Amerika ədəbiyyatının təkrarsız
dühası
Düşündürücü, insanın həyat amallarını, duyğularını
ifadə edən yaradıcılıq nümunələri
zaman və məkan hüdudlarına sığmır. Bəzən min illər öncədən
çağımıza səslənən
fikirləri rahatlıqla
qəbul edir, daha doğrusu, ona ehtiyac duyuruq.
Elə də olur ki, okeanın
o tayından, min kilometrlərlə
uzaqda yaranmış bir hekayənin, bir rəsm əsərinin
sorağını alıb
oxumağa, tamaşa etməyə can atırıq...
Bu yazımızın 120 yaşlı qəhrəmanı
– ədəbiyyat üzrə
Nobel mükafatı laureatı
(1954) Ernest Heminquey də
bir əsrə yaxındır uzaq Amerikadan bənzərsiz bədii yaradıcılığı
ilə bəşəriyyətə
söz, sənət zövqü yaşadır. O, qələmə
aldığı nəsr
əsərlərilə yanaşı,
macəralarla dolu qeyri-adi həyatı ilə də tanınır.
Ernest
Miller Heminquey 1899-cu il
iyulun 21-də Çikaqo
yaxınlığındakı Ouk-Park
şəhərciyində doğulub.
Ailədə altı uşaqdan
ən böyüyü
idi. Anası opera müğənnisi, 1928-ci ildə həyatına intiharla son qoyan atası isə həkim olmuşdu.
Orta təhsilini
başa vurduqdan sonra hərbi xidmətə getmək istəsə də, gözlərində problem yarandığından
arzusuna çatmamışdı. Bir müddət Kanzasda çıxan “Star” qəzetində
çalışdıqdan sonra
könüllü dəstənin
tərkibində Avropaya,
Birinci Dünya müharibəsi (1914-1918) cəbhələrinə
yollana bilmişdi. Amerika Qırmızı Õaç
Cəmiyyətinin sürücüsü
kimi müharibənin od-alovundan keçmiş, ayağından yaralanmışdı.
İgidliyinə görə
İtaliyanın iki hərbi medalı ilə təltif olunmuşdu...
***
12 yaşı olanda
Ernestin həyatında
önəmli bir hadisə baş vermişdi. Babası ona 20 kalibrli
təklülə ov tüfəngi bağışlayır.
Bu hədiyyə nəvə ilə baba arasında möhkəm dostluğa səbəb olur. Babasının ov haqqında
danışdığı maraqlı əhvalatların
çoxu sonralar Ernestin əsərlərində
öz təsvirini tapırdı. Bir sözlə, babasının
ov əhvalatları Ernestin ədəbiyyata olan həvəsini daha da artırır
və o, ömrü boyu babasını xoş duyğularla xatırlayırdı...
Gənc Ernest “Manitanın mühakiməsi”
adlı ilk hekayəsini
də ova həsr etmişdi. Hekayənin qəhrəmanı simasında
isə əsasən atasını və bir az da babasını canlandırmışdı. Əsərin qəhrəmanı isə
ovda faciəli şəkildə həlak
olurdu. Nə qədər qəribə
olsa da, Ernestin atası Klarens də hekayədə təsvir edildiyinə oxşar şəkildə intihar etmişdi. Bu hekayə “Skrijal” adlı məktəb jurnalında dərc edilmişdi. Müəllifin “Bütün iş dərinin rəngində idi” adlı ikinci hekayəsi də maraqla qarşılanır. Əsərdə boksun pərdə arxasında aparılan çirkli kommersiya məqsədlərindən danışılırdı.
Çikaqoya qayıtdıqdan sonra
Heminquey yazıçı
Şervud Andersenlə
tanış olur. Yaşlı həmkarının məsləhəti ilə
“mənəviyyatsız həyat”dan
canını qurtarmaq üçün Parisə
yollanır. Amerikanı tərk
etməmişdən əvvəl,
1921-ci ildə Elizabet Riçardsonla evlənir.
