Axtarışlarda olan rejissor
Hər zaman onu görərkən fikrimdə
bir sual formalaşır. Görəsən, nə üçün çox
zaman komediya janrında olan pyeslər üzərində işləməyə
üstünlük verir? Hər dəfə də eyni
cavabı alıram: “Təbiətcə zarafatcıl adam olduğu üçün”. Bu
bir həqiqətdir. Demək olar ki, onunla hər
gün görüşürəm. Hər
gün də üzündə çox maraqlı bir sevinc
duyuram. Duzlu, məzəli söhbətlərilə
teatrda hər kəsin diqqətini özünə cəlb edə
bilir. Ancaq bununla belə onun
yaradıcılığında psixoloji pyeslərin də
maraqlı rejissor traktovkasını görmək
mümkündür. O, böyük bir sənət məktəbi
keçən və həm də özünün sənət
məktəbini yarada bilən istedadlı rejissordur. Bu il 75 yaşı tamam olan Xalq artisti Vaqif Şərifov.
Vaqif Abdulla oğlu Şərifov 1960-cı
ildən teatrda əmək fəaliyyətinə
başlayıb. 1967-ci ildə Azərbaycan Dövlət İncəsənət
İnstitutunun Rejissorluq fakültəsini bitirib.
1967-1974-cü illərdə Gəncə Dövlət Dram
Teatrında rejissor, 1974-1977-ci illərdə Sumqayıt Dövlət
Dram Teatrında baş rejissor, 1977-1981-ci illərdə
Ağdam Dövlət Dram Teatrında baş rejissor, 1981-1984-cü
illərdə yenidən Gəncə Dövlət Dram
Teatrında quruluşçu rejissor, 1984-cü ildən 1998-ci
ilədək həmin teatrda direktor və bədii rəhbər
vəzifəsində çalışıb. Müxtəlif
illərdə Nazim Hikmətin “Domokl qılıncı”,
Hüseyn Cavidin “Maral”, Cəfər Cabbarlının “Almaz”,
“Yaşar”, A.Baranqanın “İctimai rəy”, Y.Saloviçin “Qəribə
dilənçi”, Anarın “Şəhərin yay günləri”,
Elçinin “Qatil”, Süleyman Sani Axundovun “Eşq və
intiqam”, İsmayıl Şıxlının “Dəli Kür”,
Orxan Kamalın “Yad qızı”, Nüşabə Məmmədlinin
“Unutmaq istəyirəm”, Sahib İbrahimlinin “Sadığın
toyu” və s. pyeslərə quruluşlar verərək,
ümumilikdə 120-dən artıq tamaşaya səhnə həyatı
bəxş edib. “Qanun dəllalı” (Mirzə Məhəmməd
Axundzadə) tamaşasının quruluşuna görə Azərbaycan
Teatr Xadimləri İttifaqının təsis etdiyi “Qızıl
dərviş” mükafatını qazanıb. 1992-ci ildə respublikanın Əməkdar incəsənət
xadimi və 2014-cü ildə Xalq artisti fəxri adlarına
layiq görülüb.
Vaqif Şərifov orta məktəbdə
3-cü sinfə qədər Ağstafada oxuyub, qalan məktəb
həyatı Gəncədə keçib. Burada o zamanlar “Alimlər
evi” deyilən məkanda bir çox dərnəklər fəaliyyət
göstərib. Dövrünün
sayılıb-seçilən ziyalıları, pedaqoqları bu
məkanda gənclərin yetişməsi, püxtələşməsi
üçün əllərindən gələni əsirgəməyiblər.
Vaqif də dram dərnəyinə üzv
yazılıb. Dərnəyə Xalq artisti
Məhəmməd Bürcəliyev rəhbərlik edib. Yəqin ki, elə bu sənətə gəlməyinin
də ilk qığılcımları bu dərnəkdən
qaynaqlanıb. Gəncə Dövlət
Dram Teatrının baş rejissoru və direktoru Hüseyn
Sultanovun dəvəti ilə 1960-cı ildə taleyini Gəncə
teatrına bağlayan Vaqifə ilk vaxtlar kütləvi səhnələrdə
çıxışlar etmək
tapşırılırdı. Bir müddət sonra onun
istedad və bacarığını görən Xalq artisti Məhəmməd
Bürcəliyev 14 aprel 1962-ci il tarixində
quruluş verdiyi Yusif Əzimzadənin “Anacan” pyesində ona
Dövşan Rəhim rolunu həvalə edir. Bu sınaq Vaqifin həyatında
uğurlu olur. Artıq Gəncə teatrında iki il ərzində püxtələşən
Vaqif həmin il Azərbaycan Dövlət İncəsənət
İnstitutuna oxumağa göndərilir. Rejissorluq
fakültəsində təhsil illəri onun üçün
çox maraqlı və həm də uğurlu keçir.
