Unudulmayacaq sənətkar xatirələri
Elə səhnə ustası var ki, onun sənət yolu bir teatrın yaradıcılıq yoludur, səhnəyə gətirdiyi hər bir yenilik teatrın yeniliyidir, yaratdığı hər obraz, hətta epizodik olsa belə, tamaşaçının yaddaşına əbədi həkk olunur. Belə sənətkarların əsas meyarı istedaddır. İstedad işığına gedən yolda isə heç kəs azmaz. Xalq artisti Məhəmməd Burcəliyev də bu cür sənət həyatı yaşayıb.
Məhəmməd İsmayıl oğlu Burcəliyev 1914-cü il aprelin 25-də Şəki şəhərində anadan olub. Burada beşillik orta təhsilini başa vurduqdan sonra 1930-cu ildə Bakıya gələrək Karl Libknext adına Fabrik-zavod məktəbinə daxil olub. O illəri aktyor öz xatirələrində belə yada salır: “1930-cu ilin əvvəllərində Bakıda sənət məktəbində oxumaq üçün şagird qəbulu ilə bağlı Şəkidə elanlar vurulurdu. Mən də oxumaq üçün özümü həmin məktəbə yazdırdım. Sənət məktəbinə gələrkən bizi çox yaxşı qarşıladılar və iş paltarı da verdilər. Bu sənət məktəbində həm qazma sənətini öyrənəcək, həm də təhsil almalı idik. Birhəftəlik təcrübə keçdikdən sonra təhsil alacağımız məktəbə gəldik. İlk dərsimiz ədəbiyyat dərsi idi. Zəng vuruldu və məktəbin direktoru yanında ortaboy, qarabuğdayı, qalın dodaqlı bir oğlanla daxil oldular sinfə. Direktor bizə dərslərimizdə və işlərimizdə uğurlar arzuladı. Sonra yanındakı oğlanı göstərib dedi:
- Bax, bu sizin ədəbiyyat müəlliminizdir. Özü də yaxşı şairdir. Yəqin ki, şeirlərini oxumusuz. Adı da Mikayıl Müşfiqdir.
Mən onun şeirləri ilə tanış idim. Amma üzünü görməmişdim. Müşfiq müəllim ədəbiyyatla maraqlananları çox sevirdi. Bir çox gəncin həyatında olduğu kimi, mən də şeir yazırdım. Bir gün Müşfiq müəllim dərsdən sonra mənim yazdığım şeirləri dinlədi. Qulaq asdı və bir söz demədi. Səhərisi gün mənim əlimdən tutub “Gənc işçi” qəzetinin redaksiyasında olan ədəbiyyat dərnəyinə aparıb üzv yazdırdı. Burada məni Süleyman Rüstəmlə tanış etdi. Yaxşı xatırlayıram. Mikayıl Müşfiqin “Buruqlar arasında” poeması Karl Libknext adına məktəbdə yarandı. Hər dəfə bu poemaya baxanda bütün hadisələr gözlərimin önündən keçir. Ölüm xəbərini eşidərkən yazdığı dörd misra yadıma düşdü:
Mən gəncəm, bilirəm istiqbalım var,
Hələ bədr olmamış bir hilalım var.
Yelkənim
açılır, qara yel, əsmə,
Mənim bu dəryada bir sandalım var.
O qara yel əsdi,
özü də nə yaman əsdi”.
