Zamanı “dayandırma” sənəti
Fotoqrafiya zamanı dayandırma sənətidir. Məhz
bu sənət vasitəsilə insan həmin an
yaşadığı hisslərə geri dönüb, o duyğunu xatırlayır. Bəzən
yüzlərlə sözün izah edə bilmədiyi fikri
bir fotoşəkil izhar
edir. Bu bir az da
şəklə baxan insanın ona hansı mənaları yükləməsindən
asılıdır...
Tarixdə çəkilmiş
ilk fotoşəkilin müəllifi Josef Nies hesab
olunur. O, 1826-cı ildə Vorenes
qəsəbəsində yerləşən evinin
həyətini çəkmişdi. Josef bu şəkil üçün
8 saat vaxt sərf etmişdi. O, ilk olaraq evinin 2-ci mərtəbəsində
otağın divarına işığın təsir edə
biləcəyi kimyəvi məhlul çəkir, otağın
pəncərələrini taxta ilə
bağlayır. Ancaq
açdığı kiçik dəlikdən
keçən işığın divardakı kimyəvi məhlula
nüfuz etməsi ilə ilk
fotoşəkil ərsəyə gəlir.
Əslində,
J.Niesdən əsrlər öncə yaşamış alimlər
buna bənzər təcrübələr
həyata keçirmişdilər. Şərqin görkəmli
alimlərindən olan İbn
əl Heysəm X əsrdə optik mövzuda araşdırmalar aparan
ilk şəxs kimi
adını tarixə yazdırıb. O, “Kitab əl-mənazir”
əsərində “qaranlıq otaq”
adlandırdığı təcrübənin izahını verib. Məşhur italiyalı rəssam Leonardo da Vinçi
də bu təcrübəni təkrarlayıb,
hətta ona latın dilində ad da verib:
“camera obscura”. “Camera” otaq, “obscura” qaranlıq deməkdir.
Girolamo Cardano “qaranlıq
qutu”dakı deşiyə lupa əlavə
edərək əks olunan şəklin daha dəqiq təsvir olunmasına nail olub. Yohanes
Kepler “qaranlıq qutu”ya güzgü əlavə
edib. Yohan Zanq isə qutuya qısa və
uzun obyektivlər artırıb. Govanni Baptista Laporta “Təbiətin sehri”
əsərində “qaranlıq qutu” təcrübəsinin
rəsm əsəri yaratmaqda da istifadə oluna biləcəyini
qeyd edib. Onun fikrincə, əgər şəkil çəkə
bilmirsinizsə, qaranlıq qutu ilə onun eskizini yaradın, sonra isə eskizin üzərində
rəngləmə işi aparın. Bu üsuldan sonralar rəssamlar da
istifadə ediblər. Hollandiyalı rəssam Yohanes
Vermer əsərlərinin bir
çoxunu qaranlıq qutudan
istifadə edərək çəkib...
***
Azərbaycan fotoqrafiyasının tarixini
araşdıran mərhum yazıçı Sara Nəzirovanın
araşdırmasına görə, ölkəmizdə ilk foto
1861-ci ildə çəkilib. Bu, Rusiya ekspedisiyasının tərkibində gəlmiş
kapitan-leytenant A.F.Ulskinin
çəkdiyi “Bakı buxtası”dır. Onun
şəkilləri içərisində “Fatmayı kəndi”,
“Qız qalası”, “Şirvanşahlar
sarayının məscidi”, “Qala
divarları” yer alır. Həmin şəkillər
Tbilisi arxivində saxlanılır. Rus fotoqraf və etnoqraf Dmitri İvanoviç Yermakovun da Bakı ilə bağlı 50-dən
artıq fotosu olub.
Azərbaycanda fotoqrafiya sənətinin inkişafından
danışanda ilk olaraq
1884-cü ildə Ukraynadan Bakıya gəlmiş
fransız əsilli Aleksandr Mişonun adını çəkmək
lazımdır. Onu da qeyd edək ki, A.Mişon eyni zamanda ölkəmizdə kinematoqrafiyanın əsasını
qoyub (1898). O, həmçinin
fotoqrafiyanı incəsənətin bir növü kimi tanıtmaq
üçün böyük
işlər görüb. A.Mişon
1890-cı ildə Realnı məktəbin direktoru
ilə birlikdə “Bakı fotoqraflar dərnəyi”ni
təsis etmək üçün nizamnamə
yazaraq Peterburqa – Rusiya Daxili İşlər
Nazirliyinə göndərib. Dörd il gözləyəndən sonra
dərnək rəsmən fəaliyyətə başlayıb.
