“Dönüş”
nöqtəsində
Yaxud əsrlərin toqquşma
səhnəsi
“Cəfər bağda “Dönüş”ü yazıb qurtardı və Bakıya apardı. Oradan göndərdiyi başqa bir məktubunda yazırdı: “Pyesi artistlərə oxudum. Bəyəndilər. İndi o yanını, bu yanını düzəltməklə məşğulam...
...“Dönüş”də Cəfər teatrın, demək olar ki, bütün işçilərinin hərəkətlərindən, davranışından istifadə etmişdi... Təsadüfi deyildi ki, pyes tamaşaya qoyulandan sonra artistlər arasında dedi-qodu başlanmışdı. Bəziləri narazılıq edirdilər. Hətta bir dəfə teatrın qocaman artistlərindən Bağır Cabbarzadə mağazada mənə rast gəlib dedi:
– Sona bacı, Cəfər qardaş məni təzə əsərinə niyə yazıb?
– Səni? Hansı əsərinə? – deyə ondan soruşdum.
– Bəs sən bilmirsən, Sona bacı? O, “Dönüş”dəki
Xosməmməd mənəm
də. Sən uşaqlarının canı, Cəfərə deynən o rolu pyesdən çıxartsın.
Mən Bağırın şikayətini
Cəfərə dedim.
Cəfər cavab verdi ki,
Bağır niyə inciyir? Orada bir o yox, bütün artistlər, rejissorlar, bəzi yazıçılar da
var. Hətta mən özüm də varam. Burada inciməli bir
şey yoxdur ki?! Nə var, onu yazmışam. Eləməsinlər, yazmayım”. Bu parçanı Sona xanım Cabbarlının xatirələrindən seçmişik.
Təbii
ki, bu da
təsadüfi deyil.
Çünki aradan uzun illər keçməsinə,
Cabbarlının 120 yaşına
çatmasına rəğmən
əsərlərində qaldırdığı
problemlər yenə də realdır. Lap
“Dönüş”də olduğu
kimi...
Əslində, Cəfər Cabbarlının
bu pyesi yazmaqda əsas məqsədi, ədəbiyyat
və sənət aləmindəki nöqsanları
meydana çıxarmaq,
teatr mühitini zərərli fikirlərdən,
nəzəriyyələrdən təmizləmək idi ki, ona da
nail oldu. Hər zaman müasir,
sağlığında klassikə
çevrilmiş Cəfər
Cabbarlı qələminin
unudulmaz məhsullarından
biri də ana teatrımızın 10
illik yubileyi münasibətilə qələmə
aldığı “Dönüş”
pyesidir. Gəncə
Dövlət Dram Teatrında
yeni səhnə həyatını yaşayan
bu real çalarlı
maraqlı nümunə “Cəfər
Cabbarlı həftəsi”
çərçivəsində paytaxt sakinlərinin görüşünə gəldi.
Noyabrın 25-də Azərbaycan Dövlət Gənc Tamaşaçılar
Teatrında oynanılan
bu “Dönüş” özünün maraqlı
səhnə həlli
(quruluşçu rejissor
– İradə Gözəlova,
quruluşçu rəssam
– Mirzə Mehdi) ilə tamaşaçıların
alqışını qazandı.
Əsər tamaşaçı salonu ilə birbaşa ünsiyyəti ehtiva edən, adət etmədiyimiz formada təqdim olundu. Bundan başqa,
izləyici ilə interaktiv oyun qurmaq və pyesdən irəli gələn teatr effektini tamaşaçılar
orada yoxmuş kimi yaratmaqla həll baxımından maraqlı və cəsarətli xırdalıqlar
edilmişdi. Rejissorun
“əsrlərin toqquşması”
kimi təsnifat verdiyi səhnə işində vahid bir xətt var
idi: bütün qaranlıqların işığı
səhnədən keçir.
Doğrudur, biz burada “dokumental” teatr janrına yaxın quruluş da görə bilirik. Təbii ki, bu da həm pyesin,
həm də onun səhnələşdirilmiş
variantının tələbidir.
Reallığa maksimal dərəcədə
yaxın yozumda məhz oyun quran teatrı, ümumi gedişatı görürük. Mənzərə daban-dabana eyni olmasa da, Cabbarlının
incəliklə önə,
səhnəyə daşıdığı
teatr mətbəxi, oradakı rəqabətdən
sıxışdırmaya bütün
detallar var idi.
