İlk dövlət teatrımız,
100 yaşına xoş gəldin!
Yubilyar haqqında 1-ci yazı, yaxud təbrik əvəzi
Təşkilatlanmaq lazım idi. Amma necə?
Bir tərəfdən teatr – kollektiv sənət idi, tək-tək nədir, heç qrup kimi, dəstə
kimi, sabit truppa kimi də
uzun müddət fəaliyyət göstərmək
qəliz məsələ
idi. Teatrı dövlət yaratmalı,
maliyyələşdirməli idi, imperiya müsəlmanlarının
böyük mədəniyyət
hadisəsi – teatrın
varlığı çar
Rusiyasına çox da lazım deyildi.
Yəni olmasaydı, daha yaxşı olardı.
Elə adda-budda
rus dilində təhsil almış beş-on müəllimi, həkimi, dilmancı olsaydı, imperiya maraqları naminə kifayət edərdi. Yəni
bir ovuc oxumuş adam
dövlətin siyasətini
kütləyə çatdırıb,
arada da onların fikirlərini, istəklərini hökumətdəkilərə
ötürsəydi, bəs
idi. Əslində, aşağıdakı qeyri-rusdilli kütlənin
nə düşündüyünü
bilmək, istəyindən
hali olmaq çar hökumətinə
ona görə gərək idi ki, o qara camaatdan
gələ biləcək
təhlükənin istiqamətini
proqnozlaşdırsın, aşağılarda
əsən azadlıq,
savadlanma rüzigarının
əsdiyi tərəfə
sipər çəksin.
Yoxsa ki, milli teatr?!
Dünya
dramaturgiyasının şah
əsərlərinin tərcümə
edilib səhnəyə
qoyulması?! Yatanları ayıltmaq
üçünmü?! Elə bu səbəblər
üzündən illərlə,
ta yaranışından
Cümhuriyyət dövrünədək
Azərbaycan teatrı
sənət fədailərinin,
xalqının maariflənməsini,
gələcəyini düşünən
ziyalıların, bir də sənətin insan taleyindəki rolunu, tərbiyəsindəki
yerini fəhm edən mesenatların sayəsində bütün
basqılara, anlaşılmazlıqlara
rəğmən yaşadı,
irəli getdi...
Ta 1918-ci ilədək.
1918-ci ilin oktyabrı. Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti
– Şərqin ilk respublikası
ayaq üstə dayanma cəhdlərinə
qapanıb qalmır, demokratik dövlət quruluşu anlayışını
həyatın hər bir sahəsində tətbiq etməyə başlayır. Hökumətin 9 oktyabr tarixli
qərarı ilə teatr işi Xalq Maarifi Nazirliyinin
sərəncamına verilir.
Oktyabrın 18-də isə Cümhuriyyət
hökumətinin iclasında
xalq maarifi nazirinin məruzəsi dinlənilir. Məruzənin müzakirəsindən sonra
Mayılov qardaşları
teatrının binasının
(hazırkı Azərbaycan
Dövlət Akademik
Opera və Balet Teatrının binası) yaradılacaq Dövlət
teatrı üçün
alınması barədə
qərar qəbul edilir. Xalq Maarifi Nazirliyinə
də tapşırılır
ki, binanın ədalətli (!) qiymətə
alınmasını təmin
etsin. Binanın qiymətini müəyyənləşdirmək
üçün xüsusi
komissiya da yaradılır.
Bu qərar dövrün
teatr ictimaiyyətində
gələcəyə inam,
müntəzəm fəaliyyət
göstərmək imkanı
vəd edirdi. Həmin
gündən başlayaraq,
“bu qərardan irəli gələn vəzifələr həll
edildiyi müddətdə
“Müdiriyyət teatr
truppası” və əksər yaradıcı
insanlar birləşərək
afişa və proqramlarda “Azərbaycan Hökumət Teatrı” adını yazırdılar
(İ.Rəhimli: “Azərbaycan
teatr tarixi” dərsliyi, Bakı, 2005)”.
Nəhayət, təsisatı ləngiyən
teatr 1919-cu ilin avqust ayında Türk Dövlət Teatrı adı ilə təsis edilir. Böyük tragik
Abbas Mirzə Şərifzadənin qardaşı
Qulamrza Şərifzadə
direktor, Zülfüqar
bəy Hacıbəyov
direktorun müavini,
Məmmədəli Sidqi
teatr heyətinin vəkili təyin edilir. Sentyabr-oktyabr aylarında isə
“Azərbaycan” qəzetində
bir neçə dəfə elan dərc olunur ki, dövlət teatrında işləmək
üçün aktyorlar
dəvət edilir.