İlk dövrlər dərnəyə təhsil
ocağının direktoru rəhbərlik
edib. Mişon özü isə təşkilatın
katibliyində çalışıb. 1905-ci il
inqilabından sonra Bakıda böyük gərginliklər yaşanıb, bu dövrdə Mişonun
studiyası iki dəfə qarət olunub. Uzun sürən
çəkişmələrdən sonra,
1908-ci ildə Mişon Azərbaycanı tərk
edib.
Sovet dövrünün ilk azərbaycanlı fotoqrafı isə məşhur
Hacınskilər nəslinin nümayəndəsi Əzizbala
Hacıyev hesab olunur.
O, milyonçu İsa
bəy Hacınskinin Bayıl zonası üzrə əmlakının
işlər müdiri olub.
Sonra fotoqraf Zelinski ilə aralarındakı dostluq əlaqələrinə görə emalatxana açıb, şəkil çəkməklə
məşğul olub. Sovet
dövrünün tələblərinə
görə, fotoqrafçılıqla məşğul olmaq üçün xüsusi razılıq almaq
lazım idi. O zaman Bakı şəhərində fəaliyyət
göstərən fotoqrafların əksəriyyəti yəhudi
və ruslar idi.
İşə başladıqdan bir
müddət sonra Əzizbala Hacıyev
Bayılda kiçik torpaq
sahəsi alıb şəxsi fotostudiyasını açmağa müvəffəq olur. Studiyaya aid bütün
avadanlıqları, hətta foto
kağızları Almaniyadan sifariş edir.
Ötən əsrin
60-70-ci illərində Hüseyn
Hüseynzadə, Yaşar Xəlilov, Rafiq Tağıyev, Əhməd Qaragözov kimi
tanınmış fotoqraflar olub. SSRİ dağılandan sonra
fotoqrafiyanın təbliğində də bir
boşluq yaranır. Ancaq
buna baxmayaraq,
1993-cü ildə tanınmış kinooperator
Rafiq Qəmbərov Azərbaycan
fotoqraflarının çəkdiyi fotoları bir
yerə toplaya bilir. Bunun nəticəsi olaraq
1995-ci ildə Fransanın Nant şəhərində
gerçəkləşən müsabiqədə ilk dəfə Azərbaycan fotoqrafiyasına həsr
olunmuş sərgi keçirilir.
Orada Azərbaycan fotoqraflarının çəkdiyi
100-dən artıq şəkil nümayiş
etdirilir.
***
Çağımızda
keyfiyyətli fotoşəkil çəkməyin bir neçə alternativ
yolları mövcuddur. Hər bir kəs telefon, planşet və ya fotoaparat vasitəsilə şəkil çəkmək
imkanına sahibdir. Buna
baxmayaraq, yenə də fotoqrafiya
bir sənət kimi yaşamaqda davam edir.
Bu gün müxtəlif
ölkələrdə çəkilən bəzi fotoşəkillərin
qiymətlərinə baxdıqda fotoqrafiyanın bahalı bir sənət olduğunu
da söyləmək mümkündür.
Məsələn, bir fotoşəkilə
on, hətta yüz
minlərlə dollar verənlər
tapılır. Məsələn, amerikalı fotoqraf
Edvard Steichen tərəfindən
1904-cü ildə çəkilmiş “Ay
işığı” fotosu 2006-cı ildə
hərracda 2,9 milyon dollara
satılıb. Fotonun ən böyük özəlliyi onun
rəngli formada çəkilmiş ilk şəkillərdən biri
olmasıdır. Bu qəbildən digər
bir əsər amerikalı məşhur fotoqraf Andreas Gursky tərəfindən 1998-ci ildə çəkilmiş
“Los-Anceles” fotosudur. Bu foto da
2,9 milyon dollara
özünə müştəri tapıb. Andreas
Gursky tərəfindən 1999-cu ildə
çəkilən növbəti foto
– “Rhein II”
2011-ci ildə 4,3 milyon dollara
satılmışdı. Qeyd edək ki, bu, dünyada
satılan ən bahalı fotodur.
Sənət daim inkişaf etdiyi üçün daha qiymətli fotoların ortaya
çıxması təəccüblü deyil.
Yazımızı məşhur fransalı fotoqraf
Henri Cartier-Bressonun
sözləri ilə bitiririk: “Fotoşəkil
çəkmək insan ağlının,
gözünün və ruhunun
bir bütün
halında fəaliyyətidir”.
Nurəddin
MƏMMƏDLİ
Mədəniyyət.- 2019.- 24 iyul.
S. 6.