“Cavad
xan mövzusu sanki taleyimə çevrildi...”
Akademik Opera və Balet Teatrında Sərdar
Fərəcovun "Cavad xan" baletinin premyerası olacaq
İyunun 9-da Azərbaycan Dövlət
Akademik Opera və Balet Teatrında Əməkdar incəsənət
xadimi, bəstəkar Sərdar Fərəcovun “Cavad xan”
baletinin premyerası olacaq. Səhnə əsəri Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin 100 illik yubileyinə həsr edilib. XIX yüzilliyin əvvəllərində Gəncə
əhalisinin başda böyük sərkərdə Cavad xan
(1748-1804) olmaqla Çar Rusiyası işğalına
qarşı qəhrəmancasına mübarizəsi baletin əsas
süjet xəttini təşkil edir.
Premyera öncəsi Sərdar Fərəcovla
görüşüb söhbət etdik.
Baletin yaranma ideyasından danışan
müəllif qeyd etdi ki, Cavad xan mövzusu hər bir azərbaycanlı
üçün doğma və qəlbində vətənpərvərlik
hisləri doğuran mövzudur. Cavad xan tarixi şəxsiyyət olmaqla yanaşı,
ideallaşmış bir obrazdır: “2009-cu ildə rejissor
Rövşən Almuradlı Xalq şairi Sabir Rüstəmxanlının
“Ölüm zirvəsi” romanının motivləri əsasında
“Cavad xan” bədii filmini çəkərkən bəstəkar
kimi məni dəvət etdilər. Biləndə ki film tarixi
mövzudadır, bəstələdiyim musiqi canlı alətlər
üzərində olacaq, elektron alətlərdən istifadə
edilməyən bir musiqi yazmalıyam bu iş məni daha da həvəsləndirdi.
Əlbəttə ki, film üçün o qədər
də böyük həcmli musiqi bəstələmək
lazım deyildi. Düşündüm ki, əgər
belə bir imkan varsa, Cavad xan mövzusunda daha geniş bir əsər
yaradım. Yeni obraz və yeni hadisələr
əlavə edərək gələcəkdə bunu bir balet
kimi görməyə başladım. 20 dəqiqəlik
musiqi lazım idisə, 1 saatlıq simfonik musiqi bəstələdim.
Rejissor filmdə musiqidən ona lazım olan qədər
istifadə etdi. Bir neçə ildən
sonra musiqiyə yenidən müraciət etdim və əsəri
yenidən balet kimi işlədim”.
- Həmkarlarınız əsəri
necə qarşıladılar?
- Ötən il əsəri Bəstəkarlar
İttifaqının komissiyasına təhvil verdim və
müsbət rəy bildirildi. Bəstəkarlar
İttifaqı məktubla Opera və Balet Teatrının rəhbərliyinə
müraciət etdi. Cavab özünü
çox gözlətmədi. Əsər
tez bir zamanda hazırlanmağa başladı. Buna görə teatrın rəhbərliyinə minnətdarlığımı
bildirirəm. Əsərə dinamik səhnə
həyatı vermək qərarına gəldilər. Moskvadan Əjdər Ulduz dəvət olundu və
librettonu yeni obrazlarla zənginləşdirərək qüvvətləndirdi.
Qeyd edim ki, səhnə əsərinin quruluşçu
baletmeysteri Xalq artisti Kamilla Hüseynova, libretto müəllifi
Əjdər Ulduz, musiqi rəhbəri və dirijoru Xalq artisti,
professor Cavanşir Cəfərov, quruluşçu rəssamı
isə Xalq rəssamı Rafiz İsmayılovdur. Balet-tamaşada rolları Xalq artisti
Gülağası Mirzəyev (Cavad xan), əməkdar artistlər
Nigar İbrahimova (Cavad xanın həyat yoldaşı), Samir Səmədov
(general Sisianov), Makar Ferştandt (I Aleksandr) və
aparıcı solist Ayan Eyvazova (gürcü şahzadəsi)
ifa edəcəklər. Çox məmnunam
ki, bu əsər öz taleyini yaşamaq haqqı qazandı.
Çünki baletin ərsəyə gəlməsində
ən peşəkar sənətkarlar yaxından iştirak
edirlər.
- “Cavad xan”
baleti səhnəmizdə həm də yeni bir səhifədir. Əsərin musiqisi barədə nə deyə biləsiniz?
