Sazı başına tac eləyən
ustad
Mizrab vuranda düşmən, bağrına basanda, “köynəyini” geydirəndə
həmdəm, dost. Aşıq Ədalət
ruhumuzu “saz”layan Qorqud yadigarını dilləndirəndə hərdən
adama elə gəlirdi ki, görəsən, bu alət bir də
onunla barışarmı?!
Deməzmi ki, adın
“Ədalət” olsa da, mənə bu qədər sitəm verməkdə məqsədin nədir”?!
Amma yox, ulu saz ona
fövqəladə sevgi
bəsləyənin hər
“əzab”ını toy-bayram
kimi qarşılayırdı. Ədalətin
saza qarşı “ədalətsiz”liyi “mobil çağ”ımızda bu
“canlı” ruh, ürfan mənbəyinə
yeni nəfəs, tamaşaçı-dinləyici ümmanı (auditoriyası
yox) qazandırırdı.
Bu aşıq-aşiqin saz
“sındıran” tövrünə
Xalq şairi Nəriman Həsənzadə
də biganə qala bilməmişdi:
Ədalətdən mən ədalət
istədim,
Sinəmizin dağı yaman dağ idi.
Ayrı
görüb o yandırdı
Kərəmi,
Yandırmasa, Kərəm hələ
sağ idi...
Ədalət Məhəmmədəli oğlu
Nəsibov (1939-2017) saza
mehrini uşaqlıqdan
salmışdı. Az qala hər
ocaqdan saz səsinin, ozan sədasının ucaldığı
Qazax eli Ədalət üçün
təbii məktəb
idi. İlk müəllim-ustadı da atası olmuşdu.
Gənc yaşlarından saza şeydalığı və
fitri istedadı ilə tanınmış aşıqların, söz
adamlarının diqqətini
çəkmişdi. Hətta Xalq
şairi Səməd Vurğun onun “bişməmiş” çalğısının
aşiqlərindən idi.
Ancaq bu sənətin dəyişməz tələbi
“qızıl barmaq”lı
gənc üçün
də keçərliydi.
Odur ki, Ədalət ustad aşıqlardan Məmmədyara, Əliyə
şəyird olur, sənətin sirlərini öyrənir. Başqalarından
seçilən ifaçılıq
bacarığını və
saza hədsiz sevgisini görən Aşıq Məmmədyar
onun parlaq gələcəyi ilə bağlı inamını
dilə gətirir...
“Təkrarsız həyat kimi...”
O bilirdi ki, minilliklərin
yadigarı olan bu sənətdə iz qoymaq elə
də asan deyil. Bunun üçün daha səylə çalışmaq, sələflərin
uğurlu ənənələrini
davam etdirmək və sənətə xələl gətirməyən
naxışlar vurmaq önəmlidir. Onu da düşünürdü ki,
sevgi, zəhmət və məsuliyyət sayəsində getməyin
mümkün olduğu
bu yol həm
də əbədi ömrə sarı aparır. Qorqud atadan işıq düşən bu yolda yürümək üçün Qurbani, Sarı Aşıq, Xəstə Qasım, Aşıq Alı, Abbas Tufarqanlı, Dədə Ələsgər
və başqaları
kimi mənəvi haqq qazanmaq lazımdır.
Təsadüfi deyil ki, həmkarı və müasiri Aşıq İmran Ədalət Nəsibovda Qurbani, Abbas, Alı, Ələsgər nəfəsinin
olduğunu etiraf edirdi. Görkəmli
türkiyəli yazıçı
Əziz Nesin isə onun sənətkarlığını
yüksək qiymətləndirərək
demişdi: “Ədalətin
ifası təkrarsız
həyat kimidir. Onun üzü daim təzəliyədir, sonu gülüstanlara çıxan
dağ çayına
bənzəyir. Ələsgər aşıq, söz sənətində kimdirsə,
Ədalət də saz sənətində odur”.
