Azərbaycan təsviri sənətində
Qara Qarayev obrazı
“...Mən o qədər də özünə qürrələnən adam deyiləm ki, məsələn, Qara Qarayev kimi böyük sovet bəstəkarı haqqında danışanda “mənim şagirdim” ifadəsini işlədim. Amma mən bu gözəl musiqiçinin Moskva konservatoriyasında rəhbərliyin mənə həvalə edildiyi bəstəkarlıq sinfində dərs alması ilə həmişə qürur duyacağam...”
Bu sözlər dahi rus bəstəkarı, XX əsr dünya klassik musiqisinin görkəmli nümayəndələrindən biri Dmitri Şostakoviçə məxsusdur. Bu cür şərhdən sonra böyük Azərbaycan bəstəkarı haqqında hər hansı başqa tərifli söz sadəcə rəsmiyyət kimi səslənir. Axı Q.Qarayevin özü üçün Dmitri Şostakoviç, musiqidə olduğu kimi, həyatın bütün mövqelərində avtoritet, müəllim, dost, pərəstişkar, hakim idi.
İlk baxışda Qara Qarayevin taleyi çiçək səpilmiş hamar bir yola bənzəyir. Həqiqətən də, 1946-cı ildə 28 yaşında, hələ konservatoriyanın tələbəsi olarkən o, Cövdət Hacıyev ilə birlikdə “Vətən” operasına görə Stalin mükafatına layiq görülmüşdü. 1948-ci ildə isə 30 yaşında “Leyli və Məcnun” simfonik poemasına (1947) görə ikinci dəfə Stalin mükafatını alır. 1952-ci il - “Yeddi gözəl” baletinin parlaq premyerası, 1957-ci il - Q.Qarayevin musiqi bəstələdiyi “Don Kixot” filminin uğuru, həmin ildə - “İldırımlı yollarla” baletinin premyerası (bəstəkar 1967-ci ildə bu əsərinə görə Lenin mükafatı almışdı), 1959-cu il - SSRİ Xalq artisti adının verilməsi... Bəstəkarın həyat xronometrajı sanki finiş xəttinə çıxmış insanın getdikcə artan nəbzini xatırladır. O, həmişə vaxtının və qüvvəsinin qədrini bilmiş, boş söhbətlərdən, izahlardan, artıq vurnuxmadan qaçmışdır. Bəstəkarın ömür yolu qısa, lakin zəngindir.
“Küncdə dayanan royalı görürsən? ...mən qısa xoşbəxt saatlarımı yalnız onun arxasında keçirmişəm”, - bəstəkar bir dəfə uşaqlıq dostu, yazıçı İmran Qasımova etiraf etmişdi.
Q.Qarayevin musiqisi haqqında çox yazılıb. O, hələ sağlığında əsərləri haqqında çox xoş sözlər eşidib. Bunlar sadəcə həvəskar rəyləri və yaxud həmkarlarının nəzakətli reveransları deyildi.
“Mən Sizi musiqimizi irəli apara bilən və bunu etməyə borclu olan bəstəkarlardan hesab edirəm. Buna görə də çox bəstələyin...”, - D.Şostakoviç hələ lap gənc olan Q.Qarayevə yazırdı.
Həmkarları və müasirləri arasında bu qədər yaxından duyulmaq və hörmət qazanmaq hər sənətkara nəsib olmur. Qara Qarayev isə böyük, novator sənətkar idi. Onun sənətini təqdir edənlər arasında nəinki sovet bəstəkarlıq və ifaçılıq məktəblərinin R.Şedrin, İ.Bezrodnı kimi əfsanəvi fiqurları, həmçinin kino və teatr sənətinin Qriqori Kozintsev və Georgi Tovstonoqov kimi korifeyləri vardı.
“Mən sizin işinizi daha
çox sevdim.