1967-ci ildə təhsilini bitirib doğma Gəncə
teatrına qayıdır. Tələbəlik illərini
bu gün də söhbətlərində özünəməxsus
bir şövqlə xatırlayır: “Doğrusu, mən ilk
vaxtlarda aktyor olmaq istəyirdim. Çünki
özümü teatrsız, səhnəsiz təsəvvür
etmirdim. Vaxt bitdi, vədə yetişdi.
Sənədlərimi İncəsənət
İnstitutuna hazırlayan zaman yenə də Xalq artisti Məhəmməd
Bürcəliyev köməyimə çatdı. O, hər
zaman mənim uğurlarım ilə sevinir və mənə
qol-qanad verirdi. Biləndə ki, aktyorluq
fakültəsinə getmək istəyirəm, dəyərli məsləhəti
ilə köməyimə çatdı. Dedi aktyor kimi
artıq, demək olar ki, püxtələşmisən. Gəl sənədlərini rejissorluq fakültəsinə
ver. Onda səhnəni daha yaxşı duyacaqsan. Mən də belə etdim”.
O, 58 ildir teatrda işləyir. Bu illərdə
sənət yolunda hər zaman axtarışlarda olub. Özünü bu sənətdə tapıb və təsdiqləyib.
Onun düşüncələrində sənət
axtarışları böyük bir sonsuzluğa gedir,
tamamlanması isə mümkün deyil. Deyir ki, dövlət
teatrlarında 120-dən artıq tamaşaya quruluşlar
vermişəm: “Bu tamaşaların hər birində
axtarışda olmuşam. Deyə bilmərəm
ki, özümü tapmışam və yüksək səviyyədə
zirvəyə qalxmışam. Mənə
elə gəlir ki, bu sözü heç kəs deyə bilməz.
Bu baxımdan axtarışdayam və
ömrümün sonunadək də yəqin ki,
axtarışda olacağam”.
Mavi dənizi də bu sonsuzluğuna görə
sevirəm deyir. Dənizin bitməz bir sonsuzluğunda hər zaman
özünü tapır, itirdiklərinin xəyalları ilə
danışır. Düzdür, xəfif ləpələr
arabir üzünə çırpılır. Amma bu, qəlbini isidir. Çünki
ləpələr onu xəyallarına qovuşdurur. Həm
də onu xəyallarından, düşüncələrindən
ayıldır...
Teatrın səhnəsində
qızğın məşq gedir. Bu dəfə müraciət etdiyi əsərin
səhnə taleyi həmişəki kimi onu daha çox
düşündürür. O, Altay Məmmədovun “Dəli
Domrul” qəhrəmanlıq komediyasını doğma
teatrının səhnəsində hazırlamalı idi. Məşq başlayır. Aktyor
heyəti öz yerini tutur. Rejissor ilk
mizanlarını göstərir.
“Dəli Domrul” pyesinin mövzusu uzaq tarixi
keçmişimizin qiymətli yazılı abidəsi olan “Dədə
Qorqud” dastanından alınıb. Dastanın Dəli Domrul boyundan istifadə
edərək orijinal səhnə əsəri yaradan Altay Məmmədov
pyesdə ciddi mətləblərə toxunub. Pyesin ideya-bədii istiqaməti çox böyük
fəlsəfi fikirlər axınında müəyyənləşir.
Dramaturq dastanın dili və ifadə üslubunu
saxlamaqla, komediyanın mərkəzində xeyirlə şər
qüvvənin, həyatla ölümün mübarizəsini
konkret cizgilərlə göstərə bilir.
Məşq zamanı rejissor traktovkası
ilə epizodlar dəyişir, mizanlar dəqiqləşir, bəzən
eyni səhnə dönə-dönə bir neçə dəfə
təkrar olunur. Vaqif Şərifov obrazların mahiyyətini
açmaq, onları tamaşaçı gözü ilə
cilalayaraq hadisələrin bir-birini tamamlaması
üçün təsirli ifadə vasitələri
axtarır, seçir.
