Azərbaycan
bəstəkarlarının yaradıcılığında
müstəqillik mövzusu və vətəndaş
mövqeyi
Dahi bəstəkar
Qara Qarayev yazırdı: “Əgər insan öz
dövrünün ideyaları və hissləri ilə
yaşayırsa və o, bunları ifadə üçün dəqiq
forma tapırsa, öz dövrünün həqiqətini, həmçinin
təsirli cəhətlərini verə bilirsə - bu,
novatorluqdur”.
1991-ci
ildən bu günə qədər musiqi sənətimizə nəzər
salsaq görərik ki, müstəqilliyimizin
qığılcımları bəstəkarlıq
yaradıcılığında əhatəli şəkildə
öz əksini tapmışdır. Məhz bu novatorluğun nəticəsidir
ki, həmin ideya ilə əlaqədar yazılan əsərlərin
janr çərçivəsi də çox genişdir. Burada
biz həm simfoniya, həm simfonik muğam, həm simfonik poema,
həm də opera janrına rast gəlirik. İdeyanın həlli
yolları fərqli olsa da, əsərlərdə olan fikir
mövcudluğu onları birləşdirir. Bu sırada F.Əlizadənin
«İntizar», V.Adıgözəlovun «Natəvan» operaları,
R.Mustafayevin N.Xəzrinin sözlərinə yazdığı
«Salatın» oratoriyası, A.Mirzəyevin «Yanvar passionları»,
A.Rzayevin «Bakı-90» simfoniyası, T.Bakıxanovun «Qarabağ
harayı» simfoniyası, «Humayun» simfonik muğamı və s.
bu kimi vətənpərvərlik ruhlu, dövrün gerçəkliyinə
qarşı yaradıcı insanın
çağırışı və musiqi təfəkkürünün
bəhrəsi kimi mənalandırıla bilən əsərlər
vardır.
İlk
öncə Azərbaycan və dünya musiqi sənətinin inkişafında
mühüm rol oynayan, Azərbaycan Bəstəkarlar
İttifaqının sədri, Xalq artisti Firəngiz Əlizadənin
“İntizar” operasına müraciət edək. F.Əlizadənin
yaradıcılığında opera janrı xüsusi yer
tutur. Bəstəkar hər bir əsərində milli ruhu, fəlsəfi
və estetik mənalı obrazları ilə xeyli fərqləndiyi
kimi, opera janrında da bu xüsusiyyətlərinə sadiq
qalmışdır. Operanın adından bəlli olduğu
kimi, müəllif xalqının həyatında baş verən
hadisələrə biganə qalmır. «İntizar»
operasında F.Əlizadə Azərbaycan xalqının faciəsini
dolğun şəkildə təcəssüm etdirərək
bütün dünyaya olan
çağırışını və mövqeyini
dolğun şəkildə çatdırmağa
çalışır. Bəstəkar tarixin hələ ilk
çağlarından - iki qardaş Habil və Qabilin
dövründən bu günə qədər aktual olan şərlə
xeyirin mübarizəsini tamaşaçı qarşısına
çıxararaq onun səhnə həllini məharətlə
göstərə bilib. Opera ümumən Qarabağ
münaqişəsi və Azərbaycan xalqının faciəsi
haqqındadır və xeyirxah məqsəd naminə xalqın
aldığı zərbələrə baxmayaraq öz
idealı uğrunda apardığı mübarizə və gələcəyə
inam ideyasına tabedir. Müəllif bu problemi ümumiləşdirərək
bir sülh göyərçini kimi dünyadakı
bütün əmin-amanlıq istəyən insanları təmsil
edərək onların həyatına təşviş gətirən
qüvvələrə qarşı çıxır.
Vasif Adıgözəlovun «Natəvan»
üçpərdəli operası Xurşudbanu
Natəvan - XIX əsr Azərbaycanın görkəmli şairəsi,
Qarabağın sonuncu hakimi
Mehdiqulu xan Cavanşirin qızı haqqındadır.
