“Manqa başçısı Rəxşəndə”nin
taleyi
Bir əsərin
tarixçəsi
Görkəmli
fırça ustası Mikayıl Abdullayevin
yaradıcılığının tədqiqatçısı
sənətşünas Nurəddin Həbibov 1966-cı ildə
işıq üzü görmüş “Azərbaycan sovet rəssamlığı”
kitabında onun kənd həyatına bədii münasibətini
şərh edərkən yazır: “Əmək mövzusunu
təsvir edərkən rəssamın diqqət mərkəzində
bu və ya digər istehsalat prosesi deyil, onun mənəvi aləmi,
düşüncələri durur. Sənətdə adi təsvirçiliyi
inkar edən Abdullayev öz əsərlərində əmək
mövzusunu bədii-obrazlı səpkidə ümumiləşdirməyə
çalışır. “Masallı
seriyası”na daxil olan tablolar buna gözəl
misal ola bilər. Həmin tablolarda fədakar əməyinə
görə şöhrət qazanan Rəxşəndələrin,
yaşıl tarlada fasilə zamanı söhbət edən rəfiqələrin,
göyçək məktəbli qızların,
çobanların canlı və məlahətli surətlərini
görürük”.
Kitabda sənətşünasın
ümumiləşdirilmiş halda dilə gətirdiyi “Rəxşəndələr”
ifadəsinin kimlərə ünvanlandığı
açıqlanmasa da, bütövlükdə söhbətin rəssamın
Masallıya səfəri zamanı rastlaşdığı əmək
qabaqcıllarından getdiyi başa düşülür.
N.Həbibovun bir-neçə il sonra
çap olunan “Mikayıl Abdullayev” (rus dilində)
monoqrafiyasında isə yuxarıda adıçəkilən əmək
qabaqcılının - Rəxşəndənin portreti
haqqında söz açılır: “Manqa
başçısı Rəxşəndənin portreti
çöhrəsinin məlahətli-cazibəli təsvirinə,
fərdi xarakterin real təqdimatına görə diqqət
çəkir. Başını yüngülcə arxaya aparan əməkçinin
xəyala daldığı hiss olunur. Onun çiyninə
düşmüş saçaqlı ağ
baş örtüyü ilə əhatələnmiş
qalın qara saçları rəssam tərəfindən
ustalıqla bədii görkəm almışdır. Portret azdetallı olsa da, xarakter
daşıyıcılığına görə əhəmiyyətli
görünür. Rəxşəndənin
bu xəyalpərvər obrazında təkcə onun şəxsi
yaşantıları ifadə olunmayıb. Onun
bədiiləşdirilmiş bu görüntüsü həm
də bütün əməksevər kənd
qadınlarının səciyyəvi hisslərini özündə
əks etdirən portretdir”.
Mikayıl Abdullayevin zəngin
yaradıcılığından ən müxtəlif peşə
adamları keçsə də, manqa başçısı Rəxşəndənin
1955-ci ildə yaradılmış portretini 62 il
sonra yada salmağımızın öz tarixçəsi
var...
Bu ilin yayında əslən
Masallıdan olan rəssam Rakif İsmayılovla Azərbaycan təsviri
sənət ustalarının Masallıya yaradıcılıq
səfərləri, onların bu torpaqdan aldıqları təəssüratların
ifadəsi olan əsərlər barəsində
danışırdıq. Söhbət
zamanı o, Mikayıl Abdullayevin vaxtilə onun doğulduğu
Şərəfə kəndində olduğunu dilə gətirdi.
Əlavə etdi ki, rəssam özünün “Masallı
seriyası”nın əksəriyyətinin
süjetlərini onların kəndlərində müşahidə
edib və sonra da yaddaqalan kompozisiyalara çevirib. Onun bu əsərlərin qəhrəmanlarının
bəzilərinin hələ də həyatda olduqlarını
söyləməsi istər-istəməz mövzuya
marağımı artırdı. Mənim “Manqa
başçısı Rəxşəndə də
sağdır” sualıma Rakifin müsbət cavab verməsi isə
məni onunla görüşə tələsməyə məcbur
etdi...