Nəhayət, oktyabr ayının
22-də ilk truppanın heyəti
qəzetdə dərc
edilir. Rejissorlar:
Aleksandr İvanov, Abbas Mirzə Şərifzadə və Sidqi Ruhulla; rəssam: Əzim Əzimzadə. Aktrisalar: Qəmər Topuriya, Yeva Olenskaya, Aleksandra Olenskaya, Nataliya Lizina, Məxfurə Yermakova, Panfiliya Tanailidi, Leyla xanım; aktyorlar: Həsən Səbri Abdullazadə, Məhəmmədtağı
Bağırov, Ələkbər
Hüseynzadə, Xəlil
Hüseynov, Hüseynağa
Hacıbababəyov, Ağasadıq
Gəraybəyli, Rza Darablı, Bağır Cabbarzadə, Əlislam Dadaşov, Möhsün Sənani, Q.Mahmudov, Mirabdulla Miriyev, Yunis Nərimanov, Hüseynqulu Sarabski, Sidqi Ruhulla, Mirpaşa Sadıqov, Hacıbaba Şərifzadə,
Abbas Mirzə Şərifzadə.
Nəhayət, çoxdan gözlənilən
gün – Türk Dövlət Teatrının
rəsmi açılışı
yetişir. Oktyabrın 24-də rəsmi açılış gerçəkləşir.
Açılışda Nəsib bəy
Yusifbəyli başda olmaqla bütün hökumət üzvləri
iştirak edirlər.
Gənc respublikanın böyük
mədəniyyət hadisəsi
düz dörd gün bayram edilir. Bu günlərdə
ardıcıl olaraq İsa bəy Aşurbəyovun “Azərbay
və Can”, Şəmsəddin
Saminin “Dəmirçi
Gavə”, Cəfər
Cabbarlının “Bakı
müharibəsi”, Mirzəbala
Məmmədzadənin “Bakı
uğrunda müharibə”
tamaşaları oynanılır.
***
Beləcə, ilk dövlət teatr qurumumuz – hazırkı Azərbaycan Dövlət Akademik Milli Dram Teatrı yarandı. 1873-cü ildə
təməli qoyulmuş
Avropa üslublu ilk peşəkar Azərbaycan
teatrının varisi,
yalnız Cümhuriyyət
hökumətinin verdiyi
qərarla dövlət
statusu alan
ana teatr düz yüz yaşını tamamlayır.
Əslində, yüz
yaş, yaxud yüz il
və bir əsr zaman tərəzisində bir-birinə
bərabərdir. Amma bir əsr deyəndə tarix adama daha
qədim, daha uzaq görünür sanki. Ya elə, ya belə:
oktyabr ayının
24-də adı dəfələrlə
dəyişdirilmiş bugünkü
Milli Dram Teatrının
birəsrlik yubileyidir,
teatr ömrünün
ikinci yüzilliyinə
qədəm qoyur.
Bu şanlı yubiley Prezident İlham Əliyevin 24 iyul 2019-cu il tarixi “Azərbaycan Dövlət Akademik Milli Dram Teatrının 100 illik yubileyinin qeyd edilməsi haqqında” sərəncamı ilə qeyd edilir. Sərəncamda deyilir: “Azərbaycan Dövlət Akademik Milli Dram Teatrı yarandığı vaxtdan etibarən klassik ənənələrə əsaslanmaqla yanaşı, müasir səhnə mədəniyyətinin zirvələrinə doğru inamla irəliləyərək qısa müddətdə zəngin inkişaf yolu keçmişdir. Ötən dövr ərzində görkəmli nailiyyətlər qazanan Teatr xalqın ədəbi sərvətinə çevrilmiş və ölkənin ictimai-mədəni həyatında layiqli mövqe tutmuşdur.
