Səhnədə dolğunluq olarsa...
Nəhayət, ötən saylarımızda xəbərini
verdiyimiz olayın zamanı yetişdi. Martın 1-də “Boş məkanın
dolğunluğu” 2-ci Eksperimental tamaşalar festivalı
başlandı.
Azərbaycan
Teatr Xadimləri İttifaqı və Mədəniyyət
Nazirliyinin təşkilatçılığı ilə
keçirilən festival bu il anadan olmasının 70 illiyini
onsuz qeyd edəcəyimiz görkəmli rejissor, Əməkdar
incəsənət xadimi Vaqif İbrahimoğlunun xatirəsinə
həsr edilib. Elə bu üzdən də
festival mərhum sənətkarın yaratdığı
Yuğ Dövlət Teatrının çıxışı
ilə başladı.
Çıxış demişkən, festivalın
xüsusi açılış mərasimi olmadı. Yuğ
teatrının direktoru İslam Həsənov və baş
rejissoru, Əməkdar incəsənət xadimi Mehriban Ələkbərzadə
festival iştirakçılarını salamladılar. Azərbaycan Teatr Xadimləri İttifaqının sədri,
Xalq artisti Azər Paşa Nemətov rəhbərlik etdiyi
qurumun müstəqillik dövründə keçirdiyi
müxtəlif formatlı festivalları yada saldı.
Dörd “Monotamaşa”, iki
“Him-cim”, iki “Eksperimental tamaşalar”, “Festivallar festivalı”,
“Milli klassika”, həmçinin Mədəniyyət Nazirliyi ilə
birlikdə təşkil olunan gənc rejissorların “Yeni teatr”
respublika festivalı, Uşaq tamaşaları festivalı, Beynəlxalq
Çexov festivalının “İpək Yolu” mərhələsi,
“Boş məkanın dolğunluğu”, “2+1” eksperimental teatr
festivalları neçə-neçə istedadın üzə
çıxmasına, neçə aktyorun istedadının
festivaladək görünməmiş cəhətinin
parlamasına şərait yaradıb, teatrsevərlər
üçün sənətlə ünsiyyət imkanı
verib...
Qısa çıxışlardan sonra tamaşa
başladı.
Yuğ teatrı ilk iki gündə öz sənət
məharətini festival tamaşaçılarına göstərdi.
“Qəbirqazma üsulu”nu bilirsiniz?
İlk
olaraq teatrın repertuarındakı maraqlı səhnə
işinə, bərpadan sonra yenidən tamaşaçı
qarşısına çıxan “Qəbirqazma üsulu”na baxdıq. Rejissor Gümrah Ömərin
quruluş verdiyi tamaşa Argentina
yazıçısı Adolfo Bioy Kasaresin “Qəbiri necə
qazırlar?” hekayəsi əsasında hazırlanıb. Rejissorun “tövbə oyunu” kimi janr təyini etdiyi
tamaşanın quruluşçu rəssamı Rəşid
Şerif, musiqi tərtibatçısı Ramiq Mehdiyevdir.
Başqalarının bədbəxtliyi, faciəsi, qətli
üzərində xoşbəxt olmaq olarmı? Tamaşanın
süjeti bir cinayətin tarixçəsidir. Təzəcə ailə quran cütlük şəhərdən,
sosial problemlərdən, meqa primitivliklərdən qaçmaq
üçün şəhərdən kənardakı bir
restoran-hotel icarəyə götürürlər. Əvvəl-əvvəl hər şey yaxşı
getsə də, sonradan kələfin ucunu itirirlər. Borc xirtdəyə dirənəndə də
çıxış yolunu cinayətdə tapırlar. Adamların itirib-axtarmadığı məkanlarına
azaraq gələn Yaşlı qadını (Sonaxanım
Mikayılova) asanlıqla qurban seçirlər.
Yaşlı qadın enerji dolu gənc və gözəl
cütlüyü (kişi – Oqtay Mehdiyev, gənc
qadın – Mətanət Abbasova) görən kimi çox
sevinir. Düşünür ki, heç
tanımadığı yerdə etibar edə biləcəyi
adamlar ilə rastlaşıb. Onlara azıb
gəldiyini və hərraca çıxarılan evi almaq istədiyini
deyir. Gənclərin beynində ani şimşək
çaxır: aha, deyəsən, qurtuluruq. Qadından fərqli
olaraq kişi bu fikri başından
qovmağa çalışır. Amma qadın
inadla onu qatil edir. Həm də “uf” demədən.