Bu ilin isti avqust
günlərində Masallıya yola düşəndə
jurnalist dostum, əslən bu rayonun Həsənli kəndindən
olan Natiq Muxtarlı da mənimlə idi. Jurnalist
marağı onu da işindən-gücündən
ayrılmağa, baş tutacaq bu maraqlı görüşə
şahidlik etməyə həvəsləndirmişdi. Birlikdə Masallı Regional Mədəniyyət və
Turizm İdarəsinin rəisi Lətifə
Mövsümovanın yanına getdik. Gəlişimizin
məqsədini ona bildirəndə çox sevindi. Rayon mərkəzindəki toplantıda iştirak edən
Şərəfə kənd Folklor evinin əməkdaşlarına
bizə bələdçilik etməyi tapşırdı.
Abad kənd yollarını arxada qoyub
yaşıllıqlar içində “çimən” bir evə
yaxınlaşdıq. Folklor evinin əməkdaşı
Əsəd Seyfullayev evin həyət darvazasına tərəf
baxan açıq pəncərəsindən küçəni
seyr edən qadını göstərib dedi: “O pəncərənin
qarşısında oturan Rəxşəndə xaladır”.
Evin qarşısından keçib taxta pillələrlə
yuxarı qalxdıq... Mikayıl Abdullayevin qəhrəmanı
eyvanda - pəncərənin qarşısında qoyulmuş
divanda oturmuşdu. Vaxtilə Şərəfənin
ucsuz-bucaqsız meyvə-tərəvəz sahələrinin qəhrəmanı
olan manqa başçısı Rəxşəndə Məmmədova
indi təqaüdçü olaraq bizi
qarşılayırdı. Zamanında bir
yerdə qərar tuta bilməyən, coşğunluğu ilə
kənddə ad çıxaran əmək qəhrəmanı
ayağa qalxmağa çətinlik çəksə də,
çöhrəsini bürüyən işığı
duymaq çətin deyildi. Ayağının
xəstəliyi üzündən bizi elə kresloda
salamladı. Hiss olunurdu ki, yanına gələnlər
arasında tanımadığı adamların olması onun
marağına səbəb olub. Yerbəyer olub, hal-əhval
tutandan sonra mən “Manqa başçısı Rəxşəndənin
portreti”nin telefonumun yaddaşına
köçürdüyüm görüntüsünü ona
göstərdim. O, isə dərhal “Bu mənəm! Mikayıl Abdullayev çəkib!” - dedi və
kifayət qədər duyğulandı. Özü bunu hiss
etdirməməyə çalışsa da, onun haldan-hala
düşdüyü, təzadlı hisslərlə bələndiyi
açıq görünürdü. Doğrudan
da, o, bizim gəlişimizdən və portret söhbətindən
çox duyğulanmışdı. Çünki
telefonun kiçik ekranından baxan “manqa
başçısı” onu altmış iki il
əvvələ - gəncliyinə qaytarmışdı.
Telefondakı “gəncliyinə”
baxa-baxa onun “Mikayıl müəllim yaxşı insan idi.
Sağdırmı?” - deyə
verdiyi suala mənim “Yox! On beş il qabaq
dünyasını dəyişib” cavabım təbii ki, ürəyincə
olmadı. Ondan bu portretin çap olunduğu kitabın onda
olub-olmamasını soruşanda isə o, sakitcə “Yox”
cavabını verdi. Mən də
ona bu yaxınlarda “XalqBank” tərəfindən Mikayıl
Abdulayev haqqında yeni kitabın nəşr olunduğunu,
“Manqa başçısı Rəxşəndənin portreti” əsərinin
reproduksiyasının da orada yer aldığını
bildirdim. Sonra da əlavə etdim ki,
Bakıya qayıdandan sonra həmin kitabdan sizə göndərərəm.