Operadakı bütün əhvalatlar Qarabağda (Şuşada)
vaqe olur. Baş verən
hadisələrdə bir daha
əsrlərdən bəri qara qüvvələrin
bu diyara göz dikməsi mövzusunu
üslub özəllikləri ilə qələmə
alan bəstəkar operada
bu diyarın musiqi ruhuna - “Segah”a və ona əsaslanan digər
muğam, təsnif və rənglərə
söykənir. Müəllif bu cür münasibətlə
bir daha
Qarabağın Azərbaycan üçün
acılı və ağrılı bir problem olaraq qalmasını
qabarıq şəkildə göstərərək əsərdə
muğamın obraz rəngarəngliyindən
məharətlə istifadə edir. Əsərdə
bəstəkarın maraqlı yaradıcılıq
tapıntıları özünü
göstərir. Xatırladaq ki,
səhnələrdən birində səslənən «Qarabağ şikəstəsi» bəstəkarın
1989-cu ildə qələmə aldığı və
xalqımızın Qarabağ problemi ilə bağlı etiraz
səsini təcəssüm etdirən ilk
bəstəkar əsəridir. «Qarabağ şikəstəsi» V.Adıgözəlovun
eyniadlı oratoriyasının son - yeddinci hissəsindən alınmış və
bəstəkar janrın sərhədlərini aşaraq
əsəri bir tərəfdən proqramlı
simfoniya janrı, digər tərəfdən
isə öz teatral tərtibatına
görə opera janrının
elementləri ilə zənginləşdirmişdir. Oratoriya Teymur Elçinin sözlərinə
yazılmışdır. T.Elçin də
öz növbəsində poetik
mətnində milli ənənələri
daha qabarıq qeyd etmək
və dinləyicinin qəlbinə yol tapmaq naminə şifahi ənənənin
nümunəsi olan bayatı və qoşmadan istifadə etmişdir.
Azərbaycan simfonik musiqisində forma və
üslub baxımından daimi
axtarışları ilə fərqlənən Cövdət
Hacıyevin öz maraqlı şərhləri
və mövzuya yanaşması ilə
seçilən “20 Yanvar” adlı
altıncı simfoniyasını, «Şəhidlər» adlı yeddinci simfoniyasını, ulu
öndər Heydər Əliyevə ithaf olunan “Onu zaman
seçmişdir”
simfoniyasını qeyd etmək olar. Bəstəkarın üç hissədən ibarət «Onu zaman seçmişdir»
simfoniyası daxilində demək olar ki, xalqın müəyyən bir
dövrdə müfəssəl şəkildə keçdiyi azadlıq yolu,
faciəsi, iztirabları maraqlı bir dramaturji xəttin köməyi ilə təcəssüm
olunur. Maraqlıdır ki, sonuncu hissədə bəstəkar
emosional əhval-ruhiyyəni dəyişdirərək
xalqın gələcək qələbəsini
vurğulayır.
Bəstəkar Azər Rzayev qeyd edir
ki, «Mənim üçün
ən böyük sevinc
hissi dinləyicinin tələblərini qane edən əsərlər yaratmaqdır». Bəstəkarın
dövrün tələblərinə cavab olaraq Qanlı Yanvar hadisələrinə, şəhidlərimizə
həsr etdiyi «Bakı-90» simfoniyası təqdirəlayiqdir.
Bu simfoniya onun yaradıcılığının monumental əsərlərindən biri kimi qiymətləndirilir.
Hər bir bəstəkarın
yaradıcılığında olduğu kimi, A.Rzayev də bu hadisələrin daha real təcəssümü üçün
özünəxas həll yollarını tapmışdır.
