Mühacirət
poeziyamızdan boylanan vətən nisgili
Sən bizimsən, bizimsən, durduqca bədəndə can,
Yaşa, yaşa, çox yaşa, ey şanlı Azərbaycan!
Azərbaycan mühacirət ədəbiyyatının tarixi ədəbiyyatımızın tarixi qədər qədimdir. Hələ XI əsrdə Şərqin böyük mütəfəkkiri, şair, dilçi alim Xətib Təbrizi Şam şəhərinə (Suriyanın indiki paytaxtı Dəməşq) mühacirət etmiş, böyük şair İmadəddin Nəsimi isə ona göstərilən təzyiqlər səbəbindən diyar-diyar gəzərək mühacir ömrü yaşamışdır. Tarixi vətənindən kənarda yaşamağa məhkum olmuş insanlara tale fərqli düşüncə, fərqli baxış verir. Yaradıcı insanların mühacirəti başqa biçimli sənət nümunələrinin ortaya çıxması ilə nəticələnir.
Cəmi 23 ay fəaliyyət göstərən Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 1920-ci ildə bolşevik Rusiyası tərəfindən süquta uğradılmasından sonra milli dövlətçiliyə könül verən yazıçı və şairlər vətəndən didərgin düşdülər. Qardaş Türkiyəyə və bir sıra Avropa ölkələrinə pənah aparan qələm sahibləri ana vətənlə bağlı milli ruhlu əsərlər qələmə aldılar. Sovetlər dövründə, 70 il müddətində bu yazarların yaradıcılığı haqqında fikir söyləmək, onların irsini araşdırmaq qeyri-mümkün idi. 1991-ci ildə ölkəmiz müstəqilliyini bərpa etdikdən sonra Azərbaycan ədəbi fikrinə yeni baxış yarandı, o cümlədən mühacirət ədəbiyyatına dair tədqiqatlar aparılmağa başlandı.
1980-ci illərin sonlarından başlayaraq tanınmış elm və ictimai xadimlər Mövsüm Əliyev, Şirməmməd Hüseynov, Ramiz Abutalıbov və başqalarının bu sahədə diqqətəlayiq araşdırmaları sayəsində Azərbaycan oxucusu mühacirət ədəbiyyatının əsas simaları ilə tanış olmaq imkanı qazandı. Hazırda bu proses daha sistemli xarakter almışdır. Azərbaycan mühacirət ədəbiyyatının görkəmli nümayəndələri Məhəmməd Əmin Rəsulzadə, Mirzə Bala Məmmədzadə, Əli bəy Hüseynzadə, Əhməd bəy Ağaoğlu, Ceyhun Hacıbəyli, Ümmülbanu Banin, Əhməd Cəfəroğlu, Məhəmməd Əsəd bəy və başqalarının yaradıcılığı təhlil edilərək, əsərləri geniş kütləyə təqdim olunur. Lakin bu istiqamətdə hələ görüləcək daha çox iş var. 2016-cı ilin oktyabr ayında Bakıda keçirilən “Azərbaycan mühacirət ədəbiyyatı: reallıqlar, problemlər, vəzifələr” mövzusunda II beynəlxalq elmi konfrans bu sahədə bir çox reallıqları özündə əks etdirirdi.
Ədəbiyyatşünas, professor Bədirxan Əhmədli qeyd edir ki, bu gün mühacirət ədəbiyyatının araşdırılması sahəsində yeni mərhələ başlamışdır. Mühacirət ədəbiyyatının nümayəndələrinin çoxcildli əsərləri çap edilir, bu seriyadan müxtəlif nəşrlər hazırlanır. Bu mənada Vaqif Sultanlı və Nikpur Cabbarlının “Mühacirət nəsri”, Bədirxan Əhmədlinin “Azərbaycan mühacirət ədəbiyyatı”, Samirə Məmmədlinin “Azərbaycan Cümhuriyyəti bədii nəsrdə” və digər çoxsaylı nəşrləri nümunə göstərmək olar. Bu araşdırmalar sayəsində görürük ki, mühacirət ədəbiyyatı Azərbaycan ədəbi xəzinəsinə poeziya, nəsr, dramaturgiya, tənqid sahəsində çox dəyərli əsərlər bəxş etmişdir. Bu yazıda biz mühacirət poeziyamızdan söz açacağıq.