Mənim
üçün bu əsərin yaranma tarixinin incəliklərini
bilmək çox maraqlı olduğundan, Rəxşəndə
xaladan xəyalən həmin uzaq keçmişə
qayıtmasını xahiş etdim. O dedi: ”Mikayıl
Abdullayev o vaxt Şərəfəyə - Sabir adına tərəvəzçilik-südçülük
sovxozuna tək gəlməmişdi. Dörd nəfər
idilər. Rəssam Oqtay Sadıqzadə və
Ağa Mehdiyev tikintisi başa çatmış müasir tipli
kənd mədəniyyət evinin divar rəsmlərini çəkirdilər.
Azər adlı bir nəfər isə interyerin
naxışlarla bəzədilməsi ilə məşğul
idi. Onlarla gələn Mikayıl Abdullayevin
əsas məqsədi kənd əməkçilərinin həyatından
bəhs edən əsərlər çəkmək idi. Odur ki, kəndi dolaşır, onu maraqlandıran
motivləri çəkirdi. Belə
günlərin birində kolxoz sədri Qurbanqulu Ağababayev rəssamla
birlikdə mənim çalışdığım tərəvəz
sahəsinə gəldi. Qonağın əlində
rəsm çəkmək üçün müxtəlif ləvazimatlar
vardı. Sədr məni yanına
çağırıb “Mikayıl müəllim Bakıdan gəlib.
Azərbaycanın ən tanınmış rəssamlarındandır.
O, qabaqcıl bir əməkçinin portretini çəkmək
istəyir. Biz səni məsləhət
bilmişik. Get bir az güzgülən, sonra gəl şəklini
çəksin!” - dedi. Sədrin bu sözündən
sonra etiraz etməyib “Onda gedim hazırlaşım!”
cavabını verdim. Sədrin və mənim
sözlərimi eşidən rəssam həyəcanla
“Heç bir hazırlıq-zad lazım deyil! Mən onu elə beləcə,
güzgüsüz-filansız çəkmək istəyirəm.
Güzgülənmiş qadınlar Bakıda onsuz da çoxdur!
- deyə etirazını bildirdi. Nə sədr,
nə də mən onun sözünün qarşısında
heç nə deyə bilmədik...
Az sonra rəssam
seçdiyi məkanda portretin çəkilişinə
başlandı. Mikayıl müəllim məni
yan tərəfdən çəkməyə qərar
vermişdi. Odur ki, iş prosesində
onun hərəkətlərini bütün incəliklərinə
kimi izləyə bilmirdim. Amma hiss olunurdu ki, rəssam
havanın isti olmasına baxmayaraq həvəslə işləyir.
O, əsərin yaradılmasını maraqla seyr edən
çoxsaylı tamaşaçılara da əhəmiyyət
vermirdi. Məni yandan çəksə də, hərdən
qarşı tərəfə keçir, gözünün
birini qıyaraq üz cizgilərimi çox diqqətlə nəzərdən
keçirirdi. Belə
baxışlarının birində mənə elə gəldi
ki, o, mənə ... göz “vurur”. Kənddə həm də
“qırmızı adam” kimi tanındığımdan rəssamın
bu cür baxışını dərhal tənqid atəşinə
tutdum: “Mikayıl müəllim, mənə göz vurursunuz?”. Kənd qızından bunu
gözləməyən rəssam dərhal and-aman eləyib
“Siz nə danışırsınız? Göz-zad
vurmuram! Sadəcə gözümün biri çox zəif
gördüyü üçün onu iş prosesində
tez-tez qıyıram”.
Onların bu qəfil
yaranmış dialoquna ətrafdakıların hamısı
gülüşür. Tamaşaçılardan
birinin “Qızda üzə bax ey! sözlərinə
isə rəssam da, elə Rəxşəndənin özü
də doyunca gülür...
