Mozaika sənətimizin tarixindən
Dünyanın ibtidai dövrdən bu günə kimi tarixinə nəzər salsaq görərik ki, insanlar öz həyatlarına bədii dəyərlər qatmağa hər zaman maraq göstəriblər. Nəticədə zaman keçdikcə incəsənət onların məişətlərinə daxil olub, yeni-yeni təsviri və tətbiqi sənət sahələri meydana gəlməyə başlayıb.
Mozaika da qədim və zəngin tarixi olan sənət sahəsidir. Eyni və ya müxtəlif rəngli, sadə və mürəkkəb həndəsi
formalarda kəsilmiş
şüşə, daş
hissəciklərdən hazırlanan
mozaika monumental-dekorativ
sənətin əsas
növlərindən biridir.
Mozaika ilham pərilərinə –
muzalara həsr olunmuş əsər (italyanca “mosaico”; latınca “musivum”) mənasını verir və bir zamanlar
əsasən muzaların
təsviri ilə bağlı idi. Bu sənət növündən
daha çox dekorativ-tətbiqi sənətdə
istifadə olunsa da, bəzi hallarda
dəzgah incəsənətində
də rast gəlinir.
Orta əsrlərdə
Azərbaycanda bir sıra tikililərdə maraqlı dekorativ mozaikalar yaradıldı. Misal olaraq,
Naxçıvanda XVIII əsrdə
inşa olunan “Zaviyə” adlı məscidin giriş qapısı və pəncərələri, müxtəlif
bölgələrdə ictimai
yerlər və şəxsi evlər rəngli mozaikalarla bəzədilmişdi. Ümumilikdə isə Azərbaycanda bu sənətin inkişafını XX əsrdən
başlayaraq müşahidə
etmək olar. Oqtay Şıxəliyev və Aydın Rəcəbovun yaratdığı mozaika nümunələri Bakı
Məişət Kondisionerləri
Zavodunu, “Azərbaycan”
nəşriyyatının girişini
bəzəyir. Bakı
metropoliteninin “Neftçilər”
stansiyasında Arif Ağamalov və Mirzəağa Qafarovun, “Nizami” stansiyasında Mikayıl Abdullayevin ərsəyə gətirdiyi
mozaikalar, müəllifi
Sirus Mirzəzadə olan “Səadət” mozaik kompozisiyası (Səadət sarayının
qarşısında), Oqtay
Şıxəliyevin Heydər
Əliyev adına İdman-Konsert Kompleksində
hazırladığı “Azərbaycan
nağılları” kimi
mozaikalar uğurlu sənət əsərlərindəndir.
Azərbaycanda mozaika sənətindən
bəhs edərkən
“Nizami” metro stansiyasına
xüsusi gözəllik
bəxş edən mozaikalardan ayrıca söz açmaq lazımdır. Bu mozaika
kompozisiyaları SSRİ Xalq
rəssamı Mikayıl
Abdullayev tərəfindən
1973-cü ildə başlanan,
1976-cı ildə tamamlanaraq
böyük uğurla
ərsəyə gələn
19 pannodan ibarətdir.
Pannolardan on səkkizində Nizami Gəncəvinin “Xəmsə”sinə daxil olan poemalardan bədii səhnələr,
birində isə şairin özünün
böyük ölçülü
portreti təsvir edilib. “Xəmsə”
motivlərinin məzmun
və bədii cəhətdən bir-birinə
olan uyğunluqları
nəzərə alınaraq
tağlı pilonlarda ardıcıllıqla yerləşdirilib.
Mikayıl Abdullayev bu barədə xatirələrində
yazır: “1973-cü ildə
Bakıda dahi şairin adını daşıyan “Nizami” stansiyasının bədii
tərtibatı kimi məsul və şərəfli bir iş başlandı. Bütün imkanlarımı
səfərbərliyə alaraq,
“Xəmsə”ni yenidən mütaliə etməyə başladım.
Hər poema üçün seçdiyim ən səciyyəvi səhnələri
yeraltı salonun tağlı pilonlarında
yerləşdirməyi qət
edərək, on səkkiz
səhnəni təsvir
etməyi qərara aldım. Baş memar, akademik
Mikayıl Hüseynovun
bu niyyətimə razılıq verməsi məni bir qədər
də ürəkləndirdi”.
