Canlı
Universitet əzmli...
Seysmik və
poetik zəlzələlər məkanı
Şamaxımızın XIX əsr nəhəngi Seyid Əzim
Şirvani
O öz təşəbbüs-təşkilatçılığıyla yaratdığı məktəb ilə, digər təhsil ocaqlarındakı çaba-çalışmaları, o dövr mətbuatındakı çıxışları, qələmindən çıxar-çıxmaz, el-el gəzən xanəndələrin, aşıqların dilinə düşən qəzəl-qəsidələrilə, bir vaxtlar “yoxdur imzası imzalar içində” deyilən bu məmləkəti irəli daşıyan beş-onlardan oldu. Ömrü uzunu fikir yaydı, qələm çaldı. İşlək alətlər içrə ən səs-səmirsizlərdən olan Qələm şair-şüəralar içrə fitrəti-xasiyyətcə ən sakit-samitlərdən olan bu tövri-təvazökarı “Aləmdə səsim var” bəyanatına yüksəltdi...
Bu Səs –
öz ümumxalq statusluluğu ilə – bu böyük ədəbi-ictimai şəxsiyyəti (ismi-şərifcə də imam övladı ola-ola) məmləkətindəki fəqir-füqəranın günahsız avamlığına, cəhalət dəllallarına inamına rəğmən ulu Yaradana da “asi”ləşdirərək, əsərlərindən birini “Allaha rüşvət” adlandırmağa, “Bu söz şərən əgər küfr olmasaydı, Deyərdim filhəqiqət zər – Xudadır” deməyə vadar edib. “Seyid” kimi doğal dini çin daşıyan bu ədib çoxsaylı xurafat kontingentindən, xüsusən də onların çox zorlu fitvaçılarından çəkinməyərək, həmin “həlləm-qəlləm”lərin neştər dolu şanlarına “Müctəhidin təhsildən qayıtması” kimi qələm çöpü uzadıb.
Bu məqamda Seyid Əzim yaradıcılığına yaxşı bələd olmayanların yanılmaması üçün qeyd etməliyəm ki, o, əsla din və dindarlar, əsl möminlər əleyhdarı olmayıb. Fikrimin şərhi üçün digər bir mətləbə toxunum. Belə ki, bolşevik irticasına qədər klassik irs xəzinəmizin mühüm hissəsini təşkil edən (dahi Məhəmməd Füzulimizin də xeyli müraciət etdiyi) mərsiyə ədəbiyyatı sovet rejimi uzunu unutdurulmuşdu. Ateist təbliğat bir çox digər mənəvi yatırlarımız kimi, klassik ədəbiyyatımızın bu mənəvi paklıq çağırışçısını da yasaqlamış, bizi müstəqilliyimizin bərpasından sonra tanış ola bildiyimiz zəngin ədəbi-bədii mənbələrdən məhrum etmişdi. Sözümün “evi”nə gələrək deyim ki, həm də insanların ağrı-acısına məlhəm kimi yazılmış, onları dərd-kədər qarşısında əyilməməyə səsləyən həmin nümunələr içərisində Seyid Əzimin də maraqlı qəsidələri vardır. Məsələn;
Mən təriqi-eşqdə cüru
cəfadən dönmərəm,
Yüz cəfa
qılsa fələk, rahi-vəfadən dönmərəm.
Etsə
düşmənlər əgər aludeyi-xun cismimi,
Bir gədayəm
mən Şəhi-Kərbubəladən dönmərəm...
Yaradıcılığının əsasını “dünyəvilik” təşkil edən ədib bu mahiyyəti əhli-beyt mövzulu şeirlərində də yürüdüb:
Cahan mülkində
zər muşgulgüşadır,
Nə mətləb
istəsən ondan rəvadır.
Əgər bir kəsdə olsa
mali-dünya
Təmamən xəlq onilə
aşinadır.
Gədani zər qılır aləmdə
Sultan
Əgər Sultan ola
bizər, gədadır.
Bu söz şərən əgər
küfr olmasaydı,
Deyərdim filhəqiqət zər –
Xudadır...
