“Bütün ZAMANLAR
OPERASI” və...
“həyatdakılardan da
real Toska-Kavaradossi cütlüyü”nün
müəllifi, “sağ ikən klassik”, “operanın hələ ki,
ən ön flaqmanı” kimi
epitetlərlə bahəm...
həm
də – 1924-cü ilsonu çoxheyətli bir orkestrin qəflətən
susmasına, nəhəng bir salondakı çoxminli
tamaşaçı kütləsinin təəccübdən
bir an donmasına, teatr-tamaşa kollektivlərinin “ən dinməz”i
hesab edilən dirijorunsa (özü də kim, kim – Artur
Toskanini!) öz ifa çubuğunu partitura üstə atıb
danışmasına “bais” Cakoma Puççini...
Sağlığında çox qeyri-adiliklər doğurub, xeyli gözlənilməzliklər törətmiş bu dahinin bəri başdan vurğuladığım bu ömürsonrası “mane”çiliyinin açması da – elə bu yazısonrasına qalsın; axı, onunla bağlı bu analoqsuz “axirət” qəribəliyinə gələn yol bundanöncəki bir sıra həyati-sənəti “performans”lardan başlayıb.
Məsələn; –
qədimdən qədim korifeylər İtaliyasının bu növbəti dahisi öz yeni operası “Madam Batterflay”ın (digər adı – ilk quruluş-qoyuluşda uğur qazanmayan, dostlarının təkidilə yenidən işlədikdən sonra isə triumfa səbəb olan “Çio-Çio San”) mövzusunu yenidən-yeni bir ölkədə – 1907-ci ildə “Metropoliten-Opera”dakı bir premyerada iştirakçün gəldiyi Nyu-Yorkda tapıb.
Üç il sonra isə bu şəhərə yenidən (növbəti bir premyerada iştirakçün) gəldiyində “kəşf” etdiyi yeni opera – “Manon Lesko”!
Və... siz bir bu bəxt-qismət “dilemma”sındakı səbəb-nəticə əlaqələrinin fərqinə varın; o tamaşa, ingilis dilində bir kəlmə bilməyən bəstəkarın o dərəcədə xoşuna gəlir ki, hələ xəyalında cücərməyə başlayan operasının partitur-uvertürasının ilk taktlarını elə salonda (sükutdan “milçək vızıltısı” belə eşidiləsi o teatrın lojasındaca!) zümzümələməyə başlayır və yalnız “dəlicəsinə” frazası ilə ifadə olunası bir istəklə, həmin o faciə taleli “oyun səhnəsi” qadınlarından xeyli fərqli bir “vokal-arioza səhnəsi” obrazları yaratmaq ideyasına sarılır...
Hələ məşhur “Toska”sının məşqləri əsnasında teatr primadonnasının “qarayaxa” təzyiqləri altında əsas qəhrəmanın partiturasına dəyişikliketmə (“Vissid arte” ariyasını əlavə ilə) “məhkumluğunu”, İtaliyanın məişət tarixinə “dahinin dahiyanə qısqancı” kimi düşmüş arvadının onu ev xidmətçisilə sevgi macərasında günahlandırması və xidmətçinin öz həyatına qəsd etməsini “demirik”...
Yaxud; –
bu dahinin
şəxsi çabasındankənar bir
qəribəlik; dünya musiqisevərləri (xüsusən, öz
vətəni İtaliya, bəşəri
parlamına bünövrəlik etmiş Amerika və “ən incəliklərinədək
duyulduğu” İngiltərə
publikaları) bu sənətkarın ad gününü sənəddəki
“22 dekabr 1858”lə yox,
sənətdəki ən zirvə uğur günü – “14 yanvar 1900-cü il”lə qutlamağa
başlayıblar. Bu, onun “dünyanın
ən populyar on operası”ndan biri sayılan “Toska” şedevrinin premyera tarixçəsidir. Hətta bu “fəxri eyham”ı üç il sonra
– “La Fanciulla del West”in
premyerasında (əsas
partiyalarda əfsanəvi
E.Karuzo və Destinini, dirijor – “dünyəvi maestro” A.Toskanini)
iştirakçün yenidən
yollandığı Nyu-Yorkda
onun “üzünə”
də vurublar...
