52 il ömürlü,
90 yubileyli
Həyatın
bütün gözəlliklərinə
“Belə ola həmişə!” demiş Əliağa Kürçaylı
Təbiətcə çox kür adam idi Əliağa. Və onun məhz bu “format”da obrazlaşmasını təmin edən elementlərin çoxu göz qabağında idi; daxili düşüncələrini sərgiləyən odlu-alovlu baxışları, misra-misra yerişləri, şaqraq-şahanə gülüşləri! Şeirlərindəki bir çox poetik “sitat”lar, təxəllüsündəki ilk heca da ki, öz yerində...
Əgər bu şairin təxəllüs “nədən”ilə də maraqlananlar varsa, səbəbini onun öz “nəsr”ində görə bilərlər: “Ən xoşbəxt dəqiqələrimdə də, ən sıxıntılı anlarımda da, nədənsə, birinci növbədə, Kür çayını xatırlayıram...”
Bu günlər, 52 yaşında dünyasını dəyişib, 90 yubileyinə yetmiş bu şairin özünü də canlı-canlı, real-real, xəyal-xəyal xatırlayanlar az deyil və bu qəbil “hal”lardan biri də ənənəvi -
Tərcümeyi-hal...
Müharibə başlananda Əliağa yeniyetməlikdən cavanlığa addımlamaqdaymış və o, uşaqlıqları 1941-45-ə düşənlərin davranışlarını, sir-sifətlərindəki “əkə-yekə kişi”likləri müşahidə etdikcə, tez-tez, hansısa bədii kitabdan oxuduğu “müharibə uşaqları vaxtından əvvəl böyüyür” deyimini xatırlayırmış. Bir kərə də - dolanışıq üçün 9-cu sinifdən orta məktəbi buraxıb, Salyan dəmir yolunda fəhlə, rayon teatrında baş mühasib işlərkən, öz yaşına rəğmən “Bəs müharibə gəncləri? - xitabında bulunur və qarşısındakı “çötkə”yə, haqq-hesab dəftər-kitablarına baxıb əlavə edir: - Bunlardan biri də mən özüm; könlüm poeziya ölkəsində, əllərim haqq-hesab “çötkə”sində...”
Elə ilk şeirindən “Kürçaylı” təxəllüsü ilə çıxış edən Əliağa bu kimi “neynim-necə eləyim”lərdə ikən Yazıçılar İttifaqının sədri S.Vurğundan Salyan rayon rəhbərliyinə belə bir məktub gəlir: “Gənc şair Əliağa Kürçaylını birhəftəlik çörək kartoçkası ilə təmin edib, 1947-ci il iyun ayının 16-da Yazıçılar İttifaqında keçiriləcək “Gənc yazıçıların birinci respublika müşavirəsi”nə göndərməyinizi xahiş edirik”.
Həmin müşavirədə gənc yazıçılara söz verən S.Vurğun Əliağanın adını çəkirkən, o, ayaqları bir-birinə dolaşa-dolaşa xitabət kürsüsünə yaxınlaşır və qəlbində “əfsanəvi”ləşdirdiyi şairi çəkingən nəzərlərlə süzüb, deyir: “Danışım, ya şeirimi oxuyum?..”
Onun çox həyəcanlı olduğunu görən Vurğun: “Danışanlarımız çoxdur, sən şeir oxu” - deyir və o da, içərisində “Səni qanlı otların üzərindən dərdiyim, Xatirə dəftərimin arasına sərdiyim” kimi ürəyəyatımlı misralar olan “İlk bahar çiçəyi” adlı şeirini oxuyur...
Bu məqamda şairin həyat yoldaşının xatirələrindən kiçik bir parçaya da ehtiyac duydum: “Tale belə gətirir ki, Əliağanın “Azərbaycan gəncləri” qəzetində çıxan ilk şeiri (“Sənin gözlərin”) böyük şairimiz S.Vurğunun diqqətini çəkir və onu Bakıya çağırtdırır. O, “Harda oxuyursan?” sualına eşitdiyi “Oxumuram, dəmir yolunda fəhlə işləyirəm” cavabından mütəəssir olub, gəl, səni düzəldək universitetə - deyəndə, Əliağa başını aşağı salıb, kədərlə dillənir: “Götürməzlər, kamal attestatım yoxdur, 9-cu sinfi bitirmişəm...” S.Vurğun isə onun səsindəki bədbinliyi nikbinliyə calayır: “Onda birdəfəlik yığış gəl Bakıya, burda onuncu sinfi bitirib, universitetə daxil olarsan”.