Bəstəkar Quran ayəsinin oxunması
ilə bir daha mərasim
ayininin əhval-ruhiyyəsini yaradaraq xalqın dərin kədərini və
qəmini əks etdirir. Musiqişünas L.Quliyeva əsəri təhlil edərək qeyd edir ki,
simfoniyanın kulminasiya nöqtəsində
faciəni daha da
qabarıq vermək üçün
«Qurani-Kərim»in «Bəqərə» surəsindən beşinci ayənin oxunması simfonik
musiqimizdə ilk dəfə işlədilmişdir.
Digər bəstəkarın
adını mən xüsusi qeyd etmək istərdim, çünki
onun yaradıcılığında biz 1990-cı ildən bəri baş
verən hadisələrlə bağlı həm mahnı
janrı, həm də oratoriya janrına təsadüf
edirik. Ramiz Mustafayev haqqında danışarkən daha çox bu epitet işlədirlər
- patriot bəstəkar. Torpaqlarımız
uğrunda başlanan savaş onun
yaradıcılığından yan
keçməyib. Burada «Salatın»
oratoriyası, «Haqq sənlədir», «Bu qan yerdə qalan deyil» kantataları və
İ.Göyçaylının sözlərinə
yazılmış «Bizim səhərin
günəşi» və «Qarabağ azad olunacaq»
mahnılarıdır. Bəstəkar
«Salatın» oratoriyasını 1992-ci ildə Nəbi Xəzrinin
xalqımızın qəhrəman qızı, ermənilər
tərəfindən vəhşicəsinə qətlə yetirilmiş jurnalist
Salatın Əsgərovanın xatirəsinə qələmə
aldığı «Salatın» rekviyeminin mətni
əsasında yazmışdır. Yeddi hissədən ibarət
oratoriyada bəstəkar Azərbaycan
qadınının obrazını yaradaraq
baş verən faciəvi hadisələrdə
qəhrəmanın analıq xüsusiyyətlərini, Vətəninə
və öz işinə olan
sədaqətini dolğun şəkildə
təsvir edə bilmişdir.
Qeyd etdiyimiz əsərlərin
proqramlı konsepsiyasından fərqli olaraq,
Tofiq Bakıxanov 90-cı illərin faciəsi
olan Xocalı soyqırımına
münasibətini S.Məmmədzadənin mətnindən
istifadə edərək «Qarabağ
harayı» (simfoniya ¹7) və «Humayun» simfonik
muğamını bəstələyərək bildirmişdir. Sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru
N.Bayraməlibəyli qeyd edir
ki, Xocalı faciəsinə Bakıxanov -
sənətkar və vətəndaş simfonik
muğam «Humayun» ilə
hay verdi və əsər
rekviyem-muğam kimi səsləndi
ki, bu da
simfonik muğam
janrında qeyri-adi bir
yenilik idi.
Arif Mirzəyev isə bu hadisələrə
müraciət edərək 1992-ci ildə «Yanvar
passionları» (1990-cı ilin Yanvar faciəsi qurbanlarının xatirəsinə)
adlı islam matəm messasını və
1996-cı ildə Xocalı uşaqlarına “Laylay”
- solo orqan üçün əsərlərini
yazmışdır.
Nəticə olaraq qeyd etməliyəm ki, bütün bu qeyd olunan
əsərlər bəstəkarlarımızın
yaradıcılıq məhsulu kimi o dövr gerçəkliyini
əhatə edir və əsl sənətkar-vətəndaş
mövqeyini bir daha nümayiş etdirərək
müstəqilliyimizin ilk illərində bizim bu sınaqlardan
şərəflə çıxdığımızın parlaq sübutudur. Bu musiqi əsərləri
geniş mənada Azərbaycan
xalqının əsrlər boyu
azadlığı uğrunda real mübarizəni əks etdirən və gələcək
nəsil üçün zamanın
süzgəcindən keçərək silinməyən abidələrdir.
Lətifəxanım Əliyeva
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru
Mədəniyyət.-2017.- 6 yanvar.- S.15.