Bülbül ömrünün xatirəsi...
Xalqın məhəbbəti sənətkar üçün ən yüksək mükafatdır. Bu məhəbbəti bütün varlığı ilə öz elinə, vətəninə bağlanmış, xalqın yaradıcılıq dühasından bəhrələnmiş və kamala yetmiş, sənətin çətin və zəhmətli yollarından keçib zirvəyə qalxan sənət xadimləri qazanır. Xalqın məhəbbətini, elin rəğbətini qazana bilən sənətkarlar xoşbəxtdirlər. Bülbül də belə sənətkarlardandır.
Mədəniyyət tariximizdə böyük iz qoymuş sənətkarın vəfatından (26 sentyabr 1961) 58 il keçir. Ölməzliyə qovuşmuş sənətkar ömrü həm də xatirələrdə yaşayır.
Fikrimizcə, Bülbülün dostları, həmkarları arasında, eləcə də ailədə necə bir insan, şəxsiyyət olması oxucular üçün də maraqlı olar...
***
Bülbülün ömür-gün yoldaşı Adelaida xanımın xatirələrindən:
“Əhvali-ruhiyyəsinin yaxşı
olmasının Bülbül üçün böyük əhəmiyyəti
var idi. Bu,
hər bir artist üçün, ən bacarıqlı olsa da,
belədir. Mən
də, bir şey anlamağa başladıqları ilk gündən
uşaqlar da onun kefinə dəyməməyə,
qanını qaraltmamağa çalışırdıq.
İşdən ayrıldığı və ailəsinə bəxş
etdiyi hər bir saat, hər bir gün bizim üçün
bayrama çevrilirdi... İstirahət saatlarında
Bülbül tamam başqa adam olurdu. Bütün işi, fikir və qayğıları
bir tərəfə ataraq, başını hər cür
yükdən azad edir, sevincə, şadlığa qərq
olurdu. O bu vaxtlar sanki işıq saçırdı, bu
nur bizim də üstümüzə düşürdü,
öz “ailə kvartetimizlə” (Bülbül belə
adlandırmağı sevirdi) gəzməyə çıxanda
biz bu işığı daha parlaqlığı ilə hiss
edirdik.
Hər yay biz uzaq bir yerə səyahətə
çıxardıq. Hər şeyi bilmək istəyən, hər şeylə
maraqlanan Bülbül səyahət ehtirasını, yeni-yeni
yerlərlə, adamlarla tanış olmaq həvəsini
ömrünün axırına kimi hifz etmişdi. Yorğunluq bilməzdi, maşında saatlarla gedər,
çox mənzərəli yerə çatanda
maşınını saxlamağı xahiş edərdi.
Uşaqlıqdan təbiətin qoynunda böyüyən
Bülbül bütün ömrü boyu təbiəti sevmişdi...
Hara getsəydi, həmişə çoxlu adamın əhatəsində
olardı.
Ünsiyyətli, mehriban, nəcib adam
olduğundan, həmişə ətrafındakıları cəzb
edər, məftun edərdi...
O, məzuniyyət
zamanı səsinə tam istirahət verirdi, oxumurdu, məşq
etmirdi. Bununla bərabər, bulaqdan su içir,
hətta dondurma yeyirdi, özü də dondurmanı çox
yeyirdi. Uşaqlar təəccüblənirdilər,
onlar Bülbülün simasında özlərinə dondurma
yoldaşı tapmışdılar. Qonaqlar,
səs-küy, şənlik evimizdən əskik olmazdı.
O da belə şeylərin xəstəsi idi, səliqəli, bəzəkli
süfrəni xoşlardı. Təsadüfən nahara gəlib
çıxmış adamlar “siz qonaq gözləyirsiniz” deyə,
soruşanda, Bülbül həmişə zarafat edərdi: “Mən
özüm bu evdə ən əziz qonağam”.
Evimizə bəstəkarlar, şairlər,
yazıçılar, artistlər, musiqiçilər gəlirdi. Axşamlar, bayram günləri
stol arxasında incəsənət
haqqında qızğın mübahisələr gedir, yeni
mahnılar, romanslar, ariyalar səslənir, yeni poemalar,
şeirlər oxunurdu. Şəhərimizə gələn
məşhur adamlardan, necə deyərlər, evimizin
yanından keçib bizə gəlməyənlərin
adını çəkmək, əlbəttə, çətindir.
Qonaqpərvər ev sahibi gələnləri
həmişə açıq ürəklə, səmimiyyətlə,
gülə-gülə qarşılardı.
O,
böyük həvəslə at belində gəzərdi. Atla
səhnəyə çıxanda tamaşaçılar titrəyə-titrəyə
çilovdan yapışan, indicə
yıxılacağından qorxan artist deyil, igid atlı
görürdülər.
