“Epolet”li millət Mirzəsi
Qədim Azərbaycan ədəbiyyatı kəhkəşanında “dramaturgiya” adlı yeni janr fəzasının ilk və... aldanmamış kəvakibi
Əlbəttə, Mirzə Fətəli Axundzadə!
O, doğrudan da, milli ədəb-irfan kəvakibi (ulduzu) idi.
Sözümü, bu filosof-ədibin “şinel”indən çıxmışlardan birinin qeydlərilə davam etdirirəm: “1849-cu ildə canişin Vorontsov Tiflisdə erməni, gürcü və Azərbaycan dillərində teatr əsərləri yazmaqçün 3 komisyon təşkilinə əmr verdi. Erməni, gürcü komisyonları tezliklə işə başladı, Azərbaycan komisyonunda işləməkçünsə M.Fətəlidən başqa bir adam tapılmadı...”
1812 və 1873
Bu tarixçələrin birincisində ilk dramaturqumuz doğuldu, ikincisində teatrımız.
Deməli, Mirzə Fətəli Axundzadə və Azərbaycan Teatrı! Hər il doğum gününü qutlayıb, ölüm gününü (bu gün 140-cısını) andığımız milli Müəllifimiz və hər il yaranış gününü (bu il 145-cisini) bayramlayıb, əbədiyaşarlığına inandığımız milli Teatrımız...
Deməli, milli taleyimizdə iki
böyük Olum!
İntişar-intibahca
daha ümumgərəkli olan ikinci Olumun səbəbkarı -
digər janrlarda çox yazıb-yaratdıqdan, milli-mədəni-maarif
yolunda çox atəşlərə
yanıb-yaxıldıqdan sonra böyük Səhnə
addımı da atdı. O, hələ buna qədər “Kəmalüddövlə
məktubları”nın fəlsəfəsilə bizi
“şanlı məktub”lar primitivizmindən xilas etmiş, “necə
qan ağlamasın daş bu gün, kəsilib yetmiş iki
baş bu gün” kimi ümumisterikamızı xeyli soyutmuş,
imperiya hərbində “dikiy batalyon” etiketli qılınc-qalxan,
top-tüfəng fərasətimizə dəftər-qələm,
intellekt-intiligent fəhmi də əlavə etdirmişdi.
Bu böyük
filosof-ədib öz dövrünə qədərki aləmi
yetərincə bilənlərdən, əski Türk
düşüncəsindəki “Allah var, bəndə var -
araçı yox” inancından, qeyri-müsəlman bir
müdrikin “Əgər Allah olmasaydı da, onu uydurmaq lazım
idi” deyimindən xəbərdarlardan idi. Ancaq bunu da
gözəl bilirdi ki, şagirdin elm-bilik öyrənməsi,
şəyirdin sənət-peşəyə yiyələnməsi
müəllimsiz, ustadsız mümkün olmadığı
kimi, kütlələrin də Tanrıya tapınması
araçısız - peyğəmbər və imamlarsız
hasilə gələn iş deyil. Bəs nədən
bu böyük biləndər dövri olaraq “bütün dinləri
puç və əfsanə hesab edirəm” iddiasından əl
götürmədi? Yəqin ki, bildiklərilə
gördükləri arasındakı yer-göy fərqlərə
görə...
Belə olmasaydı (yəni, onun
dinsizliyi ilk baxışda göründüyü “format”da
olsaydı), bütün Qafqazın əxlaqlı, səviyyəli,
milli məfkurəli şeyxləri, axundları, müftiləri
onu o qədər yaxın ünsiyyətə
buraxardılarmı? Büsbütün islam-din
mahiyyətli İranda Mirzə Mülküm-Mirzə Yusif xanlar
onunla bu qədər sıcaq münasibətlərdən
çəkinməzdilərmi? Hələ onun,
bütün xalqımızın milli-mənəvi
övladı kimi doğulmaqda olan “Əkinçi”nin (H.Zərdabi başda olmaqla) dünyaya gəlimində
Şeyxülislam və Müftinin dəstəyinə nail
olması!
Hər il, hər
mövsüm teatrların, mətbuatın müraciət
etdiyi, hər dövr hökumətin, dövlətin yubileylərini
qutladığı -
Bu böyük sənətkar -
bütün əsərləri, canı-qanı,
çaba-çalışmalarıyla mədəniyyət
tariximizə milli qeyrət və təəssübkeşlik
mücəssəməsi kimi daxil olub. Bütün
şüurlu ömrünü xalqının maariflənməsinə,
ictimai-siyasi oyanışına, dünyanın qabaqcıl mədəniyyət
şəbəkəsinə qoşulmasına sərf edib.
