Əsl xəlqi XALQ ARTİSTİ
Bütün zamanların fenomeni, ayrıca
bir sənət odası, sənətkarlıq “ada”sı –
Əliağa Ağayev...
Dünyaya
gəlimindən 105 (1913), gedimindən 35 (1983) il keçən
bu anadagəlmə aktyor hər dəfə (!) səhnəyə
çıxanda sürəkli “çəpik”lərlə
(öz sözüdür) qarşılanıb, gurultulu
alqışlarla yola salınıb.
Belə sənətkar haqda danışmaq asan, yazmaq isə çətin. Nədən ki, nitqdə bütün hiss-həyəcanları vermək olur, yazı-pozuda isə yox.
Amma elə
məqamlar var ki...
Məsələn;
yazılmasa, bu sənətkarın milli teatr tariximizdə heç
kimsəyə nəsib olmayan duzlu danışıq tərzi,
analoqsuz səs tembri, uğundurucu jestləri, “şeytan”i ovsunu
statistik
tamaşaçını aldada da bilər ki, bu adam ali təhsil
görməyib.
Bəli,
yüz ilə yaxındı bütün Azərbaycanı qəşş
etdirən bu aktyorun gəncliyəqədəri
böyüklükdə yaradıb-yaşadığı
rollarla tərs mütənasib keçib; uşaqkən
ata-anasını itirib, 7-ci sinfi (özü də 17
yaşında!) bitirərək, gəmi təmiri zavodunda
çilingərliyə başlayıb, elə orada dram dərnəyinə
yazılıb və sənətin “sərrafgözlülər”i
tərəfindən Gənc Tamaşaçılar Teatrına
dəvət edilib. İlk rolu?..
Bu (və
şah obrazı Məşədi İbad) barədə 60
illiyindəki müsahibəsindən:
“- Hərdən ilk rolunuzu da xatırlayırsızmı?
- Əlbəttə! Heç onu – “Kapitan Qrantın
uşaqları”ndakı “Dik”i unutmaq olar? 1936-cı ilin
o yaz günü sanki dünyanı mənə peşkəşləmişdilər.
Sevincimin həddi-hüdudu yox idi. Elə
bilirdim, küçəyə çıxanda hamı məni
barmaqla göstərəcək!..
- Bəs
“O olmasın, bu olsun”dan sonra?..
- O
heç dəə! Hüseyn Seyidzadə o filmdə
gözəl ansambl yaratmışdı. Çox
da tələbkar idi. Rüstəm bəyin
evindəki davada iki-üç vedrə (Qoçu Əsgərin
alnına çırpılası) yumurta işləndi.
Fasilədə “bu qədər yumurtanı
çığırtma edib, iki-üç gün nahar edə
bilərdik” kimi zarafatlar edənlərə isə belə bir
“zarafat” qaytardı: “Amma tamaşaçılar ac qala bilərdi!..”
- Bəs,
o qədər “bolluq”da hambala “bir abbası”nı
qıymazlığınız?
- Bilirsiz,
qardaş oğlu, o vaxt mən tacir adamdım, qəpik-quruşla
işim yox idi...”
Bu adam –
həm
də Allah adamı, insaf insanı, “kristal”lıq nümunəsi...
Qızı
Gülçin:
“1918-ci
ildə ermənilər Tiflis azərbaycanlılarını
qırmağa başlayanda babam onların dilində
danışa bildiyi üçün sağ qalıb və dərhal
Bakıya köçüblər. Day xəbərləri
yoxmuş ki, burda vəziyyət ordakından da gərginmiş.
Hər halda “öz millətinin içində
olmaq da, ölmək də ordakından rahatdı” deyirmiş.
Atam
heç vaxt – nə səhnədə, nə həyatda, nə
ev-eşiyində “artistliyə” yol vermədi...
Xalq onu elə
çox istəyirdi ki! Xüsusilə, “O
olmasın, bu olsun” filmi ekranlara çıxandan sonra. Bir
də görürdün kimsə küçədə
qabağını kəsdi və... biz iki-üç saat
bazarlıq edib qayıdanda görərdik ətrafına bir
“kolxoz” adam yığışıb...
Atamın oynadığı “Hacı Qara”
tamaşasına Mircəfər Bağırov da gəlib
baxıb və tamaşadan sonra yanına
çağırtdırıb. 1937-də ortancıl əmimi
tutub aparıbmışlar deyə, atam ev-eşiyilə
vidalaşıb gedir. Amma sən demə,
Bağırov onu gözəl ifasına görə təbrikə
çağırtdırıbmış. Fəxri
adının olub-olmaması ilə də maraqlanır. Bir müddət sonra (1943) “Əməkdar artist”,
1954-də isə “Xalq artisti” (GTT-də ilk) adı verdilər.