Bəli, Bülbül hər şeyə vaxt tapır, hər
işi həvəslə görürdü. O, məruzələr
hazırlayır, məktublar, müxtəlif məsələlərə
aid məqalələr yazırdı. Bülbül
elmin bütün sahələri ilə maraqlanırdı.
Şeriyyət, təbiət, gözəllik
aşiqi idi. Bu gözəl insan, həqiqətən,
gözəlliyin, insan gözəlliyinin əsl vurğunu idi.
Gözəl olan hər bir şey onun ruhunu
oxşayırdı...”.
Dostları
və müasirlərinin dilində...
Xalq
artisti, bəstəkar Tofiq Quliyev yazırdı:
“Mən Bülbülü Elmi Tədqiqat Musiqi Kabinetinin
(ETMK) təşəbbüsçüsü və təşkilatçısı
kimi xatırlayıram. Buraya o həm Azərbaycan xalq musiqisinin
yaşlı bilicilərini, həm də gənc musiqiçi tələbələri
cəlb etmişdi. Onun iki qlobal məqsədi vardı: əvvəla,
xalq musiqisi incilərini yazdırıb tarix üçün
saxlamaq (axı, indiyədək xalq musiqisi nəsildən-nəslə
şifahi şəkildə verilirdi). Nə qədər
ki, C.Qaryağdıoğlu, S.Şuşinski, Q.Pirimov sağ
idi, bunu eləmək vacib idi. İkincisi,
bu yazılmalarla gənc musiqiçiləri doğma musiqinin
saf bulağından su içməyə
alışdırırdı, bu da gələcəkdə onların
iri musiqi əsərlərində özünü büruzə
vermişdi. Bu incilər təkcə ETMK-da
yazılmırdı, onları yerindəcə yazdırmaq
üçün Bülbül gənc musiqiçilərin
respublikanın rayonlarına göndərişini təşkil
edirdi. Bu gün, bu
yazılışların dəfələrlə nəşr
olunduğu zaman müddəti baxımından yanaşanda
Bülbülün irəlicədən nadir görmə
duyumuna heyran qalırsan. Axı, o vaxt o özü də
cavan idi... Yazılış aparanların
arasında A.Zeynallı, Niyazi, S.Rüstəmov, Q.Qarayev,
C.Hacıyev, mən vardım, F.Əmirov da sonralar bizə
qoşulmuşdu.
Üzeyir
Hacıbəyovun “Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları”
kitabı üçün ETMK-da toplanan materialların
olduğunu da dediklərimizə əlavə etsək, aydın
olar ki, Azərbaycan musiqi mədəniyyəti öz
inkişafının bir çox mərhələlərində
nəyə, daha doğrusu, kimə borcludur. Bülbülün
tükənməz enerjisi üçün yalnız xalq
mahnı və rəqslərinin yazılışı kifayət
etmirdi. O, bizim bütün xalq musiqimizin bünövrəsi
olan dərin fəlsəfi muğamların nota
köçürülməsi ideyası ilə
yaşayırdı. Mənimlə bu barədə
dəfələrlə danışmışdı.
1935-ci ildə Z.Bağırovla mən tarixdə ilk dəfə
olaraq Mansurovun tarda ifa elədiyi üç Azərbaycan
muğamını – “Rast”, “Dügah” və “Segah-zabul”u nota
köçürəndə onun sevincinin həddi-hüdudu yox
idi; həmin il bu muğamlar çap olunandan az sonra nadir
tapıntıya çevrildi. Bülbül
üçün bu, onun qaynar fəaliyyətində növbəti
mərhələ idi. Muğamlar nota
köçürüldükdən sonra ürəyində
onların simfonik ifadəsini eşitmək arzusu oyandı və
Fikrət Əmirov Bülbülün özünün təşəbbüsü,
yaxından iştirakı və məsləhəti ilə
gözəl “Şur” və “Kürd-ovşarı” simfonik
muğamlarını yazmayınca sakitləşmədi. Bülbül çox mehriban, gülərüz,
ünsiyyətsevən insan idi. Hara gedirdisə,
ətrafına həmişə aktyorlar, ədəbiyyatçılar,
musiqiçilər toplaşırdılar.
Cavan bəstəkarlarla dostluğu bir ayrı cür idi. Həmişə
onları yeni əsərlər yazmağa həvəsləndirir,
çox vaxt da onların əsərlərinin ilk
ifaçısı olurdu.
Əlbəttə, biz bəstəkarların hər
birimizin arzusu idi ki, Bülbül bizim
mahnılarımızı, romanslarımızı oxusun. Onun da səxavətinin
həddi-hüdudu yox idi. Xüsusi minnətdarlıq və
iftixar hissi ilə xatırlayıram ki, Bülbül mənim
çox mahnılarımın ilk ifaçısı olub, bu
ifa da mahnılarımı məşhurlaşdırıb...”.