Yaradıcılığının ilkin dövründə
mövcud ictimai-siyasi mənzərəni “nəzmi-maarifçi”
kimi tənqid edən, “ədalətli hökmdar” obrazı
yaratmaq kimi vaxtı keçmiş “ədəbi mübarizə”
çabasında bulunan bu ədib mütərəqqi Avropa
maarifçiliyilə tanışlıqdan sonra əsl
milli-demokrat səviyyəsinə yüksəldi. Öncə,
“özünüsınaq” kimi qələmə
aldığı şeirləri (“Səbuhi” təxəllüsülə),
dövrün ictimai düşüncəsini silkələyən
publisistik məqalələri, Azərbaycan ədəbiyyatında
povest janrının əsasını qoyduğu
“Aldanmış kəvakib” (1857) və bir qədər sonra
ictimai-fəlsəfi fikir cameəsini təlatümə gətirən
“Kəmalüddövlə məktubları” ilə bahəm, əkin-biçin,
mal-davar vərdişlərinə məhkum edilməklə
inkişaf yolları kəsilmiş xalqının ictimai
şüurunu oyadası - səhnə, teatr, dramaturgiya hədəfli
ədəbi fəaliyyətə başladı. Cəmisi beş ildə (1850-1855) bir-birindən
sanballı altı komediya yazdı.
Lakin, çox təəssüf (bu
“təəssüf” həmin əsərlərin indikilərdən
çox fərqli olaraq “kef”dən yaranmadığına da bir
işarət) ki, o özü bu komediyaların heç birinə
səhnə həyatı verə, salonlarda “avtor!”, foyelərdə
“avtoqraf” ləzzəti ala bilmədi. Necə ki (girişdə
qısaca verdiyim parçanı təkrar etməli olsam da),
sonralar Ə.Haqverdiyev “Mirzə Fətəlinin faciəsi” məqaləsində
yazacaqdı: “1849-cu ildə canişin Vorontsovun əmrilə Tiflisdə
teatr binası tikildi. Erməni, gürcü və Azərbaycan
dillərində teatr əsərləri yazmaqçün
canişin 3 komisyon təşkilinə əmr verdi.
Erməni, gürcü komisyonları tezliklə işə
başladı, Azərbaycan komisyonunda işləməkçünsə
M.Fətəlidən başqa bir adam
tapılmadı. Bu da bir faciə...”
Böyük xələfin
bu sonuncu (“faciə”) ifadəsi ulu sələfin
yaradıcılığındakı bir kəsiri də
xatırlatdı mənə. Belə ki, bu
universallığa malik bir ədib faciə janrına müraciət
etməyib. Passiv seyrçili həyat səhnələrindəki
cəmiyyət faciələrinin səbəb və nəticələrini
aktiv tamaşaçılı (müsbətə-mənfiyə
kütləvi alqış, uğultu, qəzəb və s.
hiss-həyəcan mühakiməli) teatr səhnələrində
məhək-məhşər ayağına çəkən
janra! Bu qənaətə qüvvətçün
“bir gözü ilə gülüb, bir gözü ilə
ağlamaq” kimi ədəbi postulatları, teatrı
yaratmış (və komediya-faciə nisbətində ikinciyə
daha çox yer vermiş) qədim yunanların tragediya müəlliflərini
“müdriklər dahiləri” adlandırdıqlarını da
xatırlayaq.
Hərəsində bir neçə
gülgü-baməzəlik epizodu olan altı
komediyasını istisna etməklə, qələmindən
sir-sifətinədək milli ələm saçmış,
axirətindən nigaran olmasa da, “dinsizliyi” səbəbindən
ölümöncəsi düşəcəyi vəziyyəti
(“- Mirzə, Siz nə sayaq dəfn olunmaq istərdiniz? -
Ölülərin əziyyətlərindən dirilərin nə
sayaq xilas olmalarının mənimçün elə bir əhəmiyyəti
yoxdur. İstədiyiniz kimi dəfn edə bilərsiniz...”)
göz önünə gətirən, “Dünya heç zaman
dinsiz və zındıq adamlardan xali olmamışdır” -
deyən bu “dinsiz” filosof-ədibi ən çox
yandırıb-yaxan nə imiş? Məhərrəmlik mərasimində
ağlaşma-başyarma “tamaşa”ları! Təpədən-dırnağa
insaf-mürüvvətli, bütün mahiyyətilə Allah
Adamı olan bu bəndənin, hətta bəzi qeyri-islami qəlbləri
belə riqqətə gətirən Kərbəla faciəsinə
yanaşması “öz yerində”, amma, axı, bu adam öz
“ağlar soydaşlar”ını öz ruzigarlarına
ağlamağa çağırırdı! Onlara,
bütün mizan-düzənilə təşkil-təbdil
etdikləri təziyə məclisləri əvəzinə, mədəniyyətsizlik
faciələrini önləyəsi teatr tamaşaları
düzənləməyi tövsiyə edirdi. “Axır sən də bir hərəkət elə,
bir proqresə ayaq qoy, bir sivilizasiyona talib ol” - deyirdi. “Nə vaxtadək qəflət yuxusunda yatacaqsan?!”