Ötən əsrin ortalarından sənətə gələn
Ədalət Nəsibov
özünəməxsus dəst-xətti
ilə seçilmiş,
saz ifaçılığına
yeniliklər gətirməklə,
davamçılarını yetişdirməklə öz
məktəbini yaratmağa
nail olmuşdu. O, Azərbaycan
solo saz ifaçılığının
təkrarsız və
əzəmətli simalarından
idi. Azərbaycan Aşıqlar Birliyinin sədri, Əməkdar elm
xadimi, professor Məhərrəm
Qasımlı Ədalət
Nəsibovun bənzərsiz
ifaçılığından bəhs edərək yazır: “O, hər dəfə sazı əlinə alanda bir ayrı adam oldu. Bu gün çaldığı
“Yanıq Kərəmi”,
“Ruhani”, “Qaraçı”,
“Misri” dünən çaldığı havanın
eynisi, təkrarı olmadı. O, min dəfə
“Yanıq Kərəmi”ni çaldısa,
mini də biri-birinə
bənzədiyi qədər
biri-birindən fərqli
oldu. Budur Ədalət Nəsibovun
təkrarsız saz qüdrəti”.
“Aşıq eldən
yuxarı...” deyib ulularımız. Aşıq Ədalət aşıqlığın
bu uca məqamını
dərk etməklə
yanaşı, ulu alətin də başdan yuxarı olduğunu nümayiş etdirirdi. Yazını hazırlayarkən sənətkarın ifasının
yer aldığı onlarla videolenti izlədik. O, sazı
sinəsinin yuxarı hissəsində saxlayır,
daha çox da başını söykəyərək çalırdı.
Kim bilir, bəlkə Qorqud əmanəti də ona nələrsə
pıçıldayırdı...
Görkəmli sənətkar əksər
saz havalarının
(“Ruhani”, “Yanıq Kərəmi”, “Kərəm
gözəlləməsi”, “Baş sarıtel”, “Cəlili” və s.) əvvəlində sanki ozan-aşıq sənətinin
keçmişinə nəzər
salır, sehrə bürünən saz əfsanəsinin xalq ruhuna doğmalığını
dönə-dönə vurğulayırdı.
Bu “giriş”lərlə həm
nisgilli talelərin halına yanır, “ağı”layır, həm
də saz könüllülərini, dinləyiciləri
nakam qəhrəmanın
sonrakı yaşantılarına
kökləyirdi...
Aşıq Ədalətin mahir
ifaçılığı ilə yanaşı, ona tay oxusu da olub.
Elə bir mühitdə yetişəsən,
sözlə, səslə
saza dayaq olmayasan... Şair, ədəbiyyatşünas Abbas
Abdulla bu barədə
yazır: “Yəqin çoxları Ədaləti
yalnız aşıq havalarının gözəl
ifaçısı kimi
tanıyırlar. Ədalətin oxuduğu ağır havaları dinləməyənlər
çox şey itirib”.
Ədalət Nəsibovun mahir ifalarının səsi-ünü
Azərbaycan elindən
çox-çox uzaqlarda
eşidilib. O, müxtəlif
ölkələrdə sazımızı
ləyaqətlə təmsil
edib. 2009-cu ildən
aşıq sənətinin
də bəşəri
status aldığı UNESCO təşkilatı tərəfindən
onun ifaları lentə yazılıb.
2017-ci ilin 14 sentyabr günü ömrünü
saza bağışlayan
Əməkdar incəsənət
xadimi Ədalət Nəsibov Türkiyədə,
İranda, Gürcüstanda,
Orta Asiya respublikalarında – bir sözlə, sazın könülləri coşdurduğu,
ruhlara “sığal çəkdiyi” hər ünvanda tanınır, sevilir, hörmətlə anılır. Sazı başına tac
eləyən ustad sənətkarın mənəvi
ömrü elə saz ömrü qədərdir!
Fariz YUNİSLİ
Mədəniyyət.- 2019.- 17
aprel.- S.6.