Yaşasaydı deməyin…
Adətən, haqq dünyasında olan kimisə xatırlayanda sözə belə başlayırlar ki, yaşasaydı…
Lakin xoş əməlləri, şirin xatirəsi yaşayan şəxs üçün necə deyəsən ki, yaşasaydı? Bu söz onlara, xüsusilə də görünüşü, səsi lent yazılarına həkk olunmuş sənət adamlarına heç yaraşmır axı… Kino aktyorlarına da xüsusən!.. Bilirsən ki, özü deyil, rola girib, başqalaşıb obraz yaradıb. Bilirsən ki, gördüyün kinodur, film başa çatanda istehsal olunduğu tarix yazılacaq. Amma, yenə də amma. Yenə də dilin dönür, deyirsən ki, filankəs yaşasaydı, filan yaşı tamam olacaqdı.
Həsən
Turabov da bu il 80 yaşına
çatdı. Əslində, 80 yaşı təqvimlə
24 martda tamam olmuşdu, bu günlərdə isə (15 noyabr) təntənəli
yubiley mərasimi gerçəkləşdi.
Biz görkəmli aktyorun bu yaşına onsuz gəlib
yetişdik.
Onu təkcə həyatda tanıyanların yox, səhnədən,
ekrandan tanıyıb sevənlərin də öz Həsən
Turabovu var idi.
Birimiz üçün o, əbədi
olaraq Kamran (“Unuda bilmirəm”), o birimiz üçün Gəray
bəy (“Yeddi oğul istərəm”), başqa birimiz
üçün Hamlet (“Hamlet”), kimlər üçün isə
Nicat (“Mahnı dağlarda qaldı”), Qiyas (“Şəhərin
yay günləri”), Kəbirlinski (“Dantenin yubileyi”), Həsən
müəllim (“Bəyin oğurlanması”) idi… Bu
siyahını görkəmli aktyorun istər teatrda, istərsə
də kinoda yaratdığı obrazların sayı qədər
uzatmaq olar. Amma siyahını uzatmağa nə
ehtiyac? Onsuz da sizə öz
tanıdığım Həsən Turabovu tanıtmaq istəyirəm.
Yaşım, tamaşaçı stajım imkan vermir ki,
onun Hamletindən, İsgəndərindən bəhs edim, yaxud
Gəray bəyə kütləvi tamaşaçı
heyranlığının, nifrətinin təəssüratını
bölüşüm. Amma nə xoş mənə ki, Həsən
Turabovu şəxsən tanımaq qismət oldu, onu həyatının
nizamı pozulmamış günlərində də, oğul dərdindən
içini yediyi günlərində də yaxından
gördüm. Hə, bir də xatirələrdən
- onu uzun illər yaxından tanımaq xoşbəxtliyini
yaşamış sənət adamlarının xatirələrindən
sızan cizgilərlə dolğunlaşan Həsən müəllim
obrazı var yaddaşımda.
İraddan
nəticə çıxaran cavan oğlan…
Həsən Turabov aktyorluqdan daha əvvəl səsi ilə
tanınıb.
Təzə yaranan milli televiziyada, respublika
radiosunda çalışan sənət sərrafları
çox sakit, içindən boy göstərməyə cəhd
etməyən bir cavan oğlanı hələ tələbə
ikən büllur saflığında dolğun səsinə
görə bədii qiraət proqramlarına dəvət edirlər.
Belə proqramların birində o, Mikayıl
Müşfiqin “Yenə o bağ olaydı” şeirini oxuyur.
Həmin təsirli çıxışın ertəsi
günü görkəmli aktyor Ələsgər Ələkbərov
teatrda onu görəndə deyir:
- O
şeir deyən oğlan sən idin?
- Mən
idim, - deyə Həsən Turabov müqtədir aktyordan yəqin
ki tərif eşitmək ümidi ilə dillənir.
-
Çox pis! Elə bildim ki, Əli Zeynalovdur
şeiri deyən.
Ələsgər Ələkbərov bu fikri nə gənc
aktyoru pərt etmək üçün demişdi, nə də
Əli Zeynalovun bədii qiraət qabiliyyətini
aşağılamaq üçün. Sözünü kəsə
demişdi ki, gənc oğlan təsir altından tez
çıxsın, öz yolunu tapsın. Elə bir
istedadın sahibi şəksiz ki, gec-tez öz yolunu
tapacaqdı, sadəcə, Ələsgər Ələkbərov
kimi nəhəngin təpkisi bunu mümkün qədər tez
tapmağın xeyrini anlatdı...
