Arabaçılıqdan usta
xanəndəliyə
“Yetim Cümşüd
hara, oxumaq hara?”
XIX-XX əsrlərdə şöhrəti ölkəmizin hüdudlarını aşan, ecazkar səsi ilə könülləri fəth edən sənətkarlarımız olub. Muğam ifaçılığı tariximizdə özünəməxsus yer tutan belə sənətkarlardan biri də Malıbəyli Cümşüddür...
Yevlaxdan gələn sərnişin dolu dördatlı araba “Xan bağı” karvansarasının qarşısında dayanır. Sərnişinləri düşürən arabaçı yaxınlıqdakı Malıbəyli kəndinə - evinə dönür. Bu vaxt arxadan bir səs gəlir: “Cümşüd, ay Cümşüd, bəri qayıt!”
Bu, “Xan bağı”
karvansarasının sahibi
Tanrıverdi idi. O, qonaqların
istirahəti üçün
çox vaxt karvansaraya sazəndə dəstəsi də dəvət edərdi. Qarabağın bir çox
məşhur çalıb-oxuyanları
buradan keçərkən
istər-istəməz Tanrıverdi
kişinin qonağı
olardı. Karvansaranın daimi çalıb-oxuyanı
xanəndə Cümşüd
idi. O, bu kənddən olduğu üçün el arasında
“Malıbəyli Cümşüd”
kimi tanınırdı.
O, kiçik yaşında valideynlərini itirir, uşaqlığı ağır
ehtiyac içərisində
keçir. Altı yaşında ikən
yad qapısında nökərlik, mehtərlik
edir. Bir az böyüdükdən
sonra Şuşa ilə Yevlax arasında araba sürür...
Cümşüd uşaqlıqdan musiqiyə
həvəs göstərir. Onun muğamı
yaxşı əxz etməsində Qarabağın
musiqi məclisləri,
xüsusilə yaşadığı
karvansara həyatının
mühüm təsiri
olur. Lakin həyatında baş
verən bir hadisə onun taleyini həmişəlik
musiqi aləminə bağlayır. Musiqişünas Firudin Şuşinski araşdırmasında yazır
ki, bir gün
Novruz bayramı ərəfəsində “Xan
bağı” karvansarasında
böyük şənlik
təşkil edilir.
Qarabağın adlı-sanlı adamları
Tanrıverdi kişinin
qonağı olurlar.
Bu zaman xanəndə
“Şahnaz” Abbas qəflətən xəstələnir.
Məclisin musiqisiz olacağı
hər kəsi mütəəssir edir.
Bu zaman nökərlərdən
biri dillənir:
- Ağa, xanəndənin xəstələnməsindən heç də dilxor olma! Axı bizim
öz xanəndəmiz
var.
Tanrıverdi kişi maraq dolu nəzərlərini
nökərə tərəf
çevirir:
- Nə danışırsan,
hardandı bizdə elə oxuyan? Kimdir o?...
- Arabaçı Cümşüd.
Cümşüd adını eşidən
Tanrıverdi bir az da əsəbiləşir:
- Ə, nə danışırsan!
Yetim Cümşüd hara, oxumaq hara?
Nəhayət, Cümşüdü çağırırlar. Tarzən
tələsik tarı
sinəsinə sıxır
və deyir:
- Oğlum, nə oxuya bilərsən?
Cümşüd:
- Ürəyin nə istəyir, onu da çal.
On altı yaşlı gəncin belə ötkəm cavab verməyi tarzəni sevindirir:
- Onda bizim üçün
bir “Segah” oxu.
Gəncin zil səsi, uzun nəfəsi və sürəkli zənguləsi hamını
heyran edir. O, coşqun
zəngulələrlə muğamın
zilinə qalxır və tarın son pərdələrində ustadlara
məxsus guşəxanalıq
edir. Məclisi alqış sədaları
bürüyür. Cümşüd daha sonra “Şahnaz”ı
da gözəl oxuyur. Qavalı yerə qoyanda məclisin hər yanından onun başına qızıl-gümüş
pullar tökülür...