İstiqlal - əbədi yanan məşəl
Qürbətdə yaşayıb-yaradan şairlərin yaradıcılığının əsas mövzusunu vətənsevərlik təşkil edir. Bədii nümunələrdə eyni zamanda qürbət həzinliyi, yanğısı, vətən nisgili aparıcıdır. Mühacirət poeziyasının tanınmış nümayəndələrindən Almas İldırım, Kərim Yaycılı, Əmin Abid (Gültəkin), Alazan Baycan və digərlərinin yaradıcılığı ideya-bədii xüsusiyyətləri ilə seçilir. Əgər bütöv vətən sevdalı Məmməd Araz “Azərbaycan - mayası nur, qayəsi nur ki, hər daşından alov dilli ox ola bilər”, - deyirdisə , vətən həsrətli Almas İldırım (1907-1952) “Azərbaycan, mənim tacım, taxtım oy, oyanmazmı kor olası baxtım oy...” - deyə haray çəkirdi. Rus istilasını tarixin dərin qatlarından analogiya tapmaqla simvollaşdıran şair Azərbaycanın yaralarına sanki məlhəm axtarır. O, bu məlhəmi şeirlərində tapır və vətənin müstəqil, azad, hürr yaşamasına bütün varlığı ilə inanır:
Sən aldırma içimdən yaralıyam, yaralı,
Burax keçsin gənc ömrüm fırtınalı, boranlı.
Mən bilirəm, sonunda çıxmam üzü qaralı,
Yurdumun gənclərinə ümidim, imanım var...
Əmin Abid Gültəkin (1898-1937) müstəqilliyi millətin canı kimi dəyərləndirir, onu əbədi məşəl hesab edirdi:
İstiqlal, o yaşayan
millətin qəlbində
can,
İstiqlal, o səadət, həyat, zəfər, şərəf,
can.
İstiqlal, o sönməyən müəbbəd
bir məşalə,
Könüllərdə
tutuşur, gözlərdə
sönsə belə...
Gültəkinin şeirlərində istiqlal və milli bayrağa sanki bir səcdə
ilə qarşılaşırıq.
Müəllif azadlığın
bizə hədiyyə
verilmədiyini, xalqımızın
onu imperializm zəncirini qıraraq əldə etdiyini yazır:
Hür dedim özümə, zəncir qıraraq,
Get də kəməndini cəhənnəmdə
yak!
Yurdumun mübbəd nigahbanıdır
Asırlar altından yüksələn
bayraq!
Müəllifin
ən məşhur şeirlərindən biri isə M.Ə.Rəsulzadənin
dilindən səslənən
aşağıdakı məşhur
misralardır:
Sən bizimsən, bizimsən, durduqca bədəndə
can,
Yaşa, yaşa, çox yaşa, ey şanlı
Azərbaycan!
Mühacirət poeziyasında vətənin
istiqlalı aparıcı
mövzudur. Bu baxımdan K.Yaycılının
(1913-1979) yaradıcılığında bu mövzu özünün
həssaslığı ilə
seçilir. M.Ə.Rəsulzadə
“Çağdaş Azərbaycan
ədəbiyyatı” əsərində
yazır: “Yaycılı
Anadolu istiqlal hərbi zamanı Şərq komandanlığı
tərəfindən himayəyə
götürülən azərbaycanlı
yetim uşaqlar arasından yetişən gənc bir şair
idi”. O, ilk şeirlərini
Berlində nəşr
olunan “Qurtuluş” jurnalında dərc etdirmişdir. Daha sonralar digər
jurnal və qəzetlərlə əməkdaşlıq
edən şairin sağlığında yalnız
bir kitabı işıq üzü görmüşdür. Onun 1962-ci ildə
Ankarada çap edilən “Anadolu, Qafqaz, Azərbaycana ərməğan” kitabı
“Kardaşım Nazıma
sayğı və sevgilerle” ithafı ilə başlanır.
Vətənsevərlik mövzulu şeirlərin
toplandığı kitab
üç bölümdən
ibarətdir. Kitabda
Atatürkün vəfatına,
şəhid hərbçilərə,
hürriyyət yolçularına,
Rəsulzadənin ölümü
və s. mövzulara həsr olunan bədii nümunələr
yer almışdır.
Professor Şamil Qurbanov “Yaxın və uzaq dünyamız”
adlı kitabında K.Yaycılı haqqında
yazır ki, şairin şeirləri onun tərcümeyi-halıdır,
özünün və
didərgin olmuşların
qəm karvanıdır.
Müəllifin əksər
şeirlərində qəm
yükü bütün
ağırlığı ilə
hiss olunur:
Nədən düşmən dostluğuna inandıq?
Nədən ya Rəbb, nədən böylə doğrandıq?
Yetər, artıq tarixdən
də utandıq.