Yiyələndikləri
pullarla borclarını qaytarıb problemlərini həll etdiklərini
düşündükləri vaxtda Meşin pencəkli kişi (Vidadi Həsənov) peyda olur və aləm
qarışır.
Rejissorun
da bu qarmaqarışıq meyitxana kabusuna baxışı dəyişir:
gah qatil qurbanını önə çıxarıb onun
dilindən canilərə haqq qazandırır, gah çarəsiz
qatillərin
günahsızlığına inanmağa
çalışır, gah da hər iki tərəfin qurban
olduğunu və haqsızlığın
qazandığını düşünməyə sövq
edir.
Sadə səhnə tərtibatı (ortadakı üzəri
qapalı düzbucaqlı qutu hər vəziyyətin mərkəzindədir),
assosiasiyaya uyğun uğurlu musiqi seçimi, vəziyyətin
təzahürünə hesablanmış geyim və
işıq ümumi ansambla qəti xətər yetirmirdi. Doğrudur,
tamaşaçı tamaşa edə-edə həm də
mülahizələrə, fərqli versiyalara baş
çatladırdı. Amma bu da özlüyündə
rejissorun “cəzası” kimi lazım idi...
Əsərin
əsas yükünü daşıyan Yaşlı qadın
(Sona Mikayılova) və Meşin pencəkli kişi (Vidadi Həsənov)
oyunlarına xas xüsusiyyətləri aramla nüfuz etdirsələr
də, istər-istəməz gənc cütlüyün duetini
üstələyə bilmədilər. Çünki
bunu heç istəmirdilər də. Elə
ona görə də oyun özünün ümumi axarında
gedirdi.
Heç kim qatil olmaq üçün doğulmur
Festivalın proqram tərtibatı necə
aparılıb, bilmirəm, amma ilk günün hər iki
tamaşası qatil və qətl ilə əlaqəli idi.
Bu mənada “Metamorfoza” daha amansız idi. Ehey, insanlar, sən
ey cəmiyyət, siz ey adamlar, yan-yörənizdəki
qızcığazları, ən saf və ülvi hisslərini
bir anda qurban verən yanılmışları anlamadıqca,
qucaqlayıb təsəlli etmədikcə suda gizlənib
şikarını gözləyən timsahların yeminə
çevirəcəksiz. Sonra da “Vallah, bu
cavanların zayı çıxıb. Yox e, zəmanə
xarablayıb” deyib qeybətləşəcəksiniz...
Amma nə yazar Səidə Haqverdiyeva, nə də
rejissor Günay Səttar bunu istəmir. Müəllifin bir neçə
hekayəsi əsasında Günay Səttarın səhnə
həlli verdiyi “Metamorfoza”nı qadın həmrəyliyi
nümayişi də adlandırmaq olar. Çünki
tamaşanın qəhrəmanı da qadındır. Səhnədə
bütün komplekslərindən qurtulmuş Zümrüd
Qasımovanın qəhrəmanı (Gənc qız), əslində
çəlimsiz, bir az qorxmuş, bir az
bezmiş, daha çox yorulmuş bədən-ruh
konsentrasiyasında həm də nə qədər
güclü olmağı göstərir.
Səhnə işi uğurlu aktyor triosu, bütün tərəfləri
bərabər olan üçbucaq kimi idi. Baş qəhrəman
qadın olsa da, nə Elgün Həmidov (Gənc oğlan), nə
də Oqtay Mehtiyev
(Kişi) bir an belə tamaşaçını
rahat buraxmadılar.
Tamaşanın
sadə, adi bir tərtibatı var: səhnənin tən
ortasındakı qara örtüklü çarpayı, plates topları, çətirlər və bu
üç elementin (quruluşçu rəssam Umay Həsənova)
bir neçə vəziyyətdə istifadə edildiyi mizanlar.
