Qoca Şərqin söz
güzgüsü
“Dünyada hər bir kəs üçün
sözdən böyük yadigar
yoxdur. Zira ki, mal-mülk tələf olur gedir, amma söz
qalır”.
Bu fikirlər bir əsrdən çoxdur Azərbaycanın ədəbi-mədəni
mühitində, mətbuat
salnaməsində adı
hörmətlə çəkilən
görkəmli yazıçı-dramaturq,
maarifçi, publisist,
naşir, ictimai xadim Cəlil Məmmədquluzadəyə məxsusdur...
Cəlil Məşədi Hüseynqulu
oğlu (Mirzə Cəlil) 1869-cu ildə Naxçıvan şəhərində
anadan olmuşdur. İlk təhsilini
əvvəlcə mollaxanada,
sonra isə üçsinifli Naxçıvan
şəhər məktəbində
almışdır. 1887-ci
ildə Qori Müəllimlər Seminariyasını
bitirmiş, İrəvan
quberniyasının Uluxanlı,
Naxçıvan mahalının
Baş Noraşen (indiki Şərur rayonunda Cəlilkənd) və Nehrəm kəndlərində müəllimlik
etmişdir.
“Gözümü ömrümdə
birinci dəfə açan kimi dünyanı qaranlıq görmüşəm...” deyən
ədib gənc yaşlarından qaranlıq
mühiti işıqlandırmağa
başlamışdır. Maarifçi mühitin
inkişafına mühüm
töhfələr verən
Mirzə Cəlil bədii əsərləri,
zəngin publisistikası
ilə xalqımızın,
geniş mənada insanlığın gələcəyinə
işıq salmışdır.
Görkəmli dramaturq və mütəfəkkir Mirzə
Fətəli Axundzadədən
sonra Azərbaycan ədəbi və ictimai fikrində böyük islahat Mirzə Cəlil yaradıcılığı ilə
baş verir. O, Azərbaycan
realizminin yeni istiqamətlərini müəyyən
edir. Bununla da yeni qəhrəmanların həyata
realist münasibəti və
bədii təsvirin yeni prinsipləri meydana çıxır.
Yazıçı Azərbaycan ədəbiyyatını
ictimai ideal, konflikt və problem yetkinliyi nöqteyi-nəzərindən tam yeni bir mərhələyə
qaldırır. Artıq burada
konfliktin əsasında
öz fərdi taleyi ilə ayrı-ayrı şəxsiyyətlər
durmur, münaqişələrdə
zümrə və təbəqələr qarşılaşır.
Təsadüfi deyil ki, bu əsərlərin adları da artıq konkret məfhumu ifadə etmir. “Ölülər”,
“Dəli yığıncağı”,
“Danabaş kəndinin
əhvalatları”, yaxud
“Kamança”, “Anamın
kitabı” kimi simvolik mənalar ifadə edir. Tənqid bilavasitə avamlığa,
cəhalətə qarşı
deyil, bunları doğuran ictimai mühitə qarşı çevrilir. O, milli ictimai məişətin bu vaxta qədər
hamıdan fərqlənən,
hamıdan dərin, orijinal sosial təhlilini verir. Bu realizmdə ictimai
münasibətlər öz
real, obyektiv mahiyyəti
və qanunauyğunluqları
ilə görünür.
1903-cü ildən Tiflisdə
nəşr edilən
“Şərqi-Rus” qəzeti
redaksiyasında işə
başlayan Cəlil Məmmədquluzadənin yazıçı
və jurnalist kimi formalaşmasında bu qəzetin müstəsna rolu olmuşdur. Müəllifin “Poçt qutusu”
hekayəsi, “Kişmiş
oyunu” pyesi, Lev Tolstoydan tərcümə
etdiyi “Zəhmət, ölüm və naxoşluq” hekayəsi ilk dəfə bu qəzetdə dərc edilmişdir.
Dünyaya açıq nəzərlə
baxmaq vaxtıdır...
Mirzə
Cəlilin çox sevilən nəsr əsərləri “Poçt
qutusu”, “Usta Zeynal”, “Qurbanəli bəy”, “İranda hürriyyət”, “Quzu”, “Zırrama”, “Xanın təsbehi”, “Konsulun arvadı”, “Buz”, “Yan tütəyi”, “Şərq
fakültəsi”, “Bəlkə
də qaytardılar”,
“Proletar şairi” və s. hekayələridir.
“İranda hürriyyət”,
adından da göründüyü kimi,
1905-ci ildə başlanmış
İran inqilabının
Qafqazdakı cənublu
fəhlələr arasında
oyatdığı fikirlərə,
“Qurbanəli bəy” tüfeyli çar məmurlarının, harın,
lovğa, həm də yaltaq mülkədar və bəylərin həyat tərzinə, əxlaq normalarına satirik gülüş oyadır.