“SSRİ Xalq artisti” məsələsi gələndəsə
bildirdilər ki, bununçün partiyaya üzv olmalısan.
Amma atam bu cazibəyə getmədi. Biz
razılaşması haqda təkid edəndəsə, dedi, bir
xalqın artisti olmaq kifayətdir, mən onsuz da xalqın
artistiyəm.
Həqiqətən də belə idi; onu hər yerdə,
bütün təbəqələrdən olan insanlar çox
istəyirdilər, müttəfiq respublikalarda keçirilən
bütün mötəbər tədbirlərin qapıları
onun üzünə açıq idi.
Qardaşımla mənə bircə qadağası
vardı ki, incəsənət sahəsinə getməyək. Bu səbəbdən
də, qardaşım Vaqif Teatr İnstitutunun (indiki ADMİU)
Rejissorluq fakültəsində oxuması “sirr”ini diplomu alanda
açdı. Atamsa, gülümsünərək: “Sən
bunu məndən dörd il məxfi
saxladın, mənsə bundan xəbər tutduğumu səndən
ömrüm boyu gizli saxlayacağam, - dedi. - Yaxşı, day
keçib, xeyirli olsun...”
Təhsil məsələmizdə çox ciddi idi. Deyərdi,
yalnız özünüzə güvənin, fikirləşməyin
ki, atamız bizə qiymət yazdırar.
İşə-gücə ictimai nəqliyyatla gedib-gəlirdi. Amma
başqalarına çox kömək eləyib.”
Oğlu
Vaqif:
“Atam bir gün trolleybusla gedəndə görür ki,
cavan bir oğlanın qanı “yanında oturduğu zənci tələbədən
də qaradı”. Soruşur ki, “adə, noolub”, oğlan dillənmir.
Dübarə sual edir: “Qoçaq, bəlkə gəmin
batıb”, deyir, yox, Əlağa əmi, mən atamın
altı ketmənçi qızının yeganə oxumaq istəyən
qardaşıyam, amma bir balım çatmadı. Atam deyir,
onlara bal lazımdı, tapaq aparaq də.
Nəysə,
gedirlər instituta, atam qəbul komissiyası üzvlərindən
onun ailə vəziyyətini və güclü oxumaq həvəsini
nəzərə almalarını xahiş edir və iş
yoluna qoyulur. Günlərin bir günü həmin
oğlan rayondan bizə nə gətirsə
yaxşıdır? Bəli, bəli, həqiqi bal! Bəs atam neyləsə
yaxşıdır? Onu səhər süfrəsinə əyləşdirdi,
sonra gətirdiyinə işarəylə: “Bunu isə apar
yataqxanaya, tələbə yoldaşlarınla qış uzunu
nuş eləyin. İmkanın olsa, belə bir “tost” da irad et
ki, Əliağa əmi yaxşılığı
yaxşılığa xırdalayanlardan dögül”...
Xalq
artisti Əliabbas Qədirov:
“Bizim
“Əliağa əmi”miz aldığımız qonorardan “bir
abbası”nı da “ora-bura” xərcləməyə qoymazdı.
Deyərdi, hamısını aparın verin ailənizə.
İşdir, iştahanızdan “birşey-mirşey” keçsə,
gəlin mənə ərz edin ki, pəs, məşədi,
bir filan-kalan manat ver, gedək “araq-çaxır” bəyin
atasını yandıraq...”
Bu məşhur teatr-kino “Məşədi İbad”ı həm
də həyati Məşədi idi.
Xanımı
Cəvahir Ağayevanın köhnə müsahibələrindən
fraqmentlər:
“O, “Azdrama”ya Şıxəli Qurbanovun təkidilə (“Azərbaycanın
baş səhnəsi Mirzəağa Əliyevsiz qalıb, məsləhətdir
ki, Ə.Ağayev oraya getsin”) keçdi. Gənc
Tamaşaçılar Teatrının ilk aktyoru Süleyman
Ələsgərov (məşhur “Cəbiş müəllim”)
isə onu bu sözlərlə yola saldı: “Əliağa, sən
bu teatrın qapısına qıfıl vurub gedirsən, bundan
sonra buranın tamaşaçıları da “Azdrama”ya gedəcək...”
Bir vaxtlar aktrisa olmuş mənciyəz sonralar teatrlara
tamaşaçı kimi gedərdim. Əliağa öz səhnə
çıxışlarına həmişə hələ pərdə
arxasında ikən başlar, tamaşaçılarsa bu səsi
əlbəəl tanıyıb, əl çalmağa
başlardılar. Kino rollarında da
seçilirdi. “Məşədi İbad”da
demişdilər “keçəlpapaq” qoy, o isə hər çəkilişə
şəvə saçlarını qırxdırıb
çıxırdı.