Sənətsevərlər Azərbaycan dramaturgiyasının bütün diqqətəlayiq nümunələri ilə məhz Akademik Milli Dram Teatrının dolğun repertuarı sayəsində yaxından tanış olmaq imkanı əldə etmişlər. Milli Dram Teatrı, eyni zamanda dünya dramaturji irsində fəxri yer tutan və ümumbəşəri ideallar ifadə edən qiymətli əsərləri səhnələşdirməklə Azərbaycan səhnə sənətinin dünya mədəniyyəti ilə daha da yaxınlaşmasında fəal rol oynamışdır. Teatrın səhnəsində bədii-estetik dəyəri ilə seçilərək uzun illər repertuardan düşməyən və böyük uğurla nümayiş etdirilərək tamaşaçı yaddaşında silinməz iz qoyan həmin əsərlər ölkə teatrı salnaməsinin parlaq səhifələrini təşkil edir”.
***
Bəli, 24 oktyabr Azərbaycanda birinci dövlət teatrının yarandığı gündür. Belə bir gündə qəlbindəki böyük teatr məhəbbəti səni vadar edir ki, bir qədər (bir qədər? Yox, tam bir əsr!) geri boylanıb uzaq 1919-cu ilin payızına qayıdasan. Həmin gün indiki Opera və Balet Teatrının binasına toplaşanları, onların görkəmini, səhnəyə çıxaraq tamaşa oynayacaq aktyorların həyəcanını təsəvvür edəsən...
Onlar necə görünürdülər? Eh, bunu bilməyə nə var ki! Sənədləri, bizimkilərin o dövrə aid təkəm-seyrək yadigar fotolarını gözlərinin qarşısına gətirə bilərsən. Avropada davamlı nəşr olunan dəb dərgilərini (yəqin internetdə axtarış versək, tapa bilərik) vərəqləsək, dövrün modelyerlərinin təklif etdiyi libasların daha sanballısını geyinmiş Azərbaycan ziyalılarını, təhsilli bəyzadələrin obrazlarını gözümüzün qarşısında canlandıra bilərik.
Yaxşı, bəs hava necə
idi? Payız yüz
il sonranın
sonbaharı kimi paytaxt Bakıya gəlməyə tələsmirdi,
özünü təkcə
saralan yarpaqlarla büruzə verirdi, yoxsa, əməllicə fəsil taxtında oturmuşdu? Bunu da bir qədər araşdırmadan
sonra öyrənə
bilərik. İstəsək. Amma, nə hacət?
Xalqının maariflənməsini,
millətinin imzasını
imzalar içində ön cərgələrdə
görmək istəyənlərin,
bundan ötrü çalışan,
zəhmətə qatlaşan,
Azərbaycan insanını
həm maddi-sosial, həm iqtisadi-hüquqi, həm də mənəvi-mədəni rifah
içində görməyi
arzulayanların, bütün
bunlardan ötrü teatrı cəmiyyətin tərəqqi zəncirində
vacib halqa kimi görənlərin könlündə bahar ovqatı, fərəh dolu baxışlarında da bayram sevinci
vardı.
Bəs sənət
fədailəri? Həmin gün Dövlət
Teatrının aktyoru
kimi səhnəyə
çıxıb rol oynayacaq o böyük amallı sənətçilər
hansı hissləri yaşayırdılar? Görən, Həsən bəy Zərdabiyə, Cahangir Zeynalova, Hüseyn Ərəblinskiyə bu günü görməyin
qismət olmadığının
xiffətini çəkdilərmi?
***
Amma bayram elə bayram idi ki!
Təntənəsi ilə,
ovqatı ilə!
O gün səhnədə, səhnə arxasında, salonda olanlardan kimsə bilmirdi ki, dövlət statusu almış ilk teatrımız özünü
toparlayıb nizamlı
kollektivtək formalaşınca
daha nələr baş verəcək, ölkənin siyasi həyatının 180 dərəcə
fırlanacağı gündən
etibarən sadəcə,
xarici görünüşünü
dəyişmiş rus
hökmranlığı nəinki
teatrın, bütün
yaradıcı sənətlərin
istiqamətini müstəmləkə
siyasətinin yeridilməsinə
yönəldəcək. Amma
elə həmin teatrda elə Vətən övladları
tapılacaq ki, sovet imperiyası qılıncının qəbzəsinin
də kəsdiyi zamanda məhz Azərbaycana xidmət edəcək əsərlər
oynayacaq, həmişəyaşar
obrazlar yaradacaqlar!...
GÜLCAHAN
Mədəniyyət.- 2019.- 23
oktyabr.- S.6.