41 ilin əsrlik
ziyası
Tanınmış folklorçu və
ədəbiyyatşünas Hənəfi Zeynallı
Xalqın mənəvi dünyasının məhsulu olan şifahi ədəbiyyat zəngin bədii incilər xəzinəsidir. Azərbaycan xalqının müxtəlif zamanlarda yaratdığı nağıllar, əfsanələr, dastanlar əsrdən-əsrə, nəsildən-nəslə keçərək zəmanəmizə qədər gəlib çatmışdır. XX əsrin birinci yarısı Azərbaycan folklorşünaslıq elminin təşəkkül tapdığı, formalaşdığı dövrdür. Şifahi xalq ədəbiyyatının toplanması və sistemləşdirilməsində böyük əmək sərf edən folklorşünaslarımızdan biri də Hənəfi Zeynallıdır. O, topladığı materialları həm kitabça şəklində nəşr etdirir, həm də çox mühüm nəzəri əhəmiyyəti olan məqalələr yazırdı.
Hənəfi Baba oğlu Zeynallı
1896-cı ildə Bakının Mərdəkan qəsəbəsində
dəmirçi-nalbənd ailəsində anadan
olmuşdur. Altı yaşından yetim qalmasına baxmayaraq,
təhsildən ayrı düşmür.
Mədrəsədə oxuyur, rus-müsəlman
orta məktəbini bitirir.
1916-cı ildə Bakıdakı Orta Politexnik Məktəbindən məzun olur, həmin il İmperator Texniki Peşə
Məktəbinə qəbul edilir. Lakin 1917-ci il fevral inqilabından sonra təhsilini davam etdirə bilmir.
1922-1927-ci illərdə
Azərbaycan Dövlət
Universitetində təhsil
alan Hənəfi Zeynallı bu təhsil ocağının
Şərq fakültəsinin
Azərbaycan-türk ədəbiyyatı
tarixi kafedrasında, sonra Azərbaycan Pedaqoji İnstitutunda,
1930-cu ildən Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji İnstitutunun Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi
kafedrasında çalışmışdır.
1923-1929-cu illərdə Azərbaycan
Dövlət Nəşriyyatında
baş redaktor,
1930-1935-ci illərdə isə
SSRİ EA Azərbaycan filialı
Dil və Ədəbiyyat İnstitutunun
Ədəbiyyat bölməsində
Folklor şöbəsinin
müdiri işləmiş,
eyni zamanda “Kommunist”, “Maarif və mədəniyyət”,
“İnqilab və mədəniyyət”, “Maarif
işçisi” qəzet
və jurnalları ilə əməkdaşlıq
edərək ədəbi-publisistik
yazılarla çıxış
etmişdir.
Ötən əsrin otuzuncu
illərində Azərbaycan
elminin də üstündən qara yellər əsdi. Xalqın düşünən beyinləri,
elmin müxtəlif sahələrində çalışan
istedadlar Stalin repressiyalarının
qurbanı oldu. Sözün həqiqi mənasında,
elm fədaisi, vətənin
dəyərli övladı
olan H.Zeynallı da repressiyaya məruz qaldı. O, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti (1918-1920) dövründə
milli ideologiyaya və müstəqil dövlətçiliyimizə xidmət
edən insanlarla, o cümlədən Nazim Əfəndi, İsmayıl
Hikmət, Xəlil Fikrət, Bəkir Çobanzadə və başqaları ilə sıx əlaqə saxlamaqda ittiham edilirdi. İttihamlardan biri də alimin öz əsərlərində guya
əksinqilabi, millətçi
ideologiyaya yer verməsi idi. Buna görə də H.Zeynallı elmi tədqiqat müəssisəsində
tutduğu vəzifədən
çıxarılır və
1937-ci il yanvarın 27-də həbs
edilir. Bu insanlarla
əlaqəsi olmadığına
görə o, bütün
ittihamları rədd edir. Lakin aylarla sürən
ağır fiziki və mənəvi işgəncələr öz
işini görür.
H.Zeynallı ona qarşı
irəli sürülən
ittihamları qəbul
etmək məcburiyyətində
qalır. Guya o, 1936-cı ilin sonunda Bakıda
və respublikanın rayonlarında gəncləri
gizli təşkilata cəlb etmək kimi göstərişlər
alıb və s.
Hərbi kollegiya onu ən ağır cəzaya - güllələnməyə
məhkum edir.