SSRİ
Xalq artisti, bəstəkar Fikrət Əmirov:
“Ömrümün çox hissəsini mən əziz
Bülbülün evində keçirmişəm. Bu evdə
böyüyüb boya-başa çatmışam, bu evdə bəstəkarlıq
yaradıcılığımın zirvələrinə
yüksəlmişəm. Bülbül mənə
ata əvəzi olub, həmişə qayğımı çəkib,
müstəqil həyata qədəm qoyduqdan sonra nəzəri
üstümdə olub. Bülbülün
necə gözəl, xeyirxah insan olduğunu oxucular
xatırladacağım məqamdan anlayacaqlar.
Simfonik muğamlar üzərində işləmək
üçün Bülbül məni evlərinə dəvət
etdi. Biz bütün günü gecəyədək
işləyirdik. Müharibədən
sonrakı vaxtlardı, güzəran ağır idi. Anamı, bacılarımı da mən
saxlayırdım. Evdəki doğma adamlarım
üçün narahat olduğumu hiss edən Bülbül,
biz işlədiyimiz müddətdə ev
qulluqçuları Mariyanı ərzaq dolu səbətlə
evimizə göndərirdi ki, mən rahat işləyə
bilim.
Simfonik muğamlar yazılıb qurtarandan sonra mən
Moskvaya uçmalı idim, dirijor Rojdestvenski məni orada
gözləyirdi. O, Bülbülə söz vermişdi ki, “Şur” və
“Kürd-ovşarı” muğamlarını Moskva və
Leninqradda ifa edəcək. Təyyarəyə minməyə az qalmış gördüm ki, notlar
qoyulmuş çamadan yoxdur. Ümidsiz vəziyyətdə
səhər tezdən aeroportdan birbaş Bülbülgilə gəldim.
Məni görəndə Bülbül heyrətlə, ucadan:
“Sən burda nə gəzirsən, axı, indi Moskvada olmalı
idin?!” – dedi. Səbəbini biləndə, o dəqiqə
beynində götür-qoy etdi və özü
üçün aydınlaşdırdı ki, bu kimin
işidir. Lakin həmin adamlar mənim səfərimə
mane ola bilmədilər.
Bülbül
özünü itirmədi, tez bizim not üzü
köçürənimizə zəng vurdu, o da dedi ki, buna bir
neçə gün vaxt lazım gələcək.
Bülbül tapşırdı ki, nə qədər adam lazım olarsa, hamısını
yığsın, notun qaralamaları bizdə qalıb, onlara ən
yüksək zəhmət haqqı verəcək. Notlar sabah Moskvaya çatdırılmalıdır. G.Rojdestvenski bütün işlərini təxirə
salıb, məşq üçün Fikrəti gözləyir.
Altı nəfər notköçürən
bütün günü və gecəni işlədi. O biri günü səhər
hər iki partitura hazır idi. Bülbül
notköçürənlərə böyük məbləğdə
pul verdi, işi yaxşı və tez
gördükləri üçün onlara təşəkkür
etdi, mən də paytaxt Moskvaya uçdum. Bülbülün
dediyi kimi oldu: simfonik muğamların bütün dünyada zəfər
yürüşü başladı...”.
Xalq
yazıçısı Süleyman Rəhimov:
“Bizim
Bülbül, nəğməkar, sənətkar Bülbül!... Bülbül deyəndə,
gözümüz dolanıb axtaranda, Bülbülü kim, ya kimlərlə müqayisə etmək istəyəndə,
gözümüzün qabağına Üzeyir bəy gəlir,
Səməd Vurğun gəlir... Mənim
mülahizəmə görə, Üzeyir bəy musiqi aləmində
hansı bir yeri tutursa, Səməd Vurğun müasir şeirdə
hansı bir mövqedə dayanırsa, Bülbül də
vokal-səhnə sənəti aləmində belə bir yer
tutur, belə bir mövqedə dayanır. “Koroğlu”nu
Bülbülsüz təsəvvürə gətirmək
çətindir, altında Qırat, döşündə sədəfli
saz, əli ağır toppuzlu Koroğlu Bülbülün
ifasında necə də öz klassik ifadəsini
tapırmış. Biz müsamirələrdə,
təntənəli musiqi məclislərində
Bülbülsüz ötüşə bilmirik. Bülbül olmayan bir musiqi məclisində - bəs
Bülbül hanı? – deyə bir-birimizdən
soruşuruq və narahat oluruq”.
***
Bülbül, musiqiyə qabil, musiqisevər
xalqının gələcəyinin xatirəsidir. Azərbaycan
xalqının fəxri, bizim tariximizin iftixarıdır. Ölməzliyə qovuşmuş müğənnidir.
Unudulmaz sənətkarı vəfatının
58-ci ildönümündə bu xatirələrdə bir daha
yad etmək necə də xoşdur.
Nigar
İSGƏNDƏROVA
Mədəniyyət.- 2019.- 25
sentyabr.- S.6.