Daha sonra “könlü poeziya ölkəsində, əlləri haqq-hesab “çötkə”sində” olan bu gənc şair elə həmin o “əfsanəvi” şairin xeyir-duası və birbaşa köməyilə Bakıya köçür, öncə “Fəhlə-gənclər məktəbi”ni, ardınca ADU-nu (BDU) bitirir, qeyri-adi istedadı səbəbilə göndərildiyi Moskva Ali Ədəbiyyat İnstitutunu isə... Bu, vəd etdiyim “xatirə”dən bəlli olacaq.
Moskvadan döndükdən sonra “Kommunist”, “Ədəbiyyat və incəsənət”, “Azərbaycan gəncləri” qəzetlərində şöbə müdiri, “Azərbaycan” jurnalında məsul katib, Azərbaycan Dövlət Nəşriyyatında redaktor, Yazıçılar İttifaqında dramaturgiya bölməsinin rəhbəri və “Yazıçı” nəşriyyatında - 1978-ci ilin mayından ömrünün axırınadək baş redaktor...
Bu qısa sənəd-sətirlərdən sonra nə?
Əlbəttə, sənət!..
İndicə “ömrünün axırınadək” ifadələri
işlətdim. Bu, “1980-ci il 11 fevral”
deməkdir. Bu tarixçəyə
tək elə “52 il” sözü kimi yox, ardınca
sevimli qızını
da alışdırıb-yandırası
fəda közü kimi də baxmalı.
Yaşasaydı,
bir vaxt:
Qu quşu nəğməni bir ağız deyir, -
Ömründə
bir ağız...
Amma nəğmə haa!..
- demiş
bu şair daha çox mətləbləri poetikləşdirər,
çox adiləri fəlsəfiləşdirərdi.
Hələ 18 yaşındaykən atdığı
ilk imza-addımından - “Sənin
gözlərin” şeirindən
tanınan bu şair 19 yaşında baş vermiş “Səməd Vurğun hadisəsi”ndən sonra “poetik marafon”a başlayır. Paytaxtda sözünə, rayonda özünə münasibət dəyişir.
Elə dünənədək şeirlərində
Azərbaycan sərhədləri
içrə gəzişən,
“yeri Səlyan”, ürəyi Bakı olan bu şairin
özü də “dəyişir”:
Baxdım Britaniya muzeylərinə,
Dünyaya bəllidir adı,
şöhrəti.
Sanırdım
gələcək gözüm
önünə
İngilis xalqının milli sərvəti...
Mən elə bilirdim...
Heyhat!
Elə bil,
Bura ya Misirdir, ya Yunanıstan.
Elə bil, ingilis torpağı
deyil,
Bura ya İrandır, ya da Hindistan!
Arabir Londona gəlir yunanlar,
Qədim Parfenonu görsünlər
deyə.
Heyrət!
Bilet alıb baxırlar onlar
Özləri yaradan bu abidəyə...
Bu an bir “stop” deyək, dünya muzeylərini “bəzəyən”
öz ecazkar eksponatlarımızı da
gözlərimiz önündə
canlandırandan sonra oxuyaq:
Dayan, hansı xalqdır bunları satan,
Pula dəyişdirən
öz şöhrətini?
Varsa, o xalq deyil, kütlədir,
inan,
Tərk etsin o, insan cəmiyyətini!..
Bu son bənddən
sonra “kaş bir də heç
vaxt öz mədəniyyətinə qarşı
belə naxələflik
olmayaydı” - deyə
fikrə getdim, bütün millətlərin,
ictimaiyyətlərin, fərdlərin
görüb-etdiyi yaxşı
işlər haqda düşündüm və
bu dünyanın özəl gözəlliklərinə
“Belə ola həmişə” demiş
bu şairi yeni ampluada xatırladım.
Gözəl bir nəğməyə də
çevrilmiş bu şeirin müəllifini kim tanımır
ki - fikirləşdim.
Övladlarına Məcnun-Atalıq
etmiş bu insanın ölümünə
qızı Ülkər
Leyli vəfa-fədakarlığı
etmiş, - dedim.
Gəncliyini keçənədək - yəni “poeziya köhləni”nə tam süvar
olanadək həyat yüyəni tale ümidinə
buraxılmışlardan olub
Əliağa Kürçaylı.
Elə sonrakı çağları
da sığal-tumarlı
olmayıb. Bu barədə sözümə
qüvvət olaraq, yazımın sonunda - şairin həyat yoldaşının xatirələrindən
fraqmentlər də təqdim edəcəm.
