Dildən zəngin bir
dil var ki...
V Bakı
Beynəlxalq Teatr Konfransının proqramında yer alan ustad dərslərindən birincisi
noyabrın 4-də Azərbaycan Dövlət Rus Dram
Teatrında gerçəkləşdi.
Rusiyadan gələn tanınmış aktrisa-rejissor
Lidiya Kopinanın “Fiziki teatr” cərəyanı barədə
ustad dərsi janrından, istiqamətindən asılı
olmayaraq, bütün aktyorlara gərək olan vücud dilinə
həsr olunmuşdu.
Ustad dərsindən əvvəl Mədəniyyət
Nazirliyi İncəsənət şöbəsinin Teatr
sektorunun müdiri Şaiq Səfərov fiziki teatr
anlayışı və cərəyanı barədə
qısa söz açdı. Vücud dilinin
insanın söz ehtiyatından daha zəngin olduğunu, hərəkəti
idarə etməyi öyrənməyin ənənəvi teatrda
çalışan aktyor üçün vacibliyini
vurğuladı. Sektor müdiri Moskvadakı “Fiziki teatr
laboratoriyası” layihəsinin yaradıcısı və rəhbəri
Lidiya Kopina haqqında da məlumat verdi.
Lidiya
Kopina. Standart teatr düşüncəsindən
baxsaq, öz yaşıdlarına ustad dərsi keçmək
baxımından çox cavandır. 35
yaşı var. Uşaqlıqda idmanla ciddi məşğul
olub, musiqi məktəbində də təhsil alıb. 2006-cı ildə Sankt-Peterburq Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetini dram teatrı
rejissorluğu və aktyor ustalığı ixtisası üzrə
bitirib. Rusiyada və xaricdə fiziki teatr və
rəqs üzrə dəfələrlə ustad dərsləri
keçib. Öyrəndiklərini, müxtəlif
teatr məktəbi və cərəyanlarında vücud dili
anlayışına dair biliklərini cəmləşdirərək
öz ustad dərsi proqramını yaradıb.
* * *
Lidiya
birbaşa məşğələyə keçməzdən
əvvəl öz ustad dərsi proqramı barədə məlumat
verdi. Dedi ki, yalnız dram teatrı
aktyorları ilə işləyir. Fiziki teatr qaydalarına bələdlik
aktyorun səhnədəki davranışına, hərəkətlərinə,
obrazı daha yaxşı, daha asan və rahat ifadə etməsinə
kömək edir: “Kino aktyordan bütün vücudu ilə
oynamağı tələb etsə də, teatrda bu, hər
şeydən vacibdir. Çünki zalda əyləşmiş
tamaşaçı aktyoru bütün – başdan-ayağa kimi
görür və izləyir. Əgər
aktyor öz vücudunu “danışdıra” bilmirsə,
tamaşaçı yalnız səhnədə “danışan
baş” görür və belə bir teatr onun
üçün artıq maraqlı deyil. Üstəlik,
fiziki teatr bilgisi aktyora öz bədənini idarə etməyi
öyrətdiyi üçün həm də onun təhlükəsizliyinin
təminatçısıdır. Çünki,
tənəffüs sistemi nizamlanır, oynaqların elastikliyi
artır, müntəzəm məşğələlər
aktyorun fiziki gücünü və dözümünü artırır”.
...İlk baxışdan adi görünən əzələləri
yumşaltma hərəkətləri ilə başlayan ustad dərsi
davam edir. Rus Dram Teatrının gənc aktyorlarının
arasında Şri-Lankadan gəlmiş konfrans
iştirakçısı da var. Lidiya gənclərə
onların nə etməli olduğunu rus dilində anladandan
sonra uyğun söz və ifadələrin
qarşılığını ingilis dilində axtara-axtara,
çox zaman da elə vücud dili ilə nə etməli
olduğunu qonağımıza başa salır. Qonaq isə söz və jestin, hərəkətin
50:50 nisbətində şərhini asanca anlayır. Hər halda onun tapşırıqları tam başa
düşdüyü cavanlardan geri qalmamasından
anlaşılır. Lidiya isə arada tərifləməyi,
yaxud irad tutmağı unutmur.
Elə biz də bilmədiklərimizi öyrənirik. Demə, bədəni
vücud dili “dərs”inə hazırlamaq üçün gərək
olan isinmə hərəkətlərinin, təmrinlərin
fiziki tərbiyə baxımından da əhəmiyyəti
böyükmüş. Həm də oturaq
işlə məşğul olan peşə sahibləri
üçün gərəkliymiş.
