Güldürən, düşündürən...
Ədiblərimiz haqlı olaraq qeyd edirlər ki, “Komiklik həmişə gülməlidir, amma gülüş həmişə komik deyildir”. Bəli, gülüş estetik məzmun daşıyanda, ictimai şüura təsir edəndə, mühakimə vasitəsinə çevriləndə məntiqli olur. Güldürərək düşündürməksə yalnız peşəkarlara məxsusdur.
Azərbaycan teatr və kino sənətində şərəfli yer tutan, fitri istedadı ilə qəlbləri ovsunlayan, tamaşaçını düşünərək gülməyə, gülərək də düşünməyə vadar edən unudulmaz aktrisalarımızdan biri də Əməkdar artist Münəvvər Kələntərlidir. Onun uğurlu səhnə obrazları, koloritli ekran rolları məhz həyata sevgisindən, insanlara səmimiyyətindən, sənətə olan hörmətindən mayalanıb, ərsəyə gəlib. Bacarıq və istedadını bütünlükdə sənətə sərf edən görkəmli aktrisa müsbət fərdi keyfiyyətlərinə görə insanların sevgisini, istedadına, sənət duyumuna görə isə çoxsaylı tamaşaçı rəğbətini qazanıb. Ədəbi əsərlərin ideya və məzmununa uyğun olaraq yaratdığı xarakterlərin fonunda ekran əsərlərinə uğur qazandırıb, çəkildiyi filmlər Azərbaycan kinosunun “qızıl fond”una daxil olub.
Sevgi övladı
Səhnəmizin və kinomuzun sevimlisi olan Münəvvər Səməd qızı Kələntərli 1912-ci il dekabrın 21-də Lənkəranda anadan olub. Üç oğul, iki qız atası olan Səməd kişi bu dəfə də qız övladının dünyaya gəlməsinə çox sevinib. Dövrün mövcud olan mövhumatçılıq mühitində bu kimi hallara nadir ailələrdə rast gəlinərdi. Bu isə belə bir mehriban ailə başçısı olan ailədə doğulan körpənin bəxtinin gətirməsi demək idi. Bu mənada qayğı ilə əhatələnən fidanı sevgi övladı adlandırmaq olar. Səməd kişi yeni doğulan körpəyə xeyir-duasını verərək onu Münəvvər (nur çöhrəli) adlandırıb. Sevgisini, qayğısını digər uşaqları kimi ondan da əsirgəməyib. Ümumiyyətlə, ailəsinə qarşı daim diqqətli olan, məhəbbətini əsirgəməyən Səməd kişini sadə, səmimi insan kimi xatırlayırlar. Atanın bu cəhətləri övladlarına da təsir etmişdi. Gələcəyin peşəkar aktrisası kimi tanınan Münəvvər Kələntərlinin ailəsindəki səmimiyyət, xoş ünsiyyət, insanlara sevgi, hörmətlə yanaşmaq onun həyat və sənət yolunda, demək olar ki, yaşıl işıq yandırıb. Bu mənada uğurun xarakterlə bağlılığı çoxdur deyə bilərik. Aktrisanı sənətindən əlavə bir şəxsiyyət kimi də ətrafdakılara sevdirən əsas səbəblərdən biri də onun müsbət şəxsi keyfiyyətə malik olmasıdır.
Ana ürəkli xala
Münəvvər xanımın bacısı qızı
Nanə Kələntərli müsahibəsində deyir: “Mənim atam da, anam da
tez rəhmətə getmişdi.
Mən, bacılarım və qardaşım yetim
qalmışdıq. Mina bizə analıq
eləyib. O, əsl ana ürəkli
xala idi. Biz ona Mina deyirdik.
O, çox mehriban qadın idi. Bu xüsusiyyət ona ata və
anasından keçmişdi.
Onun atası Səməd kişi
tacir olub. Anası Pəricahan xanımsa evdar qadın idi. Üç bacı, üç
qardaş idilər.
Qardaşı Haşım Kələntərli
dövrünün tanınmış
muğam ustası idi. Digər qardaşı Məmmədhüseyn
bacarıqlı çəkməçi
idi, Cabbar isə İkinci Dünya müharibəsindən
qayıtmamışdı. Biz sonralar da
Cabbar dayıma görə çox yerə yazdıq, arxivlərə, digər respublikalara müraciət
etdik, amma heç bir yerdən bizə cavab gəlmədi. Anam Humra xanım da evdar qadın
idi. Xalam Xanbacı xanım
ata ocağında yaşayırdı, xasiyyətcə
nə anama, nə də Minaya oxşayırdı, məzəli cəhətləri
çox idi. Ümumiyyətlə, bu ailədə
böyüyən uşaqların
oxşar cəhətlərindən
biri bu idi
ki, sanki onların hər biri anadangəlmə komediya artisti idilər.