Qeyd edək
ki, akademik M.Hüseynov M.Abdullayevin ideyasını böyük
rəğbətlə qarşılamışdı.
Salonun divarlarında “Sirlər xəzinəsi” poemasından
– “Bayquşların söhbəti”,
“Kərpickəsənin nağılı”,
“Sultan Səncər və
qarı”, “Xosrov və Şirin”dən – “Fərhad Bisütunda”, “Xosrov və Şirin” , “Fərhad və Şirin”, “Leyli və Məcnun”dan
– “Məcnun və atası”, “Leyli və Məcnun”, “Məcnun Leylinin qəbri üstündə”,
“Yeddi gözəl”dən
– “Simnarın faciəsi”,
“Bəhram və əjdaha”, “Bəhramın
hünəri”, “Fitnə”,
“İsgəndərnamə”dən – “İsgəndər və çoban”, “Yeddi alim”, “Nüşabə və İsgəndər”,
“Daranın ölümü”
və “Nəqqaş
Mani” səhnələri əks
olunub.
Rəssam
“İsgəndərnamə” poemasına daha çox yer verərək beş
təsvir yaradıb. Poemanın ümumi süjetində o qədər
də əhəmiyyətli
rol oynamayan “Nəqqaş Mani” obrazına
həsr edilən pannonu rəssam heç də təsadüfi təsvir etmədiyini vurğulayaraq
qeyd edirdi ki, dahi Nizami
tərəfindən qələmə
alınmış Şərqin
böyük nəqqaşı
Manidən qabaq Azərbaycan ədəbiyyatı
və mədəniyyətində
heç bir rəssam obrazına rast gəlinməyib. Bu mozaikalarda qəhrəmanlar
başlarına gəlmiş
mühüm hadisələr
zamanı təsvir edilib. Klassik miniatür formalarını
da kompozisiyanın ayrı-ayrı detallarında,
dağların, ağacların,
buludların və s. təsvirində görmək
olar.
Digər bir mozaika isə Nizami Gəncəvinin hündürlüyü üç metrdən artıq olan irihəcmli portreti idi. Obraza monumental baxılması üçün miqyas cəhətdən dahi şairin fiquru digər poemalardakı təsvirlərin personajlarından iki dəfə böyük verilib.
M.Abdullayev mozaik təsvirlər üçün rəng seçərkən əlvan, parlaq və monoxrom rənglərdən istifadə etməyərək, təsir dərəcəsini saxlayan yumşaq rəng çalarlarına üstünlük vermiş, mozaik təsvirlərin yığılmasını isə Leninqraddakı mozaika emalatxanasına həvalə etmişdi.
1976-cı ilin sonunda “Nizami” metro stansiyasının salonunda bədii tərtibat işi başa çatır və stansiya istismara verilir. Mozaik pannolar insanlar tərəfindən böyük maraqla qarşılanır, sırf bu pannoları görmək üçün stansiyaya gələnlər də olurdu.
Stansiyanın istismara verilməsindən 40 il sonra, 2016-cı ildə ilk dəfə yenidənqurma işləri çərçivəsində yeraltı salonda yerləşən pannoların bərpa işləri həyata keçirildi. Bərpa işi ilə peşəkar rəssamlar – keramika üzrə mütəxəssis Elçin Cabbarov, mərmər üzrə mütəxəssis Nizami Vəliyev və M.Abdullayevin tələbəsi olmuş Zöhrab Cabbarov tərəfindən aparılmışdı. “Nizami” metro stansiyasındakı mozaikalar Azərbaycan təsviri sənətinin monumental rəngkarlıq sahəsinin ən qiymətli nümunələri kimi bu gün də hər kəs, o cümlədən Bakıya gələn turistlər tərəfindən maraq və heyrətlə qarşılanır.
Ziyarət CABBAROVA
Azərbaycan Dövlət Rəsm
Qalereyasının əməkdaşı
Mədəniyyət.- 2020.- 22
aprel.- S.7.