Bir tar oxuyurdu –
ustad Əhsən Dadaşov ifasında...
“Sənətdə
ürək birincidir!” devizilə TARı çırpınan
ürəyə çevirmiş, ali hissi
qabiliyyətilə qəlblər çalmış,
şipşirin, dopdolu çalğısı, san-samballı
mizrabı, məna-rənalı musiqi cümlələrilə
qulaqlarda ulu səs, hafizələrdə xəlqi avaz,
şüurlarda cürəbəcürə rəmzlər
yaratmış virtuoz sənətkar...
Bu şəxsin (gələcək şəxsiyyətin)
adını atasının dayısı, sənətkarlıq
dəyərini isə dahi Üzeyir bəy verib.
1937-də “xalq düşməni” adıyla repressiya
qurbanı olası o ata 1924-ün sentyabrında dayısına
söylədiyi “Bağışla, çox-çox üzr istəyirəm...
oğlum olub!”
- xəbərə bircə kəlmə
eşidib:
“Əhsən!”.
Ürəyi
sevinclə dolu o gənc: “Gəldim məsləhətə ki,
uşağın adını nə qoyaq?” deyəndə o zəhmli
qoca indicə dediyi tənha sözün əvvəlinə bir
kəlmə söz və bir ədat əlavə edib: “Dedim də,
Əhsən!”
Elə bu
adamın “debüt” sənət dəyəri, böyük təltifat
tutumlu ilk tərifatı da üç kəlmədən ibarət
olub: texnikumda görkəmli musiqiçilər S.Rüstəmov,
Mənsur və Ənvər Mənsurovlardan dərs alan, məktəbin
açıq konsertlərində mütəmadi
çıxış edən Əhsən həmin tədbirlərin
birində necə bir “Şur” yaradırsa, böyük
Üzeyir Hacıbəylinin dilindən belə bir xeyir-dua səslənir:
“Əhsən sənə, Əhsən!”...
Ömürcə
də –
qısa
– əlli iki il yaşamış doxsan beş yaşlı
yubilyarın bu sənətə gəlişi haqda qeydləri də
lakonik: “1938-ci ildi, səkkizinci sinifdə oxuyurdum, bir gün
Musiqi Texnikumunun qarşısından keçərkən
gözüm divara vurulmuş qəbul elanına sataşdı.
“Tar sinfi” sözlərini oxuyanda bu sənətin
görkəmli nümayəndələrinin mizrabla
yaratdıqları musiqi möcüzələri barədə xəyallara
daldım və sənədlərimi hazırlamaq eşqinə
düşdüm. Lakin ata-anamın məni
həkim görmək istəyini xatırlayıb, bir qədər
tərəddüd etdim. Sonra “gizli” fəaliyyətə
başladım; ailəmizdən xəbərsiz, sənədlərimi
tar sinfinə verdim…”
14
yaşlı bu istedad qəbul imtahanında ustad müəllim-tarzən
Ənvər Mənsurovdan bu sözləri eşidir: “Belə
güclü musiqi qavramınla sən gələcəkdə
ustad sənətkar olacaqsan!”
Bu ustad
haqqında yazılmış kitabdan:
“...Konferansyenin incə tembrli səsi salona yayıldı:
- “Şur”. Tarda çalır Musiqi Texnikumunun əlaçı
tələbəsi Əhsən Dadaşov.
Yüksək zövqlü tamaşaçılardan ibarət
zal sükuta qərq oldu. Məxmər pərdələr
ağır-ağır qalxdı. On
altı yaşlı Əhsənin səhnəyə peşəkar
tarzənlərə məxsus sərbəstliklə
çıxması buraya toplaşanların marağını
daha da artırdı.
Ürəyi
döyünə-döyünə tarı sinəsinə
götürdü və neçə vaxtdı
hamınınkından fərqli bu “sədəfli”si ilə
ürəyində danışdığı sehr-sirri birər-birər
salon əhlinə söyləməyə başladı...”
Hələ
onun işə qəbul “macəra”sı!...