Qulaq asdıqca, musiqi mənə daha yaxın
görünürdü...”, “...Sizin musiqiniz. Mən əvvəllər də onu sevirdim, indi
üstündən uzun illər keçdikdən sonra o mənə
daha gözəl göründü. Onun
altında insanı gah qayğısız həyata, gah da
Qolqofaya səsləyən çağırışın
hüznü və dərin kədər hissi gizlənir.
Sizin musiqinizdə
romanın mahiyyəti valehedici bir qüvvə və dəqiqliklə
duyulur. Bundan yaxşısını
düşünmək olmazdı. Sizdə bu
özünüzə aid olan nə iləsə üst-üstə
düşüb, əks halda ortaya bu cür bəstə
çıxmaz”, - “Don Kixot” və “Hamlet”in quruluşçu
rejissorundan bu sözləri eşitmək çox dəyərlidir!
XX əsr Azərbaycan
və dünya musiqisinin ən parlaq simalarından biri olan bu
böyük bəstəkarın şəxsiyyətinə Azərbaycan
rəssamları da maraq göstərmiş, müxtəlif illərdə
onun obrazına müraciət edərək, sənətin
müxtəlif sahələrində onu əbədiləşdirmişlər.
Qarayevin bədii maraq
doğuran ilk portretlərindən biri 1948-ci ildə
Tağı Tağıyev tərəfindən yaradılıb.
Bu, təkcə bəstəkarın deyil, rəssamın
özünün də ilkin yaradıcılıq dövrü
idi. Portretdə ikiqat Stalin mükafatı
laureatı olan gənc Qara Qarayev təsvir olunub. O,
kresloda oturub partituraya baxır. Fikirli
baxışı yalnız bir dəqiqəliyə
tamaşaçının üzərində dayanır. Rəssamın bir-iki rəngin çalarları
çərçivəsində məharətlə
görülmüş incə rəngkarlıq işi diqqət
çəkir. Yaşıl-zeytunu tonlarda
işlənmiş portretdən sanki kreslonun bəyaz
üzlüyündə toplanmış və ayrı-ayrı
detallarda işıldayan gümüşü nur
saçılır.
Portretin sadə
kompozisiyası adamı valeh edir. Burada hər
şey uyğun və ahəngdardır. Bədii
üsullardan heç biri məqsədli şəkildə həyata
keçirilməyib və tamaşaçının diqqətini
əsas mövzudan - hələ o zaman özünün daxili təmkini,
ziyası və yüksək intellekti ilə tanınan bəstəkarın
obrazından yayındırmır.
Qara Qarayevin Tahir
Salahov tərəfindən çəkilmiş portreti isə,
həqiqətən də, təkcə Azərbaycan təsviri
sənətində deyil, bütün sovet təsviri sənət
məktəbində pərəstişə layiq bir işdir.
Bu əsər 1960-cı ilə aiddir. O
zaman Qarayev artıq Sovet İttifaqında və onun
hüdudlarından kənarda yaxşı tanınan və
geniş rəğbət qazanmış bəstəkar, iki məşhur
baletin, “Don Kixot” filminin, Moskva və Leninqradın
aparıcı teatrlarında bir sıra tamaşaların
musiqisinin müəllifi, nəhayət, çoxlu sayda dövlət
mükafatlarının sahibi, SSRİ Xalq artisti idi.
O vaxtlar sovet incəsənətində
yaranmış yeni istiqamətin liderlərindən olan gənc
T.Salahov, sözsüz ki, öz “modeli”nin
real miqyasını və onun obrazının yaradılması
üçün daşıdığı məsuliyyətin
bütün ağırlığını dərk edirdi. Bu, yeni zaman, yeni epoxa insanının, məqsədyönlü
və kompromisə getməyən novator bir sənətkarın
obrazı olmalı idi.
Əsərin lakonik ağ-qara
koloriti az danışması və daxili təmkini
haqqında əfsanələr gəzən bəstəkarın
xarakteri ilə həmahəngdir. Kətan üzərində
eynilə notlar kimi horizontalların düzgün ritmi oxunur.