Qara çarpayıdakı qaranlıq dünyaya yuvarlanan
qızcığaz nə qədər bitkin olsa da, keçidlərdəki
oyun-oyuncaqları ilə bir o qədər əylənib əyləndirirdi. Elə
kişilər də, qoşulduqları bu oyuna asta-asta
hamını cəlb edirdilər. Gənc oğlan və
hiyləgər kişi (iş adamı)
“çıxardıqları” oyunda fərdiyyəti, bir həlqədə
dolanmaqla ayrı, başqa olmağı
açıqlayırdılar.
Hər
şey çox sadə əhvalatdan başlayır: gənc qız
və sevgilisi qayğısız və bir o qədər də
həzin eşqlərində xumarlanırlar. Sonra
hardansa maşını və cibi dolu olan sevgili peyda olur.
Qız ona qapılır. Sevib-sevdiyini
bilmədən pak olan hər şeyini itirir. Gah ayaqlar altına sərilir, gah nifrətlə
bölünür, gah sönük ehtirasla faciəsinin ən
dibinə yuvarlanır. Bu prosesin
hamısında da musiqi (musiqi tərtibatı – Amid Qasımov)
onu ustalıqla ifadə edir. Sonra yenidən
zühur edir. Amma bu dəfə qatil olaraq.
Onu zorlayan ağxalatlı kişini qanına bulayaraq. Sonra cinayətə
kəsilən cəza və onun ikrah doğuran sonluğu.
Yəni hər kəs kimi sən də bu cəzaya
məhkumsan. Özünü öz
içində həbs etsən də, bu kafi sayılmır.
Bu da sənə son cəza...
Amma
müəllif də, elə rejissor da bu cəza ilə
barışmır və üçlük həlqəsini
plates topları üzərində
yırğalada-yırğalada, çətirlərin
altında fırlada-fırlada, dəmir çarpayını
yelləncək kimi yellədə-yellədə oyuna bir əyləncə
qatmağa çalışır. Yəqin
tamaşaçıya içində ola biləcək
pis adamdan qaç demək üçün... Aydındır
ki, heç nə təsadüfən olmur. Nəticəsi çox ağır olsa da. Elə bu oyun da təsadüfi deyildi.
Çünki içində yaradıcı həvəs və
ona təbii baxış arzusu var idi.
* * *
Festivalın 2-ci günü. Bu gün də
“Yuğ”da iki tamaşamız var. Gündüz “Medeya. Sekvensiya 001” tamaşası oynanıldı. 2015-2016-cı teatr mövsümünün son
premyerası olan tamaşa barədə qəzetimizdə
yazımız dərc olunduğu üçün təkrara
ehtiyac duymuruq. Ötənilki mövsümdə
repertuara daxil edilmiş “Quş dili” pritça-tamaşası
da diqqətimizdən yayınmayıb.
O üzdən
də bu tamaşalar haqqında geniş danışmadan
sürətli keçid alırıq növbətilərinə.
Martın 3-ü. Hava mart ayından gözlədiyimizə
baxmış bir qədər çox soyuqdur. Elə bil
ixtiyarındakı üç ayda boz üzünü göstərməyə
ərinmiş qış martın əvvəlində bizimlə
yüngülvarı eksperiment aparır ki, görək, sənət
bayramı ovqatına kökləndiyimiz günlərdə
qış havasını necə hiss edirik? Başqalarını deyə bilmərik, amma biz
festivalın gündüz tamaşasından sonra
özümüzü çox yaxşı hiss edirik.
Çünki çox yaxşı bir tamaşaya
baxmışıq. Polşa yazıçı-dramaturqu
Slavomir Mrojekin “Açıq dənizdə” əsəri əsasında
hazırlanmış tamaşaya İsa Əsədov quruluş
verib. Müstəqil iştirakçı
kimi festivala qatılan tamaşa ilk növbədə
iştirakçılarının seçimi ilə diqqəti
çəkdi.
