Şöhrət yolu
Bakıdan keçən müğənni
XX əsrin əvvəllərində Bakının mədəni həyatında böyük inkişaf başlamışdı. Avropa ölkələri ilə mədəni əlaqələr güclənir, şəhərə incəsənət xadimlərinin qastrollarının ardı-arası kəsilmirdi. O zaman “neft və milyonlar şəhəri”nin musiqili qonaqlarından biri də dünya şöhrətli rus müğənni Fyodor Şalyapin idi.
Fyodor İvanoviç
Şalyapin 1873-cü ildə Rusiyanın Kazan şəhərində dünyaya
göz açmışdı. Erkən çağlardan musiqiyə maraq
göstərmiş, kilsə xorunda oxumuşdu. Bu müddətdə
skripkada da ifa etməyi öyrənir və mütaliə
ilə ciddi məşğul olur. Teatra sonsuz
həvəsi onu müxtəlif truppaların
tərkibində çıxış etməyə sövq edir. O, Kazan şəhərində qastrolda
olan V.N.Lyubimov-Derqaçın kiçik operetta kollektivi ilə səfərə
çıxır... Truppa 1891-ci ildə Bakıya gəlir. Burada fransız operalarından
bir neçə partiya ifa edir.
Görkəmli xanəndə
Cabbar Qaryağdıoğlu
ilə tanış
olur...
Bakının qaynar həyatı onda dərin maraq doğurur. Truppa qastrol
səfərini başa
vurub geri dönərkən o, kollektivdən
ayrılır və burada qalır. Rastlaşdığı afişaların birində
oxuyur ki, J.Lassalın fransız operettası Bakıda qastrol səfərindədir.
Vaxt itirmədən onları tapır və həmin kollektivə qəbul olunur.
Araşdırmalardan məlum olur ki, J.Lassal truppası
tamaşalara 19 oktyabr
1891-ci ildə başlayıb. Truppa təkcə
operettaları deyil, həm də opera əsərlərini də
(“Traviata”, “Karmen”,
“Faust” və s.) müvəffəqiyyətlə
tamaşaya qoyub.
Şalyapin “Traviata”da Jermonun
bütün partiyasını
cəmi dörd günə oxuyub əzbərləyir. Onun
səhnədə ilk çıxışı
uğurlu alınır
və alqışlarla
qarşılanır... Amma bir müddət sonra truppa fəaliyyətini davam etdirə bilmir və Şalyapin işsiz qalır. Ehtiyac onu Bakı limanında yük daşımağa, vağzalda
gecələməyə məcbur
edir. Tiflisə üz tutan F.Şalyapin orada təsadüfən tanınmış
opera müğənnisi Dmitri Usatovla qarşılaşır.
O, sənətçi ilə
bir neçə ay şəxsən məşğul
olur. Musiqi dərnəklərində təşkil edilən konsertlərdə çıxış
edən gənc ifaçı sonra Tiflis
Opera Teatrında işə
götürülür, 1894-cü ilədək burada çalışır. Xoşbəxtlik dalınca Moskvaya gedir. Böyük Teatrda işə
düzəlməyə çalışsa
da, arzusu yerinə yetmir. 1895-ci ildə Peterburqdakı
Mariinsk Teatrından dəvət alır və teatrın rəhbərliyi həmin ilin fevral ayında
gənc vokalistlə birillik müqavilə bağlayır. Bir müddət
sonra bu teatrdan da ayrılır.
Onun çoxdan arzuladığı Moskva debütü 1896-cı ildə
baş tutur...
F.Şalyapin ikinci dəfə Bakıya 1900-cü ilin fevral ayında gəlir. Yerli qəzetlər müğənniyə
səhifələrində geniş
yer ayırır.
Qastrolları haqqında xəbərlər
dərc edilir.
Opera səhnə ustaları
və müğənnilər
İzabella Zvixer, L.M.Klementiyev, L.Q.Yakovlev, İ.V.Tartakov və başqalarının iştirakı
ilə “İvan Susanin”, “Rusalka”, “Knyaz İqor”, “Yevgeni Onegin”, “Demon”, “Aida”,
“Faust”, “Karmen” və başqa operalar nümayiş olunur.
“Kaspi” qəzeti 30 mart
1900-cü il nömrəsində
F.Şalyapinin yaradıcılığı
haqqında yazırdı:
“Şalyapinin simasında
həm zahiri görünüş, nadir səs,
səhnə texnikası,
hər bir hərəkət, davranış,
nəhayət, geyim və qrim həmahəng
olub bir-birini tamamlamışdır...”.
F.Şalyapinin Bakı qastrolu martın 31-də başa çatır. Bu səfərdən
sonra on il
müddətində onun
yolu Qafqaza düşmür. 1910-cu ilin sentyabrında yenidən Rusiya imperiyasının cənub
şəhərlərinə qastrola çıxır.
Bakıya gəlməyi də
unutmur. Bu səfərdə onu skripkaçı N.Avyerino və pianoçu F.Keneman müşayiət
edir. Müğənni sentyabrın 22-də Nikitin qardaşlarının
sirkində konsert proqramı ilə musiqisevərlərin qarşısına
çıxır. Onun
Bakıya son səfəri
isə 1915-ci ildə gerçəkləşir... F.Şalyapin 8 və 11 mayda şəhərdə iki konsert verir. O, hər iki konsertdə
rus bəstəkarlarından
Qlinka, Rimski-Korsakov, Darqomıjski,
Musorqski, Rubinşteyn,
Çaykovski, Raxmaninov
və başqalarının
əsərlərini ifa
edir.
F.Şalyapinin sənət şöhrəti daha da uzaqlara gedib çıxır. Milanın La Skala Teatrından “Faust”da Mefistofel partiyasını ifa etmək təklifi alır. Teatrın rəhbərliyi səhnədə 10 dəfə çıxış üçün müğənniyə 15 min frank pul təklif edir. Onun Milan səhnəsindəki çıxışı sürəkli alqışlarla qarşılanır. Sənətkar bu uğurundan sonra kommersiya cəhətdən böyük qazanc gətirən xarici səfərlərə üstünlük verir. Mətbuat onun bu addımı haqqında yazırdı: “F.Şalyapin pulu sevir. O, heç vaxt xeyriyyə konsertləri verməyib. O, “pulsuz yalnız quşlar oxuyur” sözlərini təkrar etməyi xoşlayır”. Ancaq müğənninin o vaxta qədər Kiyevdə, Xarkovda və Sankt-Peterburqda böyük fəhlə auditoriyaları qarşısında xeyli çıxışları olmuşdu...
Oktyabr inqilabından (1917) sonra F.Şalyapinə “Xalq artisti” fəxri adı verilir. Ancaq o, məfkurə baxımından bolşeviklərlə birləşə bilmir. Məhz bu səbəbdən Parisə qastrol səfərindən geri dönmür. 1928-ci ildə sovet hökuməti onu “Xalq artisti” adından məhrum edir və SSRİ-yə gəlişinə qadağa qoyur...
Müğənni 1938-ci il aprelin 12-də Parisdə dünyasını dəyişir. Vəsiyyətinə görə, cənazəsi Rusiyaya gətirilir və dünyaya göz açdığı Kazan şəhərində dəfn olunur.
Savalan FƏRƏCOV
Mədəniyyət.- 2019.- 9
yanvar.- S.6.