Bəli, görkəmli bəstəkar-dirijor Səid
Rüstəmov bu parlaq istedadı rəhbərlik etdiyi xalq
çalğı alətləri orkestrinə qəbul etmək
istərkən bəlli olur ki, hələ onun pasport
yaşı çatmayıb. Və Səid müəllim məsələyə
bu sözlərilə xitam verir: “Əhsənin vətəndaşlıq
pasportu olmasa da, sənətkarlıq pasportunu çoxdan
alıb!…”
Atası
Mirzə Əlabbasın məruz qoyulduğu “tuthatut” illəri
haqda nəvəsi – Xanım Əhsən qızının
xatirələrindən götürdüyümüz
parça isə bir qədər geniş, bir sürə
“segah”i: “Babamı həbsə gələnlərin ikisi erməni
imiş. Evi alt-üst edib, kitablarını təpikləyib,
nənəmin qır-qızıllarını aparıblar.
Qohum-əqrəbaya görüş vermirmişlər.
“Peredaça”nı
çatdırmaqçün anası ilə qardaşı
bütün günü növbədə dayanıb geri
qayıdırmışlar. Atam
danışırdı ki, soyuqda-qarda da günlərlə
gözləyir, bir doğru-dürüst cavab ala bilmirdik.
İllər sonra öyrəniblər ki, sən
demə, ataları elə ilk gündən Sibirə
sürgün edilibmiş. Sonrakı taleyindənsə
xəbər tuta bilməyiblər. Deyirəm, bəlkə
atamın çalğılarındakı aşırı
yanıqlıqlar bir az da o olaylardan yanaymış?...
Əmim deyirdi “hamını əsgərliyə
aparırdılar, biz iki qardaşı “xalq düşməni”
övladları olduğumuzçün
çağırmırdılar”. Lakin 1943-cü ildə
onları da aparırlar. Cəbhəyə
yox, Mahaçqala fəhlə batalyonuna. Ağır
işlər, çətin şərait atamın
sağlamlığına pis təsir göstərir. Çox ağır xəstələnir. Batalyon həkimi Aşurbəyov onu Bakıya
yazır. Burada müalicə olunub
sağalır və yenidən S.Rüstəmov onu orkestrə qəbul
edir. Qardaşı isə Bakıya bərk
yaralı dönür”.
İllər
ötəcək –
o
(F.Əmirovla Ə.Əlibəylinin təşəbbüsü
ilə) Azərbaycan Televiziya və Radio Verilişləri Komitəsinin
Xalq çalğı alətləri ansamblını
yaradıb, ömrünün sonunadək rəhbəri olacaq.
“Zirvə solist”, “dirijor-müşayiətçi, orkestr
ifaçısı”, “tükənməz fantaziya”, “etalon
orientasiya”, “imzasız bəstəçi” “heyrətamiz təmkin”,
“dolğun mizrab” (hələ “dil”ini yalnız peşəkarların
bildiyi Əhsənəməxsus “lal barmaqlar”, “xun” və s.)
kimi şöhrət notları daxili və (Rəşid
Behbudovun ansamblının üzvü kimi) xarici sənət aləmlərinə
yayılacaq. Büsbütün özünəməxsusluqla
ifa etdiyi, “sehri-barmaqlar”ı ilə hər birində yeni xallar
vurduğu, “tazə çalarlar” əlavə etdiyi “Rast”, “Orta
Mahur”, “Şur”, “Zabul-Segah”, “Humayun”, “Vilayəti-Dilkeş”,
“Çahargah”, “Bayatı-Şiraz” muğamları teleradionun
“qızıl fond”unda saxlanılacaq. Daha sonralar məşhur pedaqoq
kimi tanınacaq, Bülbül adına Orta
İxtisas Musiqi Məktəbində “qızıl barmaqlı
tarzən, özəl-gözəl nitqli müəllim” sifətilə
dəyərləndiriləcək. Bəstəkar
H.Xanməmmədov tar ilə simfonik orkestr üçün
yazdığı ilk (Şərqdə də ilk) konserti ona
ithaf edəcək və bu maraqlı əsərin ilk
ifaçısı Əhsən Dadaşov özü olacaq.