Məhəmməd Burcəliyev peşə məktəbini
bitirdikdən sonra Fəhlə Pedaqoji Texnikumuna daxil olub. Bu məktəbin
bitirilməsi ilə əlaqədar olaraq təşkil olunan
konsert proqramında maraqlı çıxışını
gördükdən sonra Sabit Rəhmanın dəvəti ilə
1932-ci ildən Şəki Dövlət Dram Teatrında aktyor
kimi fəaliyyətə başlayıb. Üç il bu teatrda fəaliyyət göstərib və
maraqlı obrazlar yaradıb. 1935-ci ildən ömrünün
sonunadək – 1994-cü il noyabrın 25-dək
Gəncə Dövlət Dram Teatrında
çalışıb. 1967-1968-ci illərdə N.K.Krpuskaya adına Moskva Dövlət İncəsənət
Universitetinin Teatr aktyoru və rejissoru fakültəsini bitirib. 1948-ci ildə “Yadigar” adlı bir dram əsəri də
qələmə alıb. Həmin il
pyes Gəncə teatrında tamaşaya qoyulub. Tamaşanın
quruluşçu rejissoru Ağəli Dadaşov, rəssamı
Bəhram Əfəndiyev və musiqi tərtibatçısı
Şəmsəddin Fətullayev olub. “Yadigar”
pyesi 1948-ci ildə “Müasir dramaturqların əsərlərinə
baxış” ümumittifaq festivalında 3-cü dərəcəli
diploma layiq görülüb. M.Burcəliyevin
qəzet və jurnallarda 70-dən artıq məqalə,
resenziya və oçerki dərc olunub.
O, aktyor
kimi Gəncə Dövlət Dram Teatrının səhnəsində
300-dən artıq obraz yaradıb. “Od gəlini”ndə Altunbay,
“Aydın”da Səlim, “Nəsrəddin şah”da Cavad xan,
“Almaz”da Şərif, “Səyavuş”da Kərşivaz, “Fərhad
və Şirin”də Azər baba, “Otello”da Rodriqo, “Vaqif”də
İbrahim xan, “III Riçard”da Lord Hestinqs və s. obrazları
onun yaradıcılığının əsasını təşkil
edib. Bu teatrın səhnəsində M.Burcəliyev 11 əsərə
– C.Məmmədquluzadənin “Ölülər”, T.Məmmədovun
“Ürək yanarsa”, A.Məmmədovun “Həmyerlilər” və
“Bəraət”, T.Mahmudun “Onuncular”, S.Rəhmanın “Əliqulu
evlənir”, Q.Mehdiyevin “Oxşarlar”, Ş.Mehdiyevin “Mirzə Fətəli”,
R.Həmzətovun “Dağlı qızı”, Y.Əzimzadənin
“Anacan”, A.Şaiqin “Tülkü həccə gedir” pyeslərinə
quruluşçu rejissor kimi səhnə həyatı bəxş
edib.
Həmçinin
“Azərbaycanfilm”in istehsalı olan bir neçə ekran əsərində
yaddaqalan rollar oynayıb. “Mən ki gözəl deyildim” filmində
Əsgər, “Dəli Kür”də Allahyar, “Firəngiz”də
Sürücü, “Gözlə məni”də Bəy, “Köhnə
bərə”də İbrahim kişi, “Qəm pəncərəsi”ndə
Rəşid bəy və “O
dünyadan salam” filmində Hacı Baxşəli obrazları
aktyorun geniş yaradıcılıq imkanlarından xəbər
verir.
Məhəmməd Burcəliyev 1944-1945-ci illərdə
Fikrət Əmirov ilə birgə Gəncə Dövlət
Filarmoniyasını yaradaraq həmin illərdə bu mədəniyyət
ocağının direktoru işləyib. 1950-1955-ci illərdə
isə Gəncə Dövlət Dram Teatrının direktoru
olub. 1955-ci ildə respublikanın Əməkdar
artisti, 1958-ci ildə isə Xalq artisti fəxri adlarına layiq
görülüb. 1994-cü il
noyabrın 25-də Gəncə şəhərində vəfat
edib.