Görkəmli rejissor, Xalq artisti Vaqif Əsədov əziz
dostu barədə xatirəni mənimlə bölüşəndə
düşünürəm ki, görəsən, bu
günün tələbə aktyorlarına iradı bu cür
bildirsən, necə reaksiya verərlər?
İstedadının
memarına rast gələn aktyor
Belə baxanda boy-buxun, yaraşıq baxımından Həsən
Turabov o qədər də qamətli deyildi. Onun
bütün görkəminə canlılıq gətirən
iri badamı formalı, qonur rəngli gözlərinin ifadəsi
də teatr üçün öndə olan cəhət
deyildi. Teatr qabariti, ifadəli hərəkətləri,
uca səsi sevir ki, 300-500 nəfərlik salonun axırıncı
cərgəsində oturan da aktyorun
pıçıltısını eşitsin, obrazda
olduğunun fərqinə varsın. Bəli,
Turabovun yumşaq olmasa da, cingiltisi qulaq cırmaqlamayan yüksək
tembrli, qalın səsi var idi. Bəxti onda gətirdi ki,
Akademik Milli Dram Teatrında çalışan bir neçə
digər aktyor kimi o da istedadının memarına rast gəldi:
böyük rejissor Tofiq Kazımov! Gənc
aktyorun tamaşaçını cəlb edə biləcək
xarizmasını, daxilindəki potensialı o gördü,
inandı və… ötən əsrin 60-70-ci illərinin təkrarsız
sənət ulduzu parladı. Həsən
Turabovun səhnəyə gəlişi ilə teatrda daha gənc
aktyorların baş rollarda çıxış etməsi mərhələsi
də başladı.
Kəbirlinski
ilə Kabiriyanın oxşarlığı
Yaraşıq demişkən, Həsən Turabovun
gözlərində qəribə dərinlik var idi. Bu dərinlik
tamaşaçının diqqətini maqnit kimi özünə
çəkə bilirdi. Milyonların bunun
fərqində olmasından ötrü isə ekran gərək
idi. O, böyük ekranda da, televiziya tamaşalarında
da çox obraz yaratdı. Həm də onun kino fəaliyyətindən
söz düşəndə bir-birindən bipolyar fərqlilikdə
iki obrazın adını çəkirlər: Gəray bəy,
bir də Həsən müəllim. Ta demirlər ki, bu iki
rolun arasındakı dövrdə Həsən Turabov bir
şedevr də yaradıb: “Dantenin yubileyi”ndəki qocaman teatr fədaisi
Feyzulla Kəbirlinski obrazı!.. Bir
anlığa Elmlər Akademiyasındakı yubiley mərasiminin
çoxdan olduğunu biləndən sonra xanımının
yanınca pərt addımlayan qoca kişinin
baxışlarını gözünüzün
qarşısına gətirin... Aktyorun
baxışlarındakı məzlumluq ekrandan belə adama pərtliyin
göynərtisini ötürür... Eynilə Fellininin
“Kabiriyanın gecələri”ndəki son epizodda adi qadın həyatı
sürmək çabaları boşa çıxmış
baş qəhrəmanın üzüntüsünü
baxışları ilə çatdıran Cülyetta Mazini
kimi... İndi deyə bilərsiniz ki, Kabiriyanın halı
hara, Kəbirlinskinin durumu hara... Çözüb
dərinə gedəndə görürsən ki, elə
bütün aldanışların, bütün pərtliklərin
kökü eynidir.
Həsənağa
və Həsən ağa
Həsən (Həsənağa) Turabov “Azdrama”ya gələndə
bu kollektivdə bir Həsənağa da var idi. Həsənağa Salayev. Artıq çox məşhur, sevilən bir aktyor.