Qarşı-qarşıya olan royal və bəstəkar
“duet”i daha dinamik qavranılır. Bir-birini
tamamlayan elementlərin bu “görüş”ü son həddə
qədər dartılmış yaya, gərilmiş iplə
kamanın qarşılıqlı təsirinə
oxşayır. Bütün hallarda, burada
plastik motivə bürünmüş nəhəng bir qüvvənin
yaradıcı potensialı təqdim olunmuşdur.
Burada bəstəkarın sözlərini
xatırlamaq yerinə düşərdi: “...bəlkə də
incəsənətin başqa heç bir növünə
fikir və hisləri yüksəldən belə qüdrətli,
qanadlandırıcı qüvvə, incə psixoloji təhlil
aparmaq və eyni zamanda kollektiv, kütləvi, birləşdirici
olanın emosional atmosferini yaratmaq üçün sonsuz
qabiliyyət verilməmişdir”.
Bəstəkarın
obrazını ümumiləşdirilmiş manerada verən,
onun plastik həllini ideyaya tabe etdirən rəssam,
sözsüz ki, bu yaradıcı pafosu tutmuş, neytral, həyati
mühitdə belə bəstəkarın öz daxili
baxışlarını və duyğularını növbəti
əsərinə yönəltdiyi permanent
yaradıcılıq vəziyyətini vermişdir.
“...Balkonda oturub çay içir,
suallarımıza cavab vermir, və... bəstələyir...” Cəlal Qaryağdının heykəltəraşlıq
portretində bəstəkar məhz bu cür susqun, lakonik,
öz daxili aləminə qapanmış təsvir olunur.
Q.Qarayevin obrazı
burada sanki dinamik hərəkətin nəticəsi kimi qatı
bəyaz mərmər kütləsinin ənginliklərindən
doğur. Üz cizgiləri xüsusi işlənmişdir:
almacıq sümükləri dartılmış, alın əzələləri
sanki daxildə kükrəyən enerjinin hesabına
qabarmışdır - bütün bunlar G.Kozintsevin Qara Qarayev
musiqisində eşitdiyi “yaradıcılıq iztirabları” ilə
də, “Qolqofa” ilə də assosiasiya olunan obrazı
yaradır. Burada daş substansiya iradəni buxovlayan sarkofaq, bəstəkarın
gerçəkləşməmiş planlarını boğan inersiya kimidir.
R.Qasımovun çəkdiyi
portretdə bəstəkar dərin düşüncələrə
dalmış filosof, “dünyanın dərdləri” ilə
qayğılanmış mütəfəkkir obrazında
çıxış edir.
Bu əsər rəssamın tətbiq
etdiyi qeyri-adi texnika (materiya üzərinə səpilmiş
çay tozu) ilə yanaşı ümumi həllinə
görə də diqqət çəkir: tablo iri
formatdadır (100x150 sm) və bütünlüklə bəstəkarın
üzünü əks etdirir. Plastik işlənmiş
obraz Q.Qarayevin baxışı ilə xüsusi cəlbedicilik
kəsb edir. Sanki bəşəriyyətin
bütün ağrı-acısı bu simada
toplanmışdır.
Yenidən qeyri-ixtiyari G.Kozintsevin
sözlərinə qayıdırsan: “Sizin sənətinizin
qeyri-adi poeziyası və insaniliyi yaddaşa həkk olur”.
Həqiqətən də,
bu insanın böyük cazibə qüvvəsi olmuşdur.
“Müəllimlər nadir hallarda yetirmələri
haqqında xatirə yazırlar. Lakin bu halda belə janr təbiidir:
çünki şagird çox təsirli bir şəxsiyyətdir...
Mən incəsənətdən həqiqi zövq
aldığım uzun dəqiqələrə görə
Qarayevə minnətdaram...”, - Moskva
konservatoriyasında Q.Qarayevə musiqi formasının təhlilindən
dərs demiş Leo Mazel belə yazırdı.