Qeyd edək
ki, yazıçının
hekayələri 1927-ci ildə
çap olunmuş “Bəlkə də qaytardılar” adlı kitabında toplanmışdır.
C.Məmmədquluzadəni ilk dəfə qiymətləndirib ona xüsusi məqalə həsr edən görkəmli ədəbiyyatşünas,
pedaqoq Firidun bəy Köçərli
1906-cı ildə “Usta
Zeynal” hekayəsi barədə yazmışdı
ki, bu gözəl
əsərində müəllif
dini mövhumatın müsəlmanlara necə böyük ziyan verdiyini maraqlı süjet vasitəsilə göstərir; o, Usta Zeynalların tənbəl,
fəaliyyətsiz, cəsarətsiz...
olduqlarını dərin
təəssüf və
can yanğısı ilə
qələmə alır.
Mirzə
Cəlil hekayələrində
özünəməxsus səmimi,
təbii təsvir yolu ilə babası
və övladı, qardaşı və bacısı sayıb halına yandığı
sadə insanlara demək istəyirdi ki, bu gedişlə,
bu xasiyyətlə yaşamaqdan əl çəkməsəniz, sizi
ağır günlər
gözləyir. Dünyaya ayıq,
iti gözlə baxmaq, ağıllı, fəal olmaq vaxtıdır. Ədibin
hekayələrində gülüşlə,
komizmlə bərabər,
gözyaşı, müsibət
də vardı; bunlar üzvi surətdə birləşirdi...
Bunu biz “Danabaş
kəndinin əhvalatları”
povestində, eləcə
də dram əsərlərində
də görürük. Müəllifin
müxtəlif illərdə
qələmə aldığı
“Çay dəsgahı”,
“Kişmiş oyunu”, “Ölülər”, “Kamança”,
“Anamın kitabı”,
“Danabaş kəndinin
məktəbi”, “Ər”,
“Lənət”, “Oyunbazlar”,
“Dəli yığıncağı”
pyeslərində ictimai-siyasi
mühitin qaranlıq tərəfləri, milli maraqların qorunması kimi məsələlər
yüksək sənətkarlıqla
əksini tapmışdır.
Şərq qaragüruhçuluğunu baltalayan “Ölülər”
tragikomediyası qələmə
alınandan yeddi
il sonra, 1916-cı ildə Bakıda tamaşaya qoyulub. Nəcəf bəy Vəzirov, Nəriman Nərimanov, Üzeyir Hacıbəyli və başqa görkəmli ədib və mədəniyyət
xadimləri bu münasibətlə mətbuatda
öz heyranlıqlarını
ifadə edirlər.
N.Nərimanov təbrikində “Ölülər”i “ideyası
inqilabi” əsər adlandırmışdı. Tamaşanın təşkilində
böyük xidməti
olan Ü.Hacıbəyli
isə “Açıq söz” qəzetində yazmışdı ki, “Ölülər” “Molla Nəsrəddin” jurnalı
kimi “baltanı dibindən vuran” bir pyesdir. Çox
çəkmədən bu
əsər Orta Asiya, Tatarıstan, İran və s. ölkələrdə də
tamaşaya qoyulur.
Azərbaycan xalqının milli müqəddəratı, ana
dilimizin taleyi ədibin “Anamın kitabı” (1920) əsərində
diqqət mərkəzinə
çəkilmişdir. Pyesin əsas
ideyası Vətənə,
xalqa, ana dilinə sadiq olmağa çağırışdır.
Əsərdə müxtəlif dövlətlərə
meyli olan ziyalıların səhv yol tutduqları tənqid olunur. Müəllifə görə, xalqın
nicat yolu kiminsə, hansısa dövlətin ağuşuna
atılmaq yox, Vətən ideyası ətrafında birləşməkdədir.
Hadisələr son nəticədə Vətəni təmsil edən Ananın, yəni Zəhrabəyim surətinin üzərində
mərkəzləşir. Oğullarının bir-biri ilə
dil tapa bilməmələri ananı
dərdə salır.
Ananın sözlərinin təsirsiz
qaldığını görən
Gülbahar qardaşlarının
bir-biri ilə yadlaşmasında onların
kitablarını günahkar
bilir. Buna görə də o həmin kitabları yandıraraq anasının
qoynunda gəzdirdiyi vəsiyyəti oxuyur.
Müəllifin “Anamın kitabı”
rəmzi adını verdiyi bu kitab
əslində Vətənin
kitabıdır. Kitabda
ata öz övladlarına Ana ətrafında
birləşməyi vəsiyyət
edir...
