Söz mülkünün Xaqanı
Əsrlər ötsə də, mütəfəkkir şair hikmət xəzinəsi olan yaradıcılığı və məğrur şəxsiyyəti ilə yaddaşlarda əbədilik qazanıb
Dünya ədəbiyyatı tarixində elə böyük sənətkarlar vardır ki, onların yaratdığı əsərlər tək öz xalqının deyil, bəşəriyyətin fikri inkişafına təsir göstərmək gücündədir. Azərbaycan xalqı da dünya şöhrəti qazanmış bir çox görkəmli söz ustadları yetişdirmişdir. Qətran Təbrizi, Məhsəti Gəncəvi, Nizami Gəncəvi, İmadəddin Nəsimi, Əssar Təbrizi, Məhəmməd Füzuli, Şah İsmayıl Xətai, Saib Təbrizi kimi orta əsr klassik şairlərimiz içərisində Əfzələddin Xaqani Şirvaninin özünəməxsus yeri var. Şair klassik Şərq poeziyasının bir çox janrlarında yüksək ideya-bədii dəyəri ilə seçilən əsərlər yaratmışdır.
Xaqaninin “Divan”ı və “Külliyyat”ı əsrlər boyu məşhur xəttatlar tərəfindən üzü köçürülə-köçürülə yayılmış, dünyanın kitab xəzinələrinin bəzəyi, öz dövrünün şeir və sənət aşiqlərinin dillər əzbəri ola-ola bizə qədər gəlib çatmışdır. Böyük bir ədəbi irs qoyub getmiş şair özündən sonrakı ədəbi prosesə ciddi təsir göstərmişdir. O öz dövrü üçün əsl yenilikçi sənətkar olmuşdur. Ədəbiyyatımızın Xaqani mərhələsi şeirdə xəlqiliyin, realistik təsvirlərin qüvvətlənməsi, canlı xalq dilinin ədəbi dilə nüfuz etməsi ilə səciyyələnir.
Xaqani Şirvani 1126-cı ildə Şamaxı yaxınlığındakı Məlhəm kəndində hörmətli bir ailədə anadan olmuşdur. Onun ruhən dəbdəbəyə, cah-calala, şah sarayına bağlana bilməməyinin bir səbəbi də belə bir mühitdə böyüməsidir. Ailəsinin imkanları yaxşı olmasa da, o, mükəmməl təhsil almışdır.
Kiçik yaşlarından elmə, yaradıcılığa ciddi maraq göstərən X.Şirvani dövrünün görkəmli təbibi və filosofu olan əmisi Kafiəddin Ömər ibn Osmanın təlimi sayəsində gözəl şeirlər yazmışdır. Şair “Töhfətül-İraqeyn” poemasında əmisinin onun taleyində oynadığı mühüm rola diqqət çəkir. Ona hesab, hüsnxət öyrətməsi, Quranı başa çatdırması, sonra kitabxanaya gətirməsi, müqəddəs kitabın on dörd sirrini aydınlaşdırması, həm dayəsi, həm müəllimi, həm də böyük ustadı olduğunu vurğulayır:
Ömər ibn Osman sayəsində mən
Yetimlik divinin qaçdım əlindən.
Odur, bil, böyüyüm, yol göstərənim,
Tərbiyə verənim - əmimdir mənim.
Xaqani başqa bir əsərində də əmisindən bəhs edərək yazır: “O mənə çox asan bir yolla başa saldı ki, “bir”, “iki”, ”üç”, “dörd”, “beş” nə deməkdir. “Beş” - hissiyyat üzvləridir, “dörd” - dünyadakı başlanğıclar - su, hava, od və torpaqdır, “üç” - qeyri-üzvi təbiətdir, “iki” - cisim və ruhdur, “bir” - Allahdır”.
Saraydan dad-aman
-
ana
yurda bağlılıq
Şamaxı ədəbi mühitində
öz gözəl şeirləri ilə diqqət mərkəzində
olan 18 yaşlı şairin sorağı Şirvanşahlar sarayına
çatır və gələcək qayınatası
Əbül Üla Gəncəvinin tövsiyəsi
ilə o, sarayda fəaliyyətə başlayır.
İlk çağlarda şairin qarşısında böyük
yaradıcılıq imkanları
açılır. O, əla bildiyi ərəb, fars
və türk dillərində saray kitabxanasında mövcud olan qiymətli ədəbi və elmi əsərləri acgözlüklə oxuyur,
öyrənir, məhəbbət
mövzulu şeirlər
qələmə alır,
mədhiyyələr yazır.
Ona bir şair kimi
ən yüksək zirvədə durduğunu ifadə edən “Xaqani” təxəllüsü
verilir. Lakin qəlbi azadlıq
eşqi ilə dolu olan şair
Şamaxıdakı saray
mühitinin sıxıcı
təsirinə dözə
bilmir. Saray çəkişmələri üzündən onu da həbs edirlər.
Məhbəsdən azad olduqdan sonra Məkkəyə ziyarətə gedir. Ancaq bir daha saraya
qayıtmayaraq Təbrizdə
yaşamağa qərar
verir. Hətta “Əvvəllər şahları mədh etdiyimçün Dilim bulanmışdı çirkaba
bütün” yazaraq saray mühitinə yaxın olduğuna görə öz peşmanlığını dilə
gətirir. Daha sonralar
Xaqani Yaxın Şərq ölkələrində
səfərdə olur
və təəssüratlarını
poetik əsərlərində
verir. Şair ömrünün son illərini də Təbrizdə keçirir.
