Ömür bir qatardır,
insanlar - sərnişin
...Bu qatarın
sərnişinlərinin hərəsi
bir cür bədbəxtdir. Sevgilisini itirənin də
dərdi var, sevdiyi böyründə olanın da. Aldadanın da bəxti gətirməyib, aldananın da... Baxırsan, öz-özünə sual
verirsən ki, niyə bunların bircəciyi xoşbəxt deyil? Axı, belə olmur.
Ya da ki
belə olmamalıdır!
Bəlkə... bəlkə... xoşbəxtlər
qatardan istifadə etmir? Amma yox. Nəsə düz
gəlmir. Bunun adına ömür
qatarı deyirlər! Bu dünyaya gələndən
gedənədək hər
kəs bu qatarın sərnişinidir.
İstəsə də,
istəməsə də!
Onun yaşadığı
məkanda qatarlar şərqdən qərbə,
qərbdən şərqə
doğru getsə də, heç dəmir yolu olmasa da!..
Yanvarın 22-də
C.Cabbarlı adına
İrəvan Dövlət
Azərbaycan Dram Teatrı
136-cı mövsümün ilk premyerasını təqdim
etdi. S.Vurğun adına Azərbaycan
Dövlət Rus Dram Teatrının səhnəsində
görkəmli qırğız
yazıçı-dramaturqu Mar Bayciyevin «Sonuncu reys» dramı əsasında hazırlanmış
«Ömür qatarı»
tamaşası nümayiş
olundu.
Əsəri Azərbaycan dilinə
Əməkdar incəsənət
xadimi, yazıçı-dramaturq
Hidayət çevirib.
Tamaşaya teatrın yeni
baş rejissoru, Əməkdar artist Sərvər
Əliyev quruluş verib.
Görkəmli yazıçı-dramaturq Mar Bayciyevin əsərləri,
xüsusilə də dramaturgiyası milli ədəbiyyat çərçivəsini
çoxdan aşıb.
Öz əsərlərində zaman
və məkan fövqündə durmağı,
sırf milli məfkurəyə sığmayan
mövzulara toxunmağı
bacaran müəllifin
bir neçə əsəri indiyədək
Azərbaycan teatrında
və televiziyasında
səhnələşdirilib. «Ömür qatarı»
adı ilə səhnəyə çıxan
«Sonuncu reys» pyesinə isə, səhv etmiriksə, ölkəmizdə ilk dəfə
müraciət olunur.
Tamaşadakı hadisələr elə
qatarda cərəyan edir. Bu qatarın,
daha doğrusu, əsər qəhrəmanlarının
yerləşdiyi vaqonun
ən vacib adamı Bələdçidir
(Səmayə İsmayılova).
Onun sərnişinləri isə
boş vaqonda bir kupeyə sığışmağa məcbur
qalan Qadın (Əməkdar artist Esmiralda
Şahbazova), Kişi
(Tural Xəlilzadə),
Qız (Şəbnəm
Cəbrayılova) və
onun sevgilisi Leytenant (Elçin Hacıyev). Amma bu vaqonda hərbidən istefaya çıxdığından darıxdığı
üçün arvadına
qoşulan Bələdçinin
əri (Nicat Mirzəzadə) də yol gedir. Diplom işini yazdırmaq üçün qatarda Bufetçi (Rövşən
Cəfərov) işləyən
oğlan, bileti başqa vaqona olsa da, Yarısərxoş
sərnişin (Əməkdar
artist Vaqif Kərimov) də bu vaqonda
tez-tez görünür.
Bəs kimdir yırğalana-yırğalana
yol gedən bu sərnişinlər?
İlk baxışdan kübar qadına, aktrisaya bənzəyən ofisiant Qadın hara getdiyini demir... Musiqi məktəbində təhsil alan
Qız dəliqanlı
Leytenant sevgilisi ilə anasından xeyir-dua almağa gedir...
İşləri
düz gətirməyən
Kişi də başını götürüb
problemlərindən uzaqlaşmağa
çalışır...
Bir də ayılanda
özünü asmaq istəyən Yarısərxoş
var ki, olan-qalan
puluna Bələdçinin
qanunsuz satdığı
içkidən içib
yaşamağa davam edir. Amma onun da əslində
kim olduğunu,
nədən ayılmaq
istəmədiyini və
nəyə görə
içkiyə qurşandığını
bilmək üçün
ikinci hissəni gözləmək lazımdır.
Mar Bayciyevin dramaturq kimi böyüklüyü ondadır
ki, tamaşaçı
əsərin əvvəlində
hansısa personajın
aparıcı fiqur olduğunu zənn edir, əsas hadisələrin onun ətrafında cərəyan
etdiyini düşünür.