“Dəli Domrul”un gərgin məşqlərini
xatırlayarkən rejissor ani olaraq fikrə daldı və uzaq
bir xəyallar aləmində nəyisə xatırlayan kimi bir
az da çöhrəsində təbəssüm dolu bir narahat
baxışla dedi: “Bir həqiqəti etiraf edim ki, rejissorluq
adamdan əhatəli dünyagörüşü, bilik və
seçdiyi sənətə məhəbbət tələb
edir. Tamaşaya hazırladığım bu əsərdə
də yalnız teatr divarları arasında yox, gəzintidə
də, evdə də hər zaman onunla bir yerdə olub, ondan
heç zaman ayrılmadım. Hətta məşq
zamanı tapa bilmədiyim detallar, həll edə bilmədiyim
mizanlar belə işdən sonra da fikrimdə həmişə
məni məşğul edib, rahat buraxmayıb. Hər zaman səhnə həllini verməyə
çalışdığım Dəli Domrulu
düşündüyüm tərzdə aktyorlara elə
çatdırmağa çalışırdım ki, səhnədə
də deyilənlərə şübhə ilə
yanaşmasınlar. Tamaşanın
uğurlu səhnə taleyi üçün bunlar mənə
hava-su kimi lazım idi. Bax tamaşadan sonra
azca da olsa sevinirəmsə bu mənim bəsimdir. Demək zəhmətim hədər getməyib”.
Gəncə Dövlət Dram Teatrı hər
zaman öz repertuar siyasətini qoruyub saxlayıb, bununla da
dövrü ilə ayaqlaşmağı bacaran
teatrlarımız sırasındadır. Rejissor Vaqif Şərifovun
bu tendensiyanı əsas götürməsi yenə də
teatrda neçə-neçə gənc aktyor heyətinin
buraya cəlb olunmasında öz müsbət nəticəsini
verməkdədir. Belə olmasa idi, onsuz da
kadr çatışmazlığından əziyyət
çəkən teatrlarımızın bir çoxu kimi, Gəncə
teatrı da bu problemlə üz-üzə qalardı. Ancaq bu gün teatrın özünün yetişdirdiyi
gənc aktyor nəsli var və bu gənclər sənətin
çətinliklərinə alışır, burada
böyük məktəb keçərək püxtələşirlər.
Gənc aktyor heyətinə baxdıqda rejissor ani olaraq
hislərini cilovlaya bilmir və gözləri yaşarır: “Mən
də teatra bax beləcə gənc olanda böyük həvəslə
gəldim. O zaman bizim xeyirxahlarımız var idi. Sənətin çətin, əzablı
yollarında bizimlə birgə addımlayanlar vardı. Sevinirəm ki, bu gün mənə qocaman sənətkarlarımızdan
miras qalan bu işi qoruyub saxlaya bilirəm. Bu
gün müasir teatr repertuar siyasəti gənclərin üzərində
qurulmalıdır. Əks halda sənətimizi
qoruyub saxlaya bilmərik”.
Lirik, psixoloji pyeslərdən söhbət
düşdükdə Vaqif Şərifovun
yaradıcılıq üslubuna daha çox yaxın olan amillər
göz qabağına gəlir. Belə ki, rejissor özünün də
dediyi kimi, bir çox janrlarda işləməyə
üstünlük versə də, lirik-psixoloji pyeslərə
də müraciət etməyi sevir və daha dərindən
duyur, görür. Gəncə Dövlət
Dram Teatrında Nüşabə Məmmədlinin “Unutmaq istəyirəm”
lirik-psixoloji pyesinin uğurlu səhnə taleyi yaşaması
da Vaqif Şərifov duyumunun bəhrəsidir. Rejissorun quruluş verdiyi səhnələrdə hər
zaman məhəbbət macəraları ilə dolu olan insan
taleyi, dövrün, zamanın axarında puç olan
arzuların reallaşması, gələcəyə
böyük ümidlərlə baxan nikbin bir məhəbbət
alovu və ən nəhayət, insan taleyi, onun arzuları
dayanır.
