Xalça
dünyadır, dünya isə bir xalça...
Azərbaycan xalçaları dünya təsviri
sənətində
Azərbaycan
sənətkarlarının ürəyin hərarəti, gözün nuru ilə ərsəyə
gətirdikləri xalçalar qədim
dövrlərdən bu günə kimi ölkə sərhədlərini aşaraq mədəniyyət
mirasımızı təmsil etmişdir. Müxtəlif
bədii-estetik naxış elementləri və sakral
işarələr sistemi ilə bəzədilən
xalçalarımız yüksək keyfiyyəti,
orijinallığı ilə daima
dünyanın diqqət mərkəzində olmuşdur.
Bu bənzərsiz sənət nümunələrini
daşıdıqları sirr qatına və
güclü emosional təsir
qüvvəsinə görə haqlı olaraq
“gələcəyə göndərilən məktub” da adlandırırdılar.
Ümumiyyətlə,
xalqımızın ölməz irsi
xalçaları bəzəyən işarələr sistemi, təsvirlər, naxış və
elementlər bəşəri məzmunlu atributlar
kimi əzəldən bəri özündə
çoxlu mənalar daşıyır. Zaman
keçdikcə sənətkarlarımızın sərhədsiz
təxəyyülü sayəsində bu
zərif sənət inciləri bütün
dünyada yüksək qiymətləndirilərək
Avropaya, eləcə də müxtəlif
Şərq ölkələrinə ixrac edilirdi. Həmçinin milli kimliyimizin təzahürü
olan xalçalar Avropa ölkələri ilə münasibətləri
gücləndirmək məqsədilə ölkəmizə gələn
bir sıra tacir, siyasi xadim, əcnəbi qonaqlara verilən ən qiymətli hədiyyələrdən
sayılırdı. Bunu da
qeyd edək ki,
Azərbaycanda xalçaçılığın
inkişafı haqqında Herodot, Klavdi Elian, Ksenofont
və başqa qədim dünya
tarixçiləri məlumat vermişlər.
Beləliklə, müxtəlif yollarla dünyaya
yayılan Azərbaycan xalçaları ayrı-ayrı
xalqların həyat və məişətinə daxil olmuşdur. Onlar həm də dəbdəbə və nüfuz rəmzi kimi xristian incəsənətinə Şərq
elementlərinin inteqrasiyasının maraqlı bir
nümunəsi idi. Xalçalar yalnız xüsusi mərasimlərdə və ya zadəganların məkanlarının dörd divarı arasında sərgilənmirdi,
eyni zamanda cəmiyyətə
açıq məkanlarda nümayiş etdirilirdi. Əlbəttə, belə bir şəraitdə əcnəbi sənətkarlar, xüsusilə də Avropa rəssamları bu
xalçaların əzəmətindən və gözəlliyindən
bəhrələnmiş, öz əsərlərində,
miniatürlərdə istifadə etmişlər. Orta əsr italyan, holland, flamand, rus rəssamları – Yan Van Eyk, Hans
Memlinq, Karlo Krivelli, Lorenso Lotto, Tomas de
Keyzer öz əsərlərində
Quba, Gəncə, Qazax,
Şirvan və başqa
bölgələrimizin xalçalarını təsvir
etmişlər. XIII-XIV əsrlərdən etibarən yavaş-yavaş Avropa cəmiyyətinin
həyatında yer almağa
başlayan xalçalarımız qərbli
rəssamların əsasən dini süjetli əsərlərində əks olunmuşdur.
XV əsr Niderland rəssamı Hans Memlinqin “Məryəm öz
körpəsi ilə” tablosunda zəngin və
mürəkkəb naxışlı kompozisiyaya
malik Şirvan
xalçası, “Vəftizçi İohann”
triptixinin mərkəzi pannosunda
Madonnanın (Həzrət Məryəm) ayağı
altında Qarabağ
xalçaçılıq məktəbinə aid
Muğan
xalçasının təsviri dərin fəlsəfi mənayla
yanaşı, eyni zamanda
yüksək estetik əhəmiyyət kəsb
edir.