Pantomima teatrından özünü, Kukla teatrından isə
quruluş verdiyi tamaşaları tanıyıb sevdiyimiz Qurban Məsimovu
yenidən teatr səhnəsində aktyor kimi görmək
maraqlı və xoş idi. Tamaşada Qurban Məsimovla
yanaşı, Gənc Tamaşaçılar Teatrının
aktyorları Manaf Dadaşov, Anar Seyfullayev, Müşfiq
Əliyev, Rahib Axundov çıxış edirdilər. Əsərdə açıq dənizdə çarəsiz
qalmış üç nəfərin sağ qalmaq
çabalarından danışılır. Əslində, onlar sağ qalmaqdan daha çox xilas
edilənədək ac qalmamaq üçün çarə
axtarırlar. Dişə dəyən
heç nə olmadığından belə qərara gəlirlər
ki, üçündən biri yeyilməlidir ki, iki nəfər
sağ qalsın. Bəs kim yeyilməlidir?
Bu məqamda üç nəfər indiyədək
yaşadığı həyatı müzakirəyə
çıxarır. Lakin təsadüfən
dalğaların vurub onların yanına atdığı
Poçtalyonun gətirdiyi bəd xəbər,
üçlükdəki bir nəfərin rəiyyətindən
olan Xidmətçinin öz Əlahəzrətinin yanına gəlişi
vəziyyəti dəyişir. Sarayda
yaşamış Birincinin ehtiyat sandığında “yaddan
çıxmış” yeməyin tapılması isə
üçlüyün arasındakı münasibətə
öz düzəlişini edir.
Yaxşı tanımadığımız müəllifin
qəribə mövzuya fərqli münasibəti, cavan
aktyorların öz rollarını məharətlə ifa etməsi
“Açıq dənizdə” tamaşasını daha
genişmiqyaslı festivallara layiq göstəri səviyyəsinə
qaldırır.
“Qara adam” ifadəsini eşidəndə
altşüurumuz bunu bizə qara camaat kimi ötürür.
Müstəqil “Human” teatrının təqdim etdiyi “Qara adam” monotamaşasının adı
tamaşaçıları bir qədər
çaşdırdı. Sergey Yeseninin
eyniadlı poeması əsasında hazırlanmış
monotamaşanın quruluşçusu da, ifaçısı da
Şamil İbrahimovdur. Səhnə,
işıqlandırma məsələləri tam həllini
tapmadığından tamaşanın tək baş qəhrəmanı
öz personajını qaranlıqda qalan adam
kimi təqdim etdi.
Festivalın üçüncü günü həm də
ekspert qrupunun ilk müzakirəsi keçirildi. İlk dəfədir
ki, Teatr Xadimləri İttifaqı ekspertlər qrupuna
teatrşünaslarla yanaşı mədəniyyət və
teatr yazarlarını (“Mədəniyyət” qəzetinin və
“Mədəniyyət.AZ” jurnalının əməkdaşları
Gülcahan Mirməmməd ilə Samirə Behbudqızı) da
daxil edib. Əminik ki, çox canlı və
haqlı iradlar, yerinə düşən qeydlər ilə
keçən ilk toplantıdan sonrakı müzakirələr
də maraqlı və konstruktiv olacaq. Təbii
ki, festival xronikasının ardınca “Boş məkanın
dolğunluğu” 2-ci eksperimental tamaşalar festivalı
haqqında ekspertlərin rəylərinin yer aldığı
təhlil xarakterli yazımız olacaq.
Festivalın
dördüncü günü – səhnədə tələbələrdir
Martın
4-ü. Həftənin birinci, festivalın dördüncü
iş günü. Teatr aləmi bazar ertəsində
işləməz. Bəlkə də elə
buna görə həftənin “ağır” günündə
peşəkarlar tələbələri irəli verdilər.
Hər nədənsə, “Boş məkanın
dolğunluğu”nda səhnə onların idi.
Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetinin tələbəsi və
Dövlət Rus Dram Teatrının aktrisası Milana Sokolenko və
rejissor-xoreoqraf Raulya Türkkan birgə hazırladıqları
“Səmavi” adlı monolayihəni təqdim etdilər. Rejissorla
aktrisanın çalışdıqları teatrın səhnəsində
oynanılan tamaşa həyatdan gözləntisi boşa
çıxan, pərtliyini içki, siqaret ilə ovutmağa
çalışan, o qədər də xoş olmayan
sıxıntılı uşaqlıq xatirələrinə
qayıdan tək qadının işdən sonrakı tənha
axşamını göstərirdi.