Jurnalist
Əhməd İsayevin 12 mart 1989-cu il tarixli “Kommunist” qəzetində Məhəmməd
Burcəliyev haqqında yazısında oxuyuruq: “...Əsl el
adamıdır. Kimsənin xeyrindən-şərindən
qalmaz. Elə ki, qəlbini açdın,
qayğı-kömək umdun, o dəqiqə qabağa
düşür, ərki çatan yerə məsləhətə,
minnətə gedir. Özünün min bir
qayğısı var. Yaşa dolub, oğul-uşağı da
çox. Özündən bir kəlmə
danışmaz, giley-güzarı xoşlayan deyil. Özgə dərdinə isə laqeyd qala bilmir.
Əlli ildən çoxdur səhnəyə
bağlanıb. Hamının sevimlisi,
ağsaqqalı olub. Gəncə Dövlət Dram
Teatrının salnaməsinə adı əbədilik
yazılıb...”.
Deyirlər ki, yaşamaq da bir sənətdir – taledən
hər kəsə bəxş olunan sənət. Əsl insan
odur ki, bu ömrü mahir sənətkar kimi yaşayır.
İnsan sənətkar olandan sonra isə ikiləşir,
sevinci də, kədəri də ikiqat artır. Sənətkarın
payına sevinc az düşür,
yaradıcılıq əzabları, nigarançılıq,
şübhələr onu sıxır. Ancaq bu əzablar
bağbanın becərdiyi ağacın meyvəsini dərənə
qədər keçirdiyi əzablar kimidir. İkinci bir əzab da var – acı illərin verdiyi mənəvi
əzab.
Məhəmməd
Burcəliyev təlaşlı, həyəcanlı günlərinin
birini belə xatırlayır: “1951-ci ilin soyuq yanvar ayı idi.
Bir gün xəbər gəldi ki, Mir Cəfər
Bağırov Ənvər Məmmədxanlının “Şərqin
səhəri” pyesinin tamaşasına baxacaq. Mən də teatrın direktoruyam, həm də
baş rollardan birini oynayıram. Fikrim budur
ki, Mir Cəfər Bağırovdan teatrın təmiri,
rekonstruksiya olunması üçün bir şey qopardım.
İşıqçılara
tapşırdım ki, Bağırov rolunu ifa edən aktyor,
Xalq artisti Əşrəf Yusifzadə səhnəyə
çıxan kimi, projektorları tuşlasınlar lojada
oturmuş katib Mir Cəfər Bağırovun üstünə.
Əmin idim ki, bu, ona xoş gələcək, mən
də teatrın dərdlərini həll edə biləcəyəm.
Tamaşa qurtardı, qulbeçələrdən biri rəngi
qaçmış halda qrim otağına gəlib dedi ki, Burcəliyev,
“Kişi” səni çağırır. Onun sifətində
mən öz faciəmi oxudum. Dedim,
axı hələ qrimimi silməmişəm. Doğrusu,
minlərlə adamı gedər-gəlməzə göndərən,
elə bizim teatrdan Ələkbər Seyfini sürgün etdirən
Bağırovla üz-üzə gəlməyə qorxurdum.
Qulbeçə getdi, bir azdan sonra daha təşvişlə
qayıdıb bildirdi ki, Bağırov deyir, eybi yoxdur, qrimdə
gəlsin. Sibirin şaxtası dondurdu
burnumu. Girdim kabinetimə.
Bağırov qəti səslə soruşdu:
-
Familiyan?!
Familyam yadıma düşmədi ki, düşmədi. Rəhbərlərdən
biri dedi ki, Burcəliyevdir, yəqin yadından çıxıb.
Mir Cəfər
Bağırov məni xeyli süzdükdən sonra,
gülümsündü, təbrik edirəm, - dedi. -
Yaxşı tamaşadır. Bəs teatrın
binası niyə soyuqdur?
-
Yoldaş Bağırov, 0,5 düyməlik
boru tapılmır. Ona görə də
qalmışıq belə.
O vaxt
şəhərin birinci katibi Ağamirzə Əhmədov idi.
Bağırov soruşdu:
- Bəs
bu Ağamirzə Əhmədov sənə kömək eləmir?