Onun doğulduğu yurduna - Şamaxıya olan sevgisi aşağıdakı
misralarda aydın ifadə olunur:
Şamaxı, ey mənim sevimli
yurdum,
Mən sənin qoynunda
xaniman qurdum.
İndisə acığın tutmuşdur
mana,
Mən sənin qoynundan ayrılsam, ana,
Ümidim, pənahım Təbrizdir,
Təbriz,
O şəhər
də mənə doğmadır, əziz.
Bu bədii
nümunədə şairin
qədim və zəngin şeir, sənət ünvanı Təbrizə olan sevgisi ilə də qarşılaşırıq.
Vətənini dərin bir
məhəbbətlə sevən
şair daim ana yurdu tərənnüm
edən şeirlər
qələmə almışdır.
Xaqaninin bu könül oxşayan beytləri iki əsrə yaxındır yaralı yerimizə çevrilmiş
Cənubi Azərbaycan
probleminə dair cildlərlə kitabın epiqrafı olacaq dərəcədə aktual,
təbii və ahəngdar səslənir.
Şimali Azərbaycanla Cənubi
Azərbaycanı bir-birinə
əbədilik bağlayan
bu canlı atributlar (Şamaxı ana, Təbriz ata və s.) Azərbaycanımızın vəhdətini tərənnüm
etmək baxımından
dahi Xaqaninin əsrlərin arxasından
yeni nəsillərə
vüqarla təqdim etdiyi təkrarsız mənəvi ərməğandır.
Ədəbiyyatımızı dərin ümmana
bənzətsək, Xaqani
poeziyası onun qoynunda böyük bir etiqad və
inamla uzaqlara üzən, qərinələrin
tufanında sarsılmayan
əzəmətli bir
gəmidir. Şair bu
şeriyyətin uzaqgörən,
çox məharətli,
qasırğalara dəyanətlə
köks gərən müdrik bir kapitanıdır.
X.Şirvani yaradıcılığında
mühüm yer tutan əsərlərindən
biri “Töhfətül-İraqeyn”
poemasıdır. Müəllif ədəbiyyatımızda ilk poema
hesab olunan bu əsəri 1156-cı ildə yazmışdır.
Şairin hər iki İraqa (İraqi-ərəb,
İraqi-əcəm) səfəri
zamanı təsadüf
etdiyi şəxsiyyətlərin
tərifi, şahidi olduğu hadisələrin
tərənnümündən ibarətdir. “Töhfətül-İraqeyn” eyni
zamanda Azərbaycan ədəbiyyatında ilk mənzum
səyahətnamə kimi
də qiymətləndirilir.
İki dahi
Tədqiqatlarda
Xaqani ilə dahi Nizami Gəncəvi
arasında səmimi dostluq əlaqələrinin
olduğu barədə
maraqlı məlumatlar
var. Xaqani və Nizami yaradıcılığı
bir-birini təsdiq edən, tamamlayan, eyni bir dövrün
poetik əks-sədası
olan, lakin həm də onları bir-birindən ayıran zəngin ədəbi xəzinədir.
Hər iki sənətkar dövrün ən mühüm məsələlərində
eyni cəbhədə
dayanır, şərə,
eybəcərliyə, nadanlığa
qarşı eyni mövqedən çıxış
edirlər. Hər iki
şairin yaradıcılığında
güclü bir inkarçılıq ruhu vardır. Bu, insana zidd baxış,
görüş və
ehkamların inkarıdır.
Xaqaninin “Töhfətül-İraqeyn”,
“Mədain xərabələri”
və başqa əsərlərində, Nizaminin
poema və lirik əsərlərində
gözəlliyi təsdiqə
yönələn bu inkarın parlaq nümunələri ilə
qarşılaşırıq.
***
Şairin həyatının son illəri çox ağır keçir.
Onun çox sevdiyi ailə üzvləri - 20 yaşlı oğlu, qızı və arvadı bir-birinin ardınca vəfat edir. Ömrünün bu dərdli
günləri haqqında
bir çox mərsiyələr yazır.
Görkəmli şair 1199-cu ildə
vəfat edir və Təbriz şəhəri yaxınlığında,
sonralar “Məqbərət-üş-şüəra”
(“Şairlər qəbiristanlığı”)
adlanan Sürxab məzarlığında dəfn
olunur.
Xaqani Şirvani olduqca
mürəkkəb yaradıcılığa
və özünəməxsus
bədii ifadə tərzinə malik olan bir sənətkardır.
Azərbaycanın və Yaxın
Şərqin onlarla adlı-sanlı şairi onu özünə ustad hesab etmiş
və ayrı-ayrı
əsərlərinə nəzirələr
yazmışlar. Xaqani ənənələrini
davam etdirən şairlər sırasında
böyük satira ustası Mirzə Ələkbər Sabir də vardır. Sabir yaradıcılığında Nizami ənənələri
ilə birlikdə Xaqaninin mübariz, üsyankar ruhunu yaşatmağa çalışmış,
onun əsərləri
və həyatı ilə yaxından maraqlandığını bildirmişdir.
Bəstəkarlarımız Xaqaninin qəzəllərinə
gözəl musiqilər
bəstələmiş, heykəltəraşlar,
rəssamlar onun məğrur və mütəfəkkir obrazını
yüksək sənətkarlıqla
yaratmışlar. Böyük şair
əsərlərinin ideya-sənətkarlıq
keyfiyyətləri ilə
bütün dövrlərdə
yaşamaq hüququ qazanmışdır.
Aynurə Əliyeva
Mədəniyyət.- 2018.- 16 may.-
S.13.