyə edir, bizə kədərlənməyi və gülməyi öyrədir, muğam dramaturgiyasının sirlərini açır, aşıq sənətinin qüdrətini dərk etməyə kömək edir...”
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.- 2017.- 20 sentyabr.-
S.13.