Türk xalqını namərdlərə
əzdirmə,
Yurdsuz qoyub diyar-diyar gəzdirmə...
Erkən yaşlarından mühacir həyatı yaşamağa məcbur olan Alazan Baycanın
(1913-1989) şeirləri poeziyamızın
kədər, həsrət
etüdləri hesab edilir. Qazaxda dünyaya gələn,
vətənində “Hacı
Həsənzadə” imzası
ilə tanınan şair qəribə tale yaşayıb. Müəllimlik fəaliyyəti ilə məşğul olub, adının millətçi
kimi hallandırılması
onun sonradan ixtisasını tibb sahəsinə dəyişməsi,
1933-cü ildə isə
Cənubi Azərbaycana,
oradan da Türkiyəyə mühacirət
etməsinə səbəb
olur. Orada tibb təhsilini
başa vuran A.Baycan II Dünya müharibəsi illərində
Almaniya universitetlərində
dərs deyir, həkim kimi çalışır. Hər
bir mühacir azərbaycanlı şair kimi, A.Baycan poeziyasının da ana mövzusu vətən məhəbbəti,
yurd həsrətidir:
Dilican yoluna yolun düşəndə,
Dağlarda dolanıb, yurda enəndə,
Məni də yad eylə,
qalmışam gendə,
Ayrılıq yamandır, canım eloğlu!
İyirmi ilə yaxın bir müddətdə A.Baycanla məktublaşmış,
kitab mübadiləsi etmiş görkəmli ədəbiyyatşünas alim,
professor Abbas Zamanov yazır ki, "Doktor A.Baycan qürbətdə didərgin həyatı sürsə də, vətənlə əlaqələrini
kəsməmişdir. Həmişə doğma Azərbaycandan müxtəlif yollarla qəzet, jurnal, kitab əldə etmiş, Azərbaycanla birgə yaşamış,
birgə nəfəs almışdır".
Professor V.Sultanlı
qeyd edir ki, şairin həyat yoldaşı
professor A.Zamanova göndərdiyi
məktubda A.Baycanın
ölümünü belə
təsvir edib: “Alazan ömrünün son
dəqiqələrində bu
sözləri dedi: “Azərbaycan... Qazax... Səməd”.
Nisgilli şair Almaniyanın Frayburq (Freiburg) şəhərində
vəfat etmişdir.
Almas
İldırımın oğlu
şair Araz Almasın (1937-1992) yaradıcılığı
mühacirət poeziyasında
diqqətəlayiq yer tutur. Düzdür, A.Almas Xalq Cümhuriyyəti dövründə
mühacirət etməsə
də, atasının
ideyalarının davamçısı
idi. Azərbaycanın sovet müstəmləkəçiliyində
olması şairi daim narahat etmiş,
əsərlərində azad
vətən sorağı
daha güclü olmuşdur. Cümhuriyyətin banisi Rəsulzadəyə
yazdığı şeir
isə onun yaradıcılığında xüsusi yer tutur. Düzdür, mənbələrdə şeirin müəllifi bəzən Arazın qardaşı Azər də göstərilir.
Lakin şairin bu şeiri tələbəlik
illərində qələmə
aldığı məlumdur.
Mühacirət poeziyamızdan danışarkən
böyük türkçü
Əli bəy Hüseynzadə (Turan;
1864-1940) və M.Ə.Rəsulzadənin
(1884-1955) də şeir
yaradıcılığını qeyd etməliyik. Azərbaycan və bütün Türk dünyasının ideoloqu
Əli bəy “Hali-vətən” şeirində
yazırdı:
Ucundadır dilimin,
Həqiqətin böyüyü.
Nə qoydular deyəyim,
Nə kəsdilər dilimi.
Bilirmisən cühəla
Nə etdilər vatana?
Nə qoydular uyuya,
Nə qoydular oyana.
N.Cabbarlının “Azərbaycan mühacirət poeziyası (icmallar və portretlər)” kitabında mühacirət taleli qələm sahiblərindən Məhəmməd Sadıq Aran, Müseyib Zəyəm, Mustafa Teymur Atəşli kimi şairlərin də yaradıcılığı haqqında zəngin məlumat əldə etmək mümkündür.
Mühacirət poeziyamızla tanış olduqda çox vacib bir nüansla qarşılaşırıq. Bu da ondan ibarətdir ki, qürbət ellərdə yaşayıb-yaradan ədiblərimizin bir çoxunun gün-güzəranı normal olsa da, istiqlal sevdası, yurda bağlılıq onları heç zaman tərk etməmişdir.
Lalə Azəri
Mədəniyyət.- 2018.- 2 may.-
S.15.