Ömrünün sonunadək bədii rəhbəri olduğu
ansambl vəfatından sonra, ustadın xatirəsinə
sayğı əlaməti olaraq, Əhsən Dadaşov adına “Xatirə” Xalq çalğı alətləri
ansamblı kimi fəaliyyət göstərəcək...
Və
dünya şöhrətli bəstəkarımız Fikrət
Əmirov deyəcək: “Əhsən Dadaşovun
yaratdığı Xalq çalğı alətləri
ansamblının repertuarı öz rəngarəngliyinə,
yüksək temperament və ifaçılıq texnikasına
görə başqa ansambllardan fərqlənir. Nə
xoş və nə milli fəxarət ki, əsas atributu milli
tarımız olan bu ansambl respublikamızın
hüdudlarından kənarlarda da məşhurdur”.
Qədim,
zəngin mədəniyyət xəzinəmizin ən ali zinətçilərindən olan –
Bu sənətkar
–
tarixən inkişaf edən, texniki və bədii baxımdan təkmilləşən,
müasirləşən muğam-musiqi-çalğı aləmimizin
ustad davamçılarından olub. Ötən
yüzilliyin ortalarından daha müstəqil və geniş
meydan götürən sazəndəlik sənətimiz xanəndəliklə
bərabər tutulmağa başlanmış, getdikcə yeni
inkişaf mərhələləri qazanmış, bir çox
məşhur ifaçıların (Sadıqcan, M.Cəmil, B.Mənsurov,
Ə.Bakıxanov, Q.Pirimov, M.Mənsurov, B.Salahov, H.Məmmədov,
H.Bayramov və b.) yetişməsinə səbəb
olmuşdur. Əhsən Dadaşov klassik
peşəkar ifaçılar içərisində xüsusilə
seçilənlərdən, tarın (və udun)
çalğı-fantaz elementlərini daha yüksək səviyyəyə
qaldırmışlardandır.
Muğam
və bəstəkar əsərlərinin tar və (ilk dəfə
məhz Ə.Dadaşovun öz ansamblına daxil etdiyi) qədim
çalğı alətlərimizdən biri olan udda müstəqil-solo
ifaçılığı da bu sənətkarın
yaradıcılığında xüsusi səslənməyə
başlamış, udun ümumi tembr və ahəng
palitrası daha da gözəlləşmişdir. Əhsən Dadaşov bir sıra rəng və təsniflərin
də müəllifidir. Musiqi mütəxəssislərinin
də vurğuladıqları kimi, özünəməxsus zəngin
yaradıcılıq yolu keçən bu ustadın
ifaçılıq fəaliyyəti çox gur çeşməni
xatırladır. Bu çeşmədən
çoxları su içib və içməkdədir. Əhsən Dadaşov
ifaçılığında elə bir müdriklik, Şərq
fəlsəfəsi, Dədə Qorqud müdrikliyi, ululuq
yanğıları var ki, onun mahnı, hava-havacat
çalğılarından da muğam xəyalatları
dalğalanır. Onun yaradıcılıq
və həyat yolunu araşdıranlar “Bu sənətkarın
ifaçılıq üslubunu səciyyələndirən cəhətlərdən
biri də ən sadə musiqi cümlələrindən
tutmuş mürəkkəb, virtuoz gəzişmələrədək
bütün musiqi komponentlərinin fərdiliyini,
çalarlarını bənzərsiz mizrablarla dinləyiciyə
çatdırmaq qüdrətində idi” kimi qənaətlərə
gəliblər. “O, klassik və professional
çağdaş musiqimizi, muğam hissələrini, guşələrini
bir-birinə peyvənd edirdi! “Mübahisəsiz şedevr” kimi
qiymətləndirilən “Əhsən “Şur”u” buna misal! O,
heç bir muğamı qəlibə salmır, hər birinin
“ladınaməxsus fəlsəfə”sini yaradırdı...