Bu, yazıçının
dörd rəsmi evliliyindən birincisi idi.
Parisdə E.Heminquey həmvətəni
olan yazıçılarla
– Gertruda Stayn, Ezra Paund, Skott Fitsceraldla
görüşmüş, “Toronto star” qəzeti üçün
yazmağa başlamışdı. Müəllifin “Hekayələr və üç şeir” (1923),
“Bizim zəmanəmizdə”
(1924) adlı ilk kitabları
da Parisdə nəşr olunmuşdu.
1926-cı ildə isə Heminquey ədəbi tənqidin õeyirõahlıqla qarşıladığı
“Günəş çıxır”
romanını çap
etdirdi. Romanda Fransa və
İspaniyada yaşayan
amerikalıların həyatından
bəhs olunurdu. Bu insanların arasında
müəllifin özü
də vardı. Onlar I Dünya müharibəsindən
sonra meydana çıxan “itirilmiş
nəsil” nümayəndələri
idilər.
“Qadınsız kişilər”
(1927) kitabının nəşrindən
sonra Heminquey Parisdən ABŞ-a qayıdır. Florida ştatında, Karib dənizi sahilindəki Ki-Vest kurort şəhərciyində məskunlaşır
və ikinci romanı “Əlvida, silah”ı yazıb başa çatdırır.
Nisbətən sonrakı dövrün
məhsulu olan “Zəng kimin üçün çalınır?”
(1940) romanı ilə birlikdə “Əlvida, silah” üslub gözəlliyi və ifadəliliyi baxımından Heminqueyin ən yaxşı əsəri sayılır.
***
1930-cu ilin payızında
yazıçı avtomobil
qəzasına düşür
və ağır zədələr alır. O, yarım
il müalicə
prosesində olsa da, ədəbi yaradıcılığını davam etdirir. 1932-ci
ildə Heminquey “Günortadan sonra ölüm” adlı romanını qələmə
alır. Bu roman çapdan çıxan kimi bestsellərə çevrilir, yazıçıya
Amerika və ondan kənarda yeni şöhrət gətirir. Müəllifin
1933-cü ildə “Qalib
heç nə almır” adlı seçilmiş hekayələri
çapdan çıxanda
artıq ədəbi mühit onu ciddi yazıçı kimi qəbul etmişdi...
Qeyd etdiyimiz
kimi, Heminqueyin ruhunda ovçuluğa həmişə böyük
həvəs olub. 1933-cü ilin sonlarında Afrikadakı Tanqanika gölü ətrafına
ova gedir. 1934-cü ilin yanvarında ağır xəstələnir.
Həkimlər ona ovçuluqla
məşğul olmağı
qadağan edirlər.
Afrikaya ov səfəri təəssüratları barədə
1935-ci ildə yazıçının
“Afrikanın yaşıl
təpələri” adlı
kitabı işıq üzü görür.
İspaniyadakı vətəndaş müharibəsi
onun bir sıra diqqətəlayiq cəhətlərini üzə
çıõarmışdı. O, hərbi
jurnalist kimi iç savaşın ən qaynar nöqtələrində olmuşdu.
İnsan
qəhrəmanlığının və xəyanətinin dəhşətli səhnələrini
müşahidə etmişdi.
“Beşinci dəstə”
(1937) pyesi və “Zəng kimin üçün çalınır?”
romanı bu dövrün acı ibrət dərslərinin nəticəsi kimi meydana çıxmışdı.
1950-ci ildə Heminquey
“Çayın o tayında,
ağacların kölgəsində”
romanını oxucuların
ixtiyarına verir. İki il sonra
“Layf” jurnalında “Qoca və dəniz”
povesti dərc edilir. “İnsanı
məhv etmək olar, amma məğlub
etmək mümkün
deyildir” – əsərin
əsas leytmotivi müəllifin bu qanadlı ifadəsində
öz əksini tapmışdı. İnsanın gücünə, iradəsinə,
dözümünə və
əbədiyyət sevgisinə
ehtiraslı himn olan bu əsər
heç kimi laqeyd buraxmadı.