Bu ədib öz insanlıq tərcümeyi-halını
çox ali bir ədəb-ərkan, milli-mənəvi
xeyirxahlıqla yaşayıb; əzəli-əbədi-təbii
təsisatlı Allah-Bəndə “akademiyası” məzunu
imiş kimi, yeni üsullu məktəb açıb, sonralar əksəriyyəti
milli görəv sahibi olmuş şagirdlərinə həm
dini, həm dünyəvi dərslər verib, ovaxtlaradək hər
şeyə “helm”i gözlə baxanlardan fərqli olaraq, elm
öyrədib, didaktik sirlər açıb, poetik sehrlər
saçıb...
Öz zəmanəsinin maarif, ədəbiyyat, mədəniyyət
və digər ictimai-fəlsəfi xüsusatlar aləminin ən
seçkin yaradıcı və təbliğ-təşviqçilərindən
olmuş Seyid Əzimi məlum səviyyəyə son dərəcə
fəal üzvü, fenomenal “tələbə”si olduğu həyat
universiteti yüksəltmişdir. Bu məqamda belə bir tarixi
müqayisə yapaq: adı heç bir rəsmi dəftər-kitaba
düşməyən və düşməyəsi bu xəyali
“təhsilxana”da yetişənlər tarixən mövcud
olmuş və olası real ali təhsil
ocaqlarında yetişdirilənlərdən kəmiyyətcə
min dəfələrlə az, keyfiyyətcə isə dəfələrlə
yuxarı olmuşlar. Zənnimcə, bəndənizin bu
müqayisə “dissertasiya”sının müdafiəsi
üçün cari yazı qəhrəmanımın “Mən
ki bihuş düşüb, görcək özümdən
getdim, Siz ki huşyardız - ol afəti-dünya kim idi?” kimi
misraları bəs edər...
Bu
canlı universitetin şöbələri
“Obraz”lılıq
cəhdimizi davam etdirərək deyək ki, iti zehnə,
qaynar-qavram fəhmə malik bu müdavim-məzunun
bütün “kurs”ları - körpəliyi,
uşaqlığı, yeniyetməliyi, gəncliyi çox
çətin keçib. Ruhani ailəsində dünyaya
göz açar-açmaz, atası – Şamaxının
çox tanınmış, mötəbər şəxslərindən
sayılan Seyid Məhəmməd kişi vəfat
edir və o, ana babası Molla Hüseynin himayəsinə
düşür. Həmin qəyyum isə xeyli
uzaqda – Dağıstanın ucqar bir kəndində ruhanilik
edirmiş. Babasından ərəb və fars
dillərini öyrənən, lakin ürəyindəki şəxsi
və milli arzularına burada meydan tapa bilməyən Seyid
Əzim on il sonra Şamaxıya qayıdır, mədrəsədə
orta ruhani təhsilini tamamlayır. Bu yön təhsilini
artırmaq həvəsi iyirmi bir yaşlı bu gənci
uzaqlara çağırır. Əvvəlcə
İraq (Nəcəf və Bağdad), sonra Suriya (Şam şəhəri).
İraq təhsilində dünyəvi elmlərə də
maraq-məşğulluq göstərmiş gələcək
şair Şamaxıya qayıdıb, yeni üsullu məktəb
açır və ömrünün sonunadək, bütün
digər fəaliyyət meydanlarından əlavə, burada
çalışır, öz təkrarsız
yaradıcılığı ilə bahəm, Mirzə Ələkbər
Sabir ruhlu, Sultanməcid Qənizadə çəkili bir
çox şair, alim və digər ictimai-siyasi görklü
şəxsiyyətlərin yetişməsində bünövrə
rolu oynayır. Ahıllıq və əcəlin
bütövləməyə imkan vermədiyi qocalıq
“kurs”larını isə o özü bilərəkdən
çətinləşdirib. Bu “bilərəkdən”lik
onun həyat elmini alim kimi dərk etməsindən, ictimai ətrafı
bəsirət zərrəbini ilə görüb-duymasından
qaynaqlanırdı. İctimai-sosial,
dini-kolonial mühitin abır-həyadan xali xalları bu ədəb-ərkanlı
maarifçi-ədibi nalayiq jarqonlar, hətta ədəbdənkənar
ifadələr işlətməyə də məhkum və məcbur
edirdi. Bir məlum şamaxılı haqda
“səg köpəyoğlu” rədifini öz regional qürrə,
məhəlli fors arşınıyla ölçüb
sözügedən bölgəyə rişxənd edənləri
“zati-at” ayaması ilə “təltif”ləndirməyə məcbur
olurdu. Başqa bir bölgə mollalarının onun
adına və həmyerlisi olan mollaların namına
qoşdurub dilə-dişə saldıqları “Şirvannamə”lərini
– satirik şeriyyətdən, mental mədəniyyətdən
çox uzaq hədyançıları, burada verilməsi
mümkün sayılmayan (amma əsl “imansıza dinsiz qənim
olar” məsəlinə timsal) bir həcvi (“Yumrulayım...”) ilə
susdurmalı olurdu.