- hayqırırdı. “Əgər biz istəyirik
ki, bir günə əməllərlə İmam Hüseyni
özümüzdən razı və xoşnud edək və
öz iradətimizi ona nisbət sübuta yetirək, onda gərək
onun təziyədarlığından əl çəkib, bu
şəbihlərə sərf olunan pullar ilə hər şəhərdə
...məktəbxanalar açaq və hər məktəbxananın
qapısında yazıb yapışdıraq ki, İmam
Hüseyn Əleyhissəlamın eşqinə bu məktəbxana
bərpa olunubdur”.
Ancaq, hər halda,
ifrat acılıqlar da edirdi bu mütəfəkkir. Bu isə, daha çox, milli dərd-ələmin
çoxluğundan qaynaqlanırdı. Hətta, “Bəhərsurət
türklər arasında dəxi bu zamana qədər mütəqədimdən
şair olmayıbdır” - deyə, min beş
yüz ildən çox dünya dövranını rövnəqləndirmiş
türk şeirinə “asi” çıxır,
“gül-bülbül” yarlığıyla
yanaşdığı öz böyük lirika “papalel”inə
(“dərd çox, həmdərd yox, düşmən qəvi,
tale zəbun” demiş) ulu Füzuli həqiqətini “təftiş”
edir, “laləyanaq”lar aşiqi M.P.Vaqifi ondan üstün
tuturdu...
Sonra da deyirdi ki; “Yanlış
fikirlərin qarşısını almağın yeganə
yolu məntiqə uyğun dəlillərdir”...
Yuxarıdakı
fikrini istisna ilə, düz deyirdi. Məsələn,
məqalələrində yanlışlığın
geniş yayılmasının səbəbini maarifsiz
insanların avamlığında “yaxşını pisdən
ayırmaq qabiliyyətinin zəif olmasında”
görürdü Axundzadə. Özünəqədərki
ədəbi-ictimai tezislərdən olan “yaxşı insan, pis
insan” məsələsi qarşısına “kamil insan, nadan
insan” mətləbini qoyurdu. Bu mətləbləri Azərbaycan
realizminin ən kamil nümunələrindən olan, sonralar “Azərbaycan
maarifçiliyinin manifesti” adlandırılan, “bir vaxtlar
Radişşevin “Peterburqdan Moskvaya səyahət”i Rusiyada necə
tufan qoparmışdısa, bu əsər də yüksək
ruhani dairələrində eyni həyəcanı
doğurmuşdu” fikrilə qiymətləndirilən “Kəmalüddövlə
məktubları” əsərində də davam etdirən
müəllif yaşadığı “qəddar və qədirsiz
dövr” üçün cəsarət nümunəviliyi də
etmiş oldu.
Məslək cəfakeşi
O bu dəyəri elə-belədən qazanmayıb. Büsbütün yenilikçi, bütün həyat-yaradıcılıq çabaları ilə geriliyə qarşı çıxıb, irəliyə qoşmaq, millətçün gərəkli nəsnələri yazmaq, xalqının mövhumatdan uzaqlaşıb yeni ruhda tərbiyələndirilməsi yolundakı mübarizəsilə nail olub bu ada. Bu filosof-ədib çox gözəl bilirdi ki, bunlarsız aparıcı xalqlar sırasına daxil olmaq, qabaqcıl dünya mədəniyyəti şəbəkəsinə qoşulmaq mümkün deyildir. Bu “kiçik” ölkə mənsubunun dramaturgiya, səhnə sənəti haqdakı fikirləri ərazi-əhalicə böyük ölkələrdə də (İran, Türkiyə və s.) göyərdi, dram janrlı əsərlər yaranmağa başladı. Tək elə Azərbaycan yox, Yaxın Şərq dramaturgiyasının da banisi olmuş bu ədib iranlı dostu Mirzə Mülküm xana yazırdı: “Pis iş görməyə adət etmiş insanın təbiətinə kritika üsuli ilə yox, atacasına və mehribancasına yazılmış movizə və nəsihət heç vaxt təsir etməz. Həmişə nəsihət və movizə oxumaqdan iyrənən insan təbiəti kritika oxumağa hərisdir. Ümid edirəm ki, öz əsərlərinizi göstərdiyim əsaslara uyğun tamamlayacaq və bu yolla millətə bir xidmət etməli olacaqsız. Bu yolla yeniyetmələrə, istedadlı gənclərə öyrədəcəksiniz ki, gələcəkdə bu fənnin millətimiz arasında şöhrəti ucalsın”.
...Və
vaxtilə universitet (ADU-BDU) auditoriyasında bir müəllimimizdən eşitdiklərimdən: “Həyatda elə qanunsuzluq, cinayət, qüsurlar var ki, onların islahı hüquq-mühafizə orqanlarılıq deyil. Məsələn, öz xəsisliyilə arvad-uşağına, qohum-əqrəbasına olmazın əziyyətlər verən Hacı Qaranı ancaq və ancaq öz istedad və sənətkarlıq “maddə”silə Mirzə Fətəli Axundzadələr islah edə bilər...”
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.-
2018.- 10 mart.- S.12.