Ulu şair, ulu baba – Vidadi
Bəli,
Molla Vəli “ulu babalar” dediyimiz
ümumluqda adıbəlli,
şan-şöhrətli sələflərdən...
Bu pir kişi
tək elə 100 yaşıyla (1709-1809) yox,
neçə-neçə şeir
və deyişmələrilə
də ağsaqqaldır.
Tarixən dədə-babaların
əksəriyyəti əsasən
öz bioloji xələfləri üçün
“həlim”, “ipək”,
“pilə” olduqları halda, başdan-başa milli-mentallıq (və bir az da
sentimentallıq) rəmzi
olmuş bu lələ, xalq üçün, öz misralarından biri kimi – “...nərmə-nazik bayatıdır, bayatı”
olub. Özünəqədərkilər
“mən elə bir sənət süfrəsi aşmışam
ki, qırın-qırtılarından
çox şair yaranacaq”, yaxud, şeir-sənət mənimlə
“qurtardı” (bəs Füzuli-Nəsimilər?!.)
kimi iddialarda, “əcəb seyrangah”lar eşqində də olduqları halda, bu sinədəftər (və guya “müdam
ağlar”) nəğməkar
hər fürsət-çəmdə
xəlqi (axır-uxurca
bəşəri) dərd-sərlərə
baş vurub. Məsələn, –
Xuda, sən saxla gəl, fərdi,
Çətindir yalqızın dərdi.
Pərişanlıq tapar mərdi –
Havadar olmayan yerdə...
Bu sadə, bəzi xəlqi və hətta elmi-tədqiqati qənaətlərə
görə, bir qədər sadəlövh
Zatın həyat-yaşam
tarixçəsi yaradıcılığına
nisbətdə xeyli –
“Əfsanə”vi...
Bu şairin 1709-cu ildə
Şəmkirdə anadan
olduğu, uşaqlıq
və ilk gənclik illərinin də orada keçdiyi bildirilir. Atası Məhəmməd ağanın Səfəvilər
dövrü yetkililərindən
Hәmzә sultanın
nəslinə mənsub
ziyalı adamlardan olduğu qeyd edilir. Əlavə edilir ki, belə bir ailədə
böyüyən Vidadi
elə uşaqlıqdan
mükəmməl təlim-tərbiyə
alıb və atasının ölümündən
sonra Şəmkiri tərk edərək Qazaxa köçüb.
Doğulduğu yerdə
aldığı ilk təhsilini
davam etdirmək üçün Poyluya gedib, ərəb, fars dillərini
mükəmməl öyrənib.
Oradan Şıxlı
kəndinə gələrək,
burada Əhmədağa
adlı çağdaş
dünyagörüşlü bir şəxsin yanında mirzəlik, katiblik və məktəbdarlıqla məşğul
olmasına binaən “Molla Vəli” adı ilə tanınıb, Qıraq Salahlı tanınmışlarından
Molla Cəbrayılın
qızı ilə evlənərək, Şıxlı
kəndində məskunlaşıb.
Müəyyən dövr
Qarabağ xanlığında,
bir müddət gürcü İraklinin sarayında (Tiflis) xidmət
edib (bu məqam M.P.Vaqifin: “Ey Vidadi, yenә xan qulluğunda Qaim olub, nә qiyamәt eylәrsәn?” misralarını
xatırlayaq). Bu arada, araşdırıcılara
belə tam bəlli olmayan səbəbə görə, həbs edilib və azad edildikdən sonra, öz “ümuməşar bəyannaməsi”ndən
də bəlli olduğu kimi, ömrünün sonuna qədər Şıxlıda
yaşayıb. 1809-cu ildə vəfat edib, “Gəmiqaya” deyilən məkanda torpağa tapşırılıb.
Dövrü kimi ağlar şair...
Bəli,
“nə ağlarsan”, “nə sızlarsan” kimi xitablarına, çağdaşı M.P.Vaqiflə
deyişmələrinə, tarixi həmkarlarının
öz “canan”ları ünvanına çox zaman (belə demək mümkünsə)
kefdən ufuldamaları
ilə müqayisədə
canı-dildən sızlamalarına
görə bu doğal şairə belə bir baş
epitet-sifət də verilib: “ağlar”...
Hə, bu ağlarlıq, bu kədər üç yüz ildir yaşamaqda. Tutalım öz dövrandaş-tərəfdaşı
(deyişmələrinin birində
özünü “Vaqif
kimi yüz oğlanə dəyər”
deyə “öydüyü”)
Vaqif dörd bir yanına şən-şaqraq qoşmalar
saçırdı, bu
qoca şairsə, daha çox, dərd-ələm. Özü
də, tək elə “Mən görmüşəm bu qürbətin dadını,
Yanıb-yanıb çox
çəkmişəm odunu”
kimi yurd həsrəti yox, “İstəmənəm bu dünyanın malını,
Qovğasını, fitnəsini,
alını” sayaq zəmanə müsibətlərindən,
yerli “qiyafə”li bəşər dərd-səri
saçan qəm-qüssələr.