Katib də
təsdiq etdi ki, 0,5 düyməlik boru Gəncədə
tapılmır.
Bağırov getdi. Səhərə kimi özümə gələ
bilmədim. Bilmədim yeni tamaşa
üçün bu təbrik idi, ya ölüm fərmanı.
Hə, bu söhbət axşam saat 10-da oldu.
Səhər saat 9-da Dəmiryol vağzalından xəbər gəldi
ki, sizin teatrın adına 0,5 düyməlik
boru gəlib, gəlin
aparın”.
Teatrın vəziyyəti hər zaman Məhəmməd
Burcəliyevi düşündürüb. Bu səbəbdən
də onunla hər dəfə həmsöhbət olarkən
fikirlərini öz cib dəftərcəmə qeyd edirdim.
Bu gün həmin fikirlərə yenidən baxıram və
aktyorun 1993-cü ildə dediyi maraqlı düşüncələrini
bir daha oxuyuram: “Stanislavski deyir ki, teatr asılqandan
başlayır. Elə biz də gəlin əvvəlcə
teatrımızın asılqanına baş çəkək.
İlboyu burada heç zaman palto, papaq görməzsiniz.
Zalda oturan camaat soyuqdan əsir... Son zamanlar teatr
xadimlərini narahat edən ən vacib bir məsələ də
vardır. Teatrlar öz
tamaşaçılarını itirirlər. Bunun səbəbi nədir? Nə
üçün tamaşaçı teatrdan uzaqlaşır?
Səbəbini araşdıranda, müxtəlif
fikirlər, mülahizələr söylənilir. Bəziləri dramaturgiyamızın, bəziləri
rejissor işinin zəifliyini, ümumiyyətlə,
tamaşaların günün tələbinə cavab vermədiyini
qeyd edirlər. Əlbəttə, bu
sözlərdə də bir həqiqət vardır. Amma belə bir cəhəti unutmaq olmaz ki,
tamaşaçı teatra hər şeydən əvvəl
aktyor yaradıcılığına baxmağa gəlir. Tamaşaçını ən çox
maraqlandıran aktyordur. O teatr bədbəxtdir ki, onun
kollektivində tamaşaçı tərəfindən sevilən
aktyoru yoxdur. O aktyor xoşbəxtdir ki, onun öz tamaşaçısı
var. Keçmişdə teatr sahibləri (yəni antreprenyorlar
– A.B.) tamaşaçı tərəfindən sevilməyən
aktyorları işə götürməzdilər. İndi isə...
Diplomu var, cavandır, yaraşıqlıdır,
danışmağı bacarır – deməli aktyordur, deyib,
kollektivləri yarıtmaz, ağır yüklərlə
çətinliyə salırlar... Mən
heç vaxt tamaşaçını qınamıram. Tamaşa maraqlı, məzmunlu olanda həmişə
gəlirlər, baxırlar, xoş sözlər də deyirlər.
Budur, Altay Məmmədovun “Kişilər” və
ya Əfqanın “Qız atası” komediyaları otuz ildən
çoxdur ki, teatrımızda oynanılır. Həmişə də salon adamla dolu olur. Əsər də var ki, hansı yolla, hansı vasitə
ilə səhnəyə çıxdığını
bilmirsən, məcburi hazırlanır, iki dəfə,
üç dəfə göstərilib sıradan
çıxır. Onun getməyi elə bir
itki deyil, əsl bəla budur ki, biz neçə-neçə
tamaşaçını incik salıb, itiririk”.