Satirik mətbuatın banisi
Mirzə Cəlilin naşirliyi və redaktorluğu ilə 1906-cı ilin aprelində çapdan çıxan “Molla Nəsrəddin” satirik dərgisi Azərbaycanın
mətbuat və ədəbiyyatında yeni
mərhələnin əsasını
qoymuşdur. Jurnalın tənqid hədəfləri
çox geniş idi. Müstəmləkəçilik, dini mövhumat,
ictimai-mədəni sahədəki
müxtəlif problemlər
“Molla Nəsrəddin”in
hədəfi olmuşdur.
Jurnal son
saylarına qədər
bu istiqamət üzrə mübarizəsini
davam etdirmişdir.
Ömər Faiq Nemanzadə,
Mirzə Ələkbər
Sabir, Əliqulu Qəmküsar, Əli Nəzmi, Bayraməli Abbaszadə, Mirzəli Möcüz, Məmməd
Səid Ordubadi, Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev və başqalarının çıxış
etdiyi jurnal qısa müddət ərzində ölkəmizin
hüdudlarından kənarda
da şöhrət qazanmışdır. Bu dərgi sayəsində Azərbaycanda “Molla Nəsrəddin” ədəbi
məktəbi, tənqidi
realizm ədəbi cərəyanı, karikaturaçılıq
ənənəsi formalaşmışdır.
Bundan əlavə, jurnal ölkəmizdə, eləcə
də Yaxın və Orta Şərqdə,
xüsusilə İran
və Türkiyədə
ədəbi-ictimai fikrin,
maarifçi-demokratik hərəkatın
inkişafına təsir
göstərmişdir. Dərgi həmçinin ölkəmizdə
satirik mətbuatın
inkişafında da mühüm rol oynamışdır. “Bəhlul”,
“Zənbur”, “Kəlniyyət”,
“Tuti”, “Məzəli”,
“Babayi-Əmir”, “Şeypur”
və s. jurnallar məhz “Molla Nəsrəddin”in açdığı
cığırla getmişlər.
1920-ci ilin iyun ayında Cəlil Məmmədquluzadə ailəsi
ilə birlikdə Təbrizə köçmüş,
1921-ci ildə orada “Molla Nəsrəddin”in səkkiz nömrəsini çap etmişdir. Mirzə Cəlil
və bu jurnal Cənubi Azərbaycanda mətbuatın
və demokratik fikrin inkişafına təkan vermişdir.
Cəlil Məmmədquluzadə bədii
yaradıcılığında olduğu kimi, publisistikası ilə də dövrün hadisələrinə həssas
münasibət bildirmişdir. O, çar
Rusiyasının müstəmləkə
zülmünü, sosial
ədalətsizlik və
fanatizm əleyhinə
çevrilmiş yüzlərlə
publisistik məqalə,
felyeton, şeir və satirik miniatürün müəllifidir.
Ədib
1917-ci ildə qələmə
aldığı “Cümhuriyyət”
məqaləsi ilə
xalqımızın müstəqilliyə
necə yaxın olduğunu göstərməklə
yanaşı, müasir
respublika quruluşunun
ideya-siyasi əsaslarını
da ortaya qoymuşdur.
* * *
Xalqın dərdi-səri ilə uğraşan Mirzə Cəlil və onun “Molla Nəsrəddin” jurnalı sovet rejiminin meyarlarına uyğun gəlmirdi. Mövcud quruluşun verdiyi vədləri yerinə yetirməməsi, insanların adi hüquqlarının nəzərə alınmaması kimi məsələlər jurnalın diqqətindən yayınmırdı. Buna görə də jurnala hökumət tərəfindən hücumlar başlanmışdı. Xüsusilə 1930-cu ildən jurnalın “Mübariz, Allahsızlar İttifaqının Mərkəzi və Bakı Şurasının orqanı”na çevrilməsi Mirzə Cəlilin inam və ümidinin üstündən xətt çəkir. Görkəmli ədib məhz bu sarsıntılar nəticəsində 1932-ci ilin 4 yanvarında vəfat edir...
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin sərəncamı ilə bu il böyük ədibin 150 illik yubileyi qeyd olunur. Cəlil Məmmədquluzadə milli və bəşəri yaradıcılığı, humanizm idealları ilə əsrlər sonra da xatırlanacaq. Çünki onun əsərləri insanları haqları uğrunda mübarizəyə, birliyə, humanizmə səsləyir...
Aynurə ƏLİYEVA
Mədəniyyət.- 2019.- 22
fevral.- S.6.