Feodal hərc-mərcliklərinin, üsul-idarəçilərin
“bəy”-“xan” adları ilə bir yerə sığışmayan
işdəklərinin doğurduğu
ellik kədər, ümidsizlik belə bir incə qəlb
sahibinə, əlbəttə,
daha çox təsir etməli, daha artıq mənəvi tənhalığa
salmalı, “zalım dövran”ın doğurduğu
və “acı bağırsaqanə” uzanan
şir-şikayət bu
“yüzdə-mindəbir qələm
əhli”nin yaradıcılığının
əsas motivinə çevirməli idi. Ellik ağrı-acılardan
yaza-yaza xəyalən
üz tutduğu kəslərə “Ey həmdəmim, səni qana qərq eylər” kimi misralara səmtlənməli,
Vaqifin məşhur “Görmədim” müxəmməsindən
heç də geri qalmayan “Şəha, müddət cahanı mən də gəzdim, dərbədər gördüm,
Tamaşa eylədim yaxşı-yamanı – xeyrü
şər gördüm,
Əkabirlərdə himmət,
aşinalarda sədaqət
yox, Vəfa kuyin dolandım, mütləqa yox bir bəşər görmədim” qəbilli misralar saçmalı, “Xəstə düşdüm,
gələn yoxdur üstümə”, “Dəli
könül, gəl əylənmə qürbətdə”
kimi insan sədaqəti, vətən
həsrəti sızlartıları
etməli, “...Dövran
mənə zülm etdi, Gəlmişəm sənə dilə” məzmunlu bayatılar boylamalı idi. Elə öz çağlarına məxsus
xatirə və əlyazmalar da onun bu “xüsusat”larını
təsdiq etmədə:
“Molla Vәlinin yaxşı elm və savadı, rəvan təbi vardı və özü də zöhdü tәqva әhli olub, vaxtının çoxunu ibadətdə keçirərdi.
Daim Haqq söyləyən, düzlük-dürüstlüyü
dost tutan bir vücuddu ki, hər kəsin eybini açıq söyləməkdən bak
vә ictinab etmәzdi”.
Ancaq... onun, xeyli faizi
həqiqət (əlbəttə,
acı) olan bu minor yaşantılarına
baxmayaraq, bu yüz yaşın yaxşı dəmləri
də az
olmayıb. Yəni bu “ağlar” şair çağlar günlər-aylar da –
Yaşayıb!...
Yəni, hər şey heç də onun, bəzi emosional (öz oxucularının əhvallarını
daha çox incələyib-naziltmək istəyən)
yazı-pozuçu, bəzən
hətta tənqidçi
və araşdırıcı
xələflərinin yazdıqları
kimi deyil. Məsələn,
hər səhərlərdən
axşamlara, gecələrdən
gündüzlərə dərd-ələm
yaşayan bir qəlb: “Külli-Qarabağın
abi-həyatı Nərmənazik
bayatıdır, bayatı!”
kimi unikal bir qələm peyzajı yarada bilərdimi? Növbəti
“bilərdi-bacarardımı” xitab-“dosye”m bir qədər füzun:
Ey həmdəmim, gəl ki, gedər can, durmaz,
Sənsiz tutmaz söyləməyə
dillər hey.
Kəsilibdir, yoxdur səbrü-qərarım,
Bir saətim
olub uzun illər hey.
Nə şirindir – məhəbbəttək
zad olmaz,
Ölənətən könül ondan yad olmaz,
Nə müddətdir məlul könlüm şad olmaz,
Bir ötməzmi dost kuyindən
yellər hey?!.
Hələ bu “xəstə”,
“ağlar” və sözün məcazi-müstəqim
mənasında qoca aşiqin atmaca-sapmacaları!
Onlar arasındakı bir qəzəlindən ikicə beyt:
Həbibim, ta səni mən sevmişəm əşraf arasında,
Tərəhhüm qıl, özün bir halə yet insaf arasında.
Yoxmu, Vidadi xəstə, əsla nəsli-insanda,
Bəlkə bihudə bir sözdür, deyirlər laf arasında?..
Şairin bu kimi qəlb
majorluqları irsinə
ailə-məişət, ayıq-oyaq
şəxsiyyət keyfiyyətlərindən
də nümunələr
verək. Məsələn, oğlanlarından Məhəmməd ağanın
(babasının adını
daşıyıb) Gülüstanda
xanlıq etməsi,
elm-kәmalıyla məşhur Osman әfәndinin
Tiflisdә
ikinci müfti olması faktları bu şair-atanın heç də büsbütün pessimist olmadığından
xəbər verir.