Hələ
“Evlənmək istəyirəm”dəki “bomba rabatay” dediyi (dedirtdiyi)
qarodovoy Kərbalayı Zal! Deyirdi, bizim rejissorlar klassiklərimizin
bağ-bağatında nə qədər çox gəzişsələr,
o qədər əla güllər vurarlar! Kərbalayı Zal
rolu ona tapşırılanda, uşaq kimi sevindi! Bərk xəstə olsa da, onu evdə saxlaya bilmirdik.
Nə danışırsız, - deyirdi, - mən
Kərbalayı Zalın yolunu neçə illərdi gözləyirəm.
İndi deyirsiz, ona bivəfa çıxım?!”
İşləməkdən yorulmurdu; o sayaq dəmir hafizəsi
ola-ola, vaxt-bivaxt mətnləri təkrarlayırdı. İmprovizələri isə
hamıya bəlli!
Bir gün Adil İsgəndərov onu
çağırtdırıb, deyir, Əliağa, istəyirəm
bu filmdəki (“Əhməd haradadır”) “xəzinədar”
epizodunu sən yaradasan. Bircə günlük işdir...”
Sonralar
Adil müəllim danışırmış ki, bir də
gördüm, Əliağa – dazbaş, yekəbığ və
çiynipencəkli halda gəlir. Soruşdum ki, qadam, bu nədir
belə, dedi ki, səbir elə, görəcəksən. Birdən qayıtdı ki, bir erkək toğlu gətirsinlər.
Bir çoban bu tapşırığı
çox xoşluqla yerinə yetirdi. Əliağa
üzünü kino işçilərinə tutub:
“İç-ciyəri mənim, qalanı sizin” – dedi, əla
bişirilmiş xörəyini götürüb girdi kassaya və
mənə üz tutub, dedi, Adil müəllim, çəkə
bilərsən.
Mat-məəttəl qaldım. Mən beş-on dəqiqəlik
iş bilirdim bunu. Amma Əliağa əməlli-başlı
dəstgah açmışdı; bu kiçicik “xəzinədar”
rolundan gözəl bir sənət xəzinəsi yaratdı və
bu personaj, yaddaşlarda filmin əsas obrazları səviyyəsində
qaldı, Moskvada filmin “təhvil”i zamanı kino mütəxəssisləri
bu obrazı məxsusi vurğuladılar”.
Kinoşünas Aydın Kazımzadənin “Əliağa Ağayev xatırlamaları” içərisində hamının (hərənin bir cür) keçirdiyi bir “nostalji” də var: “Ə.Ağayevin oğlu Vaqiflə məktəb partadaşı olmuşuq. Ovaxtlar müəllimlər şagirdlərlə bağlı hər hansı problemçün valideynləri məktəbə çağırardı. Vaqifə görə həmişə atası gələrdi. Təsəvvür edin; bu məşhur aktyor qapını açıb, “icazə olar?” - deyə sinif otağına daxil olur! Biz için-için uğunar və o (özünəməxsus ləngər və mimikalarının hər biri bir teatr tamaşası və ya kino obrazını xatırladaraq) keçib arxa partada oturana qədər özümüzü güclə ələ alardıq. Bəli, Əliağa müəllimin “həyati” obrazları da çox maraqlı idi...”
Və...
Həkimlər ömrünün son on ilini xəstəliklə də mübarizə aparmış bu azmana “sənə işləmək olmaz” deyirmiş, o isə: “Mən işləməsəm, ölərəm!”.
Və... siz Allah, bütün ömrü uzunu xalqı “gülməkdən öldürmüş” bu adamın ölməyinə baxın: dostları ilə deyə-gülə keçirdiyi məclisdə “...elə ürəkdən güldü ki, ürək damarlarından biri qırıldı və...”
Sonda, bu əfsanəvi sənətkarın gənc dostlarından Xalq artisti Tariyel Qasımovun xatirələrindən:
“Qastrollara gedəndə onun iştirak etdiyi tamaşalar anşlaq olardı. Hətta tamaşadan sonra da ondan əl çəkmirdilər. Axırda administrator deyirdi, ay camaat, bu kişini buraxın, gedib bir tikə çörək yesin... Belə bir (!) Xalq artisti Fəxri xiyabanda dəfn edilmədi; nə var-nə var, partiya üzvü deyildi…”
Tahir ABBASLI
Mədəniyyət.-
2018.- 9 noyabr.- S.6.