Böyük aktyorun həyat
OBRAZı
Sənət səhnəsində yüzlərlə
obraz yaratmış Abbas
Mirzə Şərifzadənin YAŞAM “rol”u...
Özü də o çağlarda ki, bu xalqın dini fanatizmlə yaşayan yarıdan çoxu bu peşəni hələ də “məkruf”-“mürtəd”, fani politizmlə məşğul olan arıdan “bolşe”si isə “propoqandist” hesab edirdi. Səhnələrdəki Əbdül əmilər (“Solğun çiçəklər”) “mütrüb”, belələrini fiziki-psixoloji hədəfdə saxlayan əlitapançalı Əbdülxalıq (öz bibisi oğlu Hüseyn Ərəblinskini güllələyən) dayılar “avtoritet” sayılırdı...
Şərifzadə soyadlı bu korifeyin həyat-yaşam şərəfzadəliyi bütün dövrlərin hər tür iş-peşə sahələrindəki halallara belə bir fəlsəfə də yaşatmaqda; tez-tez rol dəyişmək sənət səhnəsindəkilərə şan-şöhrət gətirər, həyat səhnəsindəkilərə tör-töhmət! Birincilər haqda: “hər gün bir obraz yaradır” deyərlər, ikincilər barədə: “gündə bir rola girir!”. Birincilərin rollarını ədəb-irfan ədibləri yaradır, ikincilərininkini öz xislətləri. Bu “ikinci” rol – siyasət-rəyasət səhnəsindəkilər tərəfindən oynanılanda isə (elə bu qəhrəmanımızın dövründəki bir dramaturqdan təbdillə desək), “vay şələküm-məəlləküm”!..
Və o
“ikili illər”də iki ad...
Hə, əfəndilər! O illərin
sənət və şəxsiyyət şərəfzadələrindən
olan bu Şərifzadə
cəmi ikicə ildə iki adla
təltif-“təltif” olunub: 1935-də Xalq artisti, 1937-də “xalq düşməni”...
Hansı ki, dünya səhnəsinin minillik brendi Hamlet Azərbaycan səhnəsinə onun qədəmiylə ayaq açıb. Dünya teatrının bu
baş monoloqunun - ədəbi-fəlsəfi “Olum,
ya ölüm” sual-nidasının ilk səslənişi
onun dilindən eşidilib. Və sən demə, 1927-ci ildə baş vermiş bu teatral “ayaqaçdı”nın həyati-repressial
mənzil başına
onca, bu antoqonal xitabdakı ikinci kəlmənin “vüsal”ına on bircə
il qalırmış...
İstintaq işinin nömrəsi
“6453” idi...
Hə,
“say”ı yox, “nömrə”si. “Say” – onun yaratdığı obrazları,
sənət və şəxsiyyətinə vurğunları,
barəsində yazılan
məqalə, monoqrafiya,
xatirat və amansız qəddarlıqlar
altında keçən
istintaq günlərini
haqq-hesaba alarkən işlənər. “Nömrə”
isə, həm də xalq atmacalarından
olan “nömrə gəlir” ifadəsini, bu millətin qaymaqlarının yığılıb
ayranlaşdırılması, çiyinlər üstdəki
ali qafaları
məğmun günə
qoyub, oraq-çəkic
“uklon”lu muskullardan sərbəst-sərrast yararlanmaq
və s. kimi rəsmi-ideoloji nömrələri
də assosiasiya edir axı...
Deməli,
sənətin “ekvator xətti” əsl şairlərin, siyasətinkisə,
ali aktyorların ürəyindən keçir;
anormal siyasi dövran dəyişimlərində
onlar da dilemma qarşısında qalmalı
olurlar: “oynayım, ya oynamayım?”. Amma bu deqradasiya,
daha çox, sənətin repressiyası
kimi anlaşılmamalımı?
Nəysə...
Onu qırx
dörd yaşını
qeyd edəcəyi ərəfədə həbs
ediblər. Öz evində qandallayıblar.
Mənzilində axtarış
aparıb, “ciddidən-ciddi”
“əşyayi-dəlil”lər tapıblar: “bir ədəd teatr qılıncı”, “iki ədəd teatr tapançası” və: “Əldə olunmuş məlumatlara görə, bir xarici dövlətin
xeyrinə casusluq edib”...
