Bakıdan Orta Asiyaya
yayılan zərif səs
Görkəmli xanəndə, Əməkdar
artist Cahan Talışinskayadan
söz düşəndə
onun məlahətli səsi, yüksək ifaçılıq mədəniyyəti,
bir də keşməkeşli həyat
yolu xatirələrdə
canlanır.
Cahan Mir Rzaxan qızı
Talışinskaya 9 fevral
1909-cu ildə Lənkəran
şəhərində anadan
olub. 1918-ci ildə valideynləri Bakıya köçür.
Erkən
çağlardan fəallığı
və fərasətliliyi
ilə diqqət çəkən Cahan orta təhsilini başa vurduqdan sonra Qızlar seminariyasına daxil olur. Eyni zamanda musiqi
ilə maraqlanır,
piano və tarda ifa etməyi öyrənir. Əli
Bayramov adına
klubun nəzdində yaradılan bədii özfəaliyyət dərnəyinə
üzv olur. 1927-ci ildə Bakı
şəhər radio şəbəkəsində
işə düzəlir.
Cahan xanım 1934-cü ildə Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasının
solisti olur. Maraqlı konsert proqramı ilə silsilə çıxışlar edir.
Az vaxt
ərzində xalq mahnı və muğamlarının gözəl
ifaçısı kimi
şöhrət tapır.
Onun ifasında “Şahnaz”, “Segah”, “Bayatı-Şiraz” muğamları, “Qarabağ
şikəstəsi” daim
dinləyicilərin alqışları
ilə müşayiət
olunur. Lakin “Qatar” muğamı onun ifasında xüsusi yer tuturdu. Səsinin geniş diapazonu,
virtuoz səs tembrinə malik olması texniki cəhətdən mürəkkəb
olan bu muğamı
onun ifasında daha gözəl edirdi.
Araşdırmalarda bildirilir ki,
1930-cu ilin əvvəlində
Əfqanıstan şahı
Əmənulla xan Bakıya gəlir. Ali qonağın şərəfinə
verilən ziyafətdə
konsert proqramı təqdim olunur. Konsertdə Cahan Talışinskaya da çıxış edir. Konsertdən sonra şahın
xanımı minnətdarlıq
əlaməti kimi qızıl qol saatını müğənniyə
bağışlayır. Ertəsi gün Cahan xanım Azərbaycan Xalq Daxili İşlər
Komissarlığına (NKVD) çağırılır və
saatı birgünlüyə
ondan alırlar. Səhəri
gün saat qaytarılır. Saatın arxa
tərəfində “Cahan
Talışinskayaya Əmənulla
xandan” sözləri yazılmışdı.
Xalq artisti Bəhram Mansurov xatirələrində
Cahan xanımdan bəhs edərək yazır: “O, Cabbar Qaryağdı, Seyid Şuşinski, Xan Şuşinski, Həqiqət
Rzayeva, Qurban Pirimov, Zülfü Adıgözəlov kimi görkəmli xanəndələr
ilə bərabər konsert proqramlarında çıxış edirdi.
Eyni zamanda o özünü istedadlı folklorçu kimi də göstərirdi.
Çox az adama məlumdur ki, “Qubanın ağ alması”, “Uca dağlar”, “Dəli Ceyran” kimi xalq mahnıları
məhz ilk dəfə
onun ifasında lentə yazılıb”.
Tədqiqatlarda qeyd olunur ki, müğənni bu mahnıları Azərbaycanın rayonlarına
etdiyi qastrol səfərlərində toplayıb.
Bütün vasitələrdən istifadə edərək yeni melodiyaları yadda saxlayaraq onu dinləyicilərə olduğu kimi çatdırıb.
C.Talışinskaya
1933-cü ildə “Şərq
musiqi ansamblı”nın tərkibində
Moskva, Leninqrad (Sankt-Peterburq), Kiyev şəhərlərində qastrol
səfərlərində olur.
