M.A.P. festivalında
“Universal hadisə”
“Okeanınmı sahilə atdığı, qumlarınmı
altından üzə
çıxmış, göydənmi
yerə düşmüş
– bizə naməlum və tanış olmayan, müəmmalı görünən, gah güclə sezilən, gah da parlaq
işıq saçan
əşyanı o üz-bu
üzə çevirən,
bu əşyadan necə istifadə etməyin mümkün olduğunu öyrənməyə
çalışan, onun
ali təyinatından bixəbər qalan və ondan ən
sadə yolla istifadə haqqında düşünən vəhşi
kimiyik”.
Rus yazıçısı
Aleksandr Soljenitsının
Nobel nitqindən sözlər
bu gün də həyatdan sənətə hər vəziyyətdə insanı
silkələmək üçün
yetərli təsvirdir.
Həqiqətən də, biz insanlar dünyanın yaranışından
ən primitiv anlamda onu anlamağa,
dərk etməyə çalışmışıq. Və hər
bu kimi cəhdimizdə
ondan bir parça qoparmağı,
təbii gedişatını
pozmağı bacarmışıq.
Beləcə, bilməyərəkdən elə özümüzə
də, içində
yaşadığımız dünyaya da pislik etdik. Necə?
Bax onu proses
olaraq cəmi bir saata sıxışdırmağı
bacaran ispaniyalı aktyor-rejissor Devid Espinoza deyib-göstərir...
“YARAT” Müasir İncəsənət
Məkanının təşkilatçılığı
ilə keçirilən
M.A.P. (Musiqi. Sənət. Performans) festivalı çərçivəsində oktyabrın 15-də “YARAT” mərkəzində
Devid Espinozanın Kukla Teatrının (İspaniya) təqdim etdiyi “Universal hadisə”yə
tamaşa etdik.
Hər şey əslində sadədir: dördbucaq örtük üzərində,
məhdud çərçivənin
içində yuvarlaq
olan dünya, daha doğrusu, o dünyanın başına
gətirilən oyunlar
göstərilir. Fərqli predmetlər
bizə hələ bəşər sivilizasiyasının
o tayından boylanır.
Çiy ət yeyən adamdan müasir güc göstəricisi superqəhrəmanlar
və onları icad edən superdövlətlər, hökm
və hakimlər, demokratiya, bəşəri
dəyərlər, sülh
və azadlıqları
rəmzləşdirən atribut
və onları usta saxtakarlıqla insanların beyninə, həyatına və hələ də dağıla bilməyən
dünyaya pərçim
edənlər proses olaraq göstərilir. Və sən də böyük led işıqlar, dinamikasını
ən minimalistcəsinə
icra edən aktyor və onu müşayiət edən OM səs-avazının
müşayiətində izləyirsən.
Beləcə, gözünün
qarşısında dünyanın
elədən-belə çevrilməsinə
heyrətlənirsən...
Səhnə performansı haqqında qısa annotasiyaya nəzər salaq. Obyektlərin hekayə elementi kimi tədqiqi nəticələrinə əsaslanaraq,
bu tamaşanın müəllifləri dünya
tarixini öz nöqteyi-nəzərlərindən göstərməyə çalışıb,
bəşəriyyətin inkişafını
təşkil edən bəzi hadisələr üzrə audiovizual səyahət yaradıblar.
Müəlliflər obyektlərin manipulyasiyası,
xoreoqrafik hərəkətlər
və işıq proyeksiyalarının vəhdəti
nəticəsində qısa
hekayə şəklində
unikal bir tarix dərsi yaratmışlar.
Haqlıdırlar, “Universal hadisə”nin
yaradıcı beyinləri
– ideya və həll müəllifi olan Devid Espinoza və onun məhdud
çevrəsindəkilər – dünyanı real teatr səhnəsi kimi göstərmək istəyərkən
bizə həm sadə sənət həqiqətini, həm də mürəkkəb həyat gerçəyini anlatdılar.
Ümumiyyətlə, 42 yaşlı aktyor bu səhnə
interpretasiyasını təhlil
edərkən deyir: “Təsiredici bir element kimi obyektlə sınaq keçirməyə
davam edərək, bəşəriyyətin inkişafını
təşkil edən bəzi hadisələrin audiovizual turunu yaradaraq öz nöqteyi-nəzərimizdən bir teatr, daha
doğrusu, universal tarix
yaratmağa çalışdıq.
Bu bənzərsiz bir hekayə növü, qısa və yarımçıq
bir nəqldir. Niyə yarımçıq, çünki
dünya və insan hələ də var və
yaşadıqca dünyanı
öz bildiyi kimi fırladır. Həm də dünyanın nə istədiyini vecinə almadan”.
Nəzərinizə çatdıraq
ki, Devid Espinozanın işi teatr hədləri haqqında bir araşdırma aparmaq və “səhnə tənliyi”nin elementlərini idarə etmək fikrini şübhə altına almaqdır. Adam cəsarətlidir,
deyilmi? O, cəmiyyət
və sənət dünyası ilə bağlı tənqidi bir ruhu saxlayaraq,
hər yaradıcılığında
tamaşaçıları təəccübləndirən vizual sənət, rəqs və teatrın vəhdətində
bir oyun hazırlamağa çalışır.
Forma, işıq və
səs arasındakı
əlaqə vasitəsilə
məna yaratmağa çalışan aktyor təhlükəli metodlar
və “aşağı
texnologiya” ilə teatrallığa yüklənmiş
mürəkkəb effektlər
yaradan performans konsepsiyasını təklif
edən qurğulara da əl atır
ki, çağdaş
tamaşaçının diqqətini
bu sənət hiyləsi ilə cəlb etmək daha ağıllı addımdır.
Qəhrəmanımız Devid Espinozanın bu və daha
öncəki illərdə
ərsəyə gətirdiyi
teatr nümunələri
dəfələrlə beynəlxalq
teatr və sənət festivallarında
maraqla qarşılanıb
və mükafatlara layiq görülüb. Sadə,
daha çox mətləbə ilk baxışdan
dəxli olmayan, bir növ, adda-budda
səpələnmiş əşyaların
kontrastından fikir formalaşdırmağa çalışan
postmodernist müəllifin bizim
üçün ənənəvi
olmayan səhnə cəhdi maraqlı olduğu qədər də gerçəkçi
idi...
H.NİZAMİQIZI
Mədəniyyət.- 2019.- 18
oktyabr.- S.4.