- İstər operada, istərsə də
baletdə hər bir obrazla bağlı müəyyən tərəddüdlər
olur. Məgər Ə.Bədəlbəyli
“Qız qalası”nı yazanda azərbaycanlı
qızını, xan obrazını baletə gətirmək
haqqında düşünmək, həllini tapmaq onun
üçün çox asan idi? Lakin bu gün Azərbaycan
balet məktəbinin böyük təcrübəsi var. O,
“Qız qalası”, “Yeddi gözəl”, “İldırımlı
yollarla”, “Məhəbbət əfsanəsi”, “Babək” kimi
milli əsərlərlə böyük bir
yaradıcılıq yolu keçib...
Etiraf edim ki, Cavad xan mövzusu sanki taleyimə
çevrildi. Musiqini son dərəcə həvəslə, qəlbimdəki
bütün hisləri notlara köçürərək
yazmışam. Əsər yaddaqalan
melodiyalarla zəngindir. Ümumiyyətlə,
baletdə melodiyalı musiqinin çox böyük əhəmiyyəti
var. Bununla belə musiqidə dünyəvilik, xəlqilik, milli
musiqimizin ruhu ilə bərabər müasir musiqi də öz əksini
tapıb. Xarakterlər, obrazlar dəyişdikcə
musiqidə ifadə vasitələri də dəyişir.
Baletin ən çox sevilən hissəsi isə
“Dua” səhnəsidir. İnanıram ki,
tamaşaçılar yaxşı qarşılayacaqlar.
- Yaradıcılığınızda
balet janrına ilk dəfə müraciət edirsiniz...
- Bəli, ilk dəfədir. Buna görə
də premyeraya qədər içimdə qammalı həyəcanlar
hökm sürəcək. Bu günə
kimi özümü müxtəlif janrlarda
sınamışdım. Əlimdə
yarımçıq qalmış operam da var. O da vətənpərvərlik,
milli dəyərlər mövzusundadır. Milləti millət edən onun mənəvi dəyərləridir.
Dəyərləri qorumalı və gələcək
nəslə aşılamalıyıq. Cavad
xanın həyatı nümunə olacaq bir məktəb, ibrət
dərsidir. Xüsusilə gənclərimiz
bu şəxsiyyətlərin həyatını öyrənib
tarixdən nəticə çıxarmağı
bacarmalıdır. Torpaq uğrunda necə
vuruşmaq, onu necə qorumaq lazımdır - bütün
bunlar Cavad xan obrazında cəmlənib.
- Tarixi mövzulara daha çox müraciət
etməyiniz nə ilə bağlıdır?
- Belə mövzular mənə yaxındır. “Şah Xətai”
simfoniyası, “Şəhidlərə ağı” simfonik
lövhəsi, “Əbədiyyət karvanı”, “Dədə
Qorqud” oratoriyaları və s. tarixi mövzularla yanaşı
50-dən çox tamaşaya musiqi yazmışam, 4 operetta
müəllifiyəm. Üzeyir bəyin “Ər və
arvad” operettasını, onun itmiş “Şeyx Sənan”
operasının fraqmentini bərpa etmişəm. Bu, taleyin işidir. Hər bəstəkar
özünə yaxın olan mövzularda əsərlər ərsəyə
gətirir.
- Fəaliyyətiniz
çoxşaxəlidir. Bəstəkarlar İttifaqı,
Üzeyir bəyin ev-muzeyi, televiziya... Zamanı
necə bölürsünüz?
- Yəqin ki, buna görə sağlamlığıma
borcluyam. Vaxtı özümüz
özümüzdən “oğurlayırıq”. Düzdür, hərdən yorulduğumu da hiss edirəm.
Bəstəkarlar İttifaqında təkliflərimdən
biri kütləvi halda Azərbaycan bəstəkarları
haqqında nəşrlərin dərc olunması idi. 20-30 ildir ki, bəstəkarlarımız haqqında
heç bir məlumat, kitablar nəşr olunmurdu. Bu boşluğu doldurmaq üçün ilk təklifim
bu oldu ki, yaşı əllini keçən bəstəkarlar
haqqında kitablar nəşr olunsun. İttifaqın
rəhbərliyinin köməkliyi ilə bu kitablar çap
olunaraq ictimaiyyətə təqdim edildi. Televiziyada
isə Azərbaycan bəstəkarlıq məktəbini təbliğ
edən verilişin aparıcısıyam. Bu
gün bəstəkarlarımızın
tanıdılmasına ehtiyac var. Unudulmuş bəstəkarları
yada saldığımıza görə insanlardan təşəkkür
eşidirəm.
Lalə AZƏRİ
Mədəniyyət.-
2018.- 6 iyun.- S.13.