Niyazinin yaradıcılığında kino musiqisi
XX əsr
Azərbaycan musiqi mədəniyyətindən söz
açarkən, qüdrətli dirijor və bəstəkar,
Hacıbəyovlar nəslinin ən parlaq nümayəndələrindən
biri Niyazi Zülfüqar oğlu Tağızadə-Hacıbəyovun
– hamının qısaca Maestro adlandırdığı
böyük şəxsiyyətin adı ön sıralarda
çəkilir.
Dmitri
Şostakoviçin sərrast ifadəsi ilə desək:
“Niyazinin hər bir işdə bərq vuran istedadı ona
yaradıcılığının bütün istiqamətlərində
öz tutarlı sözünü deməyə, silinməz iz
qoymağa gözəl imkan yaratmışdır”.
Niyazi bütün həyatı boyu Azərbaycan musiqisində yaranmış yeni əsərlərin geniş təbliğində, beynəlxalq aləmdə şöhrət qazanmasında müstəsna xidmətlər göstərmişdi. Bir bəstəkar kimi də Niyazinin yaradıcılığı səmərəli olmuşdur. O, Azərbaycan bəstəkarlıq məktəbinin ilk nümayəndələri sırasında simfonik janra müraciət etmiş və Azərbaycan simfonizminin inkişafı prosesində mühüm rol oynayan əsərlər yazmışdır. Onun “Xosrov və Şirin” operası, “Rast” simfonik muğamı, “Çitra” baleti və onlarla irili-xırdalı əsəri musiqi xəzinəmizin dəyərli inciləridir.
Musiqi filmin ən mühüm komponentlərindən biridir. Personajların, hadisələrin, zaman və məkanın xüsusiyyətlərini səciyyələndirmək,
əsərin ideyasını
ifadə etmək kimi funksiyaları yerinə yetirir. Musiqiyə tələbat kinonun yarandığı ilk illərdə
meydana gəlmişdi.
Azərbaycanda kinematoqrafçıların
keçdiyi yol çox çətin və mürəkkəb
olmuşdur. Kino musiqisi isə bəstəkar yaradıcılığında
böyük rol oynayır.
Görkəmli bəstəkarımız Qara Qarayev deyirdi:
“Mən kino sahəsində çalışmayan
bəstəkar təsəvvür
etmirəm. Çünki kino öz xarakterinə görə böyük bəstəkarlıq
məktəbidir”.
Niyazinin imzası olan musiqili ekran əsərləri cəsarətli
yaradıcılıq axtarışları
ilə səciyyəvidir. O, haqlı
olaraq Azərbaycan kino musiqisinin ilk təşəbbüsçülərindən
sayılır.
30-cu illərdə Niyazi
kino musiqisi sahəsində fəal çıxış edir. Onun atası
Zülfüqar Hacıbəyovla
birlikdə C.Cabbarlının
eyniadlı dramının
ssenarisi əsasında
çəkilən “Almaz”
filmi (1936) üçün
yazdıqları musiqi
əsasən tətbiqi
rol oynayır. Əslində, “Almaz” milli
kinomuzun sonuncu səssiz filmi kimi tarixə düşmüşdür. Burada aktyorlar danışmırlar.
Dialoqlar yazılar vasitəsilə,
titrlərlə verilmişdir.
Filmdə hadisələri yalnız
musiqi müşayiət
edir və bu müşayiət, əvvəllər olduğu
kimi, zaldan canlı ifa ilə deyildi. Bəstəkarların xalq musiqisindən
bəhrələnərək yazdıqları professional musiqi
filmdə cərəyan
edən hadisələrin
bədii cəhətdən
tamamlanmasında və
zənginləşməsində böyük rol oynamışdır.
1936-cı ildə Niyazi
“Türk qadınının
baharı” sənədli
filminə musiqi bəstələyir. Bu Azərbaycan
qadınına həsr
olunmuş ilk kinooçerk
və bəstəkar Niyazinin sənədli kinoda ilk işi idi. Təəssüf ki, həmin
film saxlanılmamışdır.