Tamaşa boyu gənc Ülviyyənin (Xalq artisti Pərvanə
Qurbanova) gənc bir oğlana (Əməkdar artist Qurban Abbasov)
vurulması, anası Zümrüd xanımın (Xalq artisti Sədayə
Mustafayeva) xəstəliyi, şikəstliyi, daima ata (Xalq artisti
Ələddin Abbasov) həsrəti ilə yaşayan və
atasının həyatda ikili həyat (ikinci dəfə ailə
həyatı qurması) tərzi sürməsi onun
uşaqlıq illərinin ən acı xatirələrində
cəmlənməsi, bununla da, həyatın
ağrılı-acılı anları ilə istər-istəməz
barışması təlatümlü insan taleyindən xəbər
verir. Həyatın təlatümlü və
ehtiyaclarla dolu anlarını yaşayan Ülviyyənin
uşaqlıq çağlarını nə vaxt başa
vurduğunu, hətta bu illər ərzində
oyuncaqlarının belə olmamasını anası
Zümrüd xanımın dilindən eşidirik.
Personajlar elə bir zaman kəsiyində səhnə həlli
tapmış olurlar ki, cərəyan edən hadisələr
bir an belə səni rahat buraxmır, əksinə,
həyatın insan psixologiyasına gətirdiyi anlarıyla
qarşı-qarşıya qoyur.
Tamaşada rejissor traktovkası, rəssam
işi və musiqi bir ahənglik və tamlıq təşkil
edərək günümüzün aktual problemlərinə
çevrilən məişət qayğılarını daha
da qabarıq şəkildə təqdim edir.
Vaqif Şərifovun Gəncə Dövlət
Dram Teatrının səhnəsində son quruluş verdiyi
pyeslərdən biri də Elçinin “Qatil” psixoloji
dramıdır. Pyesdə cərəyan edən hadisələr
günümüzün reallıqlarını özündə
əks etdirməklə yanaşı, insan taleyindən, həyat
məngənəsində sıxılan acı talelərin gətirdiyi
bədbəxtliklərdən və sonda həyatın
özünün belə insanı amansızcasına qatilə
çevrilməsindən bəhs edir. Tamaşa rejissor tərəfindən
o qədər böyük maraq və dəqiq detallar vasitəsilə
işlənib ki, hadisələrin gedişi səhnədə
bir an belə insanı rahat buraxmır,
mizanlar hər an dəyişir və ani olaraq səni xəyallarda
yaşadır. Bu xəyallar çox zaman
insanı vadar edir ki, düşünəsən. Öz həyatında baş verənlər
haqqında düşünürsən və bu
düşüncələr elə sənin özünü də
bir növ tamaşanın maraqlı bir
iştirakçısına çevirə bilir. Pyesdə orta məktəbdə dərs deyən kimya
müəlliməsi xəyallarının gerçəkləşməsini
mavi səmada olan ulduzlar arasında axtarır və baş verənlərin
məhz onların vasitəsilə axtarıb
tapılmasını taleyinin bir hissəsi, qisməti bilir.
O, ailə həyatı qurmayıb və hər zaman da tələbələrinin
yazı dəftərini yoxlaya-yoxlaya onların xəyalları
ilə danışır və bununla da özündə mənəvi
bir dinclik, rahatlıq tapır. Ancaq çox zaman
da təklikdən qorxur. Elə bu qorxu hissi
də onu sonda qatilə çevirir. Pyesdə
müəllif tərəfindən günümüzün ən
aktual problemlərindən olan pula hərislik, rüşvətxorluq,
yalanlar üzərində qurulan həyat macəraları Vaqif
Şərifovun rejissor üslub və baxışlarında
maraqlı detallarla tamaşaçıya
çatdırılır.
Xalq artisti Vaqif Şərifov bu gün də
axtarışdadır, beyni düşünür, qəlbi
yeni-yeni yaradıcılıq
nigarançılığındadır. Əlbəttə ki, hər bir
yaranan yeni səhnə əsəri onun yuxusuz gecələrinin,
narahatlığının, ən başlıcası isə qəlbinin
alovu ilə yanan sənət eşqinin
yadigarıdır. Özünün də dediyi kimi, səhnəyə
hər gün yeni bir məsuliyyətlə gəlir və
düşünərək düşündürür. Onun hər
gəlişi bir varlıqdır. Bitməz, tükənməz
bir varlıq. Bu varlıq daima bir qüvvəyə malikdir ki, o
qüvvəni sənət müəllimlərindən alıb
və bu gün də qoruyub saxlamaqla gələcək nəsillərə
ötürmək istəyir. Sənət yollarının
aşırımlarına tab gətirən bir arzu. Sənət
arzusu, sənət alovu.
Anar
Bürcəliyev, teatrşünas
Mədəniyyət.- 2018.- 6 iyul.- S. 16.