Kinoya bağlı ömür
Muxtar Dadaşov “kino mənən saf, canını sənətə fəda edən istedadlı və professional şəxslərin əlində olmalıdır” deyirdi
Ötən yüzillikdə dərin məzmunlu yaradıcılığı ilə xatirələrdə, yaddaşlarda əbədiləşən neçə-neçə sənətkarımız yaşayıb. Belə sənətkarlardan biri kinorejissor, Xalq artisti Muxtar Dadaşov olub.
Muxtar Baba oğlu Dadaşov 1913-cü il sentyabrın 11-də Bakıda doğulub. Erkən çağlardan tale onun yolunu böyük sənət məbədindən salır. Akademik Dram Teatrının səhnəsində görkəmli dramaturq Cəfər Cabbarlının “Sevil” tamaşasında Gündüz rolunu oynayır. Bu, onun həyatında yeni səhifə açır. Qəlbində aktyor olmaq, görkəmli sənət ustaları ilə bir yerdə çalışmaq arzuları baş qaldırır. 1929-cu ildə Gənc Tamaşaçılar Teatrında işə düzəlir, rejissor assistenti kimi fəaliyyət göstərir, həmçinin epizodik rollar oynayır.
1931-ci ildə Bakı
kinostudiyasında operator assistenti
vəzifəsinə dəyişilir. Burada işgüzarlığı
ilə tanınır,
bir çox sənədli və bədii filmlərin lentə alınmasında fəal iştirak edir. 1933-cü ildə
ali operator təhsili almaq məqsədilə Moskvaya
gedir. Sənətin sirlərini dərindən
öyrənir, filmlərin
çəkilişində iştirak
edir.
1936-cı ildə böyük
ümid və arzu ilə vətənə
dönür. Bakı kinostudiyasında operator işinə qayıdır.
Xeyli vaxt sənədli filmlər çəkməklə
məşğul olur.
Araşdırmalarda göstərilir ki,
onun çəkdiyi filmlər həmişə
aktual olub. Dövrün
ictimai-siyasi hadisələri
həmin filmlərin əsas mövzusunu təşkil edib. “Sovet Azərbaycanı”,
“Ana yurdum Azərbaycan”, “Arazın o tayında”, “Sabir”, “Kür”, “Səadət yolu ilə”, “Əbədi qardaşlar” və s. sənədli ekran əsərlərində
vətənin əsrarəngiz
təbiəti, tarixi şəxsiyyətləri kino
dili ilə tərənnüm olunub.
M.Dadaşov kinonu həyatın aynası adlandırır və deyirdi ki, bu sənət
“mənən saf, canını sənətə
fəda edən istedadlı və
professional şəxslərin əlində olmalıdır”. Doğrudan da,
o, kinoya qəlbən bağlı olub. 1953-cü ildə lentə aldığı
“Arazın o tayında”
filmində qaldırdığı
problem bütöv Azərbaycan
ideyasından güc alıb. Həmişə bu problem ətrafında
düşünüb. Filmlərində kiçik epizod
da olsa belə,
bu mövzuya toxunub.
1945-ci ildə çəkilən
“Arşın mal alan” filmində o,
operator köməkçisi olur. Araşdırmalarda göstərilir ki, Xalq artisti Leyla
Bədirbəyli bu filmin çəkilişlərindən
söz düşəndə
M.Dadaşovun işini
xüsusi qeyd edərmiş: “Çəkiliş
zamanı rejissor Rza Təhmasib məndən soruşdu: “Nəyə görə istəyirsən ki, planlarını, xüsusilə
iri planlarını Muxtar Dadaşov çəksin?” Dedim, düzdür, Əlisəttar
Atakişiyev təcrübəli
operatordur. Ancaq ondan fərqli
olaraq Muxtar Dadaşov aktyorun daxili aləminə nüfuz edir. Bu sözlərim Rza
Təhmasibin xoşuna
gəldi”.
Onu da qeyd edək
ki, Muxtar Dadaşov “Kəndlilər”,
“Yeni horizont”, “Vətən oğlu”, “Sualtı qayıq T-9” adlı bədii filmlərin çəkilişlərində
operator kimi də çalışıb.
M.Dadaşovun quruluşçu rejissor kimi debütü “Qanun naminə” bədii filmi olub. Film yazıçı
Süleyman Rəhimovun
“Mehman” povesti əsasında çəkilib.
Filmdə əsərdən fərqli olaraq rejissorun fərdi yaradıcılığı maraq
doğurur. Bu isə əsərin ideyasına xələl gətirməyib, əksinə,
çox uğurlu bir film yaranıb.
Rejissorun digər ekran işi olan “Bakıda küləklər
əsir” filmi müharibə mövzusunda
çəkilən dəyərli
kinolentlərdəndir. O, müharibə
mövzusunda hələ
1943-cü ildə “Bakı
döyüşür” adlı
sənədli film çəkmişdi.
Ancaq istedadlı rejissor fantaziyasını bu filmdə yekunlaşdıra
bilmir. 1974-cü ildə
“Bakıda küləklər
əsir” bədii filmini çəkərək
istəyinə nail olur.
Filmdə xalqımızın müharibə illərində
arxa və ön cəbhədə göstərdiyi hünəri,
casusların ifşa edilməsi, qəhrəman
çekistlərin ayıq-sayıqlığı
nəticəsində Bakının
neft mədənlərinin
partladılmasının qarşısının
alınması ustalıqla
əks etdirilir.
O həm də araşdırıcı rejissor
olub. Çəkdiyi tarixi filmlər
üçün əvvəlcə
zəngin material toplayır.
Bir daha alimlərlə məsləhətləşir və
sonra onları lentə alır. “Nəriman
Nərimanov” sənədli
filminin çəkilişi
zamanı da belə olub. N.Nərimanovun Genuya konfransındakı
(1922) çıxışını əks etdirən kadrları Moskva arxivlərindən əldə
edir. Sonra həmin kadrları filmdə
canlandırır.
Muxtar Dadaşov
ömrünün son illərinə
qədər böyük
həvəslə filmlər
çəkir. Çəkilişlərdə
həm də bir məsləhətçi
kimi iştirak edir. Beləliklə, öz rejissorluq
məktəbini yaradır.
Onun yaradıcılığı Azərbaycan
kinosunun 50 ildən artıq bir dövrünü əhatə
edir. Ekran əsərləri bir çox ölkələrdə göstərilib.
Onun “Səadət yolu ilə” sənədli filmi Moskvada Ümumittifaq festivalında
qızıl medala, “Nəriman Nərimanov” filmi isə Tiflisdə xüsusi mükafata layiq görülüb.
Rejissorun gərgin və yaradıcı əməyi
dövlət tərəfindən
yüksək qiymətləndirilib. O, Əməkdar
incəsənət xadimi
(1960), Xalq artisti (1976)
fəxri adlarına, Dövlət mükafatına
(1980) və müstəqil
Azərbaycanın “Şöhrət”
ordeninə layiq görülüb. Görkəmli
sənətkar 7 may 1998-ci ildə
vəfat edib. Əbədiyyətə qovuşmasından
illər ötsə
də, bu gün də sənətsevərlər tərəfindən
hörmət və məhəbbətlə yad
edilir.
Savalan FƏRƏCOV
Mədəniyyət.- 2018.- 5
sentyabr.- S.15.