50 yaşlı “Şərikli çörək”
Həyat hadisələrinin məna və mahiyyətini bədii-estetik ifadə vasitələri ilə lentlərə köçürən, qəlblərə yol tapan filmlər cəmiyyətin tələbatına, nəsillərin sevimlisinə çevrilir.
Görkəmli rejissor, Əməkdar incəsənət xadimi Şamil Mahmudbəyovun quruluş verdiyi “Şərikli çörək” (1969) filmi də kino salnaməmizin uğurlu nümunələrindəndir. Bir çox kadrlarını əzbər bildiyimiz filmin ekranlara çıxmasından 50 il ötür.
Uşaq aktyorların da istedad və bacarıq nümayiş etdirdiyi filmdə yaradıcı heyət İkinci Dünya müharibəsi illərinin ağır günlərini yüksək peşəkarlıqla əks etdirib. Həmin illərdə arxa cəbhədəki insanların çətinliklərlə üzləşməsi, uşaqlığı əlindən alınan, müharibənin ağrı-acılarını yaşamağa məcbur olan azyaşlı və yeniyetmələrin fərdi cizgiləri filmdə həssaslıqla təsvir olunub.
Uşaqlarla işləmək rejissordan istedad, bacarıqla yanaşı səbir də tələb edir. Şamil Mahmudbəyov da uşaqlarla işləməkdən bezməyən, onların aktyorluq istedadını üzə çıxaran, onuncu planlı uşaq rolunun iştirakçısını belə filmin aparıcı qüvvəsinə çevirən rejissorlarımızdandır. Filmdə operator assistenti kimi işləmiş kinooperator, Əməkdar incəsən xadimi Amin Novruzov qeyd edir ki, Şamil müəllim qeyri-istedada malik sənətkar idi. Uşaqları çox sevirdi. Onlara rolun mahiyyətini elə başa salırdı ki, uşaqlar özləri rola mizan verirdilər. Məsələn, filmin baş qəhrəmanı Vaqif (Kamran Rəcəbov) bəzən rola uyğun elə davranırdı ki, biz özümüz də buna təəccüb edirdik. Vaqifin evlərində tək qalması səhnəsini xatırlayaq. O, acdır, dolabda yeməyə bir şey axtarır. Heç nə tapmır. Yorğun və bezgin halda stolun bir küncündə əyləşir. Bu zaman gözü stolun üstündəki boş qəndqabına sataşır. Qabın dibində qalan ovuntuları ovcunun içinə töküb yeyir. Sonra isə qabın dibini acgözlüklə yalamağa başlayır. Peşman və yorğun halda yatağına uzanır, körpə uşaq kimi baş barmağını ağzına apararaq yuxuya gedir. Beləliklə, Vaqifin çörəksiz qaldığı birinci günü tamamlanır. Biz çəkiliş zamanı onun hərəkətlərini izlədikcə təəccüb edirdik. Bir çox mizanları özü tapır, təsirli şəkildə icra edirdi. Vaqif Şamil müəllimin kinoda kəşfi idi.
Onu birinci dəfə “Torpaq. Dəniz. Od. Səma” (1967) filmində Kamil rolunda çəkmişdi.
Uğurlu oyununa görə
də onu filmə məmnuniyyətlə
qəbul etdilər.
Bu filmdən sonra
Şamil müəllim
“Skripkanın sərgüzəşti”
(1972) filmini çəkəndə
də Kamranı baş rola (Sabir) çəkdi.
Amin Novruzov qeyd edir
ki, bütün çəkiliş boyu yaradıcı heyət çox böyük həvəslə işləyirdi:
“Filmin başlanğıcında
alman əsirlərinin
Bakı küçələri
ilə aparılmasını
Füzuli meydanında
çəkdik. Çəkilişlərdə N saylı hərbi
hissənin əsgərləri
iştirak edirdi.
Panoram və müxtəlif rakurslu çəkilişlərin
qüsursuz alınması
üçün quruluşçu
operator Teyyub Axundovla kran çəkilişlərindən
istifadə etdik.
Filmin çəkilişləri Bakının
müxtəlif küçələrində,
Dağüstü parkda,
Füzuli meydanında,
İçərişəhərdə, “Böyük qala” küçəsində, kinostudiyanın
pavilyonlarında lentə
alınıb. Məhəmmədin
yerləşdiyi xəstəxananı
çəkmək üçün
indiki Elmi Tədqiqat Tibbi Bərpa İnstitutunun (keçmiş Kirov adına xəstəxana)
binasını çəkdik.
