Əcnəbi musiqi alətlərinin
Azərbaycan həyatı
Azərbaycanın musiqi sənəti zəngin tarixə malikdir. Xalqımızın milli sərvəti
sayılan çalğı
alətlərinin əksəriyyəti
qədim dövrlərdə
yaranıb, təkmilləşərək
dövrümüzə gəlib
çatıb. Milli musiqi
alətlərimizlə yanaşı,
Avropa ölkələrində
yaranan və tarixin müxtəlif dönəmlərində ölkəmizə
gəlib çıxan
alətlər də
var. Onların bir neçəsinin Azərbaycanın
musiqi mədəniyyətində
yerindən söz açmaq istərdik.
Qarmon metal dilçəkli,
körüklü musiqi
alətidir. Qarmon tipli alətlərin
vətəni qədim
Çin sayılsa da, çağdaş biçimli qarmonları alman musiqi alətləri
ustası Kristian Buşman 1822-ci ildə icad edib. 1830-cu illərdə diatonik səs düzümlü qarmonlar Rusiyada istehsal olunub. Həmin tipli qarmonlar
təxminən XIX əsrin
birinci yarısında
Azərbaycana gətirilib.
Azərbaycanda qarmonun ilk ifaçısı
şuşalı Çəkməçi
Hüseyn sayılır. Sonralar Çəkməçi
Hüseynin oğlu Lətif nəinki Qarabağda, bütün Qafqazda ustad qarmon ifaçısı kimi məşhurlaşır.
Görkəmli musiqişünas Firudin Şuşinskinin “Azərbaycan xalq musiqiçiləri” kitabında
verdiyi məlumatlardan aydın olur ki, XX əsrin əvvəllərində ölkəmizdə
Abutalıb Yusifov və Kor Əhəd
kimi məşhur qarmon ifaçıları
fəaliyyət göstərib.
Mir Möhsün Nəvvab “Vüzuhül-ərqam”
(“Rəqəmlərin izahı”)
əsərində qarmonun
təsir qüvvəsindən,
dinləyicidə oyatdığı
estetik duyumdan bəhs edib. XIX əsrin sonlarında
yerli qarmon ifaçılarının sifarişi
ilə bir sıra uğurlu islahatlardan sonra yeni növ qarmon
yaradılıb və
alət “Azərbaycan qarmonu” adlandırılıb.
Hazırda qarmondan solo və
ansambl aləti kimi geniş istifadə edilir.
Fortepiano simli klavişli
musiqi aləti kimi öz geniş
diapazonu və universal
texniki imkanlarına görə bütün dünyada musiqi sənətində xüsusi
yerə malikdir. Qədim zamanlarda
Yunanıstanda “monoxord”
(yunanca tək sim) adlanan musiqi
aləti mövcud olub. Bu alət
uzun, ensiz taxta qutuya birləşdirilmiş
tək simdən ibarət idi. Daha sonra qutuya birləşdirilən
simlərin sayı artırılır. Əsrlər ötdükcə bu alət təkmilləşdirilir,
simlərin birləşdiyi
düzbucaqlı qutunun
bir tərəfində
klaviatura, yəni bir neçə cərgədən ibarət
klavişlər yerləşdirilir.
“Klavikord” adlanan
bu alətin yaranması XII əsrə
təsadüf edir.
Klavesin alətinin təkmilləşdirilməsi
nəticəsində 1711-ci ildə İtaliyanın Paduya şəhərində
yaşayan Bartolomeo Kristofori tərəfindən
yeni klavişli alət icad edildi. Bu alətdə
klavişləri basdıqda
üzərinə keçə
çəkilmiş taxta
çəkiclərin simlərə
dəyməsi nəticəsində
səs alınırdı.
Artıq
ifaçı həm yavaş səslə, həm də bərk səslə ifa edə bilirdi.
Elə alətin adı da buradan yaranıb.
Ölkəmizdə fortepiano musiqisinin yaranması və inkişafı dahi bəstəkar Üzeyir Hacıbəylinin
adı ilə bağlıdır. Sonrakı dövrdə Azərbaycan
fortepiano musiqisi məktəbinin
Asəf Zeynallı, Kövkəb Səfərəliyeva,
Qara Qarayev, Fikrət Əmirov, Tofiq Quliyev, Emin Sabitoğlu, Fərhad Bədəlbəyli
və digər görkəmli nümayəndələri
yetişib. Hazırda Azərbaycanda möhkəm
təməllər, zəngin
ənənələr üzərində
inkişaf edən
piano məktəbi mövcuddur.
Pianoçularımızın sənət uğurlarının
sorağı nüfuzlu
beynəlxalq müsabiqələrdən,
məşhur konsert salonlarından gəlir.
Gitara alətinin
vətəni dəqiq
məlum deyil. Belə ehtimal
edilir ki, gitara qədim Yunanıstanda yaranıb, lakin sonralar onun vətəni İspaniya olub. VII-IX əsrlərdə İspaniyada bu alət çox populyar idi. İspaniyadan
sonra gitara bütün Avropa ölkələrində geniş
yayılır. Simli dartımlı
musiqi aləti olan gitara formasına
görə simli kamanlı alətlərə
bənzəsə də,
simlərin sayına və ifa üslubuna
görə fərqlənir.
Gitara 6 və ya 7 simli
olur.
Azərbaycanda gitaranın ilk ifaçılarından
biri Xalq artisti Rafiq Hüseynov
(Rəmiş) olub. Bəhram
Nəsibov, Rüstəm
Quliyev, Rəhman Məmmədli və başqaları da bu alətin mahir ifaçıları kimi tanınıb.
Nurəddin MƏMMƏDLİ
Mədəniyyət.- 2019.- 30
avqust.- S.7.