Yox, bu adam sadəcə, milliyyətçi,
sözündə-söhbətində siyasi quruluşa yarınmayanlardan imiş. “Əldə edilmiş”
o məlumatlar isə,
üç-dörd şarlatan
“dil”dən alınmış
böhtanlardan ibarət
olub. Nə var-nə var, bu sənətkar Gəncədə ikən
(1932) iki-üç yol
İran konsulluğuna
gedib və teatra (xüsusən, Şərifzadə sənətkarlığına)
hədsiz sevgisi olan konsul bu
truppanı iki dəfə iqamətgahına
dəvət edib...
Amma nə olsun, cavab verməlisən!
Lakin, yarı bir ömürdə
neçə-neçə bitkin
obrazı, həyat və sənət duallığını ehtiva
edən dialoqları, qəlbləri hayqıran monoloqlarıyla salonları
lərzəyə gətirən
bu universal natiq zirzəmilərdə qeyri-adi pantomimliklə susub. Ürəyində yalnız H.Cavidlə M.Müşfiqin əsərlərini,
doğal azadlıq düşüncələrini təbliğ
etmək “ittiham”ına qol qoyan bu insana
ölüm hökmünü
(16 oktyabr 1938) imzalayanların
bir aya qədər
susmaları haqda isə o, güman ki, monodialoqlar edirmiş: “-Bəziləri
haqda bəzi ifadələrə qol qoyacağın təqdirdə
güllələnmə hökmünü
dəyişə bilərik.
– Mən bilmədiyim bir məsələ, tanımadığım bir
kəs haqda heç nə deyə bilmərəm!”. Hə, həmin
“əmrə-nömrə”li illər milli mədəniyyətimizi ucaldası
ən istedadlıları
bir-bir seçib, birər-birər gülləyib-güllələyir,
sürgün “sürmə-vəsməli”
qaş-gözetmələr, siyasət-sənəd yaradıcılığı
millət-sənət yaradıcılığını
üstələyir, “plan-öhdəlik!”
bağıran hökumətlə
işbirliyinə girmiş
zatıqırıq lakeyzadələr
bəyzadələri, əslzatları
bolşevizm maşınının
baqajına qoymaqdan yorulmur, sürtük sitatlar zaldan-zala, milli düşüncəli
ali zatlar “padvaldan-padvala” ötürülürdü.
Deyirlər, onlardan biri (guya R.Axundovun
“əksinqilabçı millətçi
təşkilata cəlb
etdiyi” teatr direktoru) fiziki zərbələrdən necə
sustalıbmışsa, müstəntiqin
israrla, dönə-dönə
soruşduğu “Şərifzadə
də?!” sualını
sonda yalnız gözlərilə inkar edə bilirmiş...
Həyatdan çox erkən
getmiş bu mogikan sənətə daha tez gəlmişdi:
Doqquz yaşında!
Teatr sənətinə meyilli (Şamaxıda dini tamaşalar hazırlayan) əmisi “Şəbeh” tamaşasındakı əsir
qız uşağı
rolunu həmin bu qardaşı oğluna tapşırır
və özü oynadığı Şümür
surətini daha canlı yaratmaqçün
gözlərində qəzəb,
əlində qılınc
bu zavallı əsir “qız”ın üstünə necə cumursa, Abbas qışqıra-qışqıra qaçıb, məzlum-müslimə
qadınlar arasındakı
anasının qucağına
atılır. Ancaq o qucaqdan
düşüb, on yaşına
çatanda (1903) gimnaziyaya
daxil olur, məktəbin bütün
törən-tədbirlərinin baş qəhrəmanına
çevrilir.
Hər dəfə rolda ikən neçə-neçə
“yad”ın da ona valideyn məhəbbətilə
baxmasından xüsusi
zövq alan
Abbas o illərdəki
bir hadisəni bütün həyat və yaradıcılığı
boyu məxsusi bir həyəcanla xatırlayırmış. O “hadisə”nin içində on bir yaşlı Abbas, onun həmin
tədbirdə şeir
söyləmək arzusunu
məmnuniyyətlə qəbul
edən bir gimnaziya müəllimi, bir də - söylədiyi
“Şairin ölümü”
şeirinə gurlayan alqışlar vardı. “Şeiri söyləyəndə
elə bilirdim, dilim ağzımda şişibdir. Bədənim gah qızır, gah soyuyurdu. Ancaq bütün diqqətim şeirin sözlərində,
məna və məzmununda idi. Bu, məni bir
tərəfdən sakit
edir, bir tərəfdən daha da coşdururdu. Yavaş-yavaş hiss etdim ki, tamaşaçılardan
çəkinmirəm”.