Vaqifin babası ilə məsciddə söhbət
etdiyi kadrlar isə Cümə məscidində lentə alınıb. Filmin çox
hissəsi natura çəkilişləridir. Dekorasiya çəkilişlərinin təbii
və inandırıcı
alınması üçün
Teyyub müəllim işıq-kölgə effektindən
bacarıqla istifadə
edib. Bu effekti
biz Vaqifin evlərində
tək qaldığı,
musiqi dinlədiyi zaman da görürük.
Beləliklə də, ağ-qara
filmin təsir gücünü, koloritini
hiss edirik”.
Xalq artisti, filmdə ikinci rejissor kimi çalışmış
Xamis Muradov film haqqında xatirələrini
bölüşərkən qeyd etdi ki,
həmin illərdə
aktyor uşaqları filmə ikinci rejissor təqdim edirdi: “Uşaqları tapmaq o qədər də asan olmadı.
Xoşbəxtlikdən filmin
hazırlıq dövrü
Yeni il
ərəfəsinə təsadüf
edirdi. Şamil müəllimlə razılaşdıq
ki, uşaqları Yeni il şənliklərindən seçək.
Çünki məktəblərə gedib uşaqları dəvət etsəydik onların xarakterik cəhətlərini bilə
bilməyəcəkdik. Fotoqrafla birlikdə şənliklərə
yollandıq. Ümumilikdə 1000-dən çox uşağın şəklini çəkdik.
Kamran çox istedadlı və ünsiyyətcil oğlan idi. Ziyalı ailədə doğulmuşdu.
Atası
mühəndis, anası
göz həkimi idi. Filmə çəkiləndə 11 yaşı olardı.
Onunla dostlaşmışdıq. Bu filmdən əvvəl
biz onunla “Torpaq. Dəniz.
Od. Səma” filmində
də birgə çalışmışdıq. Mən həmin filmdə rejissor assistenti kimi işləmişdim.
Münasibətlərimiz çox yaxşı
idi. Bir dəfə Vaqifin
çörək kartını
itirdiyi səhnəni çəkəndə onun
ağlaması alınmır.
Mən digər çəkiliş
obyektini seçməyə
getdiyimə görə
orda deyildim. Şamil müəllim Kamrana deyir ki, Xamis
əmi qəzaya düşüb. Vaqif bu xəbərdən sarsılıb
ağlayır. Bundan sonra
filmdə çörək
dükanının qarşısında
onun ağladığı
kadrlar inandırıcı
şəkildə lentlərə
köçür. Bir neçə
saatdan sonra mən həmin çəkiliş meydançasına
gedəndə Kamran üstümə yüyürüb
ağladı. Sonra iki
gün çəkilişə
gəlmədi. Onu aldatdıqlarına
görə küsmüşdü.
Ancaq təbii ki, sonradan yenə də çəkilişlərini
sevərək davam etdirdi.
Bazar səhnəsini
çəkmək üçün
birhəftəlik Nalçikə
ezam olunduq. Gecə
saat 3-də yaradıcı
heyəti oyadıb dedim ki, aparatları
hazırlayın bazar səhnəsini çəkməyə
gedirik. Bir neçə nəfər
buna etiraz etsə də, Şamil müəllim fikrimi bəyəndi.
Qrup üzvləri ilə birlikdə rekvizit və aparatları götürüb gəldik
bazara. Gördük ki, artıq
yerlər tutulmaq üzrədir. Ora tezdən
getməkdə yanılmamışdım.
Biz kameranı yerləşdirdikdən sonra
artıq bütün yerlər tutulmuşdu.
Aparatları quraşdırıb üstünü örtdük
və beləcə kimsəyə mane olmadan rahat şəkildə filmdə 160 metrlik lazım olan hissənin 120 metrini çəkdik.
Kiçik epizodlardan əsasən ümumi planları kinostudiyanın pavilyonlarında lentə aldıq. Filmi 10 aya çəkib təhvil verdik və birinci kateqoriyalı film kimi qəbul edildi. Ümumittifaq məkanında çox böyük sevgi və rəğbətlə qarşılandı”.