Sonda... ənənəvi
(başqa sözlə, öyrəşdiyimiz) “Leyli-Məcnun”,
Əsli-Kərəm” duallıqları əksinə olan bir
dastan –
Əhsən
və Qədir...
Əlbəttə, ecazkar “Sona bülbüllər” hadisəsi
üstdə.
Bunu “Ramedici Əhsən ilə ərköyün Qədirin
sənət möcüzəsi” də adlandırmaq olar.
Öncə,
onların biri-birilə bağlı dediyi sözlər:
Ə.Dadaşov:
“Qədir Rüstəmov başqa aləmdir!”
Q.Rüstəmov:
“Mən Əhsən müəllimə bütün
ömrüm boyu borcluyam!”
Və 1968-ci ilin qaynar avqustu. Geniş studiyaya təntimiş halda
daxil olub, əlindəki qavaldan bərk-bərk
yapışıb, ətrafını özgə bir dünya
kimi seyr edə-edə ansambla yaxınlaşan arıq, çəlimsiz,
“qayışbaldır” oğlanın nəzərləri bir
neçə gündü onu dilə tutub, “yola gətirmiş”
Əhsən müəllimin təbəssüm dolu
üz-gözündə gəzişəndə qulaqlarına
bu sözlər dəyir: “Uşaqlar, bu çox cavan, əla dəlisov,
əcəb ərköyün, əntiq məğrur oğlan
Ağdamdandır, adı Qədirdi, Asəf Zeynallıda oxuyur.
O biri oxumağını isə indi görərsiz. Məlumunuz olsun ki, bu gün xalq mahnısı “Sona
bülbüllər”in məşqinə başlayırıq.
Bunun neçə saat, neçə gün, neçə həftə
davam edəcəyi isə... bu çox cavan, bu əla dəlisov,
bu əcəb ərköyün, bu əntiq məğrur
oğlanın bizə iltifatından asılı olacaq...
...İldırımlı
anlar, şimşəkli məqamlar yaşana-yaşana başa
gəlmiş, “daşlı-kəsəkli yollar” keçibən
ərsəyə yetmiş bu möcüzə-ifanın
alınmasında heç də az zəhmət
çəkməmiş ansambl üzvlərinin xatirələrindən
yaranmış belə bir ümumi qənaət:
Qədirin səsi Əhsən müəllimi, tarzənin
təlatümü xanəndəni boğurdu elə bil. Əhsən
müəllim sanki tarı yox, Qədirin ürəyini
çalırdı. Onun gözləri də
– barmaqları kimi, Qədirin səsinə səs verib oxuyurdu.
Qədir misralardakı cəm şəkilçilərini
(bülbül+lər, sünbül+lər və s.)
yanğı və ustalıqla vurğuladıqca, Əhsən
müəllim yenidən oyanır, yenidən çalmağa,
yenidən müşayiət etməyə
başlayırdı...
Bəli,
–
Deyirlər...
o
günlər deyirmişlər, bəli, bəli, bəli, nəhayət,
tədbirlilər tədbirlisi Əhsən müəllim ipə-sapayatmaz
Qədir Rüstəmovu oxuda bildi!
Təbiətin
o qızmar, sənətə, yaradıcılığa
ictimai-sosial vurğunluğun o qaynar çağlarında Qədirin
minbir şıltağına dözübən, nəhayət,
ondan belə bir sənət məcunu “qoparan” bu ustad – o
ağırbatmanlıqda olan Əhsən müəllim 17
variantda yazılan o “Sona bülbüllər” lentini təbərriktək
qoltuğuna vurub tele-radio komitəsinə
qaçıbmış...
O “Sona
bülbüllər”i ki, yarım əsrdən çoxdur hər
kərə səslənəndə nübar kimi dadlanır…
Tahir ABBASLI
Mədəniyyət.- 2019.- 11
sentyabr.- S.5.