Müasir
rus dramaturqları A.Şipanov və A.Abrosimovun “Səmavi və
yaxud qadın ömründən dörd saat” pyesinin əsasında
hazırlanmış tamaşa bütün həyat
uğurlarına təkbaşına çatmağa nail olan
cavan və yaraşıqlı qadının, dörd saat əvvəl
isə haqq etmədiyi talenin çox ağır zərbəsini
dadmış Marinanın bütün həyatını
aktrisanın dilindən çatdırır və seyrçini
düşündürür. Sadəcə, “Səmavi”nin bu festivalın formatına nə qədər
uyğun gəldiyi anlaşılmadı. Aktrisanın
tamaşanın əvvəlində səhnənin bir
küncündə gerçək leysandan iliyinədək
islanmasımı? Yaxud səhnədə
heç bir ifrata varmadan, sadəcə, situasiyanın tələb
etdiyi üçün soyunmasımı? Bu
sənət priyomları səhnəni həyata
yaxınlaşdırmaq jesti olaraq illərdir ki, bir qədər
mühafizəkar Azərbaycan səhnəsi üçün də
yenilik deyil. Format
uyarsızlığını bir kənara qoysaq, Milana
Sokolenkonun “Səmavi”si bitkin monotamaşa kimi
baxımlıdır. Ümidvarıq ki,
çalışdığı teatr onu öz repertuarına
salacaq və beynəlxalq teatr aləmində müntəzəm
keçirilən monotamaşalar festivallarında təqdim edəcək.
* * *
Martın 4-də həmçinin Teatr Xadimləri
İttifaqının böyük səhnəsində universitet
tələbələri “Unutmağa kimsə yox” dedilər. Görkəmli
alim, yazıçı-dramaturq Kamal Abdullanın bu pyesi illər
öncə də oynanılıb. Pyesin zəngin
dramaturji materialı
əsər üzərində
təxəyyül işlətməyə, maraqlı oyun
qurmağa imkan verir. Əməkdar artist Yaqut Paşazadə də
bu məqamı ustalıqla tutaraq öz kursu – dram teatrı və
kino aktyorluğu ixtisası üzrə təhsil alan III kurs tələbələri
üçün maraqlı tamaşa hazırlamağa nail olub.
Əsərin baş qəhrəmanı Aspirantın (Tunar Əlizadə) Yaddaşı (Elnur Tağıyev), xəyallarına cavabdeh Qağayı (Səbinə Məmmədova) və Əzabları (Rəhimə Abdinova) onun həyatına və düşüncəsinə təsir edərək sevdiyi Qadınla (Çimnaz Bağırova), Arxadaşı (Əlirza Kənani) ilə ünsiyyətinə təsir edir. Onlar tabe olduqları kimi görünsələr də, əslində isə onu öz köləliyində saxlayaraq səhnədəki hadisələrin cərəyanına təsir göstərirlər. Gerçəkdən də, hər birimiz yaddaşımızın əsiri, əzablarımızın köləsi, arzularımızın da girovuyuq. Tələbələrin çıxışına ünvanlanan alqış isə həm də tamaşanın quruluşçu rejissoru – kurs rəhbərinin haqqıdır. Tamaşaçı eyni vaxtda səhnədə iki tamaşa izləyirdi. Gerçək, bir də alleqorik qəhrəmanların oyunu maraqla baxılırdı. Alleqoriklər ön plana keçəndə gerçəklər statik pozada donub qalır, məqamı çatanda “canlanır”, qaldıqları yerdən davam edirdilər.
Bu tamaşa tələbələr üçün təkcə ilk festival, peşəkarlarla yanaşı çıxış etmək imkanı ilə bərabər, həm də əsər müəllifinin qarşısında çıxış etmək, onun adından çiçək dəstələri almaq şansı ilə yadda qalacaq. Məşhur film qəhrəmanının sözü olmasın, diqqət jestləri etmək və görmək ayrı söhbətdir.
Festival martın 9-dək davam edəcək.
Gülcahan MİRMƏMMƏD, Həmidə
NİZAMİQIZI
Mədəniyyət.- 2019.- 6 mart.-
S.5.