Beləliklə, texniki və yaradıcı heyətin mövzuya diqqətlə yanaşması ekran əsərinin inandırıcı, baxımlı alınmasında mühüm rol oynayıb. Yeniyetmə Vaqifin nəcib, dəyərli, müsbət şəxsi keyfiyyətlərini xarakterizə edən filmdə insanın mühitə və mühitin insana olan təsirini görürük. Ekran əsərində bütün diqqət onun üzərində cəmlənib. Ssenari müəllifi Alla Axundova obrazın təfsirində yüksək mənəvi xarakteri əks etdirən dəyərli fərdi cizgilər yaradıb, tipik keyfiyyətlərə malik xarakter formalaşdırıb.
Daxili nöqsanları ilə mübarizə aparanları mənəvi saflaşma prosesi keçənlər adlandırırlar. Vaqif özünəməxsus fərdi xarakterə məxsusdur. Onun nümunəvi davranışı, hadisələrə münasibəti və ətrafdakıların ona olan münasibəti, ictimai siması hadisələrin ardıcıllığında müəyyənləşir. Vaqifin dolğun xarakterinin daxili dialektikası, təmkinli davranışı hadisələrin mahiyyətini sərbəst şəkildə təhlil edir.
Filmlərin uğurunu bitkin insan xarakterləri müəyyən edir. A.Axundova və Ş.Mahmudbəyov mürəkkəb, ziddiyyətli həyata dəqiq nəzər saldıqlarına, dövrün faciəsini dərindən duyduqlarına, uşaqların mənəvi dünyalarına yaxşı bələd olduqlarına görədir ki, “Şərikli çörək”də maraqlı personajlar ərsəyə gətiriblər.
Filmin bir çox incə nüansları ssenarist və rejissorun həyata baxışını, dərin müşahidəsini və mesajını tamaşaçıya diktə edir. Müəlliflərin həyatda daim görmək istədikləri nümunəvi şəxsiyyət prototipi olan Vaqif çörək kartını oyun meydançasında yox, məhz oxuduğu və sevdiyi kitabın arasında unudur. Vaqif aralarında yaş və böyük fikir ayrılıqları olan qonşusuna (Gena) kitab oxumağı məsləhət görür. Bununla onun eyni zamanda yaşıdlarının da nümunəvi olmalarına yardımçı olma məqsədini görürük. Vaqifin çörəksiz və baxımsız qaldığı çətin məqamında qürurunu qoruyan intellektidir. İntellektini və saflığını mühafizə edən isə mənəvi dünyasının (kitab, musiqi, incəsənət) zənginliyidir. Filmdə bir neçə kadrda musiqiyə keçid verən böyük planda radio qurğusunu görürük və koloritli musiqi sədalarını eşidirik. Doğru məqamda təqdim olunan ürəyəyatımlı xalq mahnısı və zövqlü klassik əsərlər sivil həyat amili kimi təqdim olunur. Bu mənada boz və yaralı dünyanın xilaskarı və mənəvi yüksəlişin təkamülü kimi elmlə incəsənət sintez edilir, həyatın vacib prosesi kimi göstərilir.
Film bütün dövrlər üçün aktualdır, hikməti böyük və ibrətamizdir. 1970-ci ildə “Şərikli çörək” filminə görə A.Axundovaya və Ş.Mahmudbəyova respublika Dövlət mükafatı verilib.
Şamil Mahmudbəyov iki filmində (“Şərikli çörək” və “Skripkanın sərgüzəşti”) müharibə uşaqlarının ağır həyat şəraitini ekranlaşdırıb. Bu isə şəxsən ön cəbhədə düşmən amansızlığı ilə rastlaşan rejissorun müharibəyə olan nifrətinin göstəricisidir. İkinci Dünya müharibəsinin son günlərində cərəyan edən vacib faktları ümumiləşdirilmiş şəkildə əks etdirən film sülhə çağırışla yanaşı idrakı dərinləşdirir, mühüm mesajlar verir. Hadisələri obrazlı və ifadəli şəkildə müşayiət edən musiqi (bəstəkar Vasif Adıgözəlov) filmin emosional təsir gücünü və daxili dinamikasını artırır. Bütövlükdə yaradıcı heyət kino estetikası çərçivəsində həyatın dərin qatlarına nüfuz edərək vacib və dəyərli nüansları tamaşaçıya çatdırmağa müvəffəq olub. “Şərikli çörək” filminin əsas məqsədi, məramı da uşaq dünyasının məsumluğunu, gözəlliyini, sabitliyini qorumaq üçün insanları ayıq-sayıq olmağa səsləməkdir.
Şəhla ƏMİRLİ,
Kinoşünas
Mədəniyyət.- 2019.- 24
aprel.-S.6.