30-cu illərin ikinci
yarısından sonra Sovet İttifaqının bütün kinostudiyalarında,
o cümlədən Azərbaycanda
tarixi-inqilabi filmlərin
istehsalına diqqət
daha da artdı. Bu filmlərdə çar Rusiyasının əsarəti
altında yaşayan xalqların milli azadlıq mübarizəsi,
rus proletariatı ilə dostluğu tərənnüm edilirdi.
İnqilab adamlarının konkret təsviri, insanları qurub-yaratmağa
səsləyən nümunəvi
qəhrəmanların, xarakterlərin
yaradılması kino sənətkarları qarşısında
duran əsas problemlərdən idi. Belə bir vaxtda «Azərfilm» kinostudiyasında
“Bakılılar” (1938) və
“Kəndlilər” (1939) filmlərinin
ekrana çıxması
Azərbaycan kino tarixində əhəmiyyətli
hadisəyə çevrilmişdi.
“Kəndlilər” filminin
müvəffəqiyyətli çıxmasında, başda
rejissor Səməd Mərdanov olmaqla, yaradıcı kollektivin, o
cümlədən bəstəkar
Niyazinin də əməyi böyük idi. Onların hamısı film üzərində ilham və ruh yüksəkliyi
ilə işləmişdilər.
Üzərindən 80 ilə yaxın
vaxt keçməsinə
baxmayaraq, kinematoqrafiyamızın
“qızıl fond”una daxil edilmiş film kino mütəxəssislərinin
və tamaşaçıların
rəğbətini qazanmışdır.
Niyazinin
filmoqrafiyasına daxil
olan “Yeni horizont” (1940), “Fətəli
xan” (1947), “Mahnı belə yaranır” (1957) bədii filmləri, Q.Qarayev və C.Hacıyevlə birgə işi olan “On birlərdən biri” (1938) sənədli filmi, “İyirminci bahar” (1940), “Xalqın səsi”, “Arazın o tayında”
(1947), “Doğma xalqıma”
(1955) sənədli filmlərinə
yazdığı musiqi
bəstəkarın yaradıcılığının
qiymətli nümunələri
olmuşdur.
Niyazinin mənzil-muzeyinin fondlarında
onun “Almaz”, “Kəndlilər”, “Fətəli
xan” filmlərinə yazdığı musiqilərin
not əlyazmaları mühafizə
olunur.
Maestronun
adına onlarla bədii, sənədli filmlərin titrlərində dirijor kimi də rast
gəlirik. Onun “Bir məhəllədən
iki nəfər”, “Bir qalanın sirri”, “Əsl dost”, “Kölgələr sürünür”,
“Uzaq sahillərdə”,
“O qızı tapın”,
“Matteo Falkone”, “Sehrli xalat” və
sair filmlərdə simfonik orkestrlə dirijor ifası yaddaqalan olmuşdur.
1945-ci ildə ekranlara çıxan və az bir zamanda
dünya şöhrəti
qazanmış “Arşın mal alan” filmində də Niyazinin əməyi olmuşdur. O, filmin musiqi redaktoru olmuş, Üzeyir Hacıbəylinin “Arşın
mal alan” musiqili komediyasının
film üçün musiqi
redaksiyasını və
instrumentovkalarını yazmışdır.
1983-cü və 2007-ci illərdə istehsal olunan “Maestro Niyazi” sənədli televiziya filmləri, 2014-cü ildə
“Debüt” studiyasının
istehsalı olan “Rast. Niyazi” sənədli filmi
sənətkarın həyat
və yaradıcılıq
yolunu əks etdirən kino nümunələridir. Bu filmlərdə də bir daha şahid
oluruq ki, Niyazi özünün bütün nadir istedadını,
təkraredilməz mənəvi
gücünü, qəlbinin
hərarətini musiqiyə
həsr edir. O özü musiqi mücəssəməsidir, o, musiqidə
müqəddəs, son dərəcə
gözəl, ülvi sirlər açır və bunları səxavətlə insanlara
bəxş edir.
Rza BAYRAMOV
Niyazinin mənzil-muzeyinin direktoru
Xanım ABDİNOVA
Azərbaycan Musiqi Mədəniyyəti
Dövlət Muzeyinin şöbə müdiri
Mədəniyyət.- 2018.- 17 avqust.- S. 12.