Canında baş verən
bu ilk “sənət zəlzələsi”ni 1937-də
baş verəsi siyasi vəlvələyə
qədərki hər şeydən - müsbətli-mənfili
hər olaydan daha çox yad edən Abbas
hərdən 1902-ci il
zəlzələsindən sonra
Şamaxıdan Bakıya
köç edən atası Mirzə Rəsulun onu ya ticarətçi, ya çinovnik görmək arzusunu da xatırlayırmış...
...Əcəba, əgər
o, xatırladıqları içərisində
sonuncu iki peşədən hər hansı birinin ardınca getsəymiş,
sonralar onun saysız-hesabsız pərəstişkarları,
yüzlərlə yazı
yazmış oçerkçilər,
tənqidçilər, teatr-kino
mütəxəssisləri, milyonlarla oxucu, kino-televiziya tamaşaçıları
sənətimizi onsuzmu
xatırlamalı olacaqmışlar?!.
On beş yaşında
Molyerin “Zorən təbib” əsərinin tamaşasında oynadığı
epizodik roldan üç il sonra onu əsl
sənətkar kimi təsdiq edən Qacar obrazını yaradır. Bu ilk böyük
uğur, hətta əsərin müəllifi
Ə.Haqverdiyevin onu “Şah Qacarın padşah yaradıcısı!”
adlandırması Abbas
Mirzədə qətiyyən
arxayınlıq yaratmır.
Sənətin “gecə-gündüz”, “vaxt-bivaxt” təyinli axtarışlarını, ləzzət
dolu narahatlıqlarını
davam etdirən gənc aktyorun adı müqtədir səhnə ustaları sırasının önlərində
yer alır. Teatr tənqidi, neçə-neçə
adlı-sanlı sənət
xadimi “Abbas Mirzə fenomeni” haqda danışır, məqalələr yazır,
fikir bölüşürlər.
Bu fikirlərdən ən
ümumşayanı C.Cabbarlıya
məxsus: “Abbas Mirzə məktəb görməmiş, sənət
və onun üsullarını özü
öyrənmişdir. Lakin o, böyük
bir talantdır.
O öz-özünə doğulmuş
bir sənətkardır...”
Bu talant roldan-rola inkişaf edib dəyişdikcə, Azərbaycanın böyük teatr odasının ab-havasını da təzələyirmiş. Bu dəyişimi kino sahəsində də reallaşdıracaqmış ki, bundan duyuq düşən milliliyi lillilər, örüşlərini tez-tez dəyişənlər onun qarşısını alıblar. Ancaq o, Azərbaycan səhnəsi üçün, bu məbəd-məktəbin davamçıları üçün Otello, Şeyx Sənan, Don Kixot, Karl, Teymur Ağa, Maqbet, Səyavuş, Hamlet, İblis, Dəli Knyaz kimi nümunə-obrazlar qalereyası yaradıb gedib...
Səhnə “özgə”lərini yaşaya-yaşaya özünü unudan bu böyük özgürümüz bu milli sənət-qeyrət yolunun onu “37” doğanağına doğru aparacağının fərqinə vara bilməyib...
Bu qəbil talelər haqda fikirləşəndə, yaxud yazıb-pozanda ayrı-ayrı “zaman”-“dövr” kəsimləri adamın gözündə çox miskinləşir. Lakin, “noolsun”? O qara ünvanların qarasına deyilənlər “daldan atılan daş”...
Bu qəbil, bu tip insanlarçün (bir az da “xüsusi”ləşdirsək, səhnələrdə cürbəcür “buqələmun” obrazlar yaratmışlarçün) ikiüzlü siyasi quruluşlarda yaşayıb-yaratmaq – bütöv bir psixoloji və həyati tragediya!..
Bu kişinin Mərziyə Davudova ilə izdivacından doğulmuş qızı (o repressiyanın “oğlan” çağlarında on iki-on üç yaşı olan və qorxudan “zadə”ni “ova” ilə dəyişməli olmuş) Firəngiz Şərifova da sonrakı uzun illərdə bu soyadın adına layiq yaşayıb (təbii ki, müdam “ikili”lik məhkumluğunda; sənətdə bədii-teatral aləmlər yaradıb, həyatda real-sosial ələmlər yaşamaqla).
Əcəba, bu qəbil əyilməz atalar çox yaşasaydılar, öz nümunəviliklərilə gör nə qədər millisoyad xanımlar, bəylər yetişdirərdilər...
Tahir ABBASLI
Mədəniyyət.-
2018.- 16 noyabr.- S.6.