Mina 16 yaşına qədər
Lənkəranda yaşayıb. Qardaşı Haşım bəy bacısının sənətə
sevgisini görürdü.
Bu onu sevindirməyə
bilməzdi. Buna görə də “Mən bilirəm ki, Münəvvərin istedadı böyükdür,
o, mütləq Bakıya
getməlidir” deyərək
bacısının istedadını
doğru səmtə istiqamətləndirir. Həmin vaxtlarda
qızları ailələri
səhnəyə buraxmazdılar.
Ancaq Haşım bəyin sözünün qarşısında
kimsə söz deyə bilməzdi. Beləliklə, Mina Bakıya gəlir”.
Fərdilik - fərqlilik
Münəvvər xanımın Bakıya gəlişi onun həyat və sənət missiyasını
daha da zənginləşdirib. Həmin
vaxtlarda Azərbaycan səhnəsində aktrisaların
az olması
səhnə və kino sənətinin inkişafını ləngidir,
qadın obrazlarının
qıtlığına səbəb
olurdu. Sənətə bütün varlığı
ilə bağlı olan Münəvvər xanım min bir əziyyətlə təşəkkül
tapan Azərbaycan teatr və kino
sənətinin insanlar
üçün nə
qədər böyük
önəm daşıdığının
fərqinə varır,
sonralar opera və
operetta tamaşalarında oynadığı
rolları həyat hadisələrinin şərhi
kimi təqdim edirdi.
1933-cü ildən o, Haşım
bəyin təklifi, bəstəkar Müslüm
Maqomayevin dəvəti
ilə Azərbaycan Dövlət Opera və Balet Teatrının xor qrupuna işə
götürülüb. Burda bir
müddət işlədikdən
sonra sənət yolunu Musiqili Komediya Teatrından salıb. Teatrın səhnəsində “O olmasın,
bu olsun”da Sənəmi, “Arşın
mal alan”da Cahan xalanı, həmçinin bir sıra tamaşalarda məzmunlu, koloritli rollar yaradıb. Azərbaycan qadınının tipik cəhətlərini, mülayim,
zəhmətkeş, yeri
gələndə sərt,
bəzənsə qayğıkeş
xüsusiyyətlərini dolğun
və real çalarlarla
tamaşaçıya çatdırıb.
Nanə Kələntərlinin
müsahibəsindən: “Mina sənətdə çox
aktrisaya, o cümlədən
görkəmli sənətkar
Nəsibə Zeynalovaya
yol göstərib. Nəsibə
xanım böyük sənətkar idi. Bununla belə həmişə deyərdi ki, Mina sənətdə mənim
müəllimimdir”.
Münəvvər xanım 17 yaşından etibarən böyük sevgi və şövqlə
sarıldığı sənətini
yüksək səviyyədə
təbliğ edib. Fərdi cəhətlərinə
istinadən sənətdə
fərqlilik nümayiş
etdirib. Cəmiyyətin,
eləcə də teatr ictimaiyyətinin rəğbətini qazanıb,
sənətdə göstərdiyi
xidmətlərə görə
respublikanın Əməkdar
artisti (1959) fəxri adına layiq
görülüb.
Nisgilli seçim
Məslək də, ailə də insan həyatının
ayrılmaz hissəsidir.
Amma neyləyəsən ki, taleyin ziddiyyətli məqamları, xoşbəxtliyin
tamlığına rəvac
vermədiyi qısqanc
anları da var. Xoşbəxtliyini tamamlayacaq
həyat sevincini bəzən paralel yaşamaq mümkün olmur. Edilən seçim isə
qəlbdə bir ömür nisgil yaşadır. Sənət sevincini
taleyinin boyuna biçən Münəvvər
xanıma, təəssüflər
olsun ki, ailə xoşbəxtliyini
tam yaşamaq qismət
olmayıb. O, Qusar
rayonundan olan Ənvər adlı gənclə ailə qurub. Onların Validə adlı
qızları dünyaya
gəlib. Mehriban xanım,
qayğıkeş ana
daim ailə dəyərlərini uca tutsa da, Ənvər
bir müddət sonra “ya ailə,
ya səhnə” deyə onu çətin
bir seçim qarşısında qoyub.
Münəvvər xanım
da xoşbəxtliyindən
pay istəyən taleyinə
boyun əyməklə
həyatının mənası,
nicatı bildiyi sənətini seçməli
olub. Ənvərdən ayrıldıqdan sonra isə bütün həyatını
sənətinə və
yeganə qızı Validəyə həsr edib.
Kinonun gətirdiyi xoşbəxtlik
Teatr aktyorlarının
kinoya gəlişi çox vaxt uğurlu olub. Kino da öz növbəsində
onları məşhurlaşdırıb,
tamaşaçı auditoriyasını
genişləndirib. Kino
Münəvvər Kələntərlinin
də sənət xoşbəxtliyini artırıb.