Və nəhayət, hörmətli oxucularımızın (və öz oxucularının) yaddaşında gözəl şairliyilə bahəm, həm də xoşrəftar-safdilli ağsaqqal, əsl ululuq saçıcısı kimi yaşayan bu babamızın M.P.Vaqiflə deyişmələri, “Durnalar” brendi, balqələm oçerkist, azman ədəbiyyatşünasların (məsələn, F.Köçərli: “M.V.Vidadi və Vaqif... Əşarü kəlamları mövzun, təbləri rəvan, dilləri açıq və sadə...”) fikirləri üstündən “həcm” sükutu ilə ötüb, keçirəm on il bundan əqdəm (300 illik yubileyilə bağlı) Qazax rayon Mədəniyyət evində (bu şairin nəinki poetik-estetik qəhrəmanlarından olan durnanı, sözün özünü də “gözündən vuranlar” yurdunda) düzənlənən tədbirdən –
Təəssüratlarıma
O məclis elə özəl-gözəl alınmışdı ki, deyərdin bəs, düzənini Vəli-Pənah Mollaların özləri veribmiş. Bu mənzərə “aləm bir-birinə qarışmışdı” mənfisini aləm bir-birinə qovuşmuşdu müsbətinə çevirmişdi. O üç saat ərzində o səhnədə düz üç əsrin dövrləri, dövranları, düşüncələri, qoşmaları, qəzəlləri, gözəlləri, şikayətləri, alxışları… və ağzınadək dolu salonun alovlu alqışları görüşdülər. “Alqış, alxış” demişkən, o anlar Qazax camaatına xüsusi bir alqış dedim. “Niyə”sini öz ləhcələriynən deyem: “Aya, Allahsız, buxartana dahimi yetirmək, məşhurmu bitirmək olar?! Öyün yıxılmasın, küçədə-meydanda heykəl əlindən dəbərməy olmoor, yubiley gejələrinnən gejəmiz-gündüzümüz yoxdu!”
Zarafatda - yerlibazlıq, ciddidə - millibazlıq kimi qiymətləndiriləsi bu sözlərdən sonra, məncə, salondakıların ürəyində və Vidadinin ruhunda səslənən “Gələcəksiz bir də haçan, durnalar” misrasındakı son kəlməni “qonaqlar” ifadəsilə dəyişməyim pis çıxmazdı. Gümanımca, bu arzu-istək elə səhnədəkilərin də ürəyincə idi.
Vidadi adına, poeziyasına, koloritinə köklənmiş qazaxlılar Mədəniyyət evi qarşısına sübh tezdən yığışmağa başlamışdılar. Çayçılar, bağbanlar daha çox sevinirdilər. Axı o gün həm ziyarət (mədəniyyət), həm də ticarət günüydü! Qarşıdakı “Abidələr bağı”nda da qələbəlik idi.
O bağda bu yurdun adını “göylərə baş çəkən Göyəzən dağı” kimi ucaldanların büstləri, heykəlləri sıralanıb. Bağın o ucunda – bu “abidələr məclisi”nin yuxarı başında isə M.V.Vidadi ilə M.P.Vaqifin qoşa heykəlləri. Əsrdaş, sənətdaş, məsləkdaş və nəhayət, heykəldaş qoşalar!
Bağın sağında-solunda əyləşmiş yerlilər qonaqların gəlişinə hörmət əlaməti olaraq ayağa qalxıb, ziyarətçiləri baxış-duruşlarıyla salamlayır, pir ağsaqqallarsa şahanə ixtiyarlıqlarıyla yerlərindən dəbərməyib, öz halal-haqq məqamları ilə, hər tür rəsmilərin salam-sayğılarını qəbul edirlər. Ədəbiyyat tariximizdə fikir-düşüncələrin “xoruz döyüşdürücüləri” kimi də təfsir olunan bu şairlərin – Vidadi ilə Vaqifin ansambl-abidəsi önündəki söhbətlər, gaplar, elmi mübahisə və bu qocafənd-növcavan “duel”ində hansının daha sərrast atıcı olması ilə bağlı xəlqi höcətləşmələr, kolorital atmacalar, onların kitablara düşməmiş deyişmələrindən, həyati “öcəşmə”lərindən gülləmələr isə özgə bir mənzərələr yaradırdı.
Qazax rayon Mədəniyyət evi ağzınadək dolu, səhnə alnındasa bütün Azərbaycan xalqına oxşayan qədimi, qoca bir kişi portreti; əlbəttə, M.V.Vidadi. Bu an “Nələr çəkdiymiz sənə əyandır” sədası.
“Səhnə” deyiləndə “dramatizm” termini yada düşər, lakin o gün o səhnə başdan-başa lirizmlə süslənmişdi. Amma buna “dramatik lirika” da demək olardı. Xanəndə və aşıqların zəngulə-avazları, bu yerdə hər yerdəkindən daha ecazkar, daha ruhsal səslənən saz çalğıları Vidadi qəzəl-qoşmalarının şirin qafiyələri kimi cəh-cəhlənirdi...
Tahir ABBASLI
Mədəniyyət.- 2019.- 29 mart.- S.6.