2014-cü ilin
martında Bakıda Qara Qarayevin Fazil Nəcəfov tərəfindən
yaradılmış abidəsinin açılışı
oldu. Bəstəkarın xarakterini, xüsusilə də onun
incəsənətin keçilməmiş yolları ilə
getmək arzusunu və bu yolda göstərdiyi inadı nəzərə
alan heykəltəraş abidəyə məşhur
şəxsiyyətin realistik təsviri kimi baxan ənənəvi
yanaşmadan imtina etmişdir. Əsərin
konseptual və fiziki əsası rolunu oynayan qranit
parçasının müxtəlif üzləri XX əsr
dünya musiqisində, həqiqətən də qlobal fiqur olan
bu şəxsiyyətin yaradıcılığının
müxtəlif tərəflərini əks etdirir.
Bəstəkarın
şərti-abstrakt manerada yaradılmış fiquru royal
qapağına bənzədilmiş səth üzərində
cızılmışdır. Abidənin o biri
üzündə Q.Qarayevin əsərlərinin - “Leyli və Məcnun”
və “Don Kixot” simfonik süitalarının, “Yeddi gözəl”
və “İldırımlı yollarla” baletlərinin məşhur
personajları, həmçinin bəstəkarın
uşaqlıq və gənclik illərinin keçdiyi, onun
bütün həyatının qırılmaz tellərlə
bağlı olduğu şəhərin yığma obrazı
təsvir olunmuşdur. İlkin formanın xarici
çevrəsində faktiki olaraq hamar keçidlərin
olmadığı qranit blokun mürəkkəb
konfiqurasiyası təsadüfi xarakter daşımır.
SSRİ Xalq artisti, dövlət mükafatları laureatı,
Sosialist Əməyi Qəhrəmanı, “Lenin”, “Oktyabr
İnqilabı”, “Qırmızı Əmək Bayrağı”
ordenlərinin sahibi, SSRİ Ali Sovetinin deputatı olan bəstəkarın
zahirən hamar yolu əslində kənardan elə
görünürmüş. Müasirlər onun haqqında
yazırdılar ki, “Qarayevin qələbədən qələbəyə
gedən yolu dəhşətli dərəcədə
özündən narazılıq və əzablı
axtarışdan keçir...”
...Ona pərəstiş edirdilər
və onun haqqında qərəzli sözlər söyləyirdilər,
ondan qorxurdular və eyni zamanda onu çox sevirdilər, ona
heyran idilər, ona etibar edirdilər və ona
inanmırdılar... Onun yaradıcılıq ilə
dolu olan ömrü bu insanın qadir olduğu işlərin
hamısının reallaşması üçün çox
qısa oldu. Onun şübhə
doğurmayan mənəvi, işgüzar, intellektual keyfiyyətləri
həyatının əsas işi olan bəstəkarlıqdan əlavə
üzərinə bir çox öhdəliklər də
qoymuşdu. Lakin o, şikayətlənmirdi,
çünki məşğul olduğu işlərin -
Bakıda və Moskvada konservatoriyalarda müəllimlik, Azərbaycan
və SSRİ bəstəkarlar ittifaqlarında vəzifələr
və s. işlərin real faydasına inanırdı.
Onun musiqisi, onun şəxsiyyəti
parlaq bir kometa kimi gündəlik həyatımıza daxil
olmuş, ziya, ruhi enerji və bəstələrinin ritm və
çalarlarının harmoniyasından doğan sonsuz zövq
hissi daşımaqdadır.
Əminə Məlikova
Azərbaycan
Milli İncəsənət Muzeyinin Beynəlxalq əlaqələr
şöbəsinin müdiri, Əməkdar mədəniyyət
işçisi
Mədəniyyət.- 2018.- 2
fevral.- S.7.