Az sonra əsər
tamamlananda onun seyrçiləri qarşılarında gözəl
bir portretin durduğunu gördülər. Doğrudan
da, əsər hər cür tərifəlayiq idi. Bozumtul-mavi yerlikdə-fonda görüntüyə gətirilən
manqa başçısının portretində lirizmə bələnmiş
romantika bədii tutumuna görə gözoxşayan idi. Bədii ümumiləşdirmələrin qabarıq
duyulduğu portretin üz cizgilərində, tünd geyimində,
xəyalpərvərlik duyulan duruşunda səmimilik hiss
olunurdu. Fon-yerliyin, başın və
geyimin daşıdığı təzadlı rəng tutumunun
harmoniyasına nail olan rəssam, gənc qızın,
qurub-yaratmaq əzmli əmək adamının cəlbedici
obrazını yaratmağa nail olmuşdu. Əlavə edək
ki, “Manqa başçısı Rəxşəndənin
portreti” rəssamın “Masallı seriyası”na daxil olan “Rəfiqələr”,
“Uşağın ardınca”, “Masallı qızları”,
“Sevinc” və “Masallı bazarı” tabloları XX əsr təsviri
sənətimizi zənginləşdirən gözəl
nümunələr kimi Azərbaycan Milli İncəsənət
Muzeyində saxlanılır...
Rəxşəndə xaladan əsərin
yaranması ilə bağlı eşitdiyimiz əhvalat 62 il sonra bizi də güldürdü. Üstəlik Rəxşəndə xala öz
növbəsində onu hələ də unuda bilmədiyi
ötən günlərə qaytardığımıza
görə bizə təşəkkürünü də
bildirdi. Biz də qarşılıqlı olaraq bu
maraqlı əhvalatla təsviri sənət tariximizin əbədiyyət
qazanmış “Mikayıl Abdullayev səhifəsi”ni zənginləşdirdiyinə
görə 81 yaşlı müsahibimizə minnətdarlığımızı
ifadə etdik...
Baş tutan
görüşün xoş təəssüratı
altında Rəxşəndə xalanın evini tərk etdik.
Gəldiyimiz yolla geri qayıdanda həyətin
ortasında bir də dönüb indicə tərk etdiyimiz evə
baxdım. Rəxşəndə xala həsrət
dolu baxışlarla açıq pəncərədən bizim
gedişimizi izləyirdi. Kol-kosdan
quraşdırılmış qonşu hasarlarından
keçmiş əmək qəhrəmanını ziyarətə
gələn qonaqların kimliyi ilə maraqlananlar da az deyildi. Onların birinin əli
ilə Rəxşəndə xaladan gələnlərin
kimliyini soruşanda biz artıq darvazaya
çatmışdıq. Amma zamanında Şərəfə
kəndinə şərəf gətirən, onu şöhrətləndirən
manqa başçısı Rəxşəndə Məmmədovanın
hündürdən qonşusuna dediyi sözlər indi də
qulaqlarımda səslənir: “Bakıdan gəliblər,
Mikayıl Abdullayev göndərib!”. Qənaətimcə, o, yanılmamışdı.
Böyük sənətkar fiziki baxımdan
aramızda olmasa da, yaratdığı sənət incilərində
hifz olunan ruhu bizimlə idi. Odur ki, sənətkar
onun qəhrəmanı Rəxşəndə xala
üçün də sağ idi. Bizi də
Masallıya - bu vaxta qədər üzünü görmədiyimiz
Şərəfə kəndinə Mikayıl Abdullayev sənətinin
gücü istiqamətləndirmişdi. Elə nəsillər
arasında mənəvi körpünün möhkəmləndirilməsinə
xidmət edən bu görüşün özü də
Mikayıl Abdullayev sənətinin zamansızlığa
qovuşmasının göstəricisi sayıla bilər...
Ziyadxan Əliyev
Əməkdar
incəsənət xadimi, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru
Mədəniyyət.- 2017.- 29 sentyabr.-
S.13.