Xalq
artisti Məhəmməd Burcəliyev 61 il
səhnədə olub, onunla nəfəs alıb, sevinci, kədəri
ilə yaşayıb. O öz yaradıcılığında,
“kiçik rol vasitəsilə böyük fikirlər ifadə
etmək çətindir” mülahizəsinin mənasızlığını
sübuta yetirməklə səhnədə hər obrazı
tamaşaçıya zəngin ifadə vasitələri ilə
təqdim etməyə çalışıb. Yəqin ki, belə
olmasaydı Gəncə Dövlət Dram Teatrının səhnəsində
Əfqanın “Qız atası” komediyasında Cavad kişi
obrazı ilə 35 ildə 3000 dəfədən artıq
çıxış etməklə tamaşaçı rəğbətini
qazana bilməzdi.
Onun Gəncə Dövlət Dram Teatrının repertuar
zənginliyini təmin etmək məqsədilə
dramaturqların yetişdirilməsində də xidmətləri
olub. Gəncədə yaşayıb-yaradan dramaturqlardan
Altay Məmmədov və Fəridə Əliyarbəyli ilk səhnə
əsərlərinin yaranmasının əsas səbəbkarı
kimi Məhəmməd Burcəliyevin xüsusi xidmətinin
olduğunu öz xatirələrində qeyd edirlər.
Altay Məmmədov
yazır: “Mənim 1954-cü ildə çap etdirdiyim
“Haralısan əmioğlu” hekayəsi əsasında qələmə
aldığım “Həmyerlilər” pyesinin maraqlı
tarixçəsi var. Bir gün dostlarımızla birlikdə
yeni tamaşanın ilk baxışından sonra oturub
yeyib-içirdik. Söhbət əsnasında çox
yaxın ailəvi dostum olan, Xalq artisti Məhəmməd Burcəliyev
qəfil mənə dedi:
- Altay,
deyirəm bəlkə bir dram əsəri yazasan. Hə?...
- Nə? Mən? Dram əsəri? Nə danışırsan, ay Məhəmməd?
Heç düşünmə.
- Niyə?
Çox duzlu və məzəli qələmin
var. Elə hekayələrin, oçerklərin bir
dünyadır. Sən gəl, bir
düşün.
-
Yaxşı, baxarıq, – dedim. Bu söhbətdən
bir müddət keçsə də Məhəmməd Burcəliyev
yenə də öz fikirlərində israrlı idi və mənə
dram əsəri yazmağımı təklif edirdi. Bir
gün isə o, mənə “Həmyerlilər”in
ideyasını verdi. Mən
bu mövzu ətrafında bir xeyli düşündüm və
qərara gəldim ki, “Haralısan, əmioğlu?” hekayəmin
motivləri əsasında bir özümü sınayım.
Belə də oldu. “Həmyerlilər”i
yazdım və pyesi Gəncə Dövlət Dram
Teatrının bədii şurasına təqdim etdim. Pyes oxundu və qəbul edildi. Tamaşanın
quruluşçu rejissoru isə elə Məhəmməd Burcəliyev
özü oldu”.
Dramaturq Fəridə
Əliyarbəyli isə “Xan qızı” tarixi dramının
yaranması haqqında öz xatirələrində yazır:
“70-ci illərin əvvəllərində Xalq artisti Məhəmməd
Burcəliyev mənim dram əsəri yazmağımın səbəbkarı
oldu. Mən bu xeyirxahlığı heç
zaman unutmaram. Biz ailəvi dost idik. Bir
gün yenə bir yerə yığışıb söhbət
edirdik. O, mənə Xurşudbanu Natəvan haqqında
pyes yazmağımı məsləhət gördü. Elə bu söhbətdən sonra mən Natəvan
haqqında axtarışlar etdim və “Xan qızı”nı –
ilk pyesimi yazdım”.
Unudulmaz sənətkar Məhəmməd Burcəliyev hələ çox-çox illər öz xatirələrinin işığında uzun və əbədi bir yol gedəcək. Bitməz, tükənməz bir yol. Bu yolun işığı isə sənətkarı daima xatirələrdə yaşadacaq. Ruhu şad olsun!
Anar BURCƏLİYEV
Teatrşünas
Mədəniyyət.- 2018.- 29
noyabr.- S.6.