1936-cı ildə Moskva
və Sankt-Peterburq şəhərlərinə qastrolları
zamanı “Qatar” və
“Segah” muğamları,
“Uca dağlar” və “Yeni kənd”
mahnıları onun ifasında lentə alınır.
1930-cu illər repressiyasının
qara yelləri Cahan Talışinskayadan da yan keçmir.
Bir gün ona NKVD ilə gizli əməkdaşlıq təklif
olunur. Ancaq o, razılıq vermir.
Məhz buna görə də Cahan xanıma
1938-ci ildə Moskvada keçirilən ilk Azərbaycan
incəsənəti ongünlüyündə
iştirak etməyə
icazə verilmir.
Lakin sonra hansı səbəbdənsə yuxarıların
onun haqqında fikri dəyişir.
1939-cu ildə estrada artistlərinin
I Ümumittifaq müsabiqəsinə
qatılır və laureat olur. 1940-cı
ildə ona Əməkdar artist fəxri
adı verilir.
Bütün bunlara baxmayaraq,
qara kölgələr
ondan əl çəkmir. 1942-ci ildə 14 yaşlı oğlu ilə birlikdə həbs olunaraq “xalq düşməni” adı altında Qazaxıstanın
Petropavlovsk rayonuna sürgün
edilir. Oradan Özbəkistana köçməsinə icazə
verilir. Oğlu Nazimi Bakıya
göndərir, özü
isə Daşkənd filarmoniyasında solist ifaçı kimi işə düzəlir.
Müğənninin Azərbaycana qayıtmasına
bir təsadüfi hadisə kömək edir. SSRİ Xalq Komissarları Soveti nəzdində musiqi idarələrinin rəhbəri V.Surin
1943-cü ildə Daşkəndə
gəlir. O, Ümumittifaq
estrada artistlərinin
müsabiqəsində tanıdığı
Cahan xanımın
Tiflis şəhərində incəsənət işləri
üzrə idarədə
çalışmasına təyinat
verir.
Beləliklə, Cahan xanım
Tiflisdə Azərbaycan
teatrının səhnəsinə
qayıdır. Burada
Leyli (“Leyli və Məcnun”), Telli (“Arşın mal alan”), Əsli
(“Əsli və Kərəm”), Şahsənəm
(“Aşıq Qərib”)
rollarında çıxış
edir. Lakin bir müddət
sonra Azərbaycan NKVD-dən Tiflisə məktub göndərilir və onun sürgün
məsələsi qaldırılır.
Musiqiçini bu dəfə
əvvəllər Bakıda
yaşamış Zaqafqaziya
Hərbi Şurasının
üzvü, SSRİ xalq
deputatı Xavər Vəliyev xilas edir. Onun köməkliyi ilə
Cahan xanım Tiflisdə qalır və sonra Bakıya
qayıdır. Musiqili Komediya
Teatrının direktoru
Şəmsi Bədəlbəyli
onu teatra dəvət edir. “Arşın mal alan”, “O olmasın, bu olsun”, "Gözün aydın”, “Durna” operettalarında yaratdığı
Telli, Sənəm, Nargilə, Lalə obrazları hədsiz dərəcədə parlaq
və maraqlı alınır.
C.Talışinskaya oğlu ilə
birlikdə 1949-cu ildə
yenidən Daşkəndə
sürgün edilir.
Yalnız 1954-cü ildə, Stalinin ölümündən
sonra onlara bəraət verilir. Ancaq Cahan xanım Daşkənddə qalır.
Yaradıcılığının coşqun çağları
olsa da, səhnəyə çıxmaqdan
imtina edir.
Görkəmli müğənni doğma vətənə qayıtmaq istəməsə
də, tale yazısından
qaça bilmir. 1966-cı ildə Daşkənddə güclü
zəlzələ olur
və onların da evi tamam
dağılır. Bu hadisə onun Bakıya qayıtmasını
zəruri edir. Cahan xanım bir il sonra, 1967-ci ildə dünyasını dəyişir.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.- 2018.- 12
yanvar.- S.15.