Sərdar Sarayında Mirzə Qədim izi
XIX əsrdə Azərbaycanda
ən müxtəlif funksiyalı ictimai tikililərdə monumental-dekorativ
rəngkarlığın yer
almasını qədim
bədii ənənənin
davam etdirilməsi kimi də dəyərləndirmək
olar. Bunun ən yaxşı
nümunələrindən biri vaxtilə Qərbi Azərbaycanın
İrəvan şəhərindəki
ən möhtəşəm
tikililərdən olmuş
Sərdar Sarayının
interyerindəki rəsmlərdir.
Qeyd edək
ki, sarayın interyerinin tərtibatını
təşkil edən
ilk divar rəsmləri
Təbriz rəssamlıq
məktəbinin nümayəndəsi
Mir Əbdür Rzanın
adı ilə bağlıdır. XIX əsrin ortalarında sarayın interyerinin yenidən
qurulmasına qərar
verilmişdir. Bu işə cəlb edilən yerli gənc rəssam Mirzə Qədim İrəvani (1825-1875) burada
altı portret işləmişdir.
Yeri gəlmişkən,
deyək ki, öz dövrü üçün yetərli
qədər ciddi olan belə bir sifarişin Mirzə Qədimə həvalə olunması,
ilk növbədə, gənc
rəssamın istedadına
olan inamın göstəricisi idi. Bir vaxtlar
rəssama şöhrət
gətirən bu əsərlərin sonrakı
taleyi o qədər də ürəkaçan
olmamışdır. Sərdar Sarayı
1914-cü ildə erməni
vandalları tərəfindən
dağıdıldıqdan sonra
Mirzə Qədim İrəvaninin iriölçülü
bu portretlərinə gürcülər sahib çıxmış
və onları Gürcüstana aparmışlar.
Onlar bu işlərə ermənilərdən fərqli
münasibət göstərmiş
və əsərləri
saxlanmaq üçün
Tiflisdəki Hərbi-Tarixi
Muzeyə təhvil vermişlər. Həmin portretlər
Gürcüstanda sovet
hakimiyyəti qurulduqdan
sonra Gürcüstan
SSR Dövlət Muzeyinə,
sonradan isə Gürcüstan İncəsənət
Muzeyinə verilib.
Amma bu portretlər İrəvandan gətirilmiş
digər Qacar dövrü incəsənət
nümunələri ilə
birlikdə muzey ekspozisiyasında göstərilmirdi.
Başqa sözlə desək, çox şey dəyişsə də, gürcülər sovet dönəmində məlum tarixi hadisələri (o cümlədən
Ağa Məhəmməd
şah Qacarın
Tiflis yürüşü) unutmayaraq, Qacarlar adı ilə bağlı olan hər şeyə laqeyd münasibət göstərməkdə idilər.
Sərdar
Sarayından Tiflisə
gətirilən sənət
nümunələri muzey
ekspozisiyasında göstərilmədiyindən
və bərpa olunmadığından, uzun
illər ərzində
fondda qalaraq pis vəziyyətə düşmüşdü. Müstəqillik illərində həmin əsərlərin mövcudluğundan
xəbər tutan Azərbaycan tarixçilərinin
yerli mətbuatda həyəcan təbili çalması nəticəsiz
qalmadı. Ötən
il Azərbaycan
hökumətinin Gürcüstan
rəhbərliyinə müraciətindən
sonra M.Q.İrəvaninin
əsərlərinin Bakıda
Azərbaycan mütəxəssisləri
tərəfindən bərpa
olunması və sərgilənməsi barədə
razılıq əldə
edildi. Bundan sonra Azərbaycan
Milli İncəsənət
Muzeyinə gətirilən
əsərlər bir neçə ay ərzində
tanınmış bərpaçı-rəssam,
Əməkdar rəssam
Natiq Səfərovun rəhbərliyi altında
həyata qaytarıldı.
2019-cu ilin mayında
isə həmin əsərlər Heydər
Əliyev Mərkəzində
“Tarixin şah əsərləri” adı
altında ictimaiyyətə
təqdim olundu.
Sərgidə Gürcüstandan gətirilmiş
– Qacarlar dövrünə
aid qədim incəsənət
nümunələrinin əksəriyyəti,
Fətəli şah dövrünə aid dünyaca
məşhur yağlı
boya rəsmləri, miniatürlər, keramika,
metal məmulatları, tekstil
və xalçalar da nümayiş olundu. Heç şübhəsiz, bu ekspozisiyada hamının nəzərləri
əslində bu sərginin keçirilməsində
səbəbkar olmuş
Mirzə Qədim İrəvaninin portretlərinə
zillənmişdi. Çünki
o vaxta qədər sənətsevərlər daha
çox məşhur
fırça ustasının
kiçikölçülü qrafika əsərləri ilə tanış
idilər...