Fərdi xaraktercə “pilədən-pilə, lələdən-lələ”
deyimilə də tanınan bu şairin satiraları millətə
rahatlıq verməyən zümrələrin ürəyinə
pıtraq-batrağa çevrilir, sadə xalqınsa ürəyindən
tikan çıxarırdı. Xalqın ianələrilə
oxumağa cibidolu gedib başıboş qayıdan birisi
(“Müctəhidin təhsildən qayıtması”) şairin bu
kimi “dua”ları ilə qarşılaşırdı:
Tutalım
elmə olmusan vasil,
Bizə nədir o “elm”dən
hasil?
Hanı İslam üçün sərəncamın,
Yerə girsin o “müctəhid”
namın!
Yaxud, məşhur
“Köpəyə ehsan”ında “İt demə, dəxi o da bizim
birimiz, Belə ölmüşlərə fəda dirimiz”
söylərkən, o vaxtlar minlərlə ac-yalavacın, indilər
və gələcəkdə milyonlarla oxucunun acı
gülüşlərini, bu “İti bazarında atından baha”
(M.Araz) dünyanın hər “sort” yaramazlarının ərvahına
ədəbi-əbədi “ehsan”lar edirdi.
Və bu tikanlar içərisindəki
–
İpəklərdən...
Bəli, bütün bu neştərlərlə
bahəm, tez-tez ipək-mərcan, tülək-tərlan misralar
da yazırdı – bu milli maarif-mədəniyyət, ali eşq-məhəbbət, özəllik-gözəlliklər
vəsfkarı:
Gecə gördüm səni, ey afəti
dövran, yuxuda,
Ki, elərdin mənə
yüz lütfi-firavan yuxuda.
Seyyidi-zar görüb vəslüvi
bidar olmuş,
Bir gədadır ki, görüb
özünü sultan yuxuda...
Dövrün ünlü xanəndələri
böyük el şənliklərində, bayram
yığnaqlarında ustadlar ustadı Füzulinin
“...Könlüm sənin yanındadır” və s. qəzəllərinə
mükəmməl nəzirələr (özü də
qulağa və qəlbə daha xoş təsir
bağışlayan “Seyyida!” avtoxitabı ilə) yazmış
bu şairdən də deyirdilər:
Olmasaydı qəmi-eşqin
dili-viranımda,
Saxlamazdım onu bu izzət
ilə yanımda.
Düşəni xublərin
könlümə fikri, Seyyid,
Əlli Yusif tapılır külbeyi-əhzanımda...
Şahidlər söyləyirdilər
ki, bir gün Cabbar Qaryağdı ilə Seyid Şuşinski
gözəlliklər, alim və dahi sənətkarlar məkanımız
Şuşanın İsa bulağında rastlaşır və
bir-birinə ayaq verə-verə, Seyid Əzimin
aşağıdakı beytləri üstdə tarixi bir
“Şur dəstgahı” yaradırlar:
Zahida, ol sənəmin
zülfi-çəlipasına bax,
Aç bəsirət
gözüvü, nərgisi-şəhlasına bax.
Ayeyi-xəmr
oxuyur, nəfini inkar qılır,
Tutduğu felini gör, verdigi mənasına
bax.
Cənnətə
getdi və ya duzəxə mürdə, nə qəmin,
İrsinə dik
gözüvü, külçəvü həlvasına bax.
Sanma bu Seyyidi sən
əhli-cəhənnəm, vaiz,
Neyləyirsən
əməlin, dildə təmənnasına bax...