Venesiyalı
rəssam Karlo Krivellonun
(XVI) “Müjdə” əsərində Gəncə-Qazax
zonasına aid xalça,
Yan Van Eykin
“Müqəddəs Məryəm” əsərində ulduza bənzər həndəsi formaya malik göllərdən
ibarət Zeyvə xalçası, Atonello de Mesinanın “Müqəddəs Sebastian” əsərinin sağ və sol küncündə Quba
xalçası, “Eşitmə alleqoriyası” (XVI) adlı,
müəllifi məlum olmayan qobelendə
Şamaxı xalçalarına aid olan torşəkilli “bəndi-rumi”
kompozisiyasının təsvirləri verilmişdir.
Bu əsərlərdə
təsvir olunan
xalçaların kompozisiyası, həndəsi və mücərrəd
bitki motivli, kvadrat, ya da
düzbucaqlı hissələr içinə yerləşdirilən
səkkizbucaqlı və paxlava
formaları, rəng ahəngi, etnik və texniki xüsusiyyətləri aydınlıqla
nəzərə çarpır.
Bu
xalçalar avropalılar üçün
çox bəyənilən, amma “bahalı zövq” olduğundan müəlliflər məşhur
şəxsləri və zəngin tacirləri təsvir edərkən
rəng harmoniyası və naxış zənginliyi
inanılmaz gözəllikdə olan bu sənət əsərlərindən istifadə
edirdilər. İctimai tədbirlərdə
bir şəxsin masası üzərində
və ya ayaqları altında xalça olması onun nüfuzunu əks etdirirdi.
Bu səbəbdən Azərbaycan
xalçası belə şərəfə layiq
şəxslərin dəyərinin
taclandırılmasının bir ifadəsi
idi.
Alman
rəssamı Hans Holbeynin
“Səfirlər” əsərində (1533) təmtəraqlı təsvir
olunmuş Şirvan
xalçası, İtaliya rəssamı Pinturikkonun (XVI əsr) “Silvio
Pikolomini Elein həyatından
bir səhnə” əsərində
medalyonabənzər elementlərdən ibarət
Borçalı xalçası, Hans Memlinqin “Dolça və
güllərlə natürmort” əsərində
Qarabağ xalçaçılıq məktəbinə
aid Zili
xalçası, italiyalı rəssamlardan (XV əsr) Domeniko Morolenin “Vinsenzo Fererio”, “Müqəddəs
Romanın təvəllüdü” əsərlərində və
Dominiko di Bortolonun Siyena şəhərində
Müqəddəs Məryəm kilsəsindəki “Yetimlərin
toy mərasimi” freskasında “əjdaha” və
“simurq” motivli Qazax xalçası zövqlə işlənmişdir.
Beləliklə,
Avropa təsviri sənətini
araşdırdığımızda zəngin motivlərə sahib olan Azərbaycan xalça sənətinin uzun
zaman ərzində nə dərəcədə
əhəmiyyətli yer tutduğunu
bir daha
anlayırıq. Ədəbiyyatda Holbeyn
xalçaları, Lotto xalçaları, Memlinq xalçaları olaraq
ümumiləşdirilərək
adlandırılmış bu zərif sənət
nümunələrimiz keçmişdən günümüzə
sahib çıxmalı olduğumuz
əhəmiyyətli mədəniyyət mirasıdır. Günümüzdə Londondakı Viktoriya
və Albert muzeyində, İstanbul
muzeylərində, Nyu-Yorkdakı “Metropoliten”
incəsənət sarayında və dünyanın bir çox başqa muzeylərində saxlanılan
xalçalarımız hər zaman görənləri
heyrətləndirməyə, təsviri sənət
ustaları üçün isə hikmət
dolu sirlərlə ilham
qaynağı olmağa davam
edəcəkdir.
Nərmin
Kərimli, sənətşünas
Mədəniyyət.- 2018.- 6 iyul.- S. 20.