Zamanında Sərdar Sarayının interyerini bəzəmiş
bu əsərlər
ilk növbədə ölçülərinin
böyüklüyü ilə
diqqət çəkir. Yağlı boya
ilə kətan üzərində çəkilmiş
portretlər 200x100 sm ölçüsündədir. Bu, İrəvan xanlığı
ilə bağı olan görkəmli şəxsiyyətlərlə
yanaşı, adları
naməlum adamların
portretləridir. M.Q.İrəvaninin bizə məlum olan bədii irsində yağlı boya ilə yaradılmış
əsərlər barəsində
bu vaxta qədər əldə edə bildiyimiz informasiyalar yalnız köhnə fotoşəkillər
olduğundan, bu portretlərlə Bakı sərgisində əyani tanışlıq çox
yaddaqalan idi. Məlumat üçün bildirək
ki, həmin sarayda divar rəsmləri
mövcud olsa da, M.Q.İrəvaninin əsərləri kətanda
işlənib çərçivələnəndən
sonra interyerə daxil edilmişdi. Ona görə də onları 1914-cü ildə
divardan çıxarıb
Tiflisə aparmaq gürcülər üçün
o qədər də çətinlik törətməmişdi.
Əgər yağlı boya
ilə ərsəyə
gətirilmiş bu əsərlərin bədii-estetik
xüsusiyyətlərini sulu boya ilə çəkilmiş
portretlər ilə müqayisə etsək, onda onların arasında ciddi fərqin mövcud olduğunu söyləyə
bilərik. Belə ki, kağız üzərində yaratdığı
portretlərdə kifayət
qədər bənzərsiz
və özünəməxsus
olduğunu sərgiləyən
M.Q.İrəvaninin, kətan
üzərində yaratdıqlarında
həmin dövrdə
Azərbaycan təsviri
və dekorativ-tətbiqi
sənətində geniş
yayılmış “Qacar
üslubu” estetikasına
tapındığı görünməkdədir.
Heç
şübhəsiz, rəssamın
kağız üzərində
əldə etdiyi rəng axıcılığını
və təravətliliyini
yağlı boya ilə ifadə etmək çox çətin idi.
Əslində, “Qacar üslubu”nun özü rəng dekorativliyinə meyilli idi və gənc
rəssam da çəkdiyi portretlərdə
bu estetikanı özünəməxsus tərzdə
ifadə etməyə
çalışmışdı. Bizə
müqayisə üçün
onun yağlı boya ilə çəkilmiş
digər əsərləri
məlum olmadığından,
görünənlərə rəğmən demək olar ki, M.Q.İrəvani
klassik miniatür rəngkarlığının Avropa
bədii ənənələri
ilə qovşağından
yaranmış “Qacar üslubu”ndan istifadə etməklə, yeni ifadə tərzini özünəməxsus çalarlarla
zənginləşdirən sənət nümunələri
yaratmışdır. Bunu onun
sərgidə nümayiş
olunan altı əsəri də təsdiqləyir. “Hüseynqulu
xanın portreti”, “Qəhrəman döyüşçü”,
“Zöhrabın portreti”
(onu “Rüstəm-Zal”
da adlandırırlar),
”İrəvan sərdarı
Hüseynqulu xan”, “Döyüşçü portreti”
və “Fətəli şah Qacarın portreti” əsərlərində
vurğuladığımız məziyyətləri görmək
mümkündür.
Əlavə edək ki, rəssamın “Qacarlar üslubu”nun ən səciyyəvi
xüsusiyyətləri sayılan bədii prinsiplərdən istifadə
etməsi, sifət və əlləri realistik-gerçəkçi tərzdə,
geyim və müxtəlif aksesuarları
dekorativ tərzdə təqdimatı, tamaşaçısını
duyğulandıra biləcək
mənəvi qaynaq yarada bilməsi, sözün əsl mənasında, zamanında
çəkdiyi akvarel
portretlər kimi heyrətdoğurucudur.
Qeyd etmək
lazımdır ki, müəllif bu rəngkarlıq əsərlərində
portretlərin ikonoqrafik
inandırıcılığına nail olmaqla, həm də onların monumentallığını əldə
edə bilmişdir. Bunun interyerdə yer alacağını, memarlıqla
əlaqəli təqdim
olunacağını nəzərə
alan M.Q.İrəvani
geniş bədii ümumiləşdirmələrdən istifadə etmişdir. Bəzən sarayda, bəzən də neytral və yaxud mənzərə
fonunda görüntüyə
gətirilən bu obrazların bədii tutumunda bütövlüyün
əldə olunmasını
onun duyulası uğurlarından saymaq olar.
Dekorativliyə bürünmüş bu şərtilik interyerin ümumi memarlığında iri ölçüdə olan
bu portretlərin “itməməsini” nə qədər şərtləndirmişdirsə,
obrazların səciyyəvi
cizgilərini əyaniləşdirən
bədii amillər də görünənlərin
inandırıcılığını bir o qədər təmin etmişdir...
Sonda məlumat
üçün bildirək
ki, rəssamın vəfatından sonra ailə arxivində onun yüzdən çox əsəri qalıbmış. Bizim günümüzə isə onların 23-ü gəlib çatmışdır.
Bunlar da 1918-ci ildə İrəvanda yaşayan azərbaycanlılara qarşı
ermənilərin törətdiyi
qırğınlardan xilas
olmağa çalışan
ailə üzvlərinin
özləri ilə götürə bildiyi nümunələrdir. Sulu boya və qələmlə
çəkilmiş həmin
əsərlərin 20-si hazırda
Bakıda, Azərbaycan
Milli İncəsənət
Muzeyində saxlanılır...
Ziyadxan ƏLİYEV
Əməkdar incəsənət xadimi
Mədəniyyət.- 2019.- 9
avqust.- S.7.