Qeyd edim ki, Seyid Əzimin Azərbaycan mətbuatının yaranması və inkişafında da xidmətləri olub. “Əkinçi” qəzetinə mənzum təbrik məktubunda H.Zərdabini bu qəzet vasitəsilə islam əhlini “xaki məzəllətdən” qaldırdığına, soydaşlarımızın ruhuna “nəsimi-sübh”, həyatverici ruh gətirdiyinə görə alqışlayan şair tezliklə həm “Əkinçi”nin, həm də ondan sonra işıq üzü görən “Ziya” və “Kəşkül”ün aparıcı müəlliflərindən olub. O, “Qəzet nədir” başlıqlı digər bir şeirində qəzetin əhəmiyyət və dəyərini başa salaraq onu Allahdan, göydən gələn “vəhy”, “mayeyi-səadət”, “eyni-elmi-hikmət” adlandıraraq qəzeti və qəzetçiləri belə dəyərləndirirdi: “Qəzet bir hüdhüdi-ziba, qəzetxanlar Süleymandır, Yetib Bilqeysi-mənayə gərək onlar səbalənsin, Nə lazım peyki-həq künci-xəfadə ixtifalənsin, Gərək millət qıla himmət ki, ta mətləb ədalənsin”…
Şair “Əkinçi” və “Ziyayi-Qafqaziyyə” səhifələrinə düşən (dövrə müvafiq məktəb, dərslik və müəllim kadrların yoxluğu və s.) müzakirələrdə “Bizə hasil nə şey olur yoxdan, Ki, itibdir kitabımız çoxdan”, “Niyə biz bunca bikamal olduq, Ayaq altında payimal olduq?..” kimi diləzbəri-əqldəbərdi misralarla çıxışlar edirdi. Çoxlarının “qəzəl-gözəl” şairi kimi təqdim etməyə çalışdığı Seyid Əzim artıq milli dərd-ələm qələmçisi kimi də tanınırdı. Məsələn, ünlü jurnalist Cəlal Ünsizadə öz “Kəşkül”ünün çıxması ərəfəsində “Ziyayi-Qafqaziyyə”də dərc etdirdiyi məlumat xarakterli məqaləsində oxuculara yeni nəşrin əsas müəllifləri sırasında S.Ə.Şirvaninin də olduğunu bildirib.
Sonda iki not –
Biri bədbin, biri nikbin
Bədbini səfərlərindən
biri ilə bağlı:
Zaqafqaziya (Qori) Müəllimlər Seminariyasında müsəlman şöbəsi açılanda (1879) azərbaycanlı müəllimlər axtarışına başlanır və S.Əzim də müsabiqədə iştirak üçün Tiflisə yollanır. Lakin dövrünün görkəmli din xadimi (və hakim dairələrə daha yaxın) Əbdüssəlam Axundzadəyə uduzub geri qayıdır (yolüstü ziyarət etdiyi Nizaminin uçuq-sökük məqbərəsilə bağlı “Ey Şeyx Nizami, ey nizamı dağılan” rədifli məşhur şeiri də həmin uğursuz səfərin məhsuludur).
Nikbini – əhvalının yaxşı dəmlərində qələmə aldığı lətifələrlə:
“Bir gün bir xan məclisdə dedi ki, hər kim öz övrətindən narazıdırsa, ayağa dursun. Hamı ayağa durdu, bir şəxs isə qalxmadı.
Xan dedi: - Məgər sən övrətindən razısan ki, ayağa qalxmadın?
O cavab verdi ki, yox, sənə fəda olum, bu gün övrətim qıçıma elə vurubdur ki, qalxa bilmirəm”.
“Qarabağlı Talıb xan, nağıl edirlər ki, bir gün şikara getmişdi. Bir qırqovul tutmuşdu. Axşam mülazimlərinə dedi ki, siz bu qırqovulu buxarıda şişə çəkib bişirin, mən yorulmuşam, bir qədər yatım, durub yeyəcəyəm.
Talıb xan yatdı. Nökərlər qırqovulu bişirdilər, özləri yedilər. Şişi boş buxarının yanına söykədilər. İki-üç saatdan sonra Talıb xan xabi-qəflətdən bidar oldu, dedi ki, gətirin qırqovulu.
Nökərlər hamı şəhadət verdilər ki, ağa, sən qırqovulu yedin, yatdın. Talıb xan dedi ki, doğrudur: çünki ciyərim çox yanır, məlum ki, yemişəm, yatmışam. Bəs bir qədər su verin”.
Dünyasını düz yüz otuz il bundan əvvəl dəyişsə də, “Aləmdə səsim var” bəyanı hələ də aktiv olan bu şairimizə qəni-qəni rəhmət!..
Tahir ABBASLI
Mədəniyyət.- 2018.- 13 iyul.-
S. 11.