Lidiya tapşırıqdan tapşırığa
keçidi maraqlı şərhlərlə
dolğunlaşdırır.
“...Vücud
dili treninqi hərəkət stereotipini, düşüncə
stereotipini sındırmaq, təxəyyül kanallarını
açmaq üçün lazımdır...”
“...Sürət,
hərəkətdən hərəkətə sürətli,
bir göz qırpımında keçid aktyor
üçün çox vacibdir. O, obrazın xarakterini
açmağa, hərəkəti dəyişməyə
kömək edir...”
Bəzən
isə şərhlər iradlarla əvəzlənir:
“...Daha çevik hərəkət edin, yoxsa ki, sizin bu
sürətlə hərəkətinizə, yeriməyinizə
baxanda adama elə gəlir ki, pensiya yaşınız
çatıb...”
“...Obraza
girməyin, sadəcə, əzələləri,
oynaqlarınızı idarə edin. Fiziki teatrın pantomimdən
fərqi ondadır ki, siz obrazı illüstrasiya etmirsiniz, onu
vücudunuzu idarə edib danışdırmaqla göstərirsiniz...”
* * *
Nəhayət, ustad dərsi başa çatır. Dərsin sonunda Lidiya
iştirakçılardan soruşur: “Kimin sualı var?”. Aktyorlarla birlikdə mən də əlimi qaldırıram. Amma cavanları irəli buraxmaq lazımdır, həm
də bu dərs onlar üçündür. Suallar çox, vaxt dar. Aktyorlar
çəkilişə, məşqə, iki saatdan sonra
başlayacaq tamaşaya tələsir, Lidiyanı bakılı
dostları gözləyir, bir tərəfdən də
müsahibə. Amma fiziki teatr
anlayışının Azərbaycan teatrsevəri
üçün daha vacib olduğunu qarşılıqlı
olaraq nəzərə alıb, müsahibəni sona
saxlamırıq. Aktyorlar təşəkkür
edib dağılışan kimi söhbətə
başlayırıq.
- Lidiya,
xoş gəlmisiniz. Sizin ustad dərsiniz
çox maraqlı idi. Təşəkkür
edirik.
-
Çox sağ olun. Amma əslində
fiziki teatra “giriş kursu” səkkizsaatlıq məşq
prosesindən ibarətdir. Yəni iki saata hər
şeyi sığışdırmaq mümkün deyil.
- Əslində, fiziki teatr bir qədər yeni cərəyandır. Yəqin ki,
siz də ona yetənədək müəyyən bir yol gəlmisiniz?
- Əvvəlcə dramatik aktrisa olmuşam. Yəni, bu
gün də dram teatrında, başqa layihələrdə
paralel olaraq işləyirəm, kinoya, seriallara çəkilirəm.
Fiziki teatra gəlişim isə belə oldu.
Bir gün mən “Derevo” teatrında Anton
Adasinskinin tamaşasına baxdım. Gördüm ki,
heç bir söz demədən, vücudun dili ilə
danışmaq daha səmimidir, daha düzdür və daha
maraqlıdır...
- Yeri gəlmişkən,
psixoloqlar da məsləhət görürlər ki, kiminləsə
ciddi məsələyə dair söhbət edəndə onun
danışdığına qulaq asmaqla yanaşı, hərəkətlərinə
diqqət yetirək. Çünki insanın dili yalan söyləyə
bilər, vücudu isə yox...
- Elədir.
Fiziki teatrda aktyor hərəkətlər, jestlər
ilə danışır, üstəlik, o, bu teatrda heç
zaman yalan danışa bilməz, hərəkətlər
mütləq onu “ifşa edəcək”. Fiziki
teatr müəllif teatrıdır. Dünən
oynanılan tamaşa bu gün dünənkinin təkrarı
deyil, improvizəyə həmişə yer var. Dramatik teatrda
çalışan aktyor bu dili öyrənməlidir ki,
tamaşaçı onu anlasın. Bu gün, internet əsrində
insan evdən çıxmadan istədiyi bədii əsərlə
tanış ola, film, tamaşa seyr edə
bilər. O, teatra məhz emosional kontakt üçün, sənətlə
canlı ünsiyyət üçün gəlir.
- Dram
aktyoru da fiziki teatr qanunlarını biləndə...
- Onun
artıq öz vücudunu beynindən zorla idarə etməsinə
ehtiyac qalmır, düşüncə ilə vücuda onun nə
etməli olduğunu ötürür, obraz daha bitkin, daha
uğurlu alınır.