Məclisdə əyləşən tacir Məşədi Nəcəfqulu Cümşüdü
təbrik edir arabaçılığı buraxmasını
tapşırır. Cibindən
bir yüzlük çıxarıb qaval alması üçün
ona verir...
Bir neçə
gündən sonra kənd camaatı əynində çit arxalıq, çuxa, belində gümüşü
kəmər, başında
buxara papaq və əlində sədəfli qaval tutmuş bir cavan oğlan gördülər. Artıq bu oğlan mehtər-arabaçı
Cümşüd yox, xanəndə Cümşüd
idi...
Çox keçmir, gözəl və məlahətli səsi ilə hamını sehrləyən
Cümşüd məclislərin
bəzəyinə çevrilir.
Xanəndə Cümşüdün oxuduğu “Orta mahur”, “Şüştər”,
ritmik muğamlardan “Heyratı”, “Ovşarı”,
“Qarabağ şikəstəsi”
və s. ustad sənətkarlar tərəfindən
yüksək qiymətləndirilir.
Araşdırmalarda göstərilir ki,
Cümşüd kənddə
böyüdüyündən daha çox kənd toylarına meylli olub. Buna görə də
qədim xalq mahnılarının ifasına
xüsusi diqqət yetirib. Xanəndə
“Ay dərya kənarında”,
“Stəkanın deşilsin”,
“Gəlirəm, gedirəm,
xəbərin olsun”,
“Ay bala Fatma”, “Qapıda duran mənəm, mən”, “Məni dövri fələk qoymuş” xalq mahnılarını xüsusi məharətlə
ifa edib.
Daha çox
M.P.Vaqif, X.Natəvan, Aşıq Ələsgər
irsinə müraciət
edən ifaçının
şan-şöhrəti Qarabağın
hüdudlarını aşır. Sorağı Şirvan elinə çatır. Şamaxılı Mahmud ağa onu şairlər
yurduna dəvət edir. Bir neçə ay Mahmud ağanın qonağı
olan xanəndə daha sonra görkəmli
tarzən Cavad bəy Əlibəy oğlu ilə İranın Təbriz, Rəşt, Ənzəli və Qəzvin şəhərlərinə toy məclislərinə dəvət
olunur. O, hər yerdə Azərbaycan musiqisinin incəliklərini,
dərin məna çalarlarını və
Qarabağ xanəndəlik
məktəbinin şöhrətini
layiqincə nümayiş
etdirir.
Mənbələrdə musiqiçinin eyni zamanda Şuşada göstərilən opera tamaşalarında
və “Şərq konsertləri”ndə yaxından
iştirak etdiyi bildirilir. Onun yaxından iştirakı ilə 7 noyabr 1909 və 23 may
1910-cu il tarixlərdə Malıbəyli
kənd məktəbinin
şagird və müəllimləri iki dəfə ədəbi-musiqili
gecə təşkil ediblər. Bu sənət
axşamlarında toplanan
vəsait məktəb
üçün xərclənir.
1912-ci ilin fevralında
Malıbəyli kəndində
ikisinifli məktəbin
müəllimlərinin və
xanəndə Cümşüdün
iştirakı ilə
tamaşa göstərilir.
Tamaşada yığılan pul da Qız
məktəbinin ehtiyaclarına
sərf olunur.
1913-cü ildə xanəndə
Kiyevin “Ekstrafon” şirkətindən dəvət
alır. O, “Segah”, “Mahur”, “Rast” və “Şikəsteyi-fars”
muğamlarını qrammofon
valına yazdırır.
Görkəmli muğam ustası 1915-ci ildə, təxminən 70 yaşında Şuşada
vəfat edib.
Savalan FƏRƏCOV
Mədəniyyət.- 2018.- 22
avqust.- S.13.