Aktrisanın kinoda ilk işi dahi bəstəkar
Üzeyir Hacıbəylinin
eyniadlı əsəri
əsasında çəkilən
“Arşın mal alan” kinokomediyasındakı
Cahan xala obrazıdır. O, bu rola 32 yaşında çəkilib. Film ekranlara çıxdıqdan
(1945) sonra dünyanın
150-dən artıq ölkəsində
nümayiş etdirilib.
Bu uğurun əldə
edilməsində yaradıcı
heyətlə bərabər
Münəvvər xanımın
da böyük zəhməti var. Müharibə
illərində çətin
həyat şəraiti
yaşayan yaradıcı
heyətin filmi böyük sevgi və həvəslə ərsəyə gətirməsi,
obrazların mövqeyini
səmimiyyətlə təqdim
etməsi ekran əsərinin koloritini artırıb, uzunömürlü
edib. Filmdə maraqlı, incə
ştrixlərlə işlənmiş
məntiqli nüanslar
çoxdur. Cahan xala
maddi cəhətdən
təmin olunsa da, təkliyi onu sıxır. Dövrün
qanunsuzluqları, qadınların
bir çox hüquqlardan məhrum olması onun da taleyinə boyun əyməsinə səbəb olub. Amma onun da xoşbəxt
olmağa haqqı var.
Bəs, görəsən,
biçarə qadının
mühiti, köhnəlmiş
adət-ənənələr ona yenidən ailə həyatı qurmağa, tənhalığın
daşını atmağa
imkan verəcəkmi?
Cahan xala həyatın girdabında
əriməmək, tək
qalmamaq üçün
ailə qurmaq istəyini gerçəkləşdirməyə
can atır. Soltan bəylə olan
görüşü zamanı,
eləcə də onunla olan dialoqunda
onun dəyişdiyini,
sakit, kədərli xanımın əslində
həyat sevgisi ilə dolu olduğunu
görürük. İnsanları
parçalanmağa, təklənməyə
qoymayan ailə tamlığı filmdə
ali, vacib
nüans olaraq qabardılıb. Münəvvər Kələntərlinin Cahan xala rolunu
böyük şövq
və yaşarı oynaması maraqlı ekran surətinin yaranmasına səbəb olub. Beləcə, hər bir rolun fərdiliyi və fərqliliyi koloritli ekran əsərlərinin sevilməsinə,
onilliklər sonra belə qəlblərdə
iz salmasına imkan verib. Elə buna görə də 1946-cı ildə filmin yaradıcı heyəti (yeddi nəfər), o cümlədən
Münəvvər Kələntərli
SSRİ Dövlət mükafatına
layiq görülüb.
Münəvvər xanım ardıcıl olaraq 10 filmdə maraqlı, məzmunlu obraz yaratmağa müvəffəq olub. Aktrisanın ironik
ifası, hadisələri
dərindən duyma bacarığı, kameranın
hərəkətinə məqamında
həssaslıqla cavab
vermə qabiliyyəti
rolların nailiyyətinə
imza atıb.
Keyfiyyətli komediya müsbət idealları, ən başlıcası isə ləyaqət hissini vurğulayır, təsdiq edir. Sözügedən xüsusiyyətlərə zidd olan həyat hadisələrini, insan xarakterlərini tənqid edir, gülüşlə qınayır. Həyatda nikbin, xoşxasiyyət olan aktrisanın daxili plastikası, istedad və bacarığı onun daha çox kinokomediyalarda rol almasına səbəb yaradıb. Bu mənada “Bəxtiyar” kinokomediyasında Gülzar xala, “O olmasın, bu olsun”da yengə, “Kazbek qutusu”nda Məmişovun arvadı, “Əmək və qızılgül” filmində yaratdığı Sonu obrazlarını təkcə aktrisanın yox, ümumilikdə milli kinomuzun uğuru hesab edirik. “Görüş” kinokomediyasındakı Münəvvər, “Qızmar günəş altında” filmindəki Gülbahar nənə, “Onun böyük ürəyi” filmindəki Səmayənin iş yoldaşı obrazları isə fərqli xarakterə, düşüncəyə malik personajlardır.
Müasirimizə çevrilən ekran obrazlarının inandırıcı olmasına rəvac verənsə hadisələrin mühitini qavrayan, dərindən duyan aktrisanın obrazların psixologiyalarına uyğunlaşdırdığı parlaq və qabarıq xarakterlərdir. Bu mənada Münəvvər xanım başdan-ayağacan milliliklə, məhəbbətlə, səmimiyyətlə yoğurulmuş xarakterlər ustası idi. Onun məhz sənətə olan sevgisi və dərin bilgisi rolların inandırıcı, orijinal, real alınmasına, sənətində şəxsiyyətini, şəxsiyyətində də sənətini xatırlatmasına səbəb olub.
Şəhla
ƏMİRLİ
Kinoşünas
Mədəniyyət.- 2019.- 18
dekabr.- S.1;7.