Unudulmayan on gün
Moskvada ilk Azərbaycan
mədəniyyəti və incəsənəti
dekadasının 80 illiyi münasibətilə
Üzeyir Hacıbəyli Azərbaycan bəstəkarlıq məktəbinin bünövrəsini qoyduğu kimi bu məktəbin yetirmələrinin tanınmasında da böyük rol oynamışdır. Belə ki, gənclərin yaradıcılığının respublika daxilində, eləcə də xaricdə təbliği məhz bu böyük ustadın adı ilə bağlıdır.
1938-ci ildə Moskvada keçirilən Azərbaycan mədəniyyəti və incəsənəti ongünlüyünü xatırlayaq. Bu sənət bayramında Azərbaycanın 700-ə qədər mədəniyyət və incəsənət xadimi öz əsərlərini və ifalarını o zamankı ittifaq paytaxtının tamaşaçılarına təqdim etmişlər. Həmyerlilərimiz geniş tamaşaçı auditoriyası qarşısında bir növ hesabat vermişlər. Həmin əlamətdar hadisədən 80 il keçir. Moskvadakı dekada günlərinin Azərbaycanda təşkilatçısı, bədii rəhbəri Üzeyir Hacıbəyli olmuşdur. O, mahnı və rəqs ansamblının təşkili işlərinə rəhbərlik edən komissiyanın sədri idi. Bununla bağlı bütün məsələlərə, o cümlədən rəqqaslar, rəqqasələr, artistlər üçün tikilən milli paltarların forma, biçim, naxış və bəzəyinə də çox diqqət yetirirdi. O, Azərbaycan milli geyimlərinin gözəlliyinin Moskva tamaşaçılarına daha yaxşı təqdim olunmasına çalışırdı.
Ongünlükdə Azərbaycanın ən istedadlı solistləri və ifaçı kollektivləri - Bülbül, Şövkət Məmmədova, Hüseynqulu Sarabski, Həqiqət Rzayeva, Cabbar Qaryağdıoğlu, Qara Qarayev, Niyazi, Hacı Xanməmmədov, Mirzə İbrahimov, Qurban Pirimov, İsmayıl Hidayətzadə, Əşrəf Həsənov, Ağabacı Rzayeva, Qəmər Almaszadə, Hüseynağa Hacıbababəyov, Gülağa Məmmədov və başqaları, eləcə də Səid Rüstəmovun rəhbərliyi ilə Xalq çalğı alətləri orkestri, Dövlət xoru, Şəki şəhərində yaradılmış nəfəsli alətlər ansamblı, aşıqlar, görkəmli rəqs ustası Qəmər Almaszadənin rəhbərliyi ilə Milli rəqs ansamblı çıxış edirdilər.
1938-ci il aprelin 5-i on gün davam edən, əks-sədası isə illərlə yaddaşlardan silinməyən musiqi bayramının başlanğıcı oldu.
Azərbaycan nümayəndələrini Kursk vağzalında Moskva teatrlarının artistləri, ictimai təşkilatların nümayəndələri böyük hərarətlə, gül-çiçək dəstələri ilə qarşıladılar. O dövrdə paytaxt mətbuatında - «Pravda», «Komsomolskaya pravda», «Sovetskoye iskusstvo», başqa qəzet və jurnallarda bu dekadaya hazırlıq işlərinə həsr edilmiş xüsusi yazılar dərc olunurdu.
Məsələn, Moskvanın «Muzqiz» nəşriyyatı iki toplusunda «Koroğlu» operasından parçalar - iki aşıq mahnısı, Nigarın ariyası, «Leyli və Məcnun» operasından iki xor, «Arşın mal alan» operettasından fraqmentlər dərc etmişdi.
SSRİ Xalq artisti, Böyük Teatrın bədii rəhbəri Samuil Samosud bu ongünlük haqqında belə yazırdı: «Azərbaycan incəsənəti nümayəndələrinin Moskvaya gəlişi sovet incəsənətinin həyatında böyük hadisə və ümumxalq bayramıdır». O, Azərbaycan musiqisinə layiqincə qiymət verərək deyirdi: «Azərbaycan xalq mahnı və rəqsləri bəstəkarlar və baletmeysterlər üçün tükənməz mənbədir».
Aprelin 9-da Üzeyir
Hacıbəylinin «Arşın
mal alan» operettası Moskvada nümayiş olundu. Əvvəlindən sonuna qədər
hədsiz incə lirizmlə zəngin operettanın professionallıqla
ifa olunan ariyaları, ariozaları tamaşaçılar tərəfindən
sürəkli alqışlarla
qarşılandı. Moskvalılar
Müslüm Maqomayevin
«Nərgiz», Reynqold Qliyerin «Şahsənəm»
operasını da böyük hərarətlə
alqışladılar. Əlbəttə ki, ən böyük
uğuru «Koroğlu» operası qazandı.
Gözəl səsinə
görə Bülbül
adını qazanmış,
Koroğlu rolunun mahir ifaçısı Murtuza Məmmədovun ifa etdiyi «Koroğlunun
ariyası» isə paytaxt tamaşaçılarının
böyük rəğbətinə
səbəb oldu.
Möhtəşəm incəsənət bayramının yekun nömrəsi isə Azərbaycanın gənc bəstəkarı Qara Qarayevin gənc şair Rəsul Rzanın sözlərinə
yazdığı «Könül
nəğməsi» adlı
kantatası oldu.
Məhz bu kantatadan sonra
həmin dövrdə
20 yaşlı Qara Qarayevin adı bütün ittifaqda məşhurlaşdı.
Aprelin 17-də Üzeyir Hacıbəyliyə SSRİ Xalq
artisti fəxri adı verildi. Bəstəkara bu mükafatı
SSRİ Ali Soveti Rəyasət
Heyətinin sədri M.İ.Kalinin şəxsən
təqdim etdi. Uğurla başa çatan ongünlükdən
sonra Bülbül, R.Qliyer, ilk qadın vokal ifaçımız Şövkət Məmmədova
da SSRİ Xalq artisti adına
layiq görüldülər.
Bu möhtəşəm dekada günlərində Azərbaycan xalqının
şanlı oğlu Üzeyir Hacıbəyli həmçinin, “Lenin” ordeni
ilə də təltif edildi.
Dekada günlərinin birində
İ.V.Stalin Azərbaycanın
rəhbəri M.Bağırovla
görüşdə «Koroğlu»
operası haqqında yüksək fikirlərini
və bu operaya yenidən baxmaq arzusunu bildirmişdi. Ölkə rəhbərinin
bu arzusunu nəzərə alaraq həmin günlərdə
azərbaycanlı artistlər
«Koroğlu» operasını
üç dəfə
paytaxt səhnəsində
nümayiş etdirdilər.
Böyük uğurla başa
çatan bu tamaşaları dövlət
rəhbəri Stalin ayaq
üstə alqışlayırdı.
Bütün bunlar Azərbaycan
incəsənətinə, mədəniyyətinə,
folkloruna, ədəbiyyatına
və bunların fövqündə dayanan Üzeyir bəyə verilən böyük qiymət idi.
Moskva dekadası haqqında dirijor, pedaqoq, Azərbaycanın Xalq artisti Əşrəf Həsənovun xatirələrində
oxuyuruq: «1938-ci ildə
keçirilən Azərbaycan
ədəbiyyatı və
incəsənəti ongünlüyünə
hazırlıqla əlaqədar
Üzeyir Hacıbəyov,
o zaman İncəsənət
işləri idarəsinin
rəisi Ruhulla Axundov və operanın direktoru Müseyib Şahbazov Moskvaya gəlmişdilər.
Mən Moskva Konservatoriyasının
son kursunda oxuyurdum.
Moskvada Üzeyir bəylə görüşdük. Görüş
zamanı Üzeyir bəy mənə dedi ki, - «Əşrəf,
ongünlüklə əlaqədar
yaxşı olar ki, Bakıya gələsən və «Koroğlu» operasını
yenidən hazırlayasan.
Operanın ongünlükdə dirijorluğunu sənə
tapşırıram». Mən Bakıya gəldim və böyük həvəslə məşqlərə
başladım. Nəhayət, opera Moskvada, Böyük Teatrın səhnəsində
çox böyük müvəffəqiyyətlə üç dəfə tamaşaya qoyuldu».
Paytaxt tamaşaçılarının yaddaşından uzun zaman silinməyən bu dekada günləri
istedadlı rus rəssamı, professor Mixail Aleksiçin çəkdiyi dostluq şarjında da təcəssüm olundu. İlya Repinin «Burlaklar Volqada» əsərinə nəzirə
olaraq çəkilmiş
bu rəsmdə M.Aleksiç arxa fonda Moskvanın
məşhur Böyük
Teatrını təsvir
etmişdir. Binanın üstündə teatrın bədii rəhbəri və baş dirijoru Samosud əyləşmişdir,
qarşıda isə sovetlər dövrünün
ən məşhur bəstəkarları - Qliyer,
Şaporin, Muradeli, Prokofyev, Dzerjinski və b. təsvir olunmuşlar. Professor Aleksiç bu pleyadanın ən önündə dahi Üzeyir Hacıbəylini
təsvir etmişdir.
Bununla rus rəssamı da dövrünün ən öndə gedən bəstəkarının
Üzeyir Hacıbəyli
olduğunu etiraf etmişdir.
Gülnarə
Ələsgərova
Üzeyir
Hacıbəylinin ev-muzeyinin Ekspozisiya və kütləvi işlər
şöbəsinin müdiri
Mədəniyyət.- 2018.- 27 aprel.- S.10.