Bir çox sənədli və xatirəvi mənbələrə görə,
ogünədək neçə-neçə
məşhur salonlarda
çağlayan sürəkli
alqışları, triumfal
qarşılamaları bəzən
“eşitməzliyə” vurmuş
bu opera kralı həmin o möhür-möhtərəm
“üzəvurma” anında
elə bir mütəəssirlik yaşayıb
ki, bu, hətta
ömürsonu yazdığı
operasının –“Turandot”un
bitirilməməsində də
rol oynayıb. O “Turandot” ki, bir
vaxtlar (C.Verdinin “Aida”sının bəxş
etdiyi şöhrətdən
sonra) “tamamilə opera
bəstəkarı olmaq”
qərarını qəbul
edib, “Tanrı çeçələ barmağı
ilə mənə toxunaraq buyurdu ki, sən yalnız
və yalnız teatr üçün yaz” demiş sənətkar, bu əsəri ilə “hətta klassik musiqidən qaçan “uzaqlar”ı da yaxınlaşdırmaq” fikrindəymiş...
Və bütün bunların –
Səbəb-vəsilələri...
Bu böyük sənət
“inteqral”ının “əlifba”sından
başlayaq.
Məsələ burasındadır ki, opera aləminin ildırımsürətli
finişçisi Cakomo
bu yürüşə
“quru yerdən” yox, yüzillər boyu musiqiylə məşğul olmuş bir ailədən başlayıb. Beş yaşındaykən musiqi
təlimi üçün
əmisinin yanına göndərilən, ilk vaxtlar
“əmisinin ən istedadsız və ən itaətsiz balası” hesab edilən (hər səhv nota görə ayağına vurulan “lya-si” zərbəli cəzalarla “mükafat”landırılması
və... gələcəkdə
orkestrlərdən eşitdiyi
hər yanlış
not anında ayağının
sızlaması faktları
da ki, öz
yerində!) Cakoma “Milan Konservatoriyasının yetirmələri sırasında
şəriksiz vunderkind”
adlandırılır, çox
tezliklə nəinki bütün Puççinilər
şəcərəsinin, həm
də özünəqədərki
İtaliya musiqi pleyadasının şan-şöhrət
öncülünə çevrilir.
Lakin o bu zirvəyə yetmək üçün
çox eniş-yoxuşlardan
keçməli olur.
İtaliyadaxili məşhurluğa “Manon Lesko”dan başlamış
bu bəstəkar mütəxəssislər qələmində
“bənzərsiz notlar
sarayı” kimi epitetlərlə qiymətləndirilən
“Bohema” operası ilə dünya şöhrətinə yol
alır. Hansı ki, sonralar “ecazkar
gözəllik xonçası”
da adlandırılası
bu operanın “mürəkkəblik”, “şaşırıcılıq”
kimi təsir-təəssürat
elementləri ilk vaxtlar
tənqidçilərdən bəzilərini: “Bohema” musiqi tarixində heç bir iz qoymayacaq, müəllif bu əsərini elə indidən səhv iş hesab edə
bilər” kimi qənaətlərə vadar
edib. Lakin o dövrün nüfuzlu qəzetlərindən birində
belə bir fikir də yazılmışdı:
“Maestro, əgər Siz
bu əsərinizlə
opera dünyasına nöqtə
qoymuş olduğunuzu
düşünmürsüzsə, mən sənətimi dəyişib salyami satıcısı olacağam”...
Məqamkən qeyd edək ki, “qadın qəlbinin bilicisi” sayılan Puççini
bu “zərif məxluqat kəhkəşanı”
incəliklərini, demək
olar, bütün operalarında (xüsusən,
tək elə İtaliyada yox, dünyanın əksər
teatr kollektivlərində
virtuoz vokalçıların
daha da təkmilləşməsinə
güclü təkan vermiş “Manon Lesko”, “Çio-Çio
San”, “Qərbdən gələn qız” və “Turandot”da) əks etdirib. Opera dünyasının
“ən yaxşı melodik nailiyyəti”
hesab olunan “Toska” notlarınınsa, müasir tənqidçilərdən
birinin təbirilə desək, “riqqətə gətirmədiyi bir qəlb tapılmaz”.