Hələliksə, həyatındakı
mənfili-müsbətli bütün
nüansların fövqündə
dayanan şeirlərindən
bir bənd:
Qüssəli çağlarında
Sənin dodaqlarında
Təbəssüm
görünübsə,
Gülüşə
bürünübsə...
Demək, hələ mən varam!..
Bu dəm bu şairin “Təki sən səslə məni” misrasını da xatırlayaq və deyək ki, əksər şairlərdə
bu maya-qayəli “ismarış”ların müqəyyəd
ünvanı “başqa”ları
olur. Bu şairin şeirlərindəki sevgilərin
“əzəl mübtədası”
isə - ovaxtlar eşitdiklərimə və
sonralar oxuduqlarıma görə, xalq dilində “halalı” deyilən birisi - Şəhla xanımdır
və beləliklə
-
Yar sözü:
“Əliağa
bizim məktəbə
gələndə dərslər
çoxdan başlanmışdı.
Bir gün sinifdə yer çatışmadığından,
partalarda üç-üç
oturmuşduq. Mənim
bütün diqqətim
müəllimdə ikən,
parta yoldaşım dirsəyilə qoluma toxundu: “Şəhla, gör, birinci sıradakı o oğlan sənə necə baxır!”
Baxışlarımız qarşılaşanda, o özünü saxlaya bilməyib yıxıldı
və müəllim çevrilib baxanadək cəld qalxıb yerində oturdu. Müəllimin: “O gurultu nə idi elə?”
sualı və hamının ona baxmasından çox pərt oldu”.
Və günlər keçir, Şəhla xanım onun məktublarını gah cırıb atır, gah oğrun-aşkar baxışlarına, müraciətlərinə əhəmiyyət vermir və bütün bunlar odlu Əliağanı - gənc şairi daha da alovlandırır. Onlar ADU-ya (BDU) qəbul olunub, üz-gözləri bir-birinə təzəcə öyrəşirmiş ki, Əliağanı Yazıçılar İttifaqına çağırıb deyirlər: “Səni Moskvaya, M.Qorki adına Ədəbiyyat İnstitutuna göndəririk”...
O, Moskvadan Bakıya neçə-neçə məktub yazır... “bu dünyanın birincisi Şəhla”dan isə cavab gəlmir ki gəlmir...
Nəhayət, öz imtahanlarını “eksterni” verib, Bakıya özü gələn və Şəhlanı imtahan sessiyasında haxlayan Əliağa bir daha Moskvaya qayıtmır. Girir rektorun qəbuluna, deyir, “Moskva çox soyuqdur, tez-tez xəstələnirəm, təhsilimi burda davam etdirmək istəyirəm”. Və bu gələcək cütlük yenidən bir qrupda oxumağa başlayır...
“Mühazirələri rahat eşidib-yazmaq üçün lap qabaq sırada oturar və heç kim mənim yanımda əyləşməzdi. Tələbə yoldaşlarım belə edirdilər ki, “ən çox dərs buraxan şair” gələndə mənim yanımda boş yer görüb, otursun...
1951-ci il. Mən kitabxanadayam. Qəflətən Əliağa içəri girir, icazə istəyib, yanımda əyləşir və ehtiyatla deyir:
- Bir söz deyəcəm, amma durub qaçma.
- Qaçmaram,
de.
- Bu gün sizə elçi yollamaq istəyirəm...
- Mənə nə var? Özün
öz ixtiyarındasan...
Dərhal durub çıxdı.
Demə,
elçiləri onu küçədə gözləyirmişlər.
Bakıda kimsəsi yox idi; elçiliyə şairlərdən Adil Babayev, Böyükağa Qasımzadə, Ənvər Əlibəyli, Qabil və öz anasını aparırmış.
Gözəl bir ailə quruldu, yaşadıq və...
...Gün gəldi ki, Əliağa bərk xəstəliyə tutuldu. Uzun çəkən müalicələr bir səmərə vermədi. Qızımız Ülkər isə onun vəfatından iyirmi dəqiqə sonra özünü dənizə atdı... Yadlar belə göz yaşlarını saxlaya bilmirdilər... Biz onu “Vağzalı” sədaları altında gəlin köçürmək arzusundaykən... elə o havanın məni daha da havalandıran səsləri altında məzara göndərdim...
Yaxşı ki, Əliağanın adamı yaşadan şeirləri varmış...”
Tahir
Abbaslı
Mədəniyyət.- 2018.- 23
fevral.- S.12.