1937-ci il oktyabrın 13-də hökm
Bakıda yerinə yetirilir. Ölkəmizdə elmin inkişafına,
ədəbiyyatın araşdırılmasına
mühüm töhfələr
verən daha bir ziyalının həyatına amansızcasına
son qoyulur. 1957-ci il martın 30-da
SSRİ Ali Məhkəməsi Hərbi Kollegiyasının
qərarına əsasən,
H.Zeynallıya ölümündən
sonra bəraət verilir...
Bu ömür
yarıda kəsilməsəydi,
onun hələ neçə-neçə dəyərli
səhifələri yazılacaqdı,
görkəmli alimin yeni kitabları işıq üzü görəcəkdi. O, hələ
nə qədər xalq incisi toplayacaq,
tədqiqat əsərləri
yazacaqdı. Amma topladığı folklor nümunələrinin içərisində
belə bir məsəl də vardı: “Sən saydığını say, gör
fələk nə sayır”...
Xalq ədəbiyyatına sevgi
Ömrünü xalq ədəbiyyatının
toplanmasına və nəşrinə həsr edən H.Zeynallı bu sahədə fəaliyyətindən zövq
alırdı. O deyirdi:
“Həyatdan alınmış
təcrübədən sənət
doğur və ona su verir,
sənət özü
də həyatdan aldığı qüvvətlə
yaranır və həyata nüfuz yetirməyə başlayır.
Ona görə də sənətlə həyat
bir-birindən ayrılmaz
iki parça kimi meydana çıxır”.
H.Zeynallı
1926-cı ildə nəşr
olunan “Azərbaycan atalar sözləri və məsəllər” kitabında (burada 4 minədək atalar sözü və məsəllər toplanmışdı),
1928-ci ildə ərsəyə
gətirdiyi “Türk ədəbiyyatı üzrə
iş kitabı”nda folklor, terminologiya və s. ilə bağlı məsələlərə
toxunur. O, daha öncə çap edilmiş bütün atalar sözlərini nəzərdən keçirmiş
və mənbələrini
göstərməklə onları
öz kitabına daxil etmişdi. “Azərbaycan atalar
sözləri və məsəllər” kitabı
böyük bir müqəddimə ilə
başlayır. Bu müqəddimə H.Zeynallının
xalq ədəbiyyatını
dərindən bildiyini
sübut edir. Burada o yalnız atalar sözlərindən deyil,
ümumiyyətlə, xalq
ədəbiyyatından, onun
mənşəyindən, janrlarından
söhbət açır.
Xalq ədəbiyyatını mənzum
və mənsur qisimlərə bölən
müəllif bayatı,
mahnı, ağı, bağlama, beşik başı, meyxana, tərifnaməni mənzum
qismə; nağıllar,
atalar sözlərini isə mənsur (nəsr) qismə aid edir. Alim müqəddimədə atalar sözü, məsəl, onların fərqli və oxşar cəhətləri,
forma xüsusiyyətləri barədə geniş danışır.
Alimin 1928-ci ildə nəşr
etdirdiyi “Azərbaycan tapmacaları” kitabında bu şifahi nümunələrin nəzəri-estetik
prinsipləri haqqında
dolğun məlumat verilmişdir. O, tapmacaları
ayrıca deyil, Azərbaycan folklorunun başqa janrları ilə, xüsusilə, atalar sözləri və bayatılarla sıx əlaqədə təhlil edir. Müəllif göstərir ki,
tapmacalarda iki tərəf olur; özü, bir də onun cavabı.
Beləliklə, tapmacalar iki
və daha artıq şəxs arasında mükalimə şəklində meydana gəlmişdir. Buna görə də tapmaca atalar sözünə, bayatıya
nisbətən daha çox kollektivlik xüsusiyyətinə malikdir.
Yəni tapmacalar məclislərdə,
şənliklərdə, tapmaca
gecələrində kollektiv
tərəfindən yaradılmışdır.
H.Zeynallı 1935-ci ildə Azərbaycan
nağıllarını tərtib
edərək rus dilində nəşr etdirir. Kitabı görkəmli rus
folklorşünası, professor M.Y.Sokolov redaktə edir. Alimin rus oxucuları
üçün tərtib
etdiyi bu kitabın müqəddiməsində
Azərbaycan nağıllarında
ölüm-dirim mübarizəsi
aparan xeyir və şər qüvvələr haqqında
verilən məlumatlar
maraq doğurur.
Ötən əsrin 20-ci illərində
Azərbaycan şifahi
xalq ədəbiyyatına
dair çap olunmuş elə bir kitab, toplu
yoxdur ki, H.Zeynallı ya onun redaktoru, ya da müqəddiməsinin
müəllifi olmasın.