Bu da maraqlıdır ki, əksər əsərlərinin libretto fakturasını
“ordan-burdan” (əcnəbi
müəlliflərin əsərlərindən)
götürmüş Puççini
bu operasını da fransız dramaturq V.Sardunun (ilk dəfə məşhur S.Bernarın iştirakıyla
Milan teatrında gördüyü
və uzun müddət qeyri-adi diqqət-məhəbbət mərkəzində
saxladığı) “Toska”
pyesi üzərində
qurmuşdur.
Və bir neçə kəlmə də “XIX əsrin ən möhtəşəm musiqi
yaradıcılığı nümunəsi” sayılan
“Toska”nın (həm də təbii ki, Puççininin) –
Bakı
həyatı...
Əslində, Puççini irsinin (“Bohema”, “Çio-Çio-San” və xüsusən, ümumdünya
şedevri “Toska”nın)
bizim paytaxt yaşamı çoxdanlardan
başlayıb, lakin bir qəzet yazısı qapsamında toxunulması mümkün
olanlardan danışaq.
Deyək
ki, mütəxəssislərin
“musiqili dram” da adlandırdığı, məğz,
dramatizm, kütləvi
səhnələr, habelə,
bizim mentalımızda
önəm verilən
sevgiyə vəfa, əsarətə, zülm-zülmətə
etiraz və s. kimi mövzu rəngarəngliyi baxımından
çox çətin
olan bu operanın
əsas partiyaları yaxın keçmişlərə
qədər qeyri-azərbaycanlı
solistlər (həm də orijinalda yox, rus dilində)
oxunurdu. Son illər isə öz vokalçılarımızın (o cümlədən bir neçə il əvvəl ifalarını
dinlədiyim xalq artistləri Azər Zeynalov
və Qərinə Kərimovanın - həm də orijinala xələl gətirməyəcək
dərəcədə milli
təhər-tövr ovqatları
əlavələrilə) ifalarında
bu qədim və yeni Bakımızın
möhtəşəm opera səhnəsində çox
maraqlı Kavaradossi, çox gözəl Toska obrazları ilə qarşılaşmaqdayıq.
Yuxarıda bu operanın bizim xəlqi hal-əhvalımızla xeyli
səsləşməsilə bağlı dediyim sözlərə müvafiq
olaraq (həm də yazıda musiqi əsərindən fraqment verməyin mümkünsüzlüyünə görə) əlavə edim ki, operada
cərəyan edən
hadisələrin özəyində
üç obrazın
mübarizəsi durur:
qəddar polis rəisi
Skarpia, insanpərvər
Kavaradossi və bəşəri düşüncəliliyilə
bahəm, həm də fərdi xüsusiyyətli, sevgidə
etibarlı qadın Toska. Özünü ətrafına aristokrat kimi sırımağa (bununla da istedad
və gözəllik mücəssəməsi Toskanı
ələ keçirməyə)
çalışan Skarpianın
öz istəyinə çatmaq yolunda gözəl müğənni
Toskanın sevgilisini –
rəssam Kavaradossini gözdən salmaq üçün əl atdığı müxtəlif
hiylələri (məqamların
birində qətlinə
fərman verməsini, lakin həm də Toskanın qəzəbinə tuş gələrək həyatını
itirməsini)
müşayiət edən
ecazkar musiqi parçaları, ariya və ariozalar operanı heyrətamiz dərəcədə canlandırır. Nəticədə
isə... (lap bizim məlum muğam operalarımızın
final taleyi kimi) Toska özünü məhbəs qalasından yerə atır...
Və belə bir ədəbi-bədii ölüm-itim ardınca, “bəşər kisəsi”ndən getmiş hesab edilməli sənədli bir –
Əbədi ağır itki
Bu yarımbaşlığı “Nakam “Turandot...” da adlandırmaq olar...
Bəli, bu yazının başlığındakı “1924-cü ilsonu” ifadələrinin açması.
Möhtəşəm, teatral mədəniyyət və qayda-qanunlara az qala dövlət konstitusiyası qədər əməl edən Milan teatrında “Turandot” operası gedir. Bəstəkarın dostu, əfsanəvi dirijor Artur Toskanini operanın son notunda çubuğunu kənara qoyub deyir: “Burda ölüm bəstəkarın işini yarımçıq qoydu və o, operanı bitirə bilmədi”...
Tahir ABBASLI
Mədəniyyət.- 2018.- 21
dekabr.- S.6.