- Bəs
fiziki teatr bir cərəyan olaraq nə vaxt yaranıb? Qədim dövrdə ondan istifadə edilibmi? Məsələn,
pantomim teatrın tarixi çox qədimlərə gedib
çıxır...
- Əslində, fiziki teatr ən qədim dövr
teatrı saydığımız yunan teatrından da qədimdir. İnsanlar
ocaq başında halay vurub mərasim keçirəndə
sözdən yox, hərəkətlərdən, jestlərdən
istifadə edirdilər, öz istəklərini məhz hərəkətlə
çatdırırdılar. Bütövlükdə
teatrın, o cümlədən də fiziki teatrın
başlanğıcı həmin qədim dövrə gedib
çıxır. Teatrın şaxələnməsi,
janrların yaranması daha sonrakı dövrlərdə
baş verib.
- Rusiyada,
dünyada fiziki teatr cərəyanının
ardıcılları çoxdur?
-
Çox deyil... Bir teatr cərəyanı anlayışı
kimi onu ötən əsrin qırxıncı illərində
fransız Jak Lekok teatr aləminə gətirib, öz fiziki
teatr məktəbini yaradıb. İtaliyanın
“Ricci/Forte” teatr şirkəti fiziki teatr tamaşaları
hazırlayır. Amma rus dilində fiziki
teatra dair nə bir kitab yazılıb, nə də tərcümə
edilib. Teatrda çalışanlar, sadəcə,
ondan xəbərsizdirlər.
- Amma ola
bilməz ki, müxtəlif teatr cərəyan və məktəblərində
fiziki teatra dair heç nə olmasın...
- Niyə
ki, var. Hətta Stanislavski məktəbində də fiziki
teatrdan nəsə var, amma bütün biliklər, məlumatlar
dağınıqdır.
- Siz isə
onları cəmləyib sistem halına salmısınız və
artıq ustad dərsi də verirsiniz...
- Yox, mən pedaqoq deyiləm, sadəcə, gördüklərimi, oxuduqlarımı cəmləşdirib ildə bir-iki dəfə ustad dərsi verə bilərəm. Mən teatr işinin praktik tərəfi ilə məşğul olmağı seçmişəm. Özümü pedaqoq olmağa hazır hesab etmirəm. Belə baxanda, öz teatrımda öz aktyorlarımla həftənin beş günü məşğul oluram. İstəyirəm ki, onlar daha yaxşı çalışsınlar, özlərini daha yaxşı ifadə edə bilsinlər. Çünki bizim bir tamaşamız o birinə bənzəmir. Hər nümayişdə nəsə dəyişir, əvəzlənir.
- Sizin ustad dərsinizə baxa-baxa düşündüm ki, fiziki məşğələ aktyora təkcə vücudunu idarə etməyi öyrətmir. Müntəzəm məşğul olmaqla həm də fiziki cəhətdən orqanizmi möhkəmləndirmək mümkündür...
- Əlbəttə, fiziki sağlamlıq, əsəblərin sakitliyi insanın sağlamlığının təməlidir. Bədən bizim ixtiyarımızda olan yeganə real sərvətdir. Düşüncə, fikir, təxəyyül tam olaraq bizim deyil. Orqanizm sağlamdırsa, deməli, psixika sağlamdır. Psixika sağlamdırsa, vücudumuzda energetik kanalları açmaq, onlardan can və ruh sağlamlığı, təxəyyülün inkişafı üçün istifadə etmək mümkündür. Aktyor bütün bunları bilməlidir. Gündə 15 dəqiqə fiziki teatr təmrinlərinə vaxt ayırmaq bədəni tərbiyə edir, sağlamlığa xətər yetirmədən səhnədə necə yıxılmağı, necə dayanmağı, üstəlik, bütün bunları zorla yox, ifadəli etməyi öyrədir.
- Bildiyim qədər, bu gün təkcə bizim teatrın aktyorları yox, həm də Bakı ilə ilk görüşünüzdür. Təəssüratınız?
- Uşaqlar çox işləməlidirlər, bir qədər gərgindirlər. Ustad dərsinin sonuna yaxın artıq açılışdılar. Əgər məşğul olsalar, öz potensiallarına daha yaxşı bələd olacaqlar. Azərbaycan, Bakı barədə festivallarda, Rusiyada tanış olduğum dostlardan çox şey eşitmişəm. Bu gün şəhəri bir qədər gəzmək imkanım oldu. Bakı mənə Parisi, Barselonanı, İçərişəhər isə hətta Kolumbiyanın qədim Kartaxena şəhərini xatırlatdı.
Gülcahan MİRMƏMMƏD
Mədəniyyət.- 2018.- 7
noyabr.- S.1;5.