Povestdə dənizdə təkbaşına
taleyin hökmünə
buraxılan və yaşamaq uğrunda köpək balıqları
ilə mübarizə
aparan qoca balıqçıdan danışılır. Bu mübarizə o qədər
təsirli təsvir edilib ki, oxucu
özü də bilmədən ruhən baş verən hadisələrin iştirakçısına
çevrilir. “Qoca və dəniz”
povesti beynəlxalq aləmdə böyük əks-sədaya səbəb
olur. 1953-cü ildə bu povestə
görə Heminqueyə
beynəlxalq “Pulitser” mükafatı verilir.
Bir il
sonra isə Heminquey Nobel mükafatına
layiq görülür.
Bu, yazıçının
fəth etdiyi ən yüksək zirvə, yaradıcılığına
verilən əvəzsiz
töhfə idi.
Görkəmli ədib 1956-cı ildə Parisdə olarkən “Riç” hotelinin zirzəmisindən
uzun illər qoyub getmiş olduğu çamadanını
tapır. Onun içindən
əldə etdiyi Paris
həyatından bəhs
edən gündəliyi
əsasında “Həmişə
səninlə olan bayram” adlı avtobioqrafik əsərini yazır. Lakin bu kitab onun ölümündən
sonra, dördüncü
arvadı Meri Velş Heminqueyin səyi nəticəsində
1964-cü ildə işıq
üzü görür.
***
E.Heminquey
dəfələrlə ölümlə
üzləşmiş, lakin
hər dəfə xilas ola
bilmişdi. Bu qəzalar zamanı, həmçinin I Dünya
müharibəsində aldığı
yaralar onun sağlamlığına mənfi
təsir etmişdi.
1950-ci illərin ortalarından başlayaraq
yazıçı depressiyadan
və paranoyadan əziyyət çəkməyə
başlayır. Ona elə
gəlirdi ki, hər yerdə ABŞ-ın Federal Təhqiqat Bürosunun (FTB) əməkdaşları
tərəfindən izlənir.
Yazıçını elektrik cərəyanı
verməklə müalicə
etməyə çalışsalar
da, 20 seansdan sonra Heminquey yaddaşını itirir.
Fikrini sərbəst şəkildə
ifadə etmək üçün bir kəlmə belə yaza bilmirdi. Böyük qələm sahibi bu xəstəlikdən xilas yolunu intiharda
görürdü. O, bir
neçə dəfə
bu yola əl
atsa da, ailəsi və dostları mane olmuşdular.
Bundan sonra Heminqueyi psixoloji klinikaya müalicəyə göndərirlər.
Ancaq hər yerdə onun gözünə FTB-nin agentləri görünürdü. İki aydan
artıq davam edən müalicədən
sonra yazıçını
evə buraxmışdılar.
Vəziyyətinin daha da ağırlaşdığını
görən ədib bu dəfə onun hər addımını
nəzarətdə saxlayan
həyat yoldaşı
Merinin diqqətindən
yayına bilir. 1961-ci ilin 2 iyul tarixində
canına qəsd edir.
E.Heminqueyin həyatını tədqiq
edən şəxsi bioqrafı F.Yanq məşhur yazıçının
bütün həyatının
ölüm və intihardan qaçmaqdan ibarət olduğunu qeyd edir. Bildirir ki,
bu amil onun
yaradıcılığında güclü iz buraxıb.
Dünya ədəbiyyatında hətta
ölümü ilə
ədəbiyyat yaradan,
seçdiyi ölümü
belə şöhrəti
üçün “işlətməyə”
müvəffəq olan
nadir yazıçılardan olan Heminquey bu gün də
dünyanın ən çox sevilən müəlliflərindəndir. Onu sevməmək,
təsirinə düşməmək,
sadəcə, mümkünsüzdür.
Aynurə ƏLİYEVA
Mədəniyyət.- 2019.- 26 iyul.
S. 6.