Adını çəkəndə
çaşqınlıq yaranmasın deyə, cavan Həsənağanın
adındakı ağanı ixtisara saldılar. Afişalarda da adını Həsən yazdılar,
televiziya, radio verilişlərində də onu Həsən
Turabov kimi təqdim etdilər. İllər ötdü,
Turabov öz şəxsiyyəti ilə elə bir nüfuz
qazandı ki, adını nəinki
çalışdığı, sonradan ilk və son
seçilmiş direktor kimi 14 il rəhbərlik edəcəyi
teatrda, sədri olduğu Teatr Xadimləri İttifaqında, ona
sadiq dost-tanış içində Həsən ağa kimi
çağırmağa başladılar. Əslində,
ağayanalıq onun davranışında,
baxışında, səhnədən kənarda heç zaman
uca səslə danışmamaq şakərində,
bacardığını işçilərindən,
dostlarından əsirgəməməkdə, bəzən hətta
hansısa aktyorun içkili olduğu üçün cərimə
meydançasında saxlanılan avtomobilindən ötrü
lazım olan ünvana öz ayağı ilə getməkdən
ərinməmək böyüklüyündə idi.
Özünüz deyil, qapınızı döyən
kişinin səhnəmizin İsgəndəri, kinomuzun Gəray
bəyi olduğunu görsəniz, xahişini yerə
salarsınız?..
Bənzərəm
bir qocaman dağa…
12 mart
1997-ci il. Milli Teatr
Gününün (10 mart) təbrikləri hələ köhnəlməyib.
Hər tərəfdə Novruz ovqatı duyulur.
Ölkənin bütün teatrlarında bayram tədbirlərinə
hazırlıq gedir. Novruzdan savayı,
martın 27-si Beynəlxalq Teatr Günüdür, 24-ü də
Həsən Turabovun doğum günü. 59
yaşı tamam olacaq. Yəqin budəfəki
doğum günündə də xeyli təbrik alacaq, geri
qanrılıb yaşadığı illərə nəzər
salacaq. Görəcək ki, hələ məktəbli
ikən aşiq olduğu, ilk və son məhəbbəti
Solmaz xanım da yanındadır, canından artıq sevdiyi
balaları Daşqın, Yalçın, Sevinc də, nəvələri
də.
Doğum gününə elə 12 gün qalmış,
martın 12-də bu xoş düşüncələrin
sırası qəfil qırılan inci boyunbağı kimi
qırıldı. Siyəzəndə polis zabiti işləyən
Daşqın iş başında cinayətkar gülləsinə
tuş gəldi. Ailənin böyük oğluna,
atasının cavanlığını təkcə zahiri
oxşarlığı ilə yox, həm də təmkini, xəfif
təbəssümü ilə xatırladan Daşqına dəyən
güllə bütün ailəni yaraladı…
Xain güllənin törətdiyi olay Həsən müəllimin
təkcə ruhunu, qəlbini deyil, cismini də yaraladı.
10 mart 1998-ci il. Azərbaycan Teatr Xadimləri İttifaqı yerləşən binadakı restoranda Milli Teatr Günü bayram edilir. Bakının bütün teatrlarından nümayəndələr yığışıb. Teatr yazarlarının arasında mən də varam. Deyirik, gülürük, təbriklər də bir-birinin ardınca sıralanıb. Arada Daşqınsız ötən bir ildə on il qocalmış, sınıxmış, iri gözlərinin parıltısı öləzimiş Həsən müəllimi süzürəm.
Görəsən, ciyərparasının il mərasiminə iki gün qalmış bayram təbrikini səmimi təbəssümlə qəbul edəcək qədər genişqəlbli, dözümlü olmaq hər kəsin hünəridirmi? Çətin…
1998-ci ildə
Xalq artisti Həsən Turabovun 60 yaşı tamam olurdu… Onun yubileyi aktyorun sənətinə, şöhrətinə
yaraşan tərzdə qeyd olunmadı.
Övlad itkisinin acısını göynəyən xatirəyə çevirməyə
bəs edəcək qədər zaman keçsə də, növbəti
yuvarlaq yubiley dönəminə çatmağa əcəl
möhlət vermədi. 65 yaşına 1 ay
qalmış, fevralın 23-də dünyasını dəyişdi.
* * *
Bu ilsə onun 80 yaşı tamam olur. Yubileyi ölkə
miqyasında qeyd edildi. Amma sizdən bir xahişim var: onun
haqqında televiziya verilişinə, çəkildiyi filmlərə,
oynadığı tamaşaların lent yazısına baxanda,
lap elə bu yazını oxuyanda “yaşasaydı” deməyin. Çünki Turabov
kimi sənət nəhəngləri cismən aramızdan
gedirlər. Köçdükləri də
təkcə haqq dünyası deyil, həm də bizim qəlbimiz,
qoruduğumuz xatirələrdir.
Gülcahan MİRMƏMMƏD
Mədəniyyət.- 2018.- 21
noyabr.- S.6.