Azərbaycan səhnəsinin fəxri
Bu il səhnəmizin ilk Məcnunu, görkəmli opera müğənnisi, pedaqoq, rejissor, dramaturq, Xalq artisti Hüseynqulu Sarabskinin (1879-1945) 140 illiyidir. Prezident İlham Əliyev böyük səhnə xadiminin yubileyinin qeyd olunması haqqında sərəncam imzalamışdır.
Milli professional teatr
tarixində Hüseynqulu
Sarabskinin xüsusi xidmətləri var. Belə
sənətkarlar Azərbaycan
incəsənətində, mədəniyyətində nadir və əvəzolunmaz şəxsiyyətlərdir. Sənət, maariflənmə və tərəqqi yolunda bütün varlıqları
ilə çalışan,
mövcud çətinliklərə
əzmlə sinə gərən, tutduqları amala sonadək sadiq qalan belə
sənətkarların adı
əbədi olaraq tarixə düşmüşdür.
H.Sarabskinin fəaliyyəti son dərəcə
geniş və müxtəlif olmuşdur. O həm
opera səhnəsində, həm
dramatik teatrda müğənni və aktyor kimi çıxış
etmiş, rejissorluq sahəsində çalışmış,
teatr üçün
dram əsərləri yazmış,
mahnı bəstələmiş,
folklorşünaslıqla məşğul
olmuş, musiqinin tədrisi ilə bağlı pedaqoji iş aparmış, ictimai xadim kimi
fəaliyyət göstərmişdir.
Bütün bu aspektləri
sənətkar tam bir vəhdət halında öz yaradıcılığında
cəmləşdirmişdir.
Görkəmli sənətkarın yaradıcılıq
fəaliyyəti Azərbaycanın
ictimai-siyasi həyatının
çox çətin
və mürəkkəb
dövrünə təsadüf
etmişdir. Köhnə Bakının mədəni
həyatında bir tərəfdən sabit müsəlman-Şərq qayda-qanunları,
digər tərəfdənsə
Qərbmeyilli yeniliklər
qovuşaraq zəngin bir mühit yaradırdı. Məhz belə
bir mühit proqressiv təfəkkürlü
şəxsiyyətlər üçün
geniş imkanlar açırdı. Onun uşaqlıq
illəri milli adət-ənənələrə bağlı mühitdə
keçmişdir ki, bu da balaca
Hüseynqulunun formalaşmasına
güclü təsir göstərmişdir. O, müxtəlif
məişət və
dini mərasimlərin
fəal iştirakçısı
və ifaçısı
olmuşdur. Bu mərasimlərdə səslənən
müxtəlif oxumalar,
mahnılar H.Sarabskinin
uşaq yaddaşında
dərin iz qoymuş və onun gələcəkdə
ifaçı kimi yetişməsinə xüsusi
təkan vermişdir.
XX əsrin əvvəllərində
Bakıda xüsusilə
teatr mədəniyyəti
dinamik inkişaf edirdi. Bu zaman paytaxtda Rusiyadan müxtəlif teatr truppalarının, hətta
italyan operasının,
bir çox məşhur ifaçıların
qastrolları reallaşır,
müxtəlif xarakterli
konsertlər təşkil
olunurdu. Şübhəsiz ki, bütün bunlar H.Sarabskinin yaradıcı düşüncəsinə
güclü təsir göstərir və onun teatr sahəsinə
getdikcə daha da marağını artırır, bu sənətə dərindən
bağlayırdı. Bu
mühitdə Azərbaycan
milli teatr sənəti maarifçilik
funksiyasını öz
üzərinə götürərək
dövrün tələb
olunan ideyalarını
təbliğ edir və bununla da tərəqqipərvər
xarakter qazanırdı.
Məhz belə bir şəraitdə
gənc H.Sarabski tərəqqini gücləndirən
fəal maarifçilər
ordusuna qoşulur.
Onun fəaliyyəti Azərbaycanın görkəmli
musiqi və teatr xadimləri, maarifçiləri olan Ü.Hacıbəyli, M.Maqomayev,
H.Ərəblinski, M.Əliyev,
Ə.Haqverdiyev, N.Nərimanov,
C.Məmmədquluzadə, R.Əfəndiyev
və başqalarının
yaradıcılıq fəaliyyəti
ilə sıx bağlı olmuşdur.
H.Sarabski teatr səhnəsində
ilk addımını 1902-ci ildə “Müsəlman
dram cəmiyyəti”ndə atmışdır. Görkəmli dramaturq və ictimai xadim N.Nərimanovun
təşkil etdiyi bu teatr həvəskarları
dərnəyində onun
oynadığı ilk rol
“Dilin bəlası” komediyasındakı Rəsul
obrazı olmuşdur.
Bunun ardınca H.Sarabskinin teatr həvəskarları səhnəsində
altı il davam edən çıxışları “Müsibəti-Fəxrəddin”,
“Axşam səbri xeyir olar”, “Əbdül
Üla”, “Qazavat”, “Otello”, “Əl-Mənsur”, “Quldurlar” və digər tamaşalarda davam etmişdir. Bundan əlavə, o, XX əsrin əvvəllərində
Bakıda fəaliyyət
göstərən “Nicat”,
“Səfa” mədəni-maarif
cəmiyyətlərinin dram dəstələrində, özünün
təşkil etdiyi “Müsəlman opera truppası”nda,
A.M.Şərifzadənin rəhbəri
olduğu, Zülfüqar
və Üzeyir bəy Hacıbəyli qardaşlarının fəal
iştirak etdiyi “Müsəlman artistləri
ittifaqı”nda aktyor kimi fəaliyyət göstərmişdir. Bu təşkilatların hazırladıqları
tamaşalarda H.Sarabski
oynadığı dramatik
rolları böyük
ustalıqla yaradaraq öz vəzifə borcunu layiqincə yerinə yetirirdi. O, yerli müəlliflərlə
yanaşı, V.Şekspir,
H.Heyne, N.Qoqol, F.Şiller, K.Bexmetov və başqalarının
əsərlərinin tamaşasında
oynayırdı. Bütün bunlarla
bərabər, H.Sarabski
özü də teatr üçün pyeslər qələmə
almışdır. Bunlardan “Axtaran
tapar”, “Cəhalət”,
“Nə doğrarsan aşına, o da çıxar qaşığına”
repertuara daxil edilərək səhnələşdirilmişdir.
H.Sarabskini istedadlı və
unudulmaz aktyor kimi uzun zaman
yaddaşlarda saxlayan onun 1908-ci il
yanvarın 12-də milli
opera teatrı tarixində
əlamətdar hadisə
olan Ü.Hacıbəylinin
“Leyli və Məcnun” muğam operasının ilk tamaşasında
Məcnun rolunu ifa etməsi idi. Həqiqətən, bu obrazın
mahir və əvəzolunmaz ifaçısı
olduğu üçün
“Məcnun”, “səhnənin
yaraşığı” titullarını
qazanır. O, Məcnunu
səhnədə uzun
müddət (360 dəfə)
eyni həvəs və məharətlə yaratmışdır. Məhz opera səhnəsində
qazanılan bu ilk uğurla Ü.Hacıbəyli
və H.Sarabski arasında sıx yaradıcılıq əlaqələri
formalaşır.
Bu yaradıcı əməkdaşlıq
nəticəsində Azərbaycan
musiqi mədəniyyətinə
yeni-yeni opera və operettalar daxil olur.
“Leyli və Məcnun”un ilk tamaşasından
dərhal sonra dövri mətbuatda H.Sarabskinin yüksək istedadı, parlaq, ecazkar ifası və professionallığı
haqqında müxtəlif
rəylər dərc olunur. Həmin yazılarda operanın
müvəffəqiyyət qazanmasında
bəstəkar dühası
ilə yanaşı, H.Sarabskinin təkrarsız
ifasının da mühüm rol oynadığı vurğulanır.
Sənətkarın adı uzun müddət “Leyli və Məcnun” operasının afişalarını,
anonslarını bəzəmişdir.
Aktyor həmçinin
Üzeyir bəyin “Şah Abbas və Xurşudbanu”, “Əsli və Kərəm”, “Rüstəm
və Söhrab”, “Şeyx Sənan”, “O olmasın, bu olsun”, “Arşın mal alan”, “Ər və arvad” və s. əsərlərinin
səhnə taleyində
mühüm rol oynamışdır. O, sanki
bu musiqili tamaşaların əsas “aparıcısı”, başlıca
və mərkəzi “obrazı” idi. Bütün bunlar Azərbaycan musiqili teatrının təşəkkülündə və inkişafında H.Sarabski sənətinin böyüklüyünü, əhəmiyyətini
və özünəməxsusluğunu
təsdiq edir. Görkəmli səhnə xadiminin
iştirak etdiyi bu tamaşalar təkcə Bakıda, Azərbaycanın müxtəlif
guşələrində deyil,
İranda, Gürcüstanda,
Rusiyanın şəhərlərində
də böyük müvəffəqiyyətlə nümayiş olunurdu.
Hər bir tamaşadan sonra onun ünvanına
təşəkkürlər, minnətdarlıqlar bildirilirdi.
Diqqətəlayiq haldır ki, H.Sarabski bu tamaşalarda
təkcə ifaçılıq
qabiliyyətini deyil, həm də rejissorluq bacarığını
da göstərmişdir. Bu da onun yaradıcılıq
fəaliyyətinin vacib
aspektlərindən biridir.
Bizə məlum olan arxiv materiallarına görə, o həm opera,
həm də dramatik tamaşaların rejissoru olmuşdur. Xüsusilə, onun M.Maqomayevlə
birgə 1914-cü ildə
təşkil etdiyi “Müsəlman opera truppası”nda
rejissorluq fəaliyyəti
bir sıra opera və musiqili komediyaların səhnələşdirilməsinə
gətirib çıxarmışdır.
İlk dəfə olaraq bu opera truppasında H.Sarabskinin rəhbərliyi
altında A.Rubinşteynin
“Sulamif” operasının
Azərbaycan dilinə
tərcümə olunaraq
ifa edilməsi Azərbaycan opera sənəti
tarixində əlamətdar
hadisəyə çevrilir.
Bu, artıq Şərq
üslublu muğam
opera ifaçılarının klassik Avropa tipli opera əsərlərini
də ifa etməyə hazır olduqlarını göstərirdi.
Əlbəttə, az bir vaxt
ərzində belə
bir ciddi addımın atılması
Azərbaycan musiqili teatrı üçün
mühüm tarixi irəliləyiş idi.
XX əsrin 20-30-cu illəri Azərbaycan milli opera teatrının ən çətin, mürəkkəb, eyni zamanda təhlükəli dövrü idi. Türk operasının gələcək taleyi, yaşayıb-yaşamaması uğrunda gedən çox ciddi mübarizədə H.Sarabski öz məsləkdaşları Ü.Hacıbəyli, M.Maqomayev və başqaları ilə birlikdə qəti mövqeyini bildirməkdən çəkinməmişdir. Bütün çətinliklərə və təqiblərə baxmayaraq, o, əvvəlki kimi sevimli obrazlarını məsuliyyətlə ifa etməkdə davam edirdi. Ömrünün sonunadək H.Sarabski Azərbaycan Dövlət Opera və Balet Teatrının ən öndə gedən aktyorlarından biri kimi fəaliyyət göstərdi.
H.Sarabski həm də yorulmaz pedaqoq olmuşdur. O, XX əsrin 20-ci illərindən ömrünün sonunadək kadr hazırlığında fəal iştirak etmişdir. Onun Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasında, A.Zeynallı adına Musiqi Texnikumunda muğam sinfi üzrə apardığı dərslər bir sıra istedadlı xanəndələrin yetişməsinə imkan vermişdir. Bunlardan Sara Qədimova, Şövkət Ələkbərova, Əlövsət Abdullayev və başqaları öz müəllimlərinin sənət yolunu davam etdirmişlər. Onun tələbələrinə ünvanladığı tövsiyələri bir sıra məqalələrində əksini tapmışdır. Məsələn, AMEA-nın Əlyazmalar İnstitutunun arxivində saxlanılan “Muğamat və el mahnıları haqqında” məqaləsində o, musiqi təhsili, kadr hazırlığı, muğamın tədrisi, ifaçılıq xüsusiyyətləri, muğamda söz və səsin qarşılıqlı əlaqəsi kimi məsələlərin izahında öz mövqeyini ortaya qoyur, dərin biliyini göstərir və xalq yaradıcılığının, milli musiqinin düşmənlərinə layiqli cavablar verirdi.
H.Sarabski xanəndə hazırlığına ciddi münasibət bəsləyirdi. O, yalnız elmlə təcrübənin üzvi birliyi əsasında yüksək səviyyəli, professional ifaçının yetişməsini mümkün hesab edirdi. Onun dərsləri musiqi nəzəriyyəsi və tarixi mülahizələri ilə müşayiət olunur, özünün dərin məzmunu və düzgün metodu ilə seçilirdi.
İstedadlı səhnə xadiminin ictimai fəaliyyəti müxtəlif sahələrdə təzahür edir və sənətkarın maraq dairəsinin genişliyini göstərir. O, ilk növbədə, əvvəldə qeyd etdiyimiz kimi, “Müsəlman opera truppası”nın təşkilatçısı olmuş, 1928-ci ildə Bakıda aşıqların I qurultayının təşkilində və keçirilməsində fəal iştirak etmiş, 1932-ci ildə Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasının nəzdində Elmi-tədqiqat musiqi kabinetinin yaradılmasına və fəaliyyətinə yaxından köməklik göstərmiş, həmin il “Respublika Xalq Yaradıcılığı Evi”nin yaradılması təklifini vermiş və ömrünün sonunadək ona rəhbərlik etmişdir. Bundan əlavə, H.Sarabskinin 20-ci illərdə Mərkəzi Fəhlə klubunda, Partiya Məktəbində teatr dərnəkləri təşkil etməsi, müxtəlif təşviqat-təbliğat briqadalarının rəhbəri kimi fəaliyyət göstərməsi onun ictimai fəallığını aydın şəkildə ortaya qoyur.
Ötən əsrin 30-cu illəri ölkəmizdə xor kollektivlərinin təşkili ilə də əlamətdar olmuşdur. H.Sarabski 1932-ci ildə 30 nəfərdən ibarət Talış xorunun yaradılmasına müvəffəq olmuş və bədii rəhbər kimi az bir vaxt ərzində böyük uğurlar qazanmışdır.
Hazırda H.Sarabskinin sənəti, onun musiqili teatr səhnəsində açdığı ilk cığırlar artıq aydın istiqamət almış geniş bir yola çevrilmişdir. O, dahi Ü.Hacıbəylinin də qeyd etdiyi kimi, yaratdığı obrazları ilə “öz-özündə elə bir məharət göstərdi ki, sair artistlər üçün də bir nümunə, tam bir məktəb oldu”.
1928-ci ildə görkəmli sənətkarın səhnə fəaliyyətinin 20 illik yubileyi qeyd olunur. H.Sarabski yaradıcılığının tədqiqatçısı Qubad Qasımov sənətkara həsr etdiyi məqalələrinin birində yazırdı: “Onun 20 illik yubileyi türk səhnəsinin yubileyidir, türk incəsənətinin fəxridir”.
Bu il 140 illik yubileyi qeyd edilən görkəmli səhnə, sənət fədaisi Hüseynqulu Sarabskinin həyat və yaradıcılıq yolu həm də Azərbaycan musiqili teatrının, milli operasının tarixidir.
Rəna MƏMMƏDOVA-SARABSKAYA
AMEA-nın müxbir üzvü, sənətşünaslıq
üzrə elmlər doktoru, professor
Mədəniyyət.- 2019.- 31 may.-
S.6.