Amma dəqiqələr ötür,
tamaşanın ağırlıq
mərkəzi dəyişir,
bayaqdan bəri sənin ikinci dərəcəli qəhrəman
hesab etdiyin surət gəlib olur əsərin məğzini açan başlıca sima. Quruluşçu rejissor müəllifin
bu məramını və dəst-xəttini səliqəli və nizamlı şəkildə
davam etdirir. Üstəlik, əsərə
etdiyi əlavələrlə,
məsələn, rabitəçi
Leytenantın vaqon dəhlizində dayanarkən
Azərbaycanda çox
məşhur və sevilən mahnılardan olan «Cənab leytenant» mahnısını
oxuması tamaşanın
təsir gücünü
artırır. Tamaşaçı
zənn edir ki, əgər Leytenant bu mahnını
oxumasaydı, bayaqdan bəri xoşbəxt zənn etdiyimiz Qadın sərnişin öz dərdini danışmazdı, xəyanətdə
suçladığı hərbçi
sevgilisinin qəfil əcəl üzündən
onu axtarmadığını,
indisə təsəlli
üçün üzünü
görmədiyi, ona baldız olmağa macal tapmamış qadının yanına getdiyini söyləməzdi...
Amma yenə də əsas qəhrəman onlar deyilmiş...
Əgər Qız Leytenantın onu yenicə tanış olduğu Qadına dəyişdiyini zənn edib çöllükdə
yolayrıcında nəfəs
dərmək üçün
dayanan qatardan düşüb qaçmasaydı...
Əgər onun bu qaçışından
xəbər tutan təkcə Yarısərxoş
kişi olmasaydı...
Elədə «Ömür qatarı»
bizim gördüyümüz
tamaşa olmazdı, səhnədən tərs
şillə kimi salonun üzünə çırpılan həqiqətlərdən
xəbərsiz qalardıq.
Yarısərxoşun başına gələn
hadisələr, Qızın
təklifləri, onları
bomboş çöllükdə
nə vaxtsa buradan keçərkən
dayanacaq qatarın intizarı birləşdirir,
dərd ortağından
daha çox gələcəyə aparan
yolun qoşa yolçusuna çevirir.
Məhz ikinci hissədə məlum olur ki, «Ömür qatarı»nın baş qəhrəmanı elə Yarısərxoş kişi imiş. Hər halda Əməkdar artist Vaqif Kərimovun öz obrazı üçün tapdığı jestlər, quruluşçu rejissorun məhz tamaşanın məramını açıqlayan mətləbləri ilk baxışdan tüfeyli təsiri bağışlayan bu qəhrəmanın xarakterinə yükləməsi bizə belə deməyə imkan verir.
Tamaşanın quruluşuna gəlincə, rejissor müəllifin verdiyi məkanı pozmur. Yəni hadisələr elə qatarda baş verir. Kupe qapılarının səhnədə azca o tərəf-bu tərəfə sürüşdürülməsi, aktyorların qatar səsinin taktına uyğun olaraq yırğalanaraq hərəkət etməsi, səndirləyərək gəzişməsi səhnədəki genişliyə baxmayaraq dar kupedə, qatarda yol getmək effekti yaradırdı. Bütün bunlar tamaşanın texniki tərəfi. Təbii ki, S.Vurğun adına Azərbaycan Dövlət Rus Dram Teatrının səhnəsində cəmi bircə texniki məşq etmiş kollektivin çıxışında hansısa sapıntılar, mizan çaşqınlığı ola bilərdi. Lakin kollektivin inamlı oyunu, quruluşçu rejissor Sərvər Əliyevin və tərtibatçı rəssam Vahid Mürsəliyevin kifayət qədər sadə priyomlardan istifadə etməklə «Ömür qatarı» üçün seçdikləri səhnə yozumu belə xətaları görünməz etdi.
Əslində, bu tamaşada adamların, hadisələrin, hislərin bir-birinə qarışması, hətta ilk baxışdan nəyisə anlamağın qəlizliyi tamaşaçını «görək nə olur?» sualı ilə sonadək intizarda saxlayır. «Ömür qatarı» səhnədən salona belə ismarış göndərir: insan həyatında ən böyük təhlükə - həyatın çətin məqamlarında özünə və ətrafındakılara ümidin və inamın itirilməsidir. Əsərin ideyası Yarısərxoşun monoloqu, sevgilisinin ona xəyanət etdiyinə inandığı üçün saflığa, məhəbbətə inamını itirmiş Qızla dialoqları ilə tamaşaçıya çatdırılır.
Ömrünün çoxunu yaşamış xəstə Yarısərxoş gənc Qıza belə bir məsləhət verir. İnsanların çoxunun ehtiyac duyduğu məsləhət: “Səni anlayanlar həmişə səni sevəcəklər”. Bəli, məhz ANLAYANLAR sevəcək, sevənlər ANLAMAYACAQ!
Gülcahan Mirməmməd
P.S. Nədənsə
tamaşanın adı «Bəxt qatarı» kimi
yadımda qalmışdı. Yazını yazmağa
başlayanda tamaşanın proqramına
baxdım: «Ömür qatarı». Bəs
niyə «Bəxt qatarı»? Bəlkə bu, insanların adətən bəxt olmasa, bəxtiyar yaşamağın
mümkünlüyünə inanmadığına görədir
ki, həm bir-birini vuran, həm də tamamlayan
bu iki kəlmə
yaddaşımda ilişibmiş. O ki qaldı “Ömür
qatarı”na, inanırıq ki, kollektivin bu tamaşanı
təkrar-təkrar oynamaq və sizin də seyr etmək
imkanınız olacaq. Həm də «Ömür qatarı»na sərf etdiyiniz
vaxta heyfiniz gəlməyəcək.
Mədəniyyət.- 2018.- 26 yanvar.- S.10.