Tamaşada əsas hadisələr
xaricdə təhsil alıb Azərbaycana qayıdan Gülsabahın ətrafında
cərəyan edir. Teatr kollektivini yeni repertuar, yeni üsul, nizam-intizam uğrunda mübarizəyə
çağıran, mövcud
nöqsanları kollektivin
köməkliyi ilə
aradan qaldırmağa
çalışan gənc
aktrisa hər kəsin əsas hədəfinə çevrilir.
Onu narahat edən əsas nöqsan isə teatr kollektivinin yenilikdən qorxaraq köhnəliyə
pərəstiş etməsi
olur ki, kulminasiya nöqtəsində
də məhz bu məqam dururdu.
Gənc nəsillə yaşlı
nəsil arasında fikirayrılığı – “əsrlərin
toqquşması” – sonda
yenə də sənətin qələbəsi
ilə başa çatır.
Yaşanan intriqa, yaranan söz-söhbətləri kənardan
izləyən işıqçı
Ötgün gördüklərini
qələmə alır. Yazdığı pyesi bir neçə
nəfərə, o cümlədən
gənc və ötkəm xarakterə malik rejissor Bayrama göstərir.
Nəticədə əsər səhnələşdirilir
və məlum olur ki, tamaşaçının
bayaqdan izlədiyi, əslində, Ötgünün
pyesi əsasında hazırlanan tamaşa imiş. Məlum olur ki, Gülsabah sözügedən
o mühafizəkarlığı aradan qaldırmağı bacarıb və teatr müasirləşməyə
doğru gedir, özünün əsl simasında – ayna funksiyasında tamaşaçı
qarşısına çıxır.
Rejissor dramaturgiyadan irəli gələn bu məqamlara yüngülcə
əl gəzdirib, təmsilçisi olduğu
teatr məktəbi və estetikasından da bir neçə
qatqını əlavə
etməklə baxımlı
bir iş göstərdi. Qəribə
də olsa, bu gün “teatrdakı
maaşla dolanmaqdansa, gedim seriallarda çəkilim” deyən gənclər, fəxri adının, yaşının,
obrazlarının arxasında
gizlənməklə günün
sənət-səhnə reallıqlarını
əlinin arxası ilə itələyən qocamanlar, əzbərlədiyi
3-4 teatr termini ilə səhnədə novatorluq
edəcəyini düşünən
rejissorlar, arxaik, zamanından uzaq düşən əsərlərlə
teatrların qapılarını
yağır edən müəlliflər ... və
daha kimlər səhnədən zala, arxa plandan tribunaya
çıxarılmışdı.
Qeyd edək ki, əməkdar artistlər Ramiz Vəliyev (Xosməmməd), İlham Hüseynov (Qüdrət-Arslan), aktyorlar Kəmalə Məmmədova (Gülsabah), Samir Abbasov (Əmrulla), Günay Cabbarova (Turac), Murad Rüzigar (Bayram), Ruslan Hüseynov (Zaman) və digərlərinin rol aldığı tamaşa aktyor oyunu baxımından da təbii idi. Axı, hər zaman dondan-dona girərək müxtəlif obrazlara bürünən aktyorlar bu dəfə özlərini oynayırdılar.
Teatr mühitinin nöqsan və çatışmazlıqlarını gözlər önünə sərildiyi tamaşa maraqla, qəribə bir rəğbətlə qarşılandı.
Rejissor tamaşaçını əsas mətləbdən yayındırmaq üçün iki ağıllı üsula da əl atmışdı; bütün cəsarətli gedişlərdən sonra ya “parodiya”ya eyham vurur, ya da kütləvi populyar, qarmaqarışıq musiqilərlə balansı qorumağa çalışırdı.
Tamaşaçının da adekvat reaksiyaları
var idi. Gah ağır
mətləblərin hasilinə
gülür, gah düşünür, gah da qəzəbli təsdiqləyici işarələr
verirdi. Yəqin elə belə də olmalı idi: həyatın aynası olan səhnə kimi gerçək və səmimi...
Həmidə NİZAMİQIZI
Mədəniyyət.- 2019.- 29
noyabr.- S.5.