Onu da qeyd edək
ki, tədqiqatçı
professor B.Çobanzadənin elmi rəhbərliyi ilə folklordan namizədlik dissertasiyası
da yazmışdı.
H.Zeynallının elmi-nəzəri məqalələri bir sıra müasirləri tərəfindən yüksək
qiymətləndirilib. Onun “Ağız ədəbiyyatı”, “Azərbaycan
ədəbiyyatı” və
s. məqalələri bu
gün də elmi dəyərini qoruyub saxlayır.
İlk cavidşünas
H.Zeynallı görkəmli folklorşünas
olmaqla yanaşı, dövrün ədəbi proseslərini də yaxından izləyən peşəkar tənqidçilərdən
idi. Mirzə Fətəli Axundzadə, Hüseyn Cavid və başqalarının
ədəbi irsi haqqında silsilə məqalələr yazırdı.
Məlum olduğu kimi,
XX əsrin 20-ci illərindən
etibarən H.Cavidin yaradıcılığı ədəbi
mübahisələrin mərkəzində
yer alırdı.
Həmin
dövrdə görkəmli
romantik ədibin yaradıcılığına obyektiv
qiymət verənlərdən
biri məhz H.Zeynallı olub. Ədəbiyyatşünas alim, akademik
Məmməd Cəfər
1960-cı ildə nəşr
etdirdiyi “Hüseyn Cavid” monoqrafiyasında yazır: “Cavidin yaradıcılığı ilə
məşğul olan ilk
sovet tənqidçisi
Hənəfi Zeynallıdır.
Tənqidçinin xüsusən “Şeyx
Sənan”, “Şeyda” və “Maral” haqqında mülahizələri,
təhlilləri maraqlı
idi. O, haqlı olaraq “Şeyx Sənan”ı ruhaniliyi, fanatizmi, bütün köhnəlmiş din və
təriqətləri rədd
edən bir əsər hesab edir, “Şeyda” faciəsində şairin inqilabçılara rəğbət
bəslədiyini, “Maral”
da feodal zülmünü və əxlaqını ittiham etdiyini, qadın hüququnu müdafiə etdiyini göstərirdi. H.Zeynallı H.Cavidin müasiri idi. Ona görə də
onun bu böyük
dramaturq və romantik filosof haqqında yazdıqları
inandırıcı, kəsərli,
sanballı söz idi. H.Zeynallı H.Cavid haqqında
tənqid, hədyan yazmadı, elmi fikirlərini yazdı.
O, H.Cavid haqqında obyektiv həqiqəti yazan ilk sovet cavidşünası idi”.
Tənqidçinin “Hüseyn Cavidin
yazdığı “Peyğəmbər”
haqqında mülahizələrim”
məqaləsi konseptual
səciyyə daşıyır.
Müəllif məqalədə
ədəbiyyatın spesifikasına,
ədəbi tənqidə
və ədəbiyyat
tarixinə dair nəzəri-metodoloji görüşlərini
şərh edir: “Qüvvətli ədəbiyyat
meydana gəldikdə özü ilə bərabər qüvvətli
tənqid yaradır; bizdə tənqid yoxdur və mən də Cavid kimi ümumun
sevimlisi olan şairimizin hələ mürəkkəbi qurumamış
“Peyğəmbər” əsərini
bir tənqidçidən
daha ziyadə bir müəllim kimi təhlil edirəm; biz hamımız
sağlam bir gələcəyin təməl
quranlarıyıq; bir
millətin başqa bir millətə təsiri və nüfuzu dil və ədəbiyyat vasitəsilə mümkündür;
tənqid ədəbiyyata
millət içindəki
nüfuza və fərdləri təsvirə
görə yox, tipləri yaratmaq imkanına görə qiymət verməlidir”.
H.Zeynallı “Cavidin yaratdığı dil və üslub haralardan alınır-alınsın, nə kimi ilhamlardan doğur-doğsun, Azərbaycandakı ədib və şairlərimiz içində ən müstəsna, ən zərif bir dildir”, - deyə onun yaradıcılığını yüksək dəyərləndirir. O, Cavidin romantizmini, onun estetik idealını doğru müəyyən etmiş, cavidşünaslığın təməl daşını qoyanlardan biri olmuşdur.
H.Zeynallı ədəbiyyatşünas alim, folklorçu, tənqidçi, müəllim, naşir idi və çox qısa zamanda həmin fəaliyyət sahələrinin hər birində uğur qazanmışdı. Bu adların hər birini o öz gərgin zəhməti, dərin zəkası bahasına qazanmışdı...
Aynurə
Əliyeva